welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Joannah

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Joannah » 10 nov 2009 10:52

filia schreef:
filia schreef:
Joannah schreef:Een kerk waar scheuring na scheuring voorkomt , daar is Hij niet.

Waar baseer je deze uitspraak op? God zij dank dat Hij daar wél is & nog steeds werkt!!

Joannah, ik wacht nog op antwoord...

sorry voor de vertraging.

Je gaat er dus van uit dat God partij kiest bij iedere scheuring, en op die manier al 2000 jaar uitsorteert wat en wie de ware kerk is.
EN welke is het dan?
Welke kerk is 100 % naar de Schrift?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 nov 2009 11:55

God kiest geen partij voor denominaties. Ook niet voor het Joannah-kerkje. God kiest voor Zijn volk. Voor diegenen waarvan Christus zegt: "Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen die Gij Mij gegeven hebt." En waar vinden we diegenen? Daar waar God Woord is. Dus onder de pinksterlieden, de rooms-katholieken, de hervormden, de gereformeerden (in welk van de meer dan 10 smaakjes), de vergadering der gelovigen, in charismatische kringen en bij de wederdopers en remonstranten. En ook in al die groeperingen die ik nu vergeten ben.

En ik word/ben zielsblij met de predestinatie. Hoe had ik ooit God gezocht, als Hij mij niet had gezocht? Hoe had ik Hem ooit lief kunnen hebben, zonder dat Hij mij eerst heeft liefgehad! Hoe had ik, als vijand, met God verzoent moet worden, als Hij mijn vijandschap niet brak?
Kortom, je stelling over de predestinatie is te stellig en daarmee onwaar.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 10 nov 2009 12:58

TheKeimpe schreef:God kiest geen partij voor denominaties. Ook niet voor het Joannah-kerkje. God kiest voor Zijn volk. Voor diegenen waarvan Christus zegt: "Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen die Gij Mij gegeven hebt." En waar vinden we diegenen? Daar waar God Woord is. Dus onder de pinksterlieden, de rooms-katholieken, de hervormden, de gereformeerden (in welk van de meer dan 10 smaakjes), de vergadering der gelovigen, in charismatische kringen en bij de wederdopers en remonstranten. En ook in al die groeperingen die ik nu vergeten ben.

En ik word/ben zielsblij met de predestinatie. Hoe had ik ooit God gezocht, als Hij mij niet had gezocht? Hoe had ik Hem ooit lief kunnen hebben, zonder dat Hij mij eerst heeft liefgehad! Hoe had ik, als vijand, met God verzoent moet worden, als Hij mijn vijandschap niet brak?

Erg hooghartig om iets wat door Calvijn pas is uitgevonden als Waarheid aan te nemen.
Ik zou het niet durven.
Ik denk eerder dat voor God, voor Wie niets verborgen is, al weet wie er tot Hem zullen komen.
Als je blij bent met de predestinatie, en uitverkoren denkt te zijn, ben je dus ook blij met het feit dat je buurman dat niet is.
De bijbel zegt Bekeert U, niet, Laat u bekeren.
En Ga uit van Babylon (RKK, In werkelijkheid werden er diverse elementen uit de heidense religies, die in die tijd het Romeinse leven beheersten, geruisloos overgenomen door het opkomende rooms Katholicisme en ingelijfd in de roomse leer.)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 nov 2009 13:49

Joannah schreef:Erg hooghartig om iets wat door Calvijn pas is uitgevonden als Waarheid aan te nemen.

Hmm, je hebt de Institutie vast niet in je boekenkast staan.
Nou ja, onbekend maakt onbemind.
Calvijn was uiteraard niet de uitvinder van het denken over de uitverkiezing.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 10 nov 2009 13:56

Joannah schreef:sorry voor de vertraging.
Geeft niet, ik had al het vermoeden dat je m'n vraag over het hoofd had gezien.
Joannah schreef:Je gaat er dus van uit dat God partij kiest bij iedere scheuring, en op die manier al 2000 jaar uitsorteert wat en wie de ware kerk is.
EN welke is het dan?

Nee, daar begrijp je me verkeerd, ik ga er juist níet van uit dat God partij kiest voor een bepaald kerkgenootschap. Hij is niet afhankelijk van een naambordje op een kerk. Ook in afgescheiden kerken vergadert Hij Zijn kerk, door de prediking van het Woord en de werking van de Geest. Er is uiteindelijk maar één ware kerk: de Kerk die door de eeuwen heen over de hele wereld wordt verzameld, waarvan Christus het Hoofd is.

Je zei zelf echter:
Joannah schreef:Een kerk waar scheuring na scheuring voorkomt , daar is Hij niet.

Vandaar mijn vraag (en die heb ik nog steeds): hoe weet jij dat God niet in een kerk is die korter of langer geleden is voortgekomen uit een afscheiding? Waar baseer je dat op?
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 nov 2009 14:14

Joannah schreef:
TheKeimpe schreef:God kiest geen partij voor denominaties. Ook niet voor het Joannah-kerkje. God kiest voor Zijn volk. Voor diegenen waarvan Christus zegt: "Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen die Gij Mij gegeven hebt." En waar vinden we diegenen? Daar waar God Woord is. Dus onder de pinksterlieden, de rooms-katholieken, de hervormden, de gereformeerden (in welk van de meer dan 10 smaakjes), de vergadering der gelovigen, in charismatische kringen en bij de wederdopers en remonstranten. En ook in al die groeperingen die ik nu vergeten ben.

Erg hooghartig om iets wat door Calvijn pas is uitgevonden als Waarheid aan te nemen.
Ik zou het niet durven.
Ik denk eerder dat voor God, voor Wie niets verborgen is, al weet wie er tot Hem zullen komen.
Als je blij bent met de predestinatie, en uitverkoren denkt te zijn, ben je dus ook blij met het feit dat je buurman dat niet is.
De bijbel zegt Bekeert U, niet, Laat u bekeren.
En Ga uit van Babylon (RKK, In werkelijkheid werden er diverse elementen uit de heidense religies, die in die tijd het Romeinse leven beheersten, geruisloos overgenomen door het opkomende rooms Katholicisme en ingelijfd in de roomse leer.)

Zie vetgedrukt: ga dit eerst maar eens onderbouwen, voor redenering die beginnen met "ik denk", zonder dat er argumenten bij staan, koop ik niet zoveel.

Verder, je kennis van de christelijke historie is niet zo groot, want Augustinus spreekt ook al over de predestinatie.

Ten derde, wanneer ik spreek over uitverkiezing, en over de grote goedheid van God dat Hij naar mij om wilde zien, spreek ik slechts over mijzelf. Wie ben jij om te bepalen of ik blij ben dat mijn buurman dat niet is. Ik zie met groot verdriet aan hoe velen verloren gaan. Maar waarom gaan zij verloren? Is dat omdat ze niet uitverkoren zijn? NEEN, NEEN, NEEN. In Adam is het mensdom gescheiden van God, en DAAROM gaan mensen verloren.
En daarom roept God door Woord en Geest de mensen terug.
Dat Woord, dat werd belangrijk voor mij. Waarom? Dat had ik toen werkelijk niet kunnen zeggen, achteraf zeg ik: God riep mij. Maar ik leerde wel dat ik God kwijt was, en dat, omdat ik die scheiding tussen God en mijzelf maakte door mijn zonde. "Maar, o wonder van genâ, Jezus stierf op Golgotha." Daarom, bij Hem is vergeving (Ps. 130:4). Ja bij Hem is vergeving, ook voor mij!

Dat sommigen niet horen, dat is hun eigen schuld: "Gijlieden wilt tot mij niet komen," sprak Jezus tegen de Farizeën.
Dat anderen wel horen en geloven, is louter genade, "en dat niet uit u, het is Gods gave" Zie Efeze 1 en 2.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 10 nov 2009 15:05

filia schreef:
Joannah schreef:sorry voor de vertraging.
Geeft niet, ik had al het vermoeden dat je m'n vraag over het hoofd had gezien.
Joannah schreef:Je gaat er dus van uit dat God partij kiest bij iedere scheuring, en op die manier al 2000 jaar uitsorteert wat en wie de ware kerk is.
EN welke is het dan?

Nee, daar begrijp je me verkeerd, ik ga er juist níet van uit dat God partij kiest voor een bepaald kerkgenootschap. Hij is niet afhankelijk van een naambordje op een kerk. Ook in afgescheiden kerken vergadert Hij Zijn kerk, door de prediking van het Woord en de werking van de Geest. Er is uiteindelijk maar één ware kerk: de Kerk die door de eeuwen heen over de hele wereld wordt verzameld, waarvan Christus het Hoofd is.

Je zei zelf echter:

Vandaar mijn vraag (en die heb ik nog steeds): hoe weet jij dat God niet in een kerk is die korter of langer geleden is voortgekomen uit een afscheiding? Waar baseer je dat op?

Als ik het voortdurende gekissebis aanzie en aanhoor over bepaalde issues in kerken, kan ik me erg moeilijk voorstellen dat de geest Gods daar aanwezig is.
Wij hebben toch de opdracht tolerant te zijn (ja, heel moeilijk, zeker in mijn karakter))vriendelijk, vergevend en niet oordelend.
Er zou een Gemeente moeten zijn die alle heidense elementen uitfiltert, want het wemelt ervan, en zorgt voor alle tweedracht.
Bijna iedere theologische discussie is terug te voeren naar wat de RKK heeft ingepast. van de viering van 25 dec als zijnde Jezus geboortedag tot en met het ritueel van de babydoop.
de RKK , maar ook vele daarop gebaseerde kerken zijn het grote Babylon, dat de verwarring heeft veroorzaakt, de hoer aan de vele wateren, aan wie het bloed der heiligen kleeft enz.
Paus die voor zich laat knielen, zich heilige Vader laat noemen, priesters die zonden kunnen vergeven.maar goed ik dwaal weer af....hoe dan ook, ik hoop dat je je voor kunt stellen, waarom ik dit denk .
Maar je hebt gelijk als je zegt dat God niet naar de naam van een kerk kijkt, ja.

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 10 nov 2009 16:45

Joannah schreef:
filia schreef:Je zei zelf echter:

Als ik het voortdurende gekissebis aanzie en aanhoor over bepaalde issues in kerken, kan ik me erg moeilijk voorstellen dat de geest Gods daar aanwezig is.
Wij hebben toch de opdracht tolerant te zijn (ja, heel moeilijk, zeker in mijn karakter))vriendelijk, vergevend en niet oordelend.
Er zou een Gemeente moeten zijn die alle heidense elementen uitfiltert, want het wemelt ervan, en zorgt voor alle tweedracht.
Bijna iedere theologische discussie is terug te voeren naar wat de RKK heeft ingepast. van de viering van 25 dec als zijnde Jezus geboortedag tot en met het ritueel van de babydoop.
de RKK , maar ook vele daarop gebaseerde kerken zijn het grote Babylon, dat de verwarring heeft veroorzaakt, de hoer aan de vele wateren, aan wie het bloed der heiligen kleeft enz.
Paus die voor zich laat knielen, zich heilige Vader laat noemen, priesters die zonden kunnen vergeven.maar goed ik dwaal weer af....hoe dan ook, ik hoop dat je je voor kunt stellen, waarom ik dit denk .
Maar je hebt gelijk als je zegt dat God niet naar de naam van een kerk kijkt, ja.

Helder, je baseerde die uitspraak dus enkel op je eigen voorstellingsvermogen, je kunt geen onderbouwing geven. Met dergelijke ongeleide uitspraken veroorzaak je hetzelfde gekissebis waarvan je zegt dat je er een hekel aan hebt... Wees voorzichtig met je woorden!

Ik vind het ook onvoorstelbaar dat Gods Geest nog wíl werken in de kerken in Nederland. Het zou best eens zo kunnen zijn dat geen enkele kerk helemaal zuiver naar Gods Woord is. Maar toch ben ik er van overtuigd dat Hij nog werkt waar het Woord opengaat!! Ik heb broeders en zusters in de Heere ontmoet uit veel verschillende kerkgenootschappen, die mogen getuigen hoe God, ondanks alles, in hun leven is gaan werken. Ook in mijn eigen gemeente, voortgekomen uit de afscheiding in 1892, bouwt God Zijn gemeente. Heerlijk toch?

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 11 nov 2009 02:01

filia schreef:Helder, je baseerde die uitspraak dus enkel op je eigen voorstellingsvermogen, je kunt geen onderbouwing geven. Met dergelijke ongeleide uitspraken veroorzaak je hetzelfde gekissebis waarvan je zegt dat je er een hekel aan hebt... Wees voorzichtig met je woorden!
Ja, mag inderdaad voorzichtiger, dwz genuanceerder.
Natuurlijk wil het niet zeggen als iemand geen onderbouwing geeft, dat die die ook niet heeft. Soms is het teveel om op te noemen of de vooronderstelling dat men wel weet waarop geduid wordt.
Maar, het is niet goed om de indruk te wekken (laat staan te hebben) dat een dwalende kerk per definitie geen leden van het Lichaam van Christus in zich heeft.
Evengoed is het zorgwekkend en m.i. schandalig en kwalijk dat de meeste kerken met de wereld schijnen te willen trouwen, en niet met Christus. Dat is namelijk een keuze zonder compromis, 'tis 'teen of 'taar.
"Ga uit van haar!"
Ik vind het ook onvoorstelbaar dat Gods Geest nog wíl werken in de kerken in Nederland. Het zou best eens zo kunnen zijn dat geen enkele kerk helemaal zuiver naar Gods Woord is. Maar toch ben ik er van overtuigd dat Hij nog werkt waar het Woord opengaat!!
Hm... Als je de Bijbel bedoelt met "Woord dat open gaat" is dat m.i. echt geen garantie dat God er ook werkt. Je kan met minder zuivere bedoelingen vele kanten op met die Bijbel, als je een beetje aan de context buigt, of dingen negeert.
Ik heb broeders en zusters in de Heere ontmoet uit veel verschillende kerkgenootschappen, die mogen getuigen hoe God, ondanks alles, in hun leven is gaan werken. Ook in mijn eigen gemeente, voortgekomen uit de afscheiding in 1892, bouwt God Zijn gemeente. Heerlijk toch?
Dat is mooi om te horen. De nadruk ligt in deze tijd van schifting helaas maar al te vaak op hoe alles met de kerken mis gaat.
Er zijn ook steeds meer mensen die geen gemeente kunnen vinden (tot nog toe) en terecht op de kerken die ze proberen afknappen.
Zo ook deze laptop-christen...
Jesus is our parachute.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 11 nov 2009 08:26

Ik stel me de "kerk van Christus"zowiezo niet voor als een gebouw of een bepaalde denominatie, maar een verzameling van leden van Zijn Lichaam.
Sommigen zijn wellicht lid van geen enkele kerk.
De bijbel waarschuwt telkens weer voor valse leraren en wijzigingen, blijf bij het Boek, is de boodschap.
Eerlijk gezegd ben ik, juist omdat er zoveel verschillende denominaties zijn, op zoek gegaan en nog steeds zoekende, naar de Waarheid, conform de Schrift. met mijn geweten als back-up.
Nee niet mijn zondige natuur, en zeker niet op zoek naar wat de meeste mensen WILLEN horen.
Zoekt en gij zult vinden, blijft de belangrijkste opgave.
En dat is voor mij de bijbel bestuderen, ipv 2 preken per week, belangrijker dan de kerkvaders,scaramenten, leerregels, formulieren.

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 11 nov 2009 13:28

Jerommel schreef:Ja, mag inderdaad voorzichtiger, dwz genuanceerder.
Natuurlijk wil het niet zeggen als iemand geen onderbouwing geeft, dat die die ook niet heeft. Soms is het teveel om op te noemen of de vooronderstelling dat men wel weet waarop geduid wordt.
Eens, daarom vroeg ik in eerste instantie ook om onderbouwing. ;)
Jerommel schreef:Hm... Als je de Bijbel bedoelt met "Woord dat open gaat" is dat m.i. echt geen garantie dat God er ook werkt. Je kan met minder zuivere bedoelingen vele kanten op met die Bijbel, als je een beetje aan de context buigt, of dingen negeert.
Ik bedoel niet alleen de Bijbel, maar ook de prediking van Gods Woord, geleid door de Heilige Geest. ("Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods", staat er ergens in de Romeinenbrief; volgens de kanttekenaren gaat het daar ook om het gepredikte Woord)
Nadere toegelicht: In een dergelijke prediking worden we in elk geval gewezen op onze eigen onmogelijkheid om tot God te komen, op de weg die Christus gebaand heeft voor een ieder die zoekt & op de manier waarop we God onze dankbaarheid kunnen bewijzen. Nu is de verhouding ellende/verlossing/dankbaarheid vaak scheef, maar daarom hebben we gelukkig ook een Bijbel in onze eigen taal... (En de plicht om de dominee daarop te wijzen, maar dat is in de praktijk niet zo eenvoudig)
Jerommel schreef:Dat is mooi om te horen. De nadruk ligt in deze tijd van schifting helaas maar al te vaak op hoe alles met de kerken mis gaat.
Wat mij nog het meest aan het hart gaat, is dat kerken zich onderling tegen elkaar afzetten, zodat bijzaken (=alles wat niet zaligmakend is) hoofdzaken worden, en de hoofdzaak (=het lijden en sterven van Jezus Christus voor zondaren) in een donker vergeethoekje raakt. Reken maar dat de satan geniet... Waarom zetten we ons zo tegen elkaar af, terwijl we die kerkelijke eenheid zo nodig hebben...? Juist nu de maatschappij steeds anti-christelijker wordt, zouden we elkaar moeten versterken. Wat is het een slecht getuigenis wanneer kerken onderling verdeeld zijn!
Jerommel schreef:Er zijn ook steeds meer mensen die geen gemeente kunnen vinden (tot nog toe) en terecht op de kerken die ze proberen afknappen.
Zo ook deze laptop-christen...
Beste laptop-christen, misschien heb jij wel een roeping om in één van die gebrekkige kerken het heldere licht van het Evangelie te laten schijnen... In elk geval veel succes met je zoektocht!!
Jerommel schreef:Jesus is our parachute.
Nou idd, leuke variatie op mn onderschrift & tegelijkertijd een mooie conclusie!!

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 11 nov 2009 20:07

Ben het helemaal met je eens.
(maar dat van die roeping weet ik niet...)

Dacht later nog:
The Word is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 11 nov 2009 20:27

Jerommel schreef:(maar dat van die roeping weet ik niet...)

Ik ook niet, was maar een optie. ;) Het lijkt me erg lastig een kerk te moeten zoeken! Hoe ben je eigenlijk op zoek naar een kerk die bij je past? Wat zoek je? (Vermoedelijk iets wat zo dicht mogelijk bij de Kerk van Christus komt, en zo past deze vraag toch nog binnen dit topic.)

Jerommel schreef:Dacht later nog:
The Word is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Inspirerend. :)

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 11 nov 2009 20:30

Joannah schreef:En dat is voor mij de bijbel bestuderen, ipv 2 preken per week, belangrijker dan de kerkvaders,scaramenten, leerregels, formulieren.

Twee preken in een week tijd hoeven je persoonlijke bijbelstudie toch niet in de weg te staan?

Joannah

Berichtdoor Joannah » 11 nov 2009 21:50

filia schreef:
Joannah schreef:En dat is voor mij de bijbel bestuderen, ipv 2 preken per week, belangrijker dan de kerkvaders,scaramenten, leerregels, formulieren.

Twee preken in een week tijd hoeven je persoonlijke bijbelstudie toch niet in de weg te staan?

Das waar!Ik stap vast nog wel eens binnen....

Terug naar “Archief”