Riska schreef:
Gravo, een goed, genuanceerd stuk schrijf je.
Daar sluit ik mij bij aan. Mooie omschrijving van Gravo: ‘een paternalistische toon’ http://nl.wikipedia.org/wiki/Paternalisme ja, zo is het.
@TheKeimpe
Het is wel zo dat Ds. de Heer een onderzoek gedaan heeft naar de evangelische beweging. Ik heb de stukje in de Saambinder (weekblad van de Ger.Gem.) gelezen en ik begreep dat er door Ds. zelfs een boek van is uitgegeven. Maar… die stukje in de Saambinder zijn ook zeer eenzijdig gericht net als het stukje van hem in deze topicstart. Als een slager zijn eigen vlees keurt, ja dan weet je de uitkomst.
@TheKeimpe @Riska
Ik denk dat Riska de kern van de zaak raakt welke in de psalmen <> gezangen een klein verschil uit maakt en in psalmen <> opwekkingsliederen een groot verschil uit maakt namelijk: komt God naar de mensen of komen mensen tot God.
Ik weet het er staat in Rom 3:10-11…. Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. enz.Riska schreef:
En dat is een fundamenteel verschil. Wij zingen Gods lof, niet omdat wij God zoeken of gezocht hebben, maar omdat God ons heeft gezocht
Uit o.a. deze tekst komt de uitspraak en overtuiging dat God eerst naar de mens komt. Maar als wij de tekst goed in context lezen kom je tot een ander conclusie. Het is natuurlijk zo dat wij alles van God ontvangen want het leven komt van God. Maar is dat leven dat wij van Hem ontvangen hebben zonder opdracht? Nee zeer zeker niet! Die opdracht heeft Hij in beginsel reed in ons hart gelegd. Het gaat er om dat wij onrechtvaardig zijn voor God, waar de Romeinenbrief ook op doel. De wet laat dat een mens zien, zegt de Romeinen brief en door die wet kan je niet gerechtvaardigd worden maar door de grote genade van christus in geloof alleen!
Wij moeten dus geloven, dat is een opdracht om dat te doen zonder vooraf ons af te vragen of dat van God komt. Als wij dat doen (geloven) in de praxis van ons leven kunnen wij wel eens omkijken, er achter komen en zeggen hé…. dat was van God. Maar niet vooraf zeggen: God moet het doen. Dat is dus wat hier gebeurd en wat Ds. ook verkondigd.
Het is in de geschiedenis altijd een delicaat punt of God begint te werken in een mens of dat een mens zelf kan beginne.
Of....of ...zegt Jantjes het nu verkeerd??
Efeziërs 2:
1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,
5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),
6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;
7 Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.