Bedelaars

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chloë

Berichtdoor Chloë » 21 jun 2003 22:44

Ik geef altijd wat. Nooit geld, ik koop meestal koffie, of als ze geld vragen voor een treinkaartje ofzo dan koop ik een treinkaartje of ik geef ze m'n boterhammen of appel. Zodra ik thuis kom kan ik weer nieuwe boterhammen smeren.. zij hebben niets.

Je hebt ook kieskeurige zwervers. :D Laatst vroeg een vrouw aan mij toen ik haar m'n boterhammen aanbood: "Wat zit er op dan?". Toen ik antwoordde dat het kaas met komkommer was hoefde ze niet meer.. :mrgreen:
Heb de hele weg naar huis in de trein zitten lachen erom..

Groetjes, Chloë

Yaron E.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yaron E. » 21 jun 2003 22:48

haha, pas moest ik (..) eten uitdelen op de wallen (voorburg wal), wilde een vent alleen maar biologisch eten. wat er niet biologisch zou zijn aan groente etc kon hij niet vertellen ;-)

Chloë

Berichtdoor Chloë » 21 jun 2003 22:52

Weet je wel wat biologisch voedsel is, Yaron? (mooie naam trouwens!)

Op de wallen is wel dankbaar werk trouwens. Ik ben pas rozen uit wezen delen aan die vrouwen.. ze waren allemaal heel erg blij en gelukkig ermee, ze wisten niet hoe ze ons moesten bedanken.. prachtig om mee te maken!!

Yaron E.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yaron E. » 21 jun 2003 22:55

Chloë schreef:Weet je wel wat biologisch voedsel is, Yaron? (mooie naam trouwens!)

Het is de vraag of die junk het wist :wink:

Chloë schreef:Op de wallen is wel dankbaar werk trouwens. Ik ben pas rozen uit wezen delen aan die vrouwen.. ze waren allemaal heel erg blij en gelukkig ermee, ze wisten niet hoe ze ons moesten bedanken.. prachtig om mee te maken!!

ja, ik heb het niet op de wallen. Maar dat je er veel goed kan doen geloof ik wel

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 23 jun 2003 01:43

Theodoor schreef:Ik kan geen medelijden met bedelaars krijgen
ik heb vorig jaar in Italië in pisa een bedelaar op zn bek geslagen om dat ie met zn klauwen in het tasje van mn ma zat!! t'is gewoon tuig!
in nederland hoef je geen bedelaar te zijn of je bent illegaal maar dan kan je ook beter maar vertekken!

Bah, wat een mentaliteit, ik spuug je even uit als je het niet erg vind. Je hoeft je niet te laten beroven, je hoeft ook niet meteen de eerste bedelaar geld te geven, geeft hem dan een big mac ofzo, maar een beetje respect voor een medemens die het niet zo goed als jouw getroffen heeft, (volgens jouw: niet zo geweldig goed als jij is), is zeker wel op z'n plaats. Eigenlijk zijn wij allemaal maar bedelaars die zeggen: God heb genade over mij.
Het beste kun je gewoon iets geven aan het leger des heils, daar komt het altijd goed terecht. Maar ik geef ook wel eens wat te eten, en dat geeft mij een goed gevoel, dat ik toch zo iemand iets van dienst mag zijn.

Everlastingman
Afbeelding

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 jun 2003 07:17

Ik zie wel eens bedelaars in Rotterdam, die loop ik altijd maar snel voorbij, net wat hier al een paar keer is gezegd, je hoeft geen bedelaar te zijn in Nederland, er zijn zoveel voorzieningen, neem nou alleen maar Stichting Ontmoeting!!!

Waar ik niet tegen kan en je heel veel ziet in Italie, waar wij ieder jaar op vakantie gaan, is bedelaars en dan hebben ze een heel klein babytje bij zich en nog meerdere kleine kinderen, dan krijg ik wel een soort medelijden in mn hart!!!

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 23 jun 2003 18:59

Ik ben daar, denk ik, te onzeker voor, ik kwam eens op Amsterdam-Centraal een bedelaar tegen, heb een hele poos staan dubben of ik het aan zou durven om hem iets te geven, en op het moment dat ik besloot dat het toch wel zielig voor die man was, was hij weg...

Next time better...!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Chloë

Berichtdoor Chloë » 23 jun 2003 19:16

Tja, als mensen alleen bedelen geef ik dus niets. Dan zeg ik meestal dat ze maar Straatkranten moeten gaan verkopen ofzo.

(Straatkranten koop ik ook altijd, heb pasgeleden een dagje Amsterdam gedaan en toen liep ik met twaalf Straatkranten.. :oops: :oops: Waarom kan ik geen nee zeggen? :oops: :oops: )

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 23 jun 2003 21:58

Het merendeel van jullie heeft zeker nog nooit het volgende stuk gelezen en het staat wel degelijk in de bijbel.

Lukas 6
24 Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw vertroosting reeds.
25 Wee u, die nu overvloed hebt, want gij zult hongeren. Wee u, die nu lacht , want gij zult smart hebben en wenen.
26 Wee u, wanneer alle mensen wel van u spreken; immers, op dezelfde wijze hebben hun vaderen met de valse profeten gehandeld.
27 Maar tot u, die Mij hoort, zeg ik : Hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten;
28 zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen.
29 Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen.
30 Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug.
31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun evenzo.
32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat hebt gij voor? Immers, ook de zondaars hebben lief, die hen liefhebben.
33 Want indien gij goed doet aan wie u goed doen, wat hebt gij voor? Ook de zondaars doen dat.
34 En indien gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen , wat hebt gij voor? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen.
35 Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbaren en bozen .
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 23 jun 2003 22:02

Beetje verantwoordelijkheidsbesef / gezond verstand is ook nooit weg.. Als je iemand geld geeft en 't is duidelijk dat-ie er drank / drugs van koopt kun je beter niets geven (ga dan de politiek in en regel een nieuw opvanghuis :mrgreen:).
Pas geleden vroeg iemand me om eten, had ik nooit meegemaakt... Werd maar een zak kroepoek want rauw rundergehakt is ook niet alles.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 23 jun 2003 22:16

poemojn schreef:Beetje verantwoordelijkheidsbesef / gezond verstand is ook nooit weg.. Als je iemand geld geeft en 't is duidelijk dat-ie er drank / drugs van koopt kun je beter niets geven (ga dan de politiek in en regel een nieuw opvanghuis :mrgreen:).
Pas geleden vroeg iemand me om eten, had ik nooit meegemaakt... Werd maar een zak kroepoek want rauw rundergehakt is ook niet alles.

Als een zwrver 3 euro vraagt voor een plaats bij het leger des Heils weiger je dat hem dan? Hoeveel is de straatwaarde van cocaine of van heroine en hoeveel kost een fles sterke drank? Bureaucraties ge-ouwhehoer wij zitten gewoon veel te vast aan ons geldt, de Mammom is een groot vriend van ons.

Muggezifterij is een goede benaming hiervoor.
Laatst gewijzigd door Maranatha op 23 jun 2003 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 23 jun 2003 22:21

poemojn schreef:Beetje verantwoordelijkheidsbesef / gezond verstand is ook nooit weg.. Als je iemand geld geeft en 't is duidelijk dat-ie er drank / drugs van koopt kun je beter niets geven (ga dan de politiek in en regel een nieuw opvanghuis :mrgreen:).

Maranatha schreef:Als een zwrver 3 euro vraagt voor een plaats bij het leger des Heils weiger je dat hem dan? Hoeveel is de straatwaarde van cocaine of van heroine en hoeveel kost een fles sterke drank? Bureaucraties ge-ouwhehoer wij zitten gewoon veel te vast aan ons geldt, de Mammom is een groot vriend van ons.

Amen, Maranatha, amen :lol:
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 23 jun 2003 23:07

ndien iemand achter mij wil komen, hij neme mijn kruis op en volge mij!!!!
het kruis van Jezus was: het leed van deze aarde. Lopen wij daar warm voor? Stropen wij de armen uit de mouwen?

Chloë

Berichtdoor Chloë » 24 jun 2003 10:04

Ha Maranatha,

hoe groot is de kans dat een zwerver voor die drie euro ook daadwerkelijk naar het Leger des Heils gaat? Niet zo groot volgens mij.
Als mensen koffie willen, prima! Dan krijgen ze van mij koffie. Als mensen een appel willen, prima! Die krijgen ze van mij. Als ze honger hebben, prima! Ze mogen mijn brooddoosje leegeten en ik kan er nog wel wat bijkopen. Zelfde geldt voor treinkaartjes, zakdoeken, sokken enz enz.
Maar als ze geld vragen weet je niet wat er van wordt gekocht, grote kans dat dat besteed wordt aan drank. Ik vraag dus gewoon altijd wat ze er van wilen kopen en dat koop ik dan voor hen.

Maar volgens mij bedoel je dit deels ook. :P

Groetjes Chloë

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 24 jun 2003 11:07

Chloë schreef:Ha Maranatha,

hoe groot is de kans dat een zwerver voor die drie euro ook daadwerkelijk naar het Leger des Heils gaat? Niet zo groot volgens mij.
Als mensen koffie willen, prima! Dan krijgen ze van mij koffie. Als mensen een appel willen, prima! Die krijgen ze van mij. Als ze honger hebben, prima! Ze mogen mijn brooddoosje leegeten en ik kan er nog wel wat bijkopen. Zelfde geldt voor treinkaartjes, zakdoeken, sokken enz enz.
Maar als ze geld vragen weet je niet wat er van wordt gekocht, grote kans dat dat besteed wordt aan drank. Ik vraag dus gewoon altijd wat ze er van wilen kopen en dat koop ik dan voor hen.

Maar volgens mij bedoel je dit deels ook. :P

Groetjes Chloë

Echt geven is geven zonder voorwaarden.

Terug naar “Archief”