Wordt Spurgeon nou wel of niet erkent in de Ger. Gem.?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Willempie
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 30 mei 2003 12:50
Locatie: in het midden van het land

Berichtdoor Willempie » 23 jun 2003 17:51

mijn opa's en oma's lezen ook spurgeon en wat ik van hen weet is dat ze echt de ger gem met hart en ziel aanhangen. Als hun het dus lezen, denk ik wel dat spurgeon een correcte oudvader is. De opa van mijn man heeft zelf een boek van spurgeon gegeven aan mijn schoonzusje toen ze belijdenis heeft gedaan.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Gebruikersavatar
Pim
Mineur
Mineur
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 mei 2003 19:21
Locatie: Gelderland

Berichtdoor Pim » 23 jun 2003 18:02

Willempie schreef:Als hun het dus lezen, denk ik wel dat spurgeon een correcte oudvader is.


Dus samengevat is iets voor jouw goed als je opa en oma het zonder probleem doen, en wat zij doen, zal wel goed zijn omdat ze uit ovetuiging lid zijn van de Gereformeerde Gemeenten?

Denk je wel eens op eigen kracht na over dingen die je doet of vindt?

Ik bedoel dus niet te zeggen dat Spurgeon niet goed zou zijn, dat je bij zelf nadenken uit de Gereformeerde Gemeenten zou stappen of iets dergelijks, ik reageer puur op de manier waarop jij je meningsvorming hier uiteenzet.

Gebruikersavatar
Afat82
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jun 2003 19:21
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Afat82 » 23 jun 2003 18:09

Ik denk dat het ook verschilt in welke Ger.Gem. je zit, de ene gemeente, zoals bijvoorbeeld Vlissingen, Arnhem, Apeldoorn, Rotterdam etc., zullen regelmatig Spurgeon lezen (niets mis mee, wat mij betref), maar je hebt ook zwaardere gemeenten die eerder Wulfert Floor etc. zullen pakken, en Spurgeon dus inderdaad 'te licht' vinden.

Dus....zelfs in de Ger.Gem. zijn onderling verschillen!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jun 2003 18:16

Spurgeon: gewogen, maar te licht bevonden. Dit komt inderdaad bij verschillenden gemeenten voor, maar op zich heb ik niet zo'n probleem met preken van Spurgeon, ik lees ze ook graag. Wulfert Floor en Spurgeon waren allebei een kind van God, en daar gaat het ten diepste om. Luther had ook dwalingen, maar was ook bekeerd, net als Calvijn.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 23 jun 2003 19:20

ik zelf lees ook veel spurgeon.

ook mensen om mij heen die ger-gem zijn lezen het.
Ik denk dat het bij ons in de gergem wel geac. is.
Time flies when you have none!

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jun 2003 19:26

Ik denk dat het bij ons in de gergem wel geac. is.

, maar soms doet men wel wat gereserveerd en terughoudend.

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 23 jun 2003 19:35

Even de gemoederen verhitten...

Spurgeon schreef:Nog eens, ik geloof dat het preken van een opgeschrikt geweten en berouw als voorwaarden om tot Christus te gaan, onaanvaardbaar is voor de ontwaakte zondaar. Ik zal u een voorbeeld geven, zoals Saltmarsh dat doet in zijn boek "Flowings of Christ's Blood Freely to the chief of sinners" (Het bloed van Christus stroomt vrij tot de grootste der zondaren). Hier is een arme bekommerde broeder, die niet in Christus durft geloven. Ik veronderstel even dat hij een preek gehoord heeft van het gehalte "als u dit gevoeld hebt, als u dat meegemaakt hebt, mag u geloven." En nu vraag ik hem op de man af: "Toen u uw moeilijkheden aan uw predikant voorlegde, wat zei hij toen tegen u"?
"Hij vroeg me of ik mijn behoefte aan Christus gevoelde. Ik heb hem gezegd dat ik denk dat ik me die nood niet bewust was, althans niet voldoende. Daarop zei hij dat ik behoorde na te denken over de schuld van de zonde. Dat ik het vreselijke van de toekomende toorn moest overdenken, en dat ik in die weg mijn behoefte aan Christus wel sterker zou gevoelen."
"En hebt u dat gedaan"?
"Ja, dat heb ik, maar het leek wel of mijn hart steeds harder werd bij het mediteren over de verschrikkingen van het oordeel. Ik werd er wanhopig onder en nam me in die wanhoop voor mijn eigen gang maar te gaan. Toch heb ik soms wel overtuigingen en een verslagen hart."
"Wat zei uw predikant toen om u te troosten"?
"Hij zei dat ik maar veel moest bidden."
"Hebt u gebeden"?
"Ik vertelde hem dat ik niet kon bidden. Ik ben zo'n grote zondaar, dat het voor mij geen zin heeft om op een antwoord te hopen."
"Wat was daarop zijn antwoord"?
"Hij vertelde me dat ik me aan de beloften moest vastklemmen."
"Ja, en hebt u dat ook gedaan"?
"Nee, ik zei hem dat ik me de beloften niet kón toeëigenen, omdat ik niet zag dat die beloften op mij van toepassing waren. Ik was niet de daar bedoelde persoon. Ik heb gezegd dat ik in het Woord van God alleen maar bedreigingen vond voor mensen zoals ik."
"Wat heeft hij toen gezegd"?
"Hij zei me dat ik ijverig de middelen moest gebruiken en zijn godsdienstoefeningen bij moest wonen."
"Wat hebt u daarop gezegd"?
"Ik heb geantwoord dat ik wel ijverig was, maar wat ik wilde, waren niet de middelen, ik verlangde dat mijn zonden vergeven en uitgewist zouden worden."
"Wat heeft hij u gezegd"?
"Ik moest meer volharden en geduldig wachten op de Heere. Ik zei hem dat ik zo'n zieleangst had en in zo'n diepe duisternis verkeerde dat ik de liever de verworging zou kiezen dan het leven. Daarop zei hij dat hij dacht dat ik al oprecht boetvaardig was, en dus gered was. Vroeg of laat zou ik nog wel hoop krijgen. Maar ik heb hem gezegd dat alleen nog maar wat hoop voor mij niet genoeg was; ik kon niet veilig zijn zolang de zonde zo zwaar op mij drukte. Hij vroeg me weer of ik niet naar Christus verlangde. Ik zei van wel, maar mijn begeerten zijn slechts
zelfzuchtige, vleselijke begeerten. Soms dacht ik dat ik oprechte begeerte had, maar het was slechts wettisch. Hij zei: Als ik een begeerte had naar een begeerte, was dat Gods werk, en dus was ik gered. Dat is me wel enige tijd tot steun geweest, meneer, maar ik kreeg weer een inzinking, want die gedachte was niet voldoende voor mij. Ik zoek iets zekers, iets waarop ik kan rusten."
"Wel, zondaar, hoe is het nu met uw ziel? Waar bent u nu"?
"Ach meneer, ik weet nauwelijks wie en wat ik ben, maar ik smeek u mij te vertellen wat ik moet doen."

Geliefden, mijn antwoord is kort en bondig, luister maar. Arme ziel, ik stel u geen vragen. Ik heb geen ander advies voor u, dan dit: Het is Gods gebod dat u - wie u ook bent - in de Heere Jezus Christus gelooft, en u zult zalig worden. Wilt u dat doen of niet? Als u weigert, moet ik weggaan. Ik heb u niets meer te zeggen; ik ben rein ben van uw bloed en het oordeel zal u treffen: "Die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden."
Als u met een zondaar begint te spreken, niet over zijn berouw en bekommeringen, maar over Christus, zult u in negenennegentig van de honderd gevallen merken dat zo'n evangelie voor de zondaar een zachte aandrang vormt in de hand van de Heilige Geest om die zondaar op Christus te doen vertrouwen. Zeg hem dat hij niet moet vrezen voor de wet, omdat Christus die volbracht heeft. Dat hij niet bevreesd hoeft te zijn voor een vertoornd God, omdat God niet toornig is op gelovigen. Zeg hem dat alle ongerechtigheid in de Rode Zee van Jezus' bloed geworpen is, en daar, evenals de Egyptenaren destijds, voor eeuwig verdronken is.
Zeg hem dat, hoe verdorven en slecht hij ook is, "Christus volkomen kan zaligmaken degenen die door Hem tot God gaan." Zeg hem dat hij recht heeft tot God te gaan, ongeacht wie of wat hij ook is, omdat God Zelf hem nodigt!
O geliefden, ik schaam me als ik nadenk over de wijze waarop ik zelf soms tot ontwaakte zondaren gesproken heb. Ik ben ervan overtuigd dat het uiterst kostbare bloed van de Heere Jezus de enige ware remedie is voor een verbroken hart. Er zijn chirurgen die een wond te lang open laten. Ze snijden maar en blijven snijden, net zolang tot ze evenveel gezond vlees als wild vlees weggesneden hebben. In plaats van de wond zo halfslachtig aan te pakken, kunnen we haar beter direct genezen, want Jezus Christus werd niet gezonden om wonden open te houden, maar om de gebroken harten te genezen. Tot u, zondaren van allerlei slag en soort, vuil, met verharde harten, ongevoelig, onberouwelijk, tot u is het evangelie juist gericht, want "Jezus Christus is in de wereld gekomen om zondaren zalig te maken", zelfs de voornaamste.

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jun 2003 05:01

Ik kan mezelf er nog best in vinden, vooral het laatste stuk. :|

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 24 jun 2003 08:00

Ik ook wel, maar sommigen misschien niet? Spurgeon maakt hier toch een loopje met de voorwaardelijke bevindelijke prediking?

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 24 jun 2003 09:55

Kaw,

Het plaatje bij m'n naam spreekt denk ik al wel voor zich hoe ik (als gergemmer in 1 van de zwaarste gergems) over Spurgeon denk. Het is een oudvader waar ik zeer, zeer veel van lees. Het was voor mij namelijk ook een ontzettende eye-opener.

Als je hem leest dan merk je idd al gauw groter verschillen met de leer zoals je die in de gergem hoort. Het meest opvallende vind ik niet eens het aanbod van Spurgeon maar zijn heldere aansprekende stijl. Het evangelie wordt niet in allerlei theologische forumules over de gemeente heengestort maar er wordt indringend en rechtstreeks een appèl op iedere hoorder gedaan. Spurgeon was doordrongen van de noodzaak van bekering van zijn hoorders en wilde dat onverbloemd voorhouden.

De bijbel wijst er steeds op dat je Gods kinderen kunt herkennen aan de vrucht. Vergelijk dan de vrucht op de preken van Spurgeon en zijn levenswijze eens met de gergem. Best kans dat in 1 jaar door preken van Spurgeon meer mensen tot geloof kwamen dan in de hele geschiedenis van de gergem. Spurgeon was een predikant met een zegen zoals maar weinig is voorgekomen.

Het is zeer indrukwekkend op in biografieen te lezen over het geloofsleven van Spurgeon. Het kan mij bijvoorbeeld aangrijpen dat ik aan het einde van een preek van hem lees dat hij God dankt omdat Hij weer mensen heeft willen bekeren onder de preek. Dat is andere taal dan 'och, mocht het eens komen staan te gebeuren.'

Spurgeon is in sommige delen van de gergem geaccepteerd (en wordt ook wel eens gelezen in de leesdiensten) en in de zwaarder gergem kerken wordt hij niet geaccepteerd. Dit laatste wordt nooit hardop gezegd maar wel op een verdekte manier. De gergem staat officieel ook een ruim en hartelijk welmenend aanbod van genade voor. In de praktijk komt hier echter niet zo heel veel van terecht. Lees je echter preken van bijv. ds. J.W. Kersten (zoon van) dan zul je zien dat de ruimte die Spurgeon heeft ook in de gergem heeft geklonken.

Persoonlijk beschouw ik Spurgeon als de reus onder Gods kinderen.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 24 jun 2003 10:00

Lees je echter preken van bijv. ds. J.W. Kersten (zoon van) dan zul je zien dat de ruimte die Spurgeon heeft ook in de gergem heeft geklonken.
de enige gergem. dominee waar ik ooit met interesse naar geluisterd heb...

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 24 jun 2003 10:01

Kaw schreef:Ik ook wel, maar sommigen misschien niet? Spurgeon maakt hier toch een loopje met de voorwaardelijke bevindelijke prediking?


Zolang hij geen loopje met de bijbel neemt is er niets aan de hand dunkt me.

Hier nog een stukje van Spurgeon wat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat:

Ik heb u wel eens de geschiedenis vertelt van een jonge man in Edinburg, die zeer naarstig was in het spreken tot anderen over de belangen van hun ziel. Zo richtte hij zich op zekere morgen tot een oude visvrouw. En hij begon met tot haar te zeggen: "Gij hebt daar een vrij zware last te dragen." "Ja," zei zij. Hij vroeg haar vervolgens: "Hebt gij wel eens een geestelijke last gevoeld?" "Ja," zei zij, even rustende, "ik heb de geestelijke last jaren geleden gevoeld, vóór gij geboren waart, en ik ben hem kwijt geraakt ook; maar ik ben niet op dezelfde wijze te werk gegaan als de pelgrim van Bunyan." Onze jonge vriend was grotelijks verwonderd haar zoiets te horen zeggen; hij dacht dat zij zich schromelijk vergiste en verzocht haar daarom zich nader te verklaren. "Neen," zei zij, "toen ik bekommerd was over het heil van mijn ziel hoorde ik een echte evangeliedienaar die tot mij zei, dat ik op het kruis van Christus moest zien. En daar verloor ik mijn last van de zonde. Die ik daar hoorde was niet een van die melk- en water-predikers, gelijk Bunyan's Evangelist." "Hoe," zei onze jonge vriend, "kunt gij dat uitmaken?" "Wel, die Evangelist, toen die de man met zijn last op de rug ontmoette, zei tot hem: ziet gij die enge poort?" "Neen," zei hij. "Ziet gij dan dat licht?" "Ik geloof het wel." "Och man," ging zij voort, "hij moest niet over enge poorten of lichten gesproken hebben, maar hij moest gezegd hebben: "Ziet gij Jezus Christus hangende aan het kruis? Zie op Hem, en uw last zal u van de schouder vallen. Hij stuurde die man de verkeerde kant uit, toen hij hem naar de enge poort verwees, en het liep nog goed met hem af, want hij was al lang in groot gevaar geweest om in de poel der wanhoop om te komen. Ik zeg u, ik zag dadelijk op het kruis, en weg ging mijn last." "Wat," zei die jonge man, "zijt gij de poel der wanhoop in 't geheel niet doorgekomen?" "O," zei zij, "tal van malen, meer dan ik u wel graag zeggen wil. Maar in 't begin hoorde ik de prediker zeggen: "Zie op Christus," en ik zag op Hem. Na die tijd ben ik wel door de poel der wanhoop gekomen; maar laat mij u dit zeggen, mijnheer, dat het veel gemakkelijker is om door die poel te komen met uw last van dan met uw last op de schouders. En zo is het. Zalig zijn zij, wiens ogen geheel en alleen op de Gekruisigde zijn. Hoe ouder ik word, hoe zekerder ik hiervan ben, dat wij, als wij vrede willen hebben, op alle manier van ons zelf moeten afzien en alleen de blik op Jezus richten. Had John Bunyan het niet hij het rechte eind? Zeker had hij gelijk; alleen, hij beschreef de dingen zoals het gewoonlijk toegaat. Was de oude vrouw op een dwaalspoor? Neen, zij had volkomen gelijk. Zij beschreef de dingen, zoals het behoort toe te gaan en zoals ik zou wensen, dat het altijd toeging. Nochtans is de bevinding niet altijd gelijk zij behoorde te zijn, en veel van de bevinding der christenen is geen christelijke bevinding. Het is een feit, dat ik bejammer, maar niettegenstaande dat moet erkennen, dat zeer veel mensen, voor zij tot het kruis komen en hun last kwijtraken, verbazend grote omwegen maken, nu eens dit plan en dan weer dat plan opzettende, met slechts zeer weinig gevolg wel is waar, in plaats van rechtstreeks tot Christus te komen zoals zij zijn, om op Hem te zien en terstond licht en leven te ontvangen. Hoe komt het dan toch, dat sommigen zo lang werk hebben om tot Christus te komen?
Laatst gewijzigd door Calvin op 24 jun 2003 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 24 jun 2003 10:02

Hee, bedankt Calvijn! Ik ben het helemaal met je eens!

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 24 jun 2003 10:35

Calvin:
Het meest opvallende vind ik niet eens het aanbod van Spurgeon maar zijn heldere aansprekende stijl. (...) Spurgeon was doordrongen van de noodzaak van bekering van zijn hoorders en wilde dat onverbloemd voorhouden.


Volgens mij zijn die twee aspecten onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je God voorstelt als een zuunige Zeeuw ,dan zal je prediking daaardoor gestempeld worden. Als je meent dat Gods heil slechts voor een kleine groep bestemd is dan ben je wellicht overtuigd van de noodzaak tot bekering, maar het kan volgens mij niet anders dan dat je je dan ook al deels neerlegt bij het feit dat een groot deel van je gehoor zich niet zal bekeren en dus verloren zal gaan. Ook hier geldt dat je de boom herkent aan de vrucht.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 jun 2003 11:51

Ik vind het een beetje jammer dat zuunige en zeeuw niet losgekoppeld kunnen worden. Ik mag vast ook niet over een criminele marokkaan spreken... :D dat is niet politiek correct. Dus...

Maar goed, om op Spurgeon terug te komen: ik heb verschillende preken van Spurgeon gelezen, waarin hij een bepaald soort prediking, van het soort dat je nu in de hoofdstroom van de ger gem regelmatig tegenkomt, op zijn minst betitelt als incorrect, zo niet ketters. Ik weet wel dat hij in onze gemeente niet echt geaccepteerd is.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 35 gasten