Simson: Zelfmoordterrorist?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Re: Simson: Zelfmoordterrorist?

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2009 19:37

Simson is het bijzondere kind, dat afgezonderd moest worden
voor de dienst van God. Om te verlossen van de Filistijnen.
Zie Richt. 13 vers 1 - 5.
Dwars door al het verkeerde heen wordt hier verlossing gebracht.
In hoofdstuk 13 ontvangen de ouders opdrachten, hoe hun kind
afgezonderd afgezonderd moet worden.

Simson handelde niet zomaar, het was van Hogerhand. Zie Richt. 13 : 25 - 14 : 4.
Hoe kan hij vergeleken worden met geweldplegers, wordt Gods plan dan wel begrepen?
Als de Filistijnen fijnzinnige personen zouden zijn, zou er een ander plan bedacht kunnen worden.
Nl. een soort grote vergadering, waarin overlegt wordt om tot vrede te komen.
Maar zou zoiets in die tijd mogelijk zijn? Ik vermoed van niet.
Dus wat blijft er dan anders over dan de Filistijnen met harde hand een slag toe te brengen?

Simson lijkt wel een ruw persoon. Toen David kwaad begaan had, en tot inkeer kwam,
had hij berouw. Zie ook psalm 32. Zoiets heb ik van Simson niet gelezen.

Wat uit de Bijbel niet te begrijpen is, moeten we denk ik eerbiedig laten staan.
Veel is wel te begrijpen. Er staat wat goed is om te doen, en wat niet.
Als we daarmee eerst verder gaan, komt het andere bij gelegenheid.
Hij wil ook mensen persoonlijk raad geven. Daarvoor zijn er vele
dienstknechten.

tomdb
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tomdb » 06 jun 2009 09:32

Bedankt voor alle reacties, het is nu wel duidelijk denk ik :) !
"If you meet someone without a smile, give him one of yours."

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 09 jun 2009 15:53

hallo mensen,

wil je GOD kennen, lees het OT:) daar praat GOD echt over zijn gevoelens, en leer je pas echt hoe GOD is. GOD veranderd nooit, mensen wel. Mensen veranderen alleen maar. Hegel heeft op dit punt zeker gelijk, "er is geen waarheid" ik voeg daaraan toe: er is geen waarheid die wij mensen begrijpen.

2000 jaar geleden was er niemand die tegen slavernij was, ook GOD niet, hoewel hij wel beveelde ze goed te behandelen. Tegenwoordig is slavernij een enorme misdaad. Ik geef dit voorbeeld om aan te geven hoe de 'waarheid' in de loop van de eeuwen veranderd.

dus je kan het OT wel overslaan, maar naar mijn mening is daar het meest over GOD te lezen. wij zijn degene die veranderd zijn (ik zeg niet dat dat slecht is), wij vinden slachtpartijen ontoelaatbaar, wij vinden doodstraf vreselijk, enz.. maar toen was de waarheid heel anders. toen was het toelaatbaar mensen te doden die misdaden pleegden en gaf GOD toestemming mensen te doden die zondig leefden.

Jezus heeft natuurlijk wel verandering gebracht, maar voordat Jezus op aarde kwam was dit GODs manier om te handelen. Nu moet hij voordat hij zijn toorn loslaat eerst om Jezus heen die juist gestorven is om die toorn tegen te houden en iedereen die in hem gelooft een vrijweg te geven langs de toorn van GOD naar zijn liefde.

het simson geval is zeker interessant, natuurlijk pleegde hij zelfmoord, maar terrorist is hij niet omdat hij het niet gebruikte om een politiek doel te bereiken;) (denk ik:P) maar hij was meer een zelfmoordsoldaat, met toestemming van GOD dan.
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 23 aug 2009 13:10

Goed dit even doorgelezen te heben.
Heb ook vaak moeite met de OT God, en idd met Simson de zelfmoordterrorist.
Maar, het is natuurlijk God die door de mens (in dit geval Simson) zijn tegenstanders ombracht, zoals wel vaker in het OT te lezen is.
Sinds het NT werkt God niet meer op die wijze.

Terug naar “Archief”