kinderopvang / creche?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: kinderopvang / creche?

Berichtdoor Haai » 05 mei 2009 15:10

MissF schreef:Ik vind het echt te ver gaan om te zeggen dat je als je je kindje hebt gedoopt hem/haar niet naar een neutraal kdv kunt doen. Dan voel ik me toch echt een beetje aangevallen, want wij doen onze zoon daar wel heen en ik weet zeker dat we hem nu al op proberen te voeden zoals God het wil, en hem nu al dingen bijbrengen die volgens ons belangrijk zijn in het geloof. Wij hebben met zijn doop belooft dat we hem opvoeden zoals God dat wil, en hem het geloof bijbrengen, en dat kan prima terwijl hij 2 dagen in de week op het neutrale kdv zit eigenlijk.

Je aangevallen voelen is niet nodig hoor :wink:
Ik heb het hier over ONZE keuze. Wij hebben bij de doop beloofd dat wij hem op zullen voeden en laten voeden bij Gods Woord, en ik kan op grond daarvan niet de keuze maken voor een neutraal KDV of gastouder.
Dat jij je keuze anders maakt is helemaal aan jou en ik zeg daar niets van, maar mijn keuze zou het niet zijn.

Ik denk trouwens ook dat geloofsopvoeding, ook (of zeker??) de eerste 4 jaar, uit veel meer bestaat dan alleen maar bidden en (kinder)bijbel lezen, het is volgens mij toch je hele houding als ouder (of opvoeder) die anders is, en waar een kind al jong vertrouwd mee raakt. Maar dat is misschien meer een onderwerp voor een ander topic :wink:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 mei 2009 15:16

Ja idd, dat is ook zeker zo. Maar ik vind steeds meer dat mijn christelijke normen en waarden ook de normen en waarden blijken te zijn van veel mensen in de wereld. Het kdv heeft een zelfde soort omgang met elkaar als ik belangrijk vind als Christen. Alleen doen zij dat vanuit een ander perspectief dan ik. De wereld is niet altijd zo 'boos' als soms gedacht wordt.
Maargoed, ieder zijn ding inderdaad.

(toch is het wel grappig, nu ik hem vanmorgen niet bij me had en nu wel weer is het dubbel zo fijn om hem naast me te zien liggen, ik geniet er extra van :) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 05 mei 2009 15:17

Ik blijf het moeilijk vinden, maar ik ben sinds kort gaan werken en mijn kinderen gaan nu dus naar een christelijk kinderdagverblijf en naschoolse opvang( is in 1).
Ze hebben het erg naar hun zin! Ik vind de leidsters erg lief tegen de kinderen.
Ik was het thuis echt een beetje zat en vind mijn werk erg leuk. Het is 20 uur per week en dat vind ik eigenlijk iets te veel.
'k zou het liefst 16 uur werken.
Op zich denk ik dat het niet verkeerd is een Kdv, als het maar niet te veel dagen in de week zijn.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 05 mei 2009 15:24

Dippie schreef:Op de basisschool worden de kinderen niet opgevoedt hoor... Ze zijn daar puur voor hun ontwikkeling...
Op een kinderdagverblijf worden kinderen die meerdere dagen komen wél medeopgevoedt door de leidsters van de groep...

Nee, ze worden niet opgevoedt maar opgevoed.

Wat gebeurt er volgens jou wanneer kinderen ruzie maken op het schoolplein of dingen doen die niet mogen?

En kinderopvang of chreche vind ik prima, kinderen leren al jong om mee te doen in een groep. De overstap van creche naar school is erg klein. Ik heb zelf veel ingevallen in de kinderopvang, meestal was het netjes geregeld en werken er lieve leidsters.
Dus, dat.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 05 mei 2009 16:15

Kate Spade schreef:
Dippie schreef:Op de basisschool worden de kinderen niet opgevoedt hoor... Ze zijn daar puur voor hun ontwikkeling...
Op een kinderdagverblijf worden kinderen die meerdere dagen komen wél medeopgevoedt door de leidsters van de groep...

Nee, ze worden niet opgevoedt maar opgevoed.

Wat gebeurt er volgens jou wanneer kinderen ruzie maken op het schoolplein of dingen doen die niet mogen?

En kinderopvang of chreche vind ik prima, kinderen leren al jong om mee te doen in een groep. De overstap van creche naar school is erg klein. Ik heb zelf veel ingevallen in de kinderopvang, meestal was het netjes geregeld en werken er lieve leidsters.

Precies, meestal! En dat is dus niet altijd zo! En daarom zou ik mijn kind er nooit brengen...
Afbeelding

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 05 mei 2009 17:51

Wij wilden eigenlijk liever een gastouder voor onze dochter dan een KDV. Maar ja, wanneer je nog maar drie maanden in het dorp woont, waar vind je dan snel iemand die je volledig vertrouwd? Hij/zij zit toch twee hele dagen bij jou in huis.....

Daarom zijn we gaan kijken bij verschillende KDV's en ik moet ook eerlijk toegeven dat er veel verschil in de KDV's is, met name wat hygiene betreft. Onze dochter zit nu op een Algemeen Christelijk Kinderdagverblijf. Ze heeft het er prima naar haar zin! Heb er echt geen spijt van.

Je kind vijf dagen in de week brengen vind ik ook echt wel veel. Dan willen de ouders in het weekend zeker ook nog eens uitslapen.....zielig voor het kind

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 mei 2009 18:40

Hugo gaat ook 3 dagennaar een neutraal kdv, maar als ik de keuze had gehad, deed ik hem naar een chr.kdv. Die zijn hier jammer genoeg niet in de buurt. Natuurlijk ben ik het jullie eens als je zegt dat de opvoeding thuis moet gebeuren, maar het lijkt mij vreemd voor een kind als hij thuis bid voor zn eten en op het kdv niet. Nu snapt hij het nog niet, maar als hij een paar jaar verder is wel.

Daarbij zitten op Hugo's kdv veel moslims en allochtonenen daar zit ik ook niet echt om te springen. Dat klinkt misschien voor sommigen heel raar, maar het feit blijft dat allochtonen en moslims vaak toch een taalachterstand hebben.Dat merk je al echt aan de kinderen die daar zitten.

Verder ben ik over een aantal punten echt niet te spreken die op het kdv gebeuren.Het taalgebruik van de leidsters vind ik beneden de maat. De geslachtsdelen vliegen in het rond om het maar zo te zeggen. Ik heb ze er al een paar keer grappend op aan gesproken, maar het helpt tot nu toe niets. Ook zijn ze niet zo inventief met de ontwikkeling en/of de voeding van Hugo. Je moet ze echt alles voorkauwen. Meerdere malen een flesje vergeten te geven...Hugo begon met brood, maar dan ook echt hele kleine stukjes. Niemand die bedenkt dat een dobbelsteenstukje ook nog doorgesneden kan worden. En ga zo maar door. O ja, het heeft ook een paar maanden gekost, voordat ik ze duidelijk had gemaakt dat een baby van 3 maanden toch wel vaker in bed hoort te liggen dan 2 keer een uur op een dag :roll: .

Al met al ben ik niet zo te spreken over ons kdv. Hugo staat al bij 3 andere kdv ingeschreven,maar daar is nog geen plek. Stoppen met werken is ook niet echt een optie. Ik merk namelijk dat ik een leukere moeder ben als ik ook een paar dagen aan het werk ben geweest. Dan heb ik ook echt zin in de dagen met hem.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 05 mei 2009 19:17

ajl schreef:Verder ben ik over een aantal punten echt niet te spreken die op het kdv gebeuren.Het taalgebruik van de leidsters vind ik beneden de maat. De geslachtsdelen vliegen in het rond om het maar zo te zeggen. Ik heb ze er al een paar keer grappend op aan gesproken, maar het helpt tot nu toe niets. Ook zijn ze niet zo inventief met de ontwikkeling en/of de voeding van Hugo. Je moet ze echt alles voorkauwen. Meerdere malen een flesje vergeten te geven...Hugo begon met brood, maar dan ook echt hele kleine stukjes. Niemand die bedenkt dat een dobbelsteenstukje ook nog doorgesneden kan worden. En ga zo maar door. O ja, het heeft ook een paar maanden gekost, voordat ik ze duidelijk had gemaakt dat een baby van 3 maanden toch wel vaker in bed hoort te liggen dan 2 keer een uur op een dag :roll: .

Dit is echt heel erg! Is dat de groep waar Hugo in zit, met bepaalde slechte leidsters? Of is het dagverblijf gewoon slecht? Ik heb een half jaar op één locatie gewerkt van een kinderdagverblijf. (Gelukkig heb ik nu een baan in het onderwijs, waar ik voor geleerd heb!) En daar heb ik meegemaakt dat het taalgebruik van een staigaire ongepast was, zelfs waar ouders bij stonden! Toen de directrice ervan hoorde, is het meisje de deur gewezen. De directrice wilde dit meisje vanwege haar taalgebruik niet in dienst hebben.
Dus, dat.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 mei 2009 19:23

Ik heb er niks op tegen... Maar ik kan het zelf gewoon niet!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 05 mei 2009 19:31

Wat kan je zelf niet?

Ik hoor wel van meer dames die op een KDV werken,
dat ze hun eigen kinderen er nooit heen willen laten gaan.. :roll:

k Ben blij dat ik zelf thuis kan zijn bij m'n dochter.
Tuurlijk heb ik wel eens dat ik denk; mensenlief, wil ook wel eens (wat vaker) met een volwassene praten..!
Maar goed, dat weegt niet op tegen alle voordelen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 mei 2009 19:36

ik kan mijn kinderen niet naar een opvang brengen

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 05 mei 2009 19:40

wat een verschillende meningen...
voor mezelf heb ik toch wel het gevoel dat ik egoïstisch ben als ik mijn zoontje naar kdv breng om zelf weer te gaan werken, wij hebben bewust gekozen om een kindje te mogen krijgen.. en die hebben we van God gehad... moet ik hem dan voor mijn eigen plezier weer wegbrengen?
Daar heb ik zelf moeite mee.
Ook heb ik zelf moeite met het feit van wegbrengen, we zijn tot nu toe (hij is ruim 14 maanden) altijd saampjes geweest de hele dag... om dat te moeten missen vind ik zelf ook moeilijk.

Toch lijkt het me wel heerlijk om er tussenuit te zijn.

liefs marina

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 05 mei 2009 19:48

Ik werk ook op een kdv en ik breng er elke week met plezier m'n dochter ook heen! Als ik sommige reacties hier lees is dat volgens mij best uniek :? . M'n dochtertje is nu anderhalf en die heeft het echt reuze naar d'r zin. Ze zit op een groep met max 12 kindjes en twee leidsters, die zijn echt super lief. Ze zit dus niet bij mij op de groep, dat zou ook niet lekker werken voor me. Maar wat jij daar schetst, ajl, dat gebeurt bij ons echt niet! Volgens mij heb je dan best een slecht kdv getroffen en ja, dan zou ik m'n kind daar ook niet graag brengen!

Ik vind het bij ons echt wel goed geregeld: er wordt heel erg naar de ouders geluisterd, wat zij willen gebeurt meestal ook (mits het mogelijk en haalbaar is natuurlijk). Wat ik wel merk is dat baby'tjes onder een jaar vaak erg onrustig zijn op het kdv. Persoonlijk zou ik mijn kind daarom ook pas na de eerste verjaardag naar het kdv willen doen. Ook bij mij zitten er kindjes op de groep die er 4, 5 dagen per week zijn. Dat vind ik echt teveel. En ik vraag me ook echt af of het wel ten goede van het kind is, ja.

Grappig, toen ik nog niet bij het kdv werkte was ik echt anti, maar ik werkte er nog niet zo lan en toen dacht ik: ooo, dit is zóó leuk voor die kinderen! Maar ja, ik had een goede gastouder dus ik dacht er heel niet over na om mn dochtertje ook naar het kdv te doen. Maar nu kan mijn gastouder niet meer oppassen en sinds feb zit mijn dochtertje dus ook bij mij op het kdv. 't Zal per kind best verschillend zijn, maar zij zit er echt helemaal op haar plek! Als ik 's morgens tegen d'r zeg: 'Ga je vandaag naar ...juf... toe?' dan zit ze heel hard ja te knippen en roept ze: 'Jááá!' Zegt wel genoeg... :D

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 05 mei 2009 20:39

Ik zou mijn kind ook nooit naar een kdv brengen. Wel wil ik gewoon 2 dagen kunnen werken, maar dan met een 'bekende' oppas. Tot nu toe zijn het nog steeds de oma's die oppassen. En dat werkt prima. Ze hebben beide een hele goede band met mijn zoontje, die lang niet iedereen heeft, gewoonweg omdat het kleinkind daar niet regelmatig een hele dag is.
Verder moet ik gewoon 2 dagen werken omdat ik anders gek wordt thuis. Hele dagen alleen zitten is niets voor mij. Contacten met collega's vind ik bijzonder waardevol en zou ik niet willen missen. En het werk zelf ook niet. Ik vind het heerlijk om lekker 2 dagen iets anders te doen dan mn huishouden.

Een heel ander verhaal wordt het als je bijv. 3 kleine kindjes hebt lopen. Dan heb je het druk met van alles en nog wat en weet ik niet of ik dan hetzelfde zou denken (misschien ook wel, want ik kan me niet voorstellen dat de 'sleur' van het huishouden me zou gaan bekoren dat ik niet meer zou gaan werken. Ik heb gewoon contact buitenshuis nodig. Er is meer dan wassen, strijken, stoffen en zuigen... dat komt allemaal wel een keertje)

Ik kan me ook voorstellen dat je je huishouden niet in de steek wilt laten. De voorbeelden zie ik in mn eigen vriendenkring. Vriendinnen met 2 of 3 kinderen die al 10 jaar niet meer werken...omdat ze thuis willen zijn.
Wel merk ik, dat als je met ze in gesprek gaat, ze het vaak wel een 'klein' wereldje vinden zo thuis en dat ze eigenlijk dolgraag iets buitenshuis zouden willen doen...maar de stap zetten durven ze vaak niet. Vaak komt het onderwerp oppas dan ter sprake, daar gooien ze het dan op :wink: maar ik heb zoiets van, als je écht dolgraag wilt werken is er vast wel iemand die op 1 kindje wil passen een dagdeel...

Maar goed...genoeg...want ik ga afwijken van het onderwerp geloof ik :oops:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 05 mei 2009 22:23

AikonGirl schreef:Wat kan je zelf niet?

Ik hoor wel van meer dames die op een KDV werken,
dat ze hun eigen kinderen er nooit heen willen laten gaan.. :roll:

k Ben blij dat ik zelf thuis kan zijn bij m'n dochter.
Tuurlijk heb ik wel eens dat ik denk; mensenlief, wil ook wel eens (wat vaker) met een volwassene praten..!
Maar goed, dat weegt niet op tegen alle voordelen.

Dat komt denk ik doordat diegene weten hoe het er de gehele dag aan toe gaat op het dagverblijf.
Ouders maken alleen het breng en haalmoment mee, maar een dag is natuurlijk langer dan alleen die momenten..
En weet nu uit ervaring dat bij veel dagverblijven toch het geld wat binnenkomt in de eerste plaats komt, en niet de kinderen... En mijns inziens is dat niet professioneel meer te noemen..
Afbeelding

Terug naar “Archief”