Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gerritse
Mineur
Mineur

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor gerritse » 27 nov 2009 22:30

Dag familie Bos,

Eerste vraag mijnerzijds:
'familie Bos' klinkt zo 'onpersoonlijk'. Kun je niet een naam noemen, Siegfried of Archibald of wat dan ook. Dan wordt het- in mijn idee- wat warmer.

Tweede vraag: je laat direct alle paarden opdraven. Vind je het goed, dat ik het eerste paard nu alléen behandel. Dan haal ik de andere paarden telkens weer ongeveer een week later van stal. Ik heb meer forums dan dit, ben vooral in Amerika veel bezig. Dus niet direct zeggen;
"Niemand reageert".
Ik wil heus wel. Maar ik kan niet verder springen dan mijn stok lang is.

En híer dan je vraag:

3 Toen het lam het tweede zegel verbrak, hoorde ik het tweede wezen zeggen: ‘Kom!’ 4 Er verscheen een ander, vuurrood paard. De ruiter kreeg de opdracht om de vrede uit de wereld te verdrijven, zodat men elkaar zou afslachten. Hij kreeg een groot zwaard.

Denk bij 'de vrede uit de wereld te verdrijven'nu niet aan de talloze oorlogen, die altijd, overal op deze aardbol maar woeden.

Openbaring beschrijft een andere werkelijkheid, die van onze Heer Jezus Christus en zijn gemeente.
In Efeze 1 v 20 en 21 staat te lezen, dat Jezus Christus eenmaal in het duizendjarig rijk en ook daarna over de hele wereld zal regeren en dat zijn gemeente in die heerschappij zal delen, (Jesaja 32 v 1). Dit ongelooflijke feit voor de wereld, wordt eens werkelijkheid. Openbaring beschrijft daarom ook slechts de lotgevallen van de ware gemeente. De tegenkanting, die deze gemeente in geestelijke zin van ´de valse kerk´ondervindt, is het andere ´Leitmotiv´.

En nu dan dat tweede paard. Het is rood, rossig, een kleur uit de hel, een demonische kleur.

Dit paard en die ruiter zijn er niet om te zeggen:
"Vrede laat ik u, mijn vrede geef ik u"..
Nee, dit paard en die ruiter hebben een ander, een vreselijk zwaard.
Onder de invloed van dat zwaard hebben in de kerken vele verschrikkelijke vervolgingen plaats gehad. De zwaarste vijand zat niet van buiten , maar van binnen.

In Openbaring 17 v 6 wordt een close-up gegeven van 'de vrouw op het beest'. Als getuigenis klinkt daar:
" De vrouw was dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus".

In de kerk van alle eeuwen sinds Christus...
en die lijn was er ook al voordien te zien
...heeft steeds gegolden, dat 'het goede altijd de vijand is van het betere'.

Er zijn veel vervolgingen geweest binnen de kerk van mensen, die daar iets nieuws verkondigden, dat later algemeen werd aanvaard, maar waarvoor hún bloed vloeide.

De korte lijn is dus deze; de voortgang van het Evangelie is in de tweeduizend jaar na Christus enorm vertraagd door allerlei tegenwerking van binnen uit doór mensen, die het heus wel goed bedoelden, ván mensen, die op een nieuwe manier godzalig wilden leven in Jezus Christus. De gemeente is geteisterd door vele valse leringen. Voor de doop na bekering zijn vele mensen ter dood gebracht. En zelfs tegenwoordig zijn er nog velen, die deze 'nieuwlichters' wantrouwig bezien. En wat werd de leer van de uitverkiezing niet dikwijls tot een hefboom, waardoor bij velen de 'valse lijdelijkheid' werd aangekweekt.

Matth 13 leert ons, dat onkruid en tarwe beide tot volle ontwikkeling moeten komen. Dat is gebeurd, toen Jezus op zijn overwinningspaard uitreed, tezamen met de 'nederlaag-paarden' van de duivel.

'Familie Bos', Stefaan zo je wilt, misschien bevalt deze uitleg je helemaal niet. Dan kun je zeggen:
"Laat die volgende paarden nu maar. Ik heb nu wel genoeg gehoord".

Dan houd ik er mee op. Tenzij...iemand anders zegt;
" Hè nee....laat ze dan komen voor míj".

Ik wacht het even af.

Daag
Ger

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 02 dec 2009 21:31

Hallo Gerritse,

Wederom bedankt voor uw uitgebreide antwoord waar ik het grotendeels mee eens ben.
Ik ben zeer blij met uw reacties, maar ik vind het tegelijkertijd heel jammer dat u de enige bent die inhoudelijk reageert op dit topic in de afgelopen 3 weken.
Het was eigenlijk mijn bedoeling om met z'n allen deze openbaringen te bespreken en zo de meningen van andere te kunnen horen. Als de discussie goed op gang zou komen, dan konden we mischien daar waar het wat moeilijker wordt (iets verder in de openbaringen) wel tot antwoorden komen en er een soort overzichtelijk uitreksel van maken.
Maar helaas zit dat er niet in.
Deze discussie/studie komt niet echt van de grond, dus hoeven we er denk ik verder ook niet veel aandacht meer aan te besteden in dit topic. Mischien dat dit topic op een later tijdstip nog wel eens tot leven komt ?

In ieder geval reuze bedankt voor uw duidelijke en verhelderende reacties.

Met vriendelijke groet,
Aad
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 dec 2009 14:16

Bij het Bijbelboek ‘Openbaringen’ krijg ik altijd de twijfel of dit boek wel terecht in de canon gekomen is. In de 4e eeuw betwijfelde Johannes Chrysostomos en andere bisschoppen daar ook sterk aan omdat voornamelijk door de problemen die de interpretatie gaf en het gevaar van misbruik zie b.v. de leer van de jehovagetuigen over de 144.000. De kerkvader Origenes (ano 185) ging hen reeds voor, hij beschouwde de Openbaring als een verzameling van wilde dromerijen, waaruit niemand wijs kan worden.

Het is een hypothese die (nog) niet bewezen is. Het is mogelijk zeer veel aanwijzingen te verzamelen b.v. schrift met schrift te vergelijken die een hypothese steunen, maar één enkel negatief tegen bewering is voldoende om de hypothese te ontkrachten.

Ik ben het hartelijk met Origenes eens.

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 05 dec 2009 19:31

Dag Aad,

Je wilt er maar even mee stoppen, begrijp ik. Inderdaad: om het hele boek Openbaring door te komen, heb je jaren van postings nodig. En dan blijven alle andere boeiende topics liggen. Ik kijk dus ook maar weer eens verder op Refo.

O ja, alleen nog dit: ik ben heel dankbaar voor 'Openbaring' en ben zo blij, dat het in de bijbel is opgenomen.

Daag
Ger

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 06 dec 2009 12:03

gerritse schreef:Dag Aad,

Je wilt er maar even mee stoppen, begrijp ik. Inderdaad: om het hele boek Openbaring door te komen, heb je jaren van postings nodig. En dan blijven alle andere boeiende topics liggen. Ik kijk dus ook maar weer eens verder op Refo.

O ja, alleen nog dit: ik ben heel dankbaar voor 'Openbaring' en ben zo blij, dat het in de bijbel is opgenomen.

Daag
Ger

Ik lees nu net dit topic door. Het is een onderwerp die ontzettend actueel is. Ook een onderwerp dat uitleg nodig heeft. Ik zou hier zelf meer duidelijkheid over willen hebben, dat kan ik uiteraard nooit alleen voor elkaar krijgen. Dit topic is voor mij dus echt wel welkom.

Al heeft het meer levens nodig om dit duidelijk te krijgen, het zou niet in de bijbel staan als het de moeite van onderzoeken niet waard is. Wat mij betreft kan dit gewoon doorgaan.

Groeten, Simeon
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 06 dec 2009 14:06

Niet mee eens! Onderstaande schrijver geeft duidelijke argumenten tegen de gangbare mening dat de ruiter op het witte paard Christus voorstelt.

http://www.reddingdoorjezus.nl/pdf/ruiter_wit_2.pdf

• De ruiter op het witte paard is een geheimzinnige, anonieme persoon. Dit betekent dat hij
afkomstig moet zijn uit de rijen van Satan of tot diens gevolg moet behoren. Zo was de
naam van de grote hoer van Babylon bijvoorbeeld ook “Verborgenheid”.
Dan kan hij dus niet de Heer Jezus zijn. Jezus is nooit geheimzinnig of anoniem. Onze
Heiland openbaart Zich altijd direkt en maakt meteen duidelijk Wie Hij is. Leest u maar
Zijn openbaring aan Johannes van Patmos (Openb. 1:17-18). Leest u Zijn brieven aan de
zeven gemeenten van Klein-Azië (Openb. 2-3). Aanschouw Zijn verschijning op het witte
paard in Openb. 19:11-13.

• De ruiter op het witte paard wordt in het tweede zegeloordeel opgevolgd door een ruiter
op een rood paard (Openb. 6:3-4), welke dood en verderf op aarde brengt en de vrede
van de aarde (die er overigens tot op de dag van vandaag nog steeds niet is!) wegneemt.
Daarom kan de ruiter op het witte paard nooit de Heer Jezus tijdens de grote Opwekking
vertegenwoordigen, omdat de grote Opwekking juist zal uitmonden in het 1000-jarige
Vrederijk waarin Jezus Koning is en waarin de leeuw vredig samen met het lam zal neder
liggen (Jes. 11:7; 65:25). Maar het tweede zegeloordeel wordt juist wél begrijpelijk als de
ruiter op het witte paard net een (schijn-)vrede tot stand heeft gebracht.

• Het is daarom verstandig om eens naar het rijtje ruiters uit de zegeloordelen te kijken.
De ruiter op het witte paard wordt in zijn kielzog gevolgd door drie andere ruiters, nl. één
op een rood paard van oorlog (het tweede zegel), één op een zwart paard van hongersnood
(het derde zegel) en één op een vaal paard van de dood (het vierde zegel). Deze
ruiters bewerkstelligen vreselijke dingen!

Dit is op zich al ruim voldoende bewijs, dat de ruiter op het witte paard nooit de Heere
Jezus Christus als Overwinnaar kan zijn. Hij zal zeker niet behoren tot een rij doodsruiters.
Als de Heere Jezus Christus uiteindelijk op aarde wederkeert als grote Overwinnaar
en Koning zullen alle verschrikkingen waarvan het rode, zwarte en vale paard
spreken voorbij zijn. Want als Hij in Openb. 19 op Zijn witte paard verschijnt, wordt Hij
juist gevolgd door hemelse heirlegers op witte paarden (Openb. 19:14).

De vier ruiters van de eerste vier zegeloordelen behoren daarom zeker bij elkaar! Zij zijn
als het ware de inleiding en ouverture tot de grote Verdrukking en de eindtijdoordelen die
over de aarde zullen komen. De ruiter op het witte paard representeert hierin het eerste
óórdeel van een reeks van 3 x 7 oordelen die tijdens vóórverdrukkingen en de grote
Verdrukking over de wereld zullen gaan. En Opwekking is zeker geen oordeel!

• Naar mijn mening heeft Jezus Zélf reeds de sleutel tot Openb. 6:2 gegeven. In Zijn
profetische rede op de Olijfberg gaf Jezus de volgorde van de eindtijdgebeurtenissen aan
waarmee de voorverdrukkingen zullen beginnen (Matt. 24:5-7). Namelijk éérst valse
christussen (vers 4-5), dan oorlogen (vers 6), daarna hongersnoden (vers 7) en dan
pestilentiën (vers 7), welke de dood ten gevolg hebben. Deze volgorde correspondeert
exact met de vier ruiters van de eerste vier zegeloordelen, nl. eerst dé valse Antichrist,
dan oorlog, vervolgens honger en tenslotte dood.

• Als de ruiter op het witte paard dus een valse christus is, dan is hij ook iemand die een
valse vrede proclameert. Want hét kenmerk van valse leraren of profeten is, dat zij het
volk een valse vrede voorspiegelen. Een vrede die er in werkelijkheid niet is. Leest u
maar Jer. 14:13;23:22. Omdat de Antichrist de valsheid zelve in optima forma is, die
Jezus Christus zelfs in Zijn dood en Opstanding imiteert (Openb. 13:1-12), zo zal hij de
mensen óók een valse vrede voorspiegelen (1 Thess. 5:3).
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 06 dec 2009 23:05

Hoi Lathron,

Welkom, ik ben blij dat je interesse hebt in deze moeilijke maar zeer belangrijke discussie.
Als we de openbaringen beter willen gaan begrijpen zullen we er veel over moeten praten/discuseren en onderzoeken denk ik.

Laten we dan in ieder geval toch maar doorgaan met dit volgens mij zeer leerzame en actuele topic. :D
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 07 dec 2009 10:43

God vraagt niet dat we Hem blindelings aanbidden, maar dat wij zijn liefde beantwoorden. Daarnaast vormen ze de achtergrond voor de boodschap van de zeven zegels uit Openbaring.

De opening van de zeven zegels is een nieuwe Openbaring van Jezus Christus. In dit visioen wordt Gods plan zichtbaar. Hij maakt een einde aan de grote problemen, waarmee de mens door de eeuwen heen te maken heeft gehad.
De uitwerking van de zonde wordt getoond. Deze wordt zichtbaar vanuit het goede (gesymboliseerd door de ruiter op het witte paard: 1 e zegel) , en voert tot het wegnemen van hongersnood, vervolging, natuurrampen en vrees in de harten van de mensen. Alleen Jezus kan deze problemen in hun juiste verhouding plaatsen, want alleen liefde kan de ware aard van de zonde openbaren.
De opening van de zeven zegels toont de liefde van God in Christus voor de mens. God stelt de zonde aan de kaak en geeft de zekerheid dat er een oordeel komt. Daarnaast is ieder zegel een teken van de wederkomst van Christus. Kort voordat Hij stierf vertelde Jezus zijn discipelen dat bepaalde tekenen aan zijn wederkomst zouden voorafgaan. Evenals de zeven gemeenten zijn ook de zeven zegels van belang voor de gemeente in elke tijd. In zekere zin reikt elk zegel tot het einde van de tijd.
Maar het ligt voor de hand, dat de zegels in de eerste plaats betrekking hebben op de geschiedenis van Gods gemeente en haar vervolgers, vanaf de tijd van Johannes tot aan de wederkomst van Jezus.

Vers 1-8. In de eerste vier zegels zag Johannes vier na elkaar komende ruiters. In dit historisch schouwspel openbaarde Jezus aan Johannes de toenemende verwording en verslechtering van de situatie van zijn kerk. De kerk, die met Christus begon, ging uit om de wereld te overwinnen.
Maar heel spoedig, bij de opening van het tweede zegel, kwam de wereld de kerk binnen. Hand. 20: 29, 30; 2 Thess. 2:1-7. Het vierde zegel beschrijft heel terecht de diepten waarin een groot deel van het christendom verzonk tijdens de Middeleeuwen, toen de kerk zich verenigde met de staat en hen vervolgde, die met haar van mening verschilden. Openbaring 12-19 laat zien dat een soortgelijke vervolging in de nabije toekomst in verhevigde vorm zal optreden.

uit www.agp-internet.com
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 07 dec 2009 14:40

Met de eerste 4 zegels kan ik duidelijk opmaken dat het het Lam is dat deze dingen toelaat. Het Lam heeft de autoriteit om dit alles in werking te stellen.

Het is alsof ik Genesis lees, maar dan met een groot verschil:

God liet toe dat Adam kon kiezen om wel of niet van de vrucht te eten. Hij gaf er een waarschuwing bij: Ten dage dat gij daarvan eet, zult gij den dood sterven (gen 2:17b). Na de zondeval geeft God de belofte van de overwinning mee in de moederbelofte (gen 3:15).

Hier in Openbaring zien we dat God door Jezus de daad bij het woord voegt (Hij is immers rechtvaardig). Opmerkelijk dat hier de overwinning voor de dood uitgaat.

Wij leven wel met de consequenties van wat wij doen, maar God heeft alle touwtjes in handen.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 09 dec 2009 17:39

OKee, moving on!!

Zegel 5 en 6:

9 Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis. 10 Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.

Twee dingen die mij hier opvallen:
1: De zielen lijken hier ongeduldig. Hoewel deze christenen al dood zijn, zijn ze nog steeds gebonden aan tijd.

2: De vervolging gaat door tot het einde, wanneer Jezus terug komt.

12 Ik zag, toen het zesde zegel verbroken werd, hoe er een zware aardbeving kwam. De zon werd zwart als een rouwkleed en de maan werd bloedrood. 13 De sterren vielen op de aarde, zoals late vijgen die door een stormwind van de boom worden gerukt. 14 De hemel scheurde los en rolde zich als een boekrol op. Geen berg of eiland bleef op zijn plaats. 15 Koningen, machthebbers, legeraanvoerders, rijken, aanzienlijken, slaven en vrije mensen, iedereen trachtte zich te verbergen in grotten en tussen de rotsen in de bergen. 16 Ze riepen de bergen en de rotsen toe: ‘Val op ons neer! Verberg ons voor het oog van hem die op de troon zit en voor de toorn van het lam! 17 Want nu is de grote dag van hun toorn aangebroken, en wie kan die doorstaan?’

Na al de tekenen is het gedaan met Gods genade. Het Lam wat al die tijd zo veracht was, laat Zich nu zien een charismatische machthebber. De bijbel zegt hier dat de altijd liefdevolle Jezus kwaad is. Mijns inziens een duidelijk gedeelte dat laat zien dat God grondig kan haten.

Aan de andere kant lijkt dit gedeelte te zeggen dat Iedereen (ook de atheist) weet wie God is en waar Hij toe in staat is.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 10 dec 2009 00:59

Sorry als ik nu een beetje veel tekst heb en ineens een beetje snel ga, maar dit onderstaande hoort volgens mij allemaal bij elkaar en kan ik dus niet opsplitsen.

Mijn grote vraag is.... waneer gaat dit 6e zegel plaatsvinden.
Ik ben namelijk van mening dat we de eerste 5 zegels achter de rug hebben (althans, die zijn in het verleden in gang gezet en nu nog steeds werkzaam), maar ik denk dat het 6e zegel binnenkort verbroken zal worden.

Op dit punt in de openbaringen vind ik het moeilijk worden omdat ik nu voor een raadsel kom te staan wat betreft het duizendjarig rijk.

Ik weet namelijk niet precies op welke plaats in de openbaringen het duizendjarige rijk zal plaatsvinden.

Één van de opties is dus dat bij het verbreken van het 6e zegel de eerste opstanding plaatsvind en het duizendjarige rijk begint.
Het duizendjarige rijk vind dan dus plaats tussen het 6e en het 7e zegel (nu zeer binnenkort dus).

In Mattëus 24 lezen we eigenlijk een bevestiging dat de eerste 5 zegels plaatsvinden voor de grote verdrukking en zien we dat dit allemaal dingen zijn die al plaats hebben gevonden:
3 Op de Olijfberg ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen, en nu ze onder elkaar waren vroegen ze: ‘Vertel ons, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we uw komst en de voltooiing van deze wereld herkennen?’ 4 Jezus antwoordde hun: ‘Pas op dat niemand jullie misleidt. 5 Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben de messias,” en ze zullen veel mensen misleiden. 6 Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen. 7 Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk tegen het andere, en overal zullen er hongersnoden uitbreken en zal de aarde beven: 8 dat alles is het begin van de weeën.
Deze dingen lijken dus met de eerste 5 zegels al in gang gezet te zijn.

Maar dan....

Mattëus 24:
9 Dan zal men jullie onderdrukken en doden, en jullie zullen door alle volken worden gehaat omwille van mijn naam. 10 Velen zullen dan ten val komen, ze zullen elkaar verraden en elkaar haten. 11 Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden. 12 En doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen. 13 Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered. 14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.
Dit lijkt op de grote verdrukking voor het duizendjarig rijk.
Het gaat hier wel over Israël, niet over de gehele wereld.
Ik denk dan ook dat de grote verdrukking zich in het Midden-Oosten afspeelt en niet overal op aarde (maar dat weet ik natuurlijk niet zeker).
We weten ook dat de bijbel nu in bijna alle talen vertaald is en dat er nog maar enkele talen zijn waar ze nu nog mee bezig zijn, dus dit kan nooit lang meer duren.

Zacharia 14:
1 Er komt een dag dat de HEER zal ingrijpen, Jeruzalem, dat de buit binnen je muren wordt verdeeld. 2 Ik zal alle volken samenbrengen – zegt de HEER – om tegen Jeruzalem ten strijde te trekken. De stad zal worden ingenomen, de huizen zullen worden geplunderd en de vrouwen verkracht. De helft van de inwoners wordt in ballingschap weggevoerd, maar het deel dat overblijft zal niet worden uitgeroeid.
Ik denk dat dit nu nabije toekomst is en ieder moment kan gaan gebeuren (steeds meer landen beginnen zich tegen Israël te keren).

Ik denk dat als dit allemaal heeft plaatsgevonden (wat volgens mij nu zeer snel kan gaan), dat dan het 6e zegel verbroken wordt.

Ik denk namelijk dat het 6e zegel het moment is dat God ingrijpt tegen alle volken die israël aanvallen. God grijpt in met een enorme aarbeving, de zon die geen licht geeft, de sterren die uit de hemel vallen, enz.... Als God ingrijpt, dan is dit toch de Goddelijke manier waarmee Hij zijn almacht en kracht kan tonen en gebruiken om de goddelozen te vernietigen.

Het 6e zegel:
12 Ik zag, toen het zesde zegel verbroken werd, hoe er een zware aardbeving kwam. De zon werd zwart als een rouwkleed en de maan werd bloedrood. 13 De sterren vielen op de aarde, zoals late vijgen die door een stormwind van de boom worden gerukt. 14 De hemel scheurde los en rolde zich als een boekrol op. Geen berg of eiland bleef op zijn plaats. 15 Koningen, machthebbers, legeraanvoerders, rijken, aanzienlijken, slaven en vrije mensen, iedereen trachtte zich te verbergen in grotten en tussen de rotsen in de bergen. 16 Ze riepen de bergen en de rotsen toe: ‘Val op ons neer! Verberg ons voor het oog van hem die op de troon zit en voor de toorn van het lam! 17 Want nu is de grote dag van hun toorn aangebroken, en wie kan die doorstaan?’

In Zacharia lezen we hierover:
(even samengevat van Zacharia 14 vers 3-16)
3 Daarna zal de HEER uittrekken en de strijd tegen die volken aanbinden. 4 Die dag zal hij zijn voeten op de Olijfberg planten, ten oosten van Jeruzalem. De Olijfberg zal in tweeën splijten. (Grote aardbeving van de 6e bazuin ?) 6 Op die dag zal er geen licht zijn; de hemellichamen verliezen hun glans. 7 Op die ene dag, die alleen de HEER kent, zal er geen onderscheid zijn tussen dag en nacht. Pas tegen het vallen van de avond zal er weer licht gloren (6e bazuin ?). 8 Als die tijd aanbreekt, zal er in Jeruzalem zuiver water ontspringen. 9 En de HEER zal koning worden over de hele aarde. Dan zal de HEER de enige God zijn en zijn naam de enige naam. 10 Het hele land wordt zo vlak als de Jordaanvallei. (Grote aardbeving van de 6e bazuin ?) 16 De overlevenden van de volken die Jeruzalem hebben belaagd, zullen dan jaarlijks naar de stad komen om de HEER van de hemelse machten als koning te vereren en het Loofhuttenfeest te vieren.

Dat is het duizendjarige rijk toch ?

Hier zou dus bij het verbreken van het 6e zegel de Here Jezus terug komen (en de eerste opstanding plaatsvinden) om Israël/Jeruzalem te helpen en de overwinning te geven. De Here Jezus rekent af met de vijanden van Israël en hier zal Hij beginnen met het regeren in het duizendjarig rijk.
De mensen uit de 1e opstanding (alleen de martelaren) zullen samen met Jezus als koningen regeren voor 1000 jaar lang.
Hier staat ook duidelijk dat bij de terugkomst van Jezus bij aanvang van het duizendjarig rijk alleen de martelaren opstaan, de overige levende mensen blijven waar ze zijn en de overige dode mensen blijven in hun graf gedurende die 1000 jaar. (Openbaringen 20:5)

Dit senario lezen we volgens mij ook in Lucas 21:
20 Wanneer jullie zien dat Jeruzalem door legertroepen omsingeld is, weet dan dat de verwoesting van de stad nabij is.
We weten dat de hele wereld zich nu steeds meer tegen Israël begint te keren.
21 Wie in Judea is moet dan de bergen in vluchten, wie in Jeruzalem is moet er wegtrekken, en wie op het land is moet niet naar de stad gaan, 22 want in die dagen wordt de straf voltrokken, waardoor alles wat geschreven staat in vervulling zal gaan. 23 Wat zal het rampzalig zijn voor de vrouwen die in die tijd zwanger zijn of een kind aan de borst hebben! Want er zal ontzaglijk veel leed zijn in het land, en een zwaar vonnis zal de bevolking treffen. 24 De inwoners zullen omkomen door het zwaard of in gevangenschap worden weggevoerd en onder alle volken worden verstrooid, terwijl Jeruzalem vertrapt zal worden door heidenen, tot de tijd van de heidenen voorbij is. 25 Dan zullen er tekenen zijn aan de zon en de maan en de sterren, en op aarde zullen de volken sidderen van angst voor het gebulder en het geweld van de zee; 26 de mensen worden onmachtig van angst voor wat er met de wereld zal gebeuren, want de hemelse machten zullen wankelen. 27 Maar dan zullen ze op een wolk de Mensenzoon zien komen, bekleed met macht en grote luister. 28 Wanneer dat alles staat te gebeuren, richt je dan op en hef je hoofd, want jullie verlossing is nabij!’

Nou, Ik ben nu zeeeeerrr benieuwd wat hier voor reactie op komen. :wink:

Joannah

Berichtdoor Joannah » 13 dec 2009 08:48

Familie Bos schreef:Sorry als ik nu een beetje veel tekst heb en ineens een beetje snel ga, maar dit onderstaande hoort volgens mij allemaal bij elkaar en kan ik dus niet opsplitsen.

Mijn grote vraag is.... waneer gaat dit 6e zegel plaatsvinden.
Ik ben namelijk van mening dat we de eerste 5 zegels achter de rug hebben (althans, die zijn in het verleden in gang gezet en nu nog steeds werkzaam), maar ik denk dat het 6e zegel binnenkort verbroken zal worden.

Op dit punt in de openbaringen vind ik het moeilijk worden omdat ik nu voor een raadsel kom te staan wat betreft het duizendjarig rijk.

Ik weet namelijk niet precies op welke plaats in de openbaringen het duizendjarige rijk zal plaatsvinden.

Één van de opties is dus dat bij het verbreken van het 6e zegel de eerste opstanding plaatsvind en het duizendjarige rijk begint.
Het duizendjarige rijk vind dan dus plaats tussen het 6e en het 7e zegel (nu zeer binnenkort dus).

In Mattëus 24 lezen we eigenlijk een bevestiging dat de eerste 5 zegels plaatsvinden voor de grote verdrukking en zien we dat dit allemaal dingen zijn die al plaats hebben gevonden:
3 Op de Olijfberg ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen, en nu ze onder elkaar waren vroegen ze: ‘Vertel ons, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we uw komst en de voltooiing van deze wereld herkennen?’ 4 Jezus antwoordde hun: ‘Pas op dat niemand jullie misleidt. 5 Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben de messias,” en ze zullen veel mensen misleiden. 6 Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen. 7 Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk tegen het andere, en overal zullen er hongersnoden uitbreken en zal de aarde beven: 8 dat alles is het begin van de weeën.
Deze dingen lijken dus met de eerste 5 zegels al in gang gezet te zijn.

Maar dan....

Mattëus 24:
9 Dan zal men jullie onderdrukken en doden, en jullie zullen door alle volken worden gehaat omwille van mijn naam. 10 Velen zullen dan ten val komen, ze zullen elkaar verraden en elkaar haten. 11 Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden. 12 En doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen. 13 Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered. 14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.
Dit lijkt op de grote verdrukking voor het duizendjarig rijk.
Het gaat hier wel over Israël, niet over de gehele wereld.
Ik denk dan ook dat de grote verdrukking zich in het Midden-Oosten afspeelt en niet overal op aarde (maar dat weet ik natuurlijk niet zeker).
We weten ook dat de bijbel nu in bijna alle talen vertaald is en dat er nog maar enkele talen zijn waar ze nu nog mee bezig zijn, dus dit kan nooit lang meer duren.

Zacharia 14:
1 Er komt een dag dat de HEER zal ingrijpen, Jeruzalem, dat de buit binnen je muren wordt verdeeld. 2 Ik zal alle volken samenbrengen – zegt de HEER – om tegen Jeruzalem ten strijde te trekken. De stad zal worden ingenomen, de huizen zullen worden geplunderd en de vrouwen verkracht. De helft van de inwoners wordt in ballingschap weggevoerd, maar het deel dat overblijft zal niet worden uitgeroeid.
Ik denk dat dit nu nabije toekomst is en ieder moment kan gaan gebeuren (steeds meer landen beginnen zich tegen Israël te keren).

Ik denk dat als dit allemaal heeft plaatsgevonden (wat volgens mij nu zeer snel kan gaan), dat dan het 6e zegel verbroken wordt.

Ik denk namelijk dat het 6e zegel het moment is dat God ingrijpt tegen alle volken die israël aanvallen. God grijpt in met een enorme aarbeving, de zon die geen licht geeft, de sterren die uit de hemel vallen, enz.... Als God ingrijpt, dan is dit toch de Goddelijke manier waarmee Hij zijn almacht en kracht kan tonen en gebruiken om de goddelozen te vernietigen.

Het 6e zegel:

In Zacharia lezen we hierover:
(even samengevat van Zacharia 14 vers 3-16)
3 Daarna zal de HEER uittrekken en de strijd tegen die volken aanbinden. 4 Die dag zal hij zijn voeten op de Olijfberg planten, ten oosten van Jeruzalem. De Olijfberg zal in tweeën splijten. (Grote aardbeving van de 6e bazuin ?) 6 Op die dag zal er geen licht zijn; de hemellichamen verliezen hun glans. 7 Op die ene dag, die alleen de HEER kent, zal er geen onderscheid zijn tussen dag en nacht. Pas tegen het vallen van de avond zal er weer licht gloren (6e bazuin ?). 8 Als die tijd aanbreekt, zal er in Jeruzalem zuiver water ontspringen. 9 En de HEER zal koning worden over de hele aarde. Dan zal de HEER de enige God zijn en zijn naam de enige naam. 10 Het hele land wordt zo vlak als de Jordaanvallei. (Grote aardbeving van de 6e bazuin ?) 16 De overlevenden van de volken die Jeruzalem hebben belaagd, zullen dan jaarlijks naar de stad komen om de HEER van de hemelse machten als koning te vereren en het Loofhuttenfeest te vieren.

Dat is het duizendjarige rijk toch ?

Hier zou dus bij het verbreken van het 6e zegel de Here Jezus terug komen (en de eerste opstanding plaatsvinden) om Israël/Jeruzalem te helpen en de overwinning te geven. De Here Jezus rekent af met de vijanden van Israël en hier zal Hij beginnen met het regeren in het duizendjarig rijk.
De mensen uit de 1e opstanding (alleen de martelaren) zullen samen met Jezus als koningen regeren voor 1000 jaar lang.
Hier staat ook duidelijk dat bij de terugkomst van Jezus bij aanvang van het duizendjarig rijk alleen de martelaren opstaan, de overige levende mensen blijven waar ze zijn en de overige dode mensen blijven in hun graf gedurende die 1000 jaar. (Openbaringen 20:5)

Dit senario lezen we volgens mij ook in Lucas 21:
20 Wanneer jullie zien dat Jeruzalem door legertroepen omsingeld is, weet dan dat de verwoesting van de stad nabij is.
We weten dat de hele wereld zich nu steeds meer tegen Israël begint te keren.
21 Wie in Judea is moet dan de bergen in vluchten, wie in Jeruzalem is moet er wegtrekken, en wie op het land is moet niet naar de stad gaan, 22 want in die dagen wordt de straf voltrokken, waardoor alles wat geschreven staat in vervulling zal gaan. 23 Wat zal het rampzalig zijn voor de vrouwen die in die tijd zwanger zijn of een kind aan de borst hebben! Want er zal ontzaglijk veel leed zijn in het land, en een zwaar vonnis zal de bevolking treffen. 24 De inwoners zullen omkomen door het zwaard of in gevangenschap worden weggevoerd en onder alle volken worden verstrooid, terwijl Jeruzalem vertrapt zal worden door heidenen, tot de tijd van de heidenen voorbij is. 25 Dan zullen er tekenen zijn aan de zon en de maan en de sterren, en op aarde zullen de volken sidderen van angst voor het gebulder en het geweld van de zee; 26 de mensen worden onmachtig van angst voor wat er met de wereld zal gebeuren, want de hemelse machten zullen wankelen. 27 Maar dan zullen ze op een wolk de Mensenzoon zien komen, bekleed met macht en grote luister. 28 Wanneer dat alles staat te gebeuren, richt je dan op en hef je hoofd, want jullie verlossing is nabij!’

Nou, Ik ben nu zeeeeerrr benieuwd wat hier voor reactie op komen. :wink:

Wanneer deze dingen plaatsvinden weet zelfs Jezus niet, alleen de Vader, zegt de Schrift.
Dus hou maar op om je daar nodeloos moe over te maken.
Verder is de refogezindte nog steeds heimelijk een voorstander van de vervangingstheologie en ziet ze zichzelf als Israel, de "ware kerk".
De vernietiging van Jeruzalem is in 70 AD al geschied...Dan komt er een "tijd van de heidenen", die is ook vol, Jeruzalem is weer van de Joden.Dat jeruzalem weer in Israels bezit is, zal een generatie duren(1 geslacht)
Ik ben bang dat vele tekenen WEER niet herkend zullen worden door ons, of "de kerk", net als in Jezus tijd.
Wie zal bijvoolbeeld erkennen dat de RKK wel eens de antichrist zou kunnen zijn, (die tenslotte praat als Christus, en op ZIjn troon is gaan zitten, hun priesters kunnen zonden vergeven en paus zelf laat zich heilige vader noemen)die ketters , hugenoten en heiligen heeft gemarteld en gedood, en al tientallen miljoenen in Zijn Naam heeft omgebracht.
Zijn dit de heiligen, die wachten, totdat ook hun broeders en zusters omwille van het Woord gedood zullen worden?

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 13 dec 2009 10:18

Joannah schreef:Wanneer deze dingen plaatsvinden weet zelfs Jezus niet, alleen de Vader, zegt de Schrift.

Dat is niet wat er staat.
Er staat dat het uur waarop de HERE zal terugkomen onbekend is, zelfs voor Jezus.
Daarom kan je nog wel weten wanneer dit ongeveer zal gaan plaatsvinden, maar nooit precies en nouwkeurig. God zegt ons niet voor niets in de bijbel dat we de schrift moeten onderzoeken, naar de tekenen der tijd moeten kijken een waakzaam moeten zijn zodat het ons niet zal overvallen, maar dat we het verwachten. God geeft niet voor niets de aanwijzingen en tekenen waaraan we kunnen zien hoe laat het is.

Joannah schreef:Verder is de refogezindte nog steeds heimelijk een voorstander van de vervangingstheologie en ziet ze zichzelf als Israel, de "ware kerk".

Nou, als dat zo is, dan zal ik ze snel uit hun droom halen, want wij zijn absoluut Israël niet, wij zijn slechts geënt op Israël en mogen daardoor bij Israël horen, meer niet.

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 13 dec 2009 22:25

Hallo Aad,

Wij behandelden de eerste twee zegels. En nu spring je gelijk op het zesde zegel over. Je verbindt daar zoveel vragen aan, dat het mij beter leek om alleen het zegel 'sec'met je te behandelen. Al die andere vragen over 'duizendjarig rijk' behandel ik nu nog niet. Alleen als je er om vraagt, ga ik daar dieper op in. Jammer,dat je het derde tot en met het vijfde zegel wilde overslaan. maar ja; U vraagt en wij draaien

Het zesde zegel dus:`
NBV:
`Ik zag, toen het zesde zegel verbroken werd, hoe er een zware aardbeving kwam. De zon werd zwart als een rouwkleed en de maan werd bloedrood.
13 De sterren vielen op de aarde, zoals late vijgen, die door een stormwind van de boom worden gerukt.
14 De hemel scheurde los en rolde zich als een boekrol op. Geen berg of eiland bleef op zijn plaats.
15 Koningen, machthebbers, legeraanvoerders,rijken, aanzienlijken, slaven en vrije mensen, iedereen trachtte zich te verbergen in grotten en tussen de rotsen in de bergen.
16 Zij riepen de bergen en de rotsen toe:
"Val op ons neer. Verberg ons voor het oog van hem die op de troon zit en voor de toorn van het lam.
17 Want nu is de grote dag van hun toorn aangebroken, en wie kan die doorstaan ? ".

Aad....ik had je eerder gezegd:
- dat Openbaring een volkomen geestelijk te lezen boek is
- dat erin wordt beschreven de geschiedenis van de gemeente en niet allerlei natuurlijke verschijnselen, zoals : aardbevingen, een zon, zwart als een rouwkleed, een bloedrode maan enz.

Al deze dingen moeten geestelijk gezien worden.

Die aardbeving : in Jezus' kerk op aarde is een onduidelijke tweedeling. Er zijn mensen, die niet echt 'de dingen' tot het eind toe willen doorproeven en er zijn de volhouders, die zeggen:
"Wat heeft God van zijn plannen allemaal al geopenbaard. O...ik wil door de hulp van de Heilige Geest, waarmee ik mij bewust heb laten vervullen, (Hand 10, 8 en 19), alles navorsen"
En nu komt er een geestelijke aardbeving: er komt een scheiding tussen degenen in de kerk, die ' het wel gelóven' en anderen, die geloven , uiteindelijk in een gemeente, die met Christus over de hele planeet zegenrijk gaat regeren, (Jesaja 32 v 1).

En gelijk met die scheiding op aarde loopt er een scheiding in de onzienlijke wereld. De duivel wordt uit de hemel geworpen, (Openb 12 v 8), de demonen zoeken als gevallen sterren de aarde op om zich daar nog eenmaal op het schrikkelijkst te manifesteren.
Zij schuiven zich tussen de 'vals wordende' kerk en de zon, (God), nemen de glans daarvan weg, nemen ook het uitzicht op de maan, (Jezus) weg. Er wordt bijna niet meer gesproken over het reddende en verlossende en daarom noodzakelijke werk van Jezus tijdens zijn eerste verblijf tussen ons en van God wordt in wollige terumen gesproken als´iets , dat er dan wel zijn zal' , in ieder geval niet in de kenmerken, zoals de bijbel die ons schetst.

Elk uitzicht op de hemelse werkelijkheden verdwijnt in de ´achterwaarts glijdende' kerk en door het geweld van de boze geesten, die hun laatste kans benutten, blijven er helemaal geen vastigheden van synodes en kerkelijke geschriften over.

Er komt een algemene onbehaaglijkheid, overgaande in ontreddering, over alle leden van allerlei kerken, voor zover zij niet doorgestoten zijn naar wedergeboorte en doop in de Heilige Geest, dat alles, ( wedergeboorte en doop in de Heilige Geest) van uit een diep harteverlangen.

De machten van satan, in hun laatste woedende openbaring, benauwen de mensen. Zij voelen achter dit alles de toorn van God en van Jezus. Maar het gaat hun als de vijf dwaze maagden. Ze hebben de olie van de Heilige Geest
niet en staan verdwaasd temidden van de doldraaiende omstandigheden.

Aad, denk nu niet, dat dit het einde is.Maar wees gewapend. Gewapend in de geestelijke wereld. Vraag om bijstand van de Heilige Geest, nu al. Voorzie je van voldoende olie in je lamp, nu al.
Dat is mijn antwoord aan je, los van al die vragenstellingen over het duizendjarig rijk. Je bent nog jong, je hebt alle kans om het helemaal of gedeeltelijk mee te maken.

Maar het enig belangrijke voor dit moment is: trek de wapenrusting van Efeze 6 aan om stand te kunnen houden in de boze dag.

Daag
Ger

mr.ron
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mr.ron » 15 dec 2009 17:03

In Openbaring 1:1 staat Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Ik ben dus van mening dat het eerste zegel in de tijd van Johannes is geopend en dat het de volgende gebeurtenis is:

In deze tijd had je de grote romeinse heersers als Macus Nerva, Trajan, Hadrian, Antonius en Aurilius. Zij worden gezien als de grote Cesar's. Het opvallende is dat ze op munten ed. afbeeldingen plaatsten met op de ene kant een paard met ruiter met een boog in zijn hand en aan de andere kant een afbeelding van de Cesar zelf met een lauwerkrans op (oftewel een overwinningskroon). ook maakten ze na een overwinning een zegetocht in een kar door witte paarden voortgetrokkken.

Terug naar “Archief”