Orgaandonatie? Donor codicil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The Menace
Mineur
Mineur

Berichtdoor The Menace » 02 okt 2002 09:43

Cybercurse schreef:Ik vind niet dat niet-donoren geen organen van wel-donoren mogen krijgen. Wel zou ik instemmen met een voorrangsregeling voor donoren. Ik denk dat door deze maatregel erg veel mensen donor zouden worden, wellicht zal zelfs het tekort aan organen oplossen... Mensen drijven vaak op eigenbelang, dus pak ze daar maar op..!

juist... hier ben ik het helemaal mee eens. er moeten wel meer donoren komen... er zullen dan ook meer mensen gered kunnen worden.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 okt 2002 10:50

janneke schreef:Gegronde redenen....bijv. op grond van geloof ofzo....begrijp je?

maar als je op grond van je geloof geen organen wil afstaan, is het dan niet een beetje tegenstrijdig als je ze wel aanneemt? overigens, CC, ik wilde het niet verbieden om organen aan te nemen als je geen donor bent, maar ik had het meer over morele verplichtingen. al denk ik dat het best wel werkt, verplicht stellen
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 okt 2002 10:54

janneke schreef:
tweetietwee schreef:Het gekke is dat ik zelf wel werk met lijken die ter beschikking zijn gesteld (niet voor donatie maar voor de wetenschap) Er wordt bij ons wel aardig zorgvuldig mee omgegaan, maar ik zou dat zelf echt nooit doen. Niet voor familie en niet voor mn eigen gevoel. ( je wordt ook niet begraven) Raar?
Donatie is dan weer wat anders, het schijnt dat verpleegkundigen het ook niet snel doen omdat ze weten hoe het gebeurt en hoe familie reageert.........

tweetie

Ff een vraagje...Daan heeft dr toendertijd naar geinformeerd, en ze zeiden dat je ten alle tijden gewoon begraven kunt worden....

Hoe zit dit nou precies?

met lijken die beschikbaar worden gesteld voor de wetenschap is dit niet zo, deze worden eerst geconserveerd, en daarna gebruikt voor wetenschappelijke doeleinden, vaak als oefenobject voor geneeskundestudenten. na tien jaar zijn deze lichamen meestal niet bruikbaar meer, en worden ze gecremeerd. van een normale begrafenis een paar dagen na de dood, kan dan natuurlijk geen sprake zijn.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 02 okt 2002 11:02

hmm...toch die mensen maar us bellen dan...wel gek dat zij wat anders hebben gezegd...lijkt me niet echt logisch om daarover te liegen!! Zal us kijken of ik ze kan mailen ofzow...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 okt 2002 11:18

ik kan het ook verkeerd hebben, maar ik ben een aantal keer in de snijzaal geweest, en dit is wat men mij daar vertelde. als donor ligt het natuurlijk weer anders dan dat je je beschikbaar stelt aan de wetenschap.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 02 okt 2002 11:28

Napoleon schreef:ik kan het ook verkeerd hebben, maar ik ben een aantal keer in de snijzaal geweest, en dit is wat men mij daar vertelde. als donor ligt het natuurlijk weer anders dan dat je je beschikbaar stelt aan de wetenschap.

ja, dat snap ik...donor en wetenschappelijk onderzoek zijn 2 totaal andere dingen met andere gevolgen ed....Maar ze zeiden bij de donorstichting (daan had ze dr speciaal voor gebeld) dat je ten alle tijden, met wetenschap en met donor zijn, opgebaard en begraven kon worden...lijkt me vrij moeilijk met wetenschap, maargoed, daar heb ik geen verstand van:) Maar heb die mensen erover gemailt, dus ben benieuwd naar een antwoord!!!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 02 okt 2002 11:39

janneke,

ik weet daar hetzelfde over als Napoleon. Na orgaandonatie is wel opbaren en begraven mogelijk, na wetenschappelijk onderzoek is er meestal na een jaar of 3-5 een crematie.

Jullie lijken er aardig van overtuigd dat je echt organen moet geven, allemaal ook het papiertje opgestuurd??
Ik bedoel hiermee: zolang je niks gevraagd wordt kan je aardig voor zijn, wat blijkt is dat als mensen 18 worden ze het toch niet zo goed meer weten en dan uiteindelijk het hele pakket laten liggen waar het ligt..... Heb ik zelf ook gedaan en ik ben er nog steeds niet uit.

tweetie

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 okt 2002 11:45

ik ben een beetje dubbel, denk zelf wel dt je organen moet geven, maar ik heb inderdaad nog steeds niets opgestuurd. ik denk wel dat ik het ga doen, maar ik stel het nog steeds uit. mijn ouders vinden het ook niet zo'n fijn idee, dat weegt ook wel een beetje mee.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 02 okt 2002 11:53

weet je wat wel vaak helpt...als je iemand in je omgeving ziet die een orgaan nodig heeft....Mijn buurmeisje bijv. heeft een nierziekte...Haar ene nier werkt helemaal niet meer en de andere nog maar voor een bepaald aantal procent. Als je zo'n meisje ziet lopen...en bedenkt dat ze zonder donorniet er waarschijnlijk over een jaartje of wat niet meer is...dan ga je denk ik wel ff 3x vaker over dat donorschap nadenken!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 02 okt 2002 11:54

klopt janneke, maar je kan het ook meemaken dat er iemand overlijdt en dat je hoort dat de ouders er niet bij mogen omdat er organen afgestaan worden.....
ik vind het nog steeds heel moeilijk.

tweetie

Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 02 okt 2002 14:28

Ik ben donor!
Heb r ooit een inleiding voor de JV over gemaakt en me er toen erg in verdiept!
Ik zonder alvleesklier en huid uit!

Als door èèn van mijn organen de genadetijd van iemand verlengt kan worden, wat geeft mij dan het recht om geen donor te zijn?
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

Anita85
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Anita85 » 02 okt 2002 16:05

Mee eens Korstiaan...
Maar toch zou ik nog niet 1 2 3 zeggen of ik donor zou willen worden...

Ps. Met welke leeftijd krijg je zo'n formulier??

Greeetz :!:
Kan niet begrijpen dat je het niet begrijp, als het nou zo onbegrijpelijk is kan ik begrijpen dat je het niet begrijp, maar nu het zooo begrijpelijk is begrijp ik niet dat jij het niet begrijp. Begrijp je??

Agnita
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Agnita » 02 okt 2002 22:24

Zelf sta ik ook geregistreerd als donor en ik vind het echt een goede zaak! Ben me er een jaar of 2 geleden in gaan verdiepen en heb meteen zo'n formulier aangevraagd. Waarom wachten met registreren tot je 18 bent als je er toch al uit bent? Misschien is het anders al te laat, al is dat geen prettige gedachte. Ik heb huid trouwens ook uitgezonderd omdat je anders niet thuis opgebaard zou kunnen worden ivm koeling ed. Heb ook nog een tijdje getwijfeld over m'n hoornvlies, omdat dan het hele oog verwijderd word en dat vind ik niet echt een fijn idee, maar aan de andere kant vind ik het zowiezo geen fijn idee als er (waar dan ook) in me gesneden wordt en omdat ik weet dat je met zo'n hoornvlies mensen echt enorm kan helpen heb ik besloten daar verder niet moeilijk over te doen. Ik heb er later toch niets meer aan.
Kijk bij www.donorvoorlichting.nl voor meer informatie. Daar kan je eventueel ook formulieren bestellen.
Agnita

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 03 okt 2002 10:56

Opzich weet iedereen hier thuis, en bovenal Daan, dat ik organen af wil staan, en welke wel en welke niet. Opzich hoef ik me daar dus niet druk over te maken. Maar voordat ik het vastleg wil ik nog wel wat info aanvragen over dat wetenschappelijk onderzoek ed.

Overigens sta ik m'n huid niet af. Wil absoluut opgebaard kunenn worden, zonder dat er iets aan m'n gezicht te zien is...dus ogen ed wordt dan ook weer wat twijfelachtiger...

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 03 okt 2002 11:04

korsiaan, mag ik vragen waarom jij de alvleesklier uitgezonderd hebt??
is die al ziek, of heb je er een bijzondere band mee, of is het iets anders?
trouwens, anita als het goed is krijg je het vanzelf als je 18 of 19 bent..

tweetie

Terug naar “Archief”