Afschaffing verbod op godslastering op komst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Afschaffing verbod op godslastering op komst

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2009 11:10

scheermes schreef:Ik weet niet of ik wel in een land wil leven waarin iedereen zich altijd beschaafd gedraagd. Er moet ook een beetje leven in de brouwerij zijn.

Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Bij onbeschaafd gedrag denk ik aan voetbal-hooligans en graffiti-spuiters, en mensen die bewust, expres en met kwade bedoelingen andere mensen op de ziel trappen. Dat soort leven in de brouwerij hoeft voor mij zo nodig niet.

Bovendien is het lastig te bepalen wat beschaafd gedrag is. Je kunt moeilijk het beledigen van iemand strafbaar stellen, want mensen raken om de meest uitlopende uitspraken beledigd.

Daar zijn dan rechters voor. Die mogen afwegen welk recht er zwaarder weegt.

Daarom is het vreemd dat er voor God een uitzondering wordt gemaakt. Of kan ik beter zeggen christenen, want voor hun is de wet gemaakt toch?

Volgens mij zijn er prima wetten voor de situatie waarin gelovigen zich beledigd voelen. Zoals eerder gezegd is het artikel op de godslastering een dode letter en alleen al daarom zou het geschrapt moeten worden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 nov 2009 13:07

Sinds het wetsvoorstel door naar ik meen de opa van Donner is ingediend, is het nooit gebruikt en dus inderdaad een dode letter. Hierdoor heb ik er geen enkele moeite mee als het wetsartikel geschrapt wordt. Mochten christenen zich beledigd voelen, zijn er altijd nog andere artikelen waar zij zich op kunnen beroepen.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 09 nov 2009 13:37

In een land waar de bewoners het recht op belediging in hun grondwet verankerd willen zien, kijk ik hier niet van op.
Alweer een lagere drempel om straks nog meer verhitte discussies te beginnen en dientengevolge slachtpartijen tegemoet te zien.
PS
Let wel, de PVV staat er niet bij!
Iets van homo's (mogen) zeggen, heeft hier weinig mee te maken, volgens mij.
Bovendien kiezen deze mensen niet voor hun geaardheid, laat ze met rust.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 nov 2009 14:20

Nee, maar dat negenkoppig monstrum zal er wel mee instemmen. Die worden helemaal hard van top tot teen als ze kunnen schelden op gelovigen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 09 nov 2009 14:51

Optimatus schreef:Nee, maar dat negenkoppig monstrum zal er wel mee instemmen. Die worden helemaal hard van top tot teen als ze kunnen schelden op gelovigen.

uhm, welk negenkoppig monster?
En gelovigen in God of alla-aanhangers?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 nov 2009 15:03

Joannah schreef:In een land waar de bewoners het recht op belediging in hun grondwet verankerd willen zien, kijk ik hier niet van op.

Nee, inderdaad, alleen selectief mogen beledigen zou in de grondwet moeten komen. Je moet natuurlijk wel genadeloos hard mogen kunnen uithalen naar katholieken en moslims, maar o wee als ze aan "mijn" Got komen...

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 09 nov 2009 20:15

Joannah schreef:In een land waar de bewoners het recht op belediging in hun grondwet verankerd willen zien, kijk ik hier niet van op.
Alweer een lagere drempel om straks nog meer verhitte discussies te beginnen en dientengevolge slachtpartijen tegemoet te zien.
PS

Blijkbaar ben je voorstander van zo'n wet, waarom? Welke slachtpartijen vrees je?

Joannah schreef:Iets van homo's (mogen) zeggen, heeft hier weinig mee te maken, volgens mij.

Iets over homo's zeggen heeft hier toch ook wel mee te maken. Het valt ook onder de vrijheid van meningsuiting, net zoals iets over God zeggen.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

The Gentleman

Berichtdoor The Gentleman » 09 nov 2009 20:35

Mortlach schreef:Ik maak bewust onderscheid tussen God beledigen en christenen beledigen. Het laatste vind ik zeer kwalijk; het eerste ook wel, maar niet iets wat apart strafbaar gesteld hoeft te worden. Het is leed door associatie.

Dat je onderscheid maakt is mij duidelijk. Alleen ik wil graag je argumentatie helder hebben, de door jou gestelde vergelijking met de homo's gaat niet op.

rafaell schreef:Een mooie dag voor de vrijheid van meningsuiting. Daarnaast is het nogal subjectief wat godslastering is en is het artikel sinds het ezelsarrest toch al een dode letter.

De uitholling van de vrijheid van meningsuiting wordt des te groter.

Faramir schreef:Wie kan mij een strafzaak noemen waar een verdachte is veroordeeld aan de hand van dit wetsartikel?
Volgens mij zijn die er namelijk niet. Kortom, waar maken wij ons druk over. Als mensen willen beledigen, laat ze hun gang gaan. Is niet leuk, netjes oid, maar schijnbaar wel wat onze samenleving wil. Persoonlijk maak ik me er niet druk om en denk niet dat er veel gaat veranderen.

Wat dat betreft zijn er nog wel meer dode letters... :wink:

scheermes schreef:Ik weet niet of ik wel in een land wil leven waarin iedereen zich altijd beschaafd gedraagd. Er moet ook een beetje leven in de brouwerij zijn. Bovendien is het lastig te bepalen wat beschaafd gedrag is. Je kunt moeilijk het beledigen van iemand strafbaar stellen, want mensen raken om de meest uitlopende uitspraken beledigd. Daarom is het vreemd dat er voor God een uitzondering wordt gemaakt. Of kan ik beter zeggen christenen, want voor hun is de wet gemaakt toch?

Vanuit de traditie en geschiedenis gezien is dat niet vreemd.

Mortlach schreef:Nee, inderdaad, alleen selectief mogen beledigen zou in de grondwet moeten komen. Je moet natuurlijk wel genadeloos hard mogen kunnen uithalen naar katholieken en moslims, maar o wee als ze aan "mijn" Got komen...

Het gaat over vervlakking, vermindering van inhoud. Het wordt alsmaar vager, waardoor mensen als Wilders hun betogen op deze manier kunnen houden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 nov 2009 23:19

The Gentleman schreef:Dat je onderscheid maakt is mij duidelijk. Alleen ik wil graag je argumentatie helder hebben, de door jou gestelde vergelijking met de homo's gaat niet op.

Hmm, volgens mij gaat mijn vergelijking heel goed op. Homo's zijn mensen en die mag je niet beledigen. God is geen mens, dus zie ik niet hoe je die überhaupt zou kunnen beledigen. Dat christenen daardoor uit tweede hand gekwetst raken is vervelend en alleen daarom zou men God niet moeten beledigen, maar enkel en alleen daarom.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 09 nov 2009 23:58

scheermes schreef:
PS

Blijkbaar ben je voorstander van zo'n wet, waarom? Welke slachtpartijen vrees je?

Joannah schreef:Iets van homo's (mogen) zeggen, heeft hier weinig mee te maken, volgens mij.

Iets over homo's zeggen heeft hier toch ook wel mee te maken. Het valt ook onder de vrijheid van meningsuiting, net zoals iets over God zeggen.

Een wet en authoriteit zeggen vrij weinig, de hufterige hollander houdt zich toch al nauwelijks aan een wet. Hij zal er niet minder of meer door gaan vloeken, (NOG meer)
(homo)seksualiteit en geloof zijn de mens' meest intieme geestelijke belevenissen, daar hoort een ander zich eigenlijk niet eens mee te bemoeien.
Ik schreef dat de PVV,de zo vreselijk verketterde partij, ook door velen hier, er toch niet bijstaat, wat vreemd is voor liberalen.Misschien is PVV toch iets christelijker of minder anti-christelijk zoals D66 openlijk, dan we denken?!
Als iedereen starks maar gaat beledigen en schelden, eennationale hobby, geloof ik, dan wordt de drempel lager naar lichamelijk geweld, wat daar logischerwijs uit zal volgen, denk ik.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 nov 2009 23:58

Ik vind dit wel moeilijk. aan de ene kant moet je kunnen zeggen wat je denkt, maar wel op een fatsoenlijke manier vin dik.
Als deze wet afgeschaft wordt, ben ik bang dat er sommige mensen erg ver zullen gaan hier in en velen zullen gaan kwetsen door het geloof (hun God) bespottelijk te maken bijvoorbeeld. Moeten we daarheen? Straks moeten we echt alles tolereren en toestaan vanwege democratie en vrijheid van meningsuiting. voor mij zit daar echt een grens aan. De grens is dat je wel met elkaar in gesprek moet/ mag gaan maar dat het niet kwetsend moet worden. Daar is juist deze regel voor, om de gelovigen (welk geloof ze ook aanhangen) te beschermen om gekwetst te worden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Joannah

Berichtdoor Joannah » 10 nov 2009 00:11

Gerdien B. schreef:Ik vind dit wel moeilijk. aan de ene kant moet je kunnen zeggen wat je denkt, maar wel op een fatsoenlijke manier vin dik.
Als deze wet afgeschaft wordt, ben ik bang dat er sommige mensen erg ver zullen gaan hier in en velen zullen gaan kwetsen door het geloof (hun God) bespottelijk te maken bijvoorbeeld. Moeten we daarheen? Straks moeten we echt alles tolereren en toestaan vanwege democratie en vrijheid van meningsuiting. voor mij zit daar echt een grens aan. De grens is dat je wel met elkaar in gesprek moet/ mag gaan maar dat het niet kwetsend moet worden. Daar is juist deze regel voor, om de gelovigen (welk geloof ze ook aanhangen) te beschermen om gekwetst te worden.

In Italie worden de kruisjes ook opgeborgen binnenkort, kon je lezen op de hoofdpagina. rechtszaak gewonnen door finse mevrouw.
Wilde seculair onderwijs voor kindlief.
Fijn he, die EU.
En we hebben nog niet eens een president....

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2009 09:55

Gerdien B. schreef:Ik vind dit wel moeilijk. aan de ene kant moet je kunnen zeggen wat je denkt, maar wel op een fatsoenlijke manier vin dik.

Fatsoen is erg prettig, maar niet per sé noodzakelijk. De mensen die stelselmatig onfatsoenlijk zijn, zullen toch wel door de maatschappij uitgesloten worden.

daarvoor is deze regel niet nodig. Er zijn prima regels om gelovigen te beschermen als die zich gekwetst voelen. Daar hoeft God geen artikeltje apart voor te hebben. Verder zal het altijd blijven wringen. Sommige dingen kunnen nu eenmaal niet gezegd worden zonder te kwetsen, al kun je natuurlijk je best doen het zo te verwoorden dat het niet erger is dan noodzakelijk.

Kijk, als ik bijvoorbeeld zou zeggen: "ik vind het hele idee "God" bijzonder onaangenaam", dan zullen er misschien best mensen zijn die zich daardoor gekwetst voelen. Die moeten daar dan maar mee leren leven, omdat er geen mildere manier is om die mening uit te drukken, maar wel talloze wredere manieren die ik hier niet zal plaatsen.

Waar het mij om gaat is dat geen enkele god, dus ook niet die van Abraham een speciale plaats zou moeten hebben in het Burgerlijk wetboek van een seculier land. Krishna heeft geen eigen artikeltje, Thor ook niet, waarom JWHW dan wel? Als het er je om te doen is MENSEN te beschermen, dan moet dat duidelijk uit de wet blijken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2009 09:58

Joannah schreef:
Als iedereen starks maar gaat beledigen en schelden, eennationale hobby, geloof ik, dan wordt de drempel lager naar lichamelijk geweld, wat daar logischerwijs uit zal volgen, denk ik.

Alleen blijkt uit zo'n beetje alle psychologische onderzoeken dat schelden fysiek geweld juist voorkomt ipv in de hand werkt. En dat is niet gek natuurlijk: er wordt verbaal ruimte gegeven aan heftige emoties, dan hoeft het niet fysiek. Met het wegnemen van de kans emoties verbaal te uiten verdwijnen de emoties niet, en het zal er toch op een andere manier uit moeten komen, want opkroppen is slecht voor je hart.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 10 nov 2009 11:30

Mortlach schreef:
Joannah schreef:

Alleen blijkt uit zo'n beetje alle psychologische onderzoeken dat schelden fysiek geweld juist voorkomt ipv in de hand werkt. En dat is niet gek natuurlijk: er wordt verbaal ruimte gegeven aan heftige emoties, dan hoeft het niet fysiek. Met het wegnemen van de kans emoties verbaal te uiten verdwijnen de emoties niet, en het zal er toch op een andere manier uit moeten komen, want opkroppen is slecht voor je hart.

Tuurlijk, destijds hadden we ook psychologische onderzoeken, die het kastijden van ongehoorzame kinderen afwees, vrije opvoeding was het sleutelwoord.
En nu zitten we dus met een maatschappij vol "gekke" kinderen en korte lontjes en stille tochten.
Fijn he, die psychologische onderzoeken ?
De mens was goed in de seventies, maar toen bleek toch dat er niemand meer een kaarte kocht voor de tram, ha ha....links idealisme dus.
Geen enkele vechtpartij begint zonder woorden, de korte lontjes hebben aan een half woord al genoeg.

Terug naar “Archief”