Wat is bevinding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 jun 2003 09:24

bevinding = geloofservaring

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jun 2003 09:45

bevinding = geloofservaring

Kijk dat is duidelijk!
Wat is dus nu de bedoeling van deze topic. Dat ieder zijn geloofservaring hier gaat vertellen?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 jun 2003 09:51

bevindelijke prediking mondt vaak uit in een alternatief evangelie, waarbij de ervaringen van anderen maatgevend zijn voor wat jij dient te ervaren.

In die vorm wijs ik bevindelijke prediking af.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 jun 2003 10:17

joepie schreef:Wat is dus nu de bedoeling van deze topic. Dat ieder zijn geloofservaring hier gaat vertellen?

Zie de eerste post... die van tk!!

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jun 2003 10:42

Gelukkig kan ik meestal de preek begrijpen, ook al wordt er gesproken in de 'tale Kanaans'. Denk eens na, als je de preek niet begrijpt, wordt het dan geen tijd om voor (en na) elke kerkdienst de knieen te buigen...? :oops:

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 17 jun 2003 10:51

Is bevinding ook niet wat je zelf ondervonden heb?? dat je uit ervaring kan vertellen. i.pv. wat je voorgeschoteld is?
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 17 jun 2003 11:02

Ja Riebo volgens mij is bevinding ook dat je uit eigen ervaring iets kan vertellen, dus dat je iets gevonden hebt in het geloof!!

joris

Berichtdoor joris » 17 jun 2003 11:05

wat ik van bevinding merk in gemeentes waar ik wel een skom en bij Ger bond vrienden is dat ze willen kunnen bevinden dat God hen roept en dat ze bekeerd zijn. Dat bedoelen die vrienden van mij met bevindelijkheid. of eentje zegt het zo: ik moet het gevoel hebben dat ik gevonden ben door God en dat ik God gevonden heb.
maar als je doorvraagt willen ze graag een bevindelijke preek horen, over hoe je vindbaar wordt voor God maar zijn ze zelf te bang om te zeggen dat ze God gevonden hebben.
t lijkt mij leven in een spagaat, maar zij voelen zich er op de een of andere manier lekker bij.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 jun 2003 08:08

Nou ik vraag me af of zij zich er lekker bij voelen. Want ze kijken er vast tamelijk somber bij! :?
En de Tale Kanaäns daar snap ik nog steeds niks van wat dat nu zou moeten zijn.
Bij ons spreekt de Dominee gewoon hedendaags nederlands. Is ook gemakkelijker voor mensen die van buiten de kerk eens binnen komen lopen. Dan snappen ze tenminste gelijk waar het over gaat.
En voor kinderen en mensen zoals ik is het gelijk te begrijpen. :)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 19 jun 2003 10:32

Tale kanaans, ik neem aan dat daar woordgebruik als: vierschaar der concientie (ofzoiets) , uurtje der minne, predestinatie, schuldbrief, enz.

wanneer mensen in die taal hun ware geloof kunnen verwoorden, dan hoor je mij niet. Maar wat ik heel gevaarlijk vind is dat het soms lijkt dat wie deze manier van spreken het beste onder de knie heeft, het meest geloofwaardig is. Het lijkt soms wel een wedstrijd.....
Het meest erge is nog dat een behoorlijk grote groep mensen die manier van praten niet eens kunnen volgen (ik ook pas sinds een paar jaar, en soms zit ik nog met grote vraagtekens als ik bepaalde artikelen lees, en ik ben de domste niet.) Volgens mij gaat dat verdacht veel lijken op het praten in Latijn in de Roomse kerk, een aantal eeuwen terug.

God zijn dank, sprak Jezus Christus niet in een bepaalde 'geloofstaal' die hoogstends zijn dicipelen begrepen, maar mocht en kon iedereen naar hem luisteren, van kleine kinderen tot de intelligente hoofdman te kapernaum.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 jun 2003 11:41

Als bevinding alleen maar gebruikt wordt als uitleg van "praktisch" geloof, dus hoe je je geloof beleefd, had ik er geen moeite mee, maar het is een handleiding geworden van je status in het geloof en het geloof wordt ermee beoordeeld.

Kaw, dit is wat bevinding is!
En dat hier eigen woorden bij horen is nog niets geks, toch? Wat is er mooier, dan wanneer twee mensen elkaar kunnen verstaan door middel van een woord? Maar het draait absoluut niet! om de woorden. Als iemand in "gewoon" Nederlands van de markt (zonder vloeken dan...) kan vertellen over het leven met God, dan is dat net zo goed bevinding, als wanneer iemand de "tale kanaans" hiervoor gebruikt.

Wat alleen zo kwalijk is, is dat de ervaring van mensen de norm wordt voor een ander. Ik denk hierbij aan een discussie, die eerder is gevoerd hier, over de "vierschaar-ervaring". Een waarde medeforummer beweerde dat enkel daardoor men verzekerd kan zijn van zijn rechtvaardiging.
Kijk, dat is misbruik maken van de bevinding van anderen, er een meetlat van maken.

Overigens wil ik het toch ook nog een beetje opnemen voor de "Tale Kanaans" zeker tegen diegenen die de Statenvertaling lezen. Lees de profeten en ontdek hoeveel uitspraken gewoon Bijbels zijn! En als mensen menen dat de Daniel al vol staat van de Tale Kanaans dan is dat gewoon een gebrek aan kennis van het Nederlands. :P

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 jun 2003 11:59

Misschien moet je bevinding helemaal loskoppelen van de bevindelijken.

Bevinding = Godservaring
Bevindelijken = rechterflank van de gereformeerde gezindte die een verregaande wildgroei van bevindelijke prediking (verwoord in de tale kanaans) kent, waarin bevinding niet meer voortkomt uit geloof maar er een voorwaarde voor is.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”