Ha Dorothee,
houd vol! Je bent begonnen en je zult er komen.. het kan lang duren maar echt het komt goed!
Ik bid voor je,
liefs Chloë
Moderator: Moderafo's
Dorothee schreef:Dank je Chloe (ik weet niet hoe de puntjes moeten) en alle anderen natuurlijk ook. Ik wil ook echt wel volhouden, maar dat valt gewoon niet altijd mee
Dorothee schreef:Daar ben ik weer even. Af en toe moet ik mezelf er wel toe zetten om iets over het gebeurde te zeggen, maar ik doe het toch. Ook omdat ik weet dat het me achteraf oplucht. En ik weet niet eens hoe jullie het vinden, maar eerlijk gezegd vind ik dat ook een beetje van ondergeschikt belang. Niet dat ik jullie reacties niet waardeer hoor, dat juist wel, maar toch... Het is een beetje moeilijk te omschrijven. Ik bedoel: ik zet het hier niet neer om een heleboel reacties te krijgen, maar gewoon omdat ik door het zo op te schrijven de dingen die me bezig houden een beetje op een rijtje kan zetten.
Wat me op het ogenblik heel erg bezig houd zijn de wraakgevoelens naar mijn broer. Hij heeft zoveel van mijn leven kapot gemaakt, vroeger maar nu nog. En dat kan ik hem niet vergeven. Maar ja, ik denk ook wel eens: als ik niet aan vergeven toe kom dan kan ik het nooit helemaal afsluiten. Maar ik kan hem ook niet zomaar vergeven. Ik vind wel dat hij eerst schuld moet belijden van de dingen die hij gedaan heeft. Nu heft hij dat nog steeds niet gedaan, nou als hij er niet eens berouw van heeft dan moet hij van mij ook geen vergeving verwachten.
Maar ja, dan speelt ook gelijk de volgende gedachte weer op: gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren. Als Jezus steeds zoveel onrecht aangedaan wordt door de zonden die de mensen doen en Hij wil het steeds vergeven, waarom zou ik dan mijn broer dit niet kunnen vergeven. Maar ja, ik kan toch ook niet zoals Jezus zijn?
Sjonge, wat een vragen roept het allemaal op. Ik hoop er nog eens een antwoord op te vinden.
Dorothee
surfer schreef:Hoi Dorothee,
misschien gaat het vooral om de bereidheid om te vergeven op het moment dat het schuldbesef er is bij je broer. Ik denk niet dat je eerder vergeven hoeft. Het advies van Joris kan ik niet in meegaan, eerst vergeven alleen met je mond; ik denk dat het echt uit je hart moet komen. Als je niet kan vergeven, moet je jezelf daar niet mee pijnigen, blijf bidden en op God's tijd zul je het kunnen.
joris schreef:surfer schreef:Hoi Dorothee,
misschien gaat het vooral om de bereidheid om te vergeven op het moment dat het schuldbesef er is bij je broer. Ik denk niet dat je eerder vergeven hoeft. Het advies van Joris kan ik niet in meegaan, eerst vergeven alleen met je mond; ik denk dat het echt uit je hart moet komen. Als je niet kan vergeven, moet je jezelf daar niet mee pijnigen, blijf bidden en op God's tijd zul je het kunnen.
tuurlijk moet vergeving echt zijn. Maar mensen zijn vaak zo kapot dat het idee van vergeving of alleen al de naam van de '' dader'' hen doet kokhalsen. Op deze manier kan je '' droogoefenen''.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten