Als bevinding alleen maar gebruikt wordt als uitleg van "praktisch" geloof, dus hoe je je geloof beleefd, had ik er geen moeite mee, maar het is een handleiding geworden van je status in het geloof en het geloof wordt ermee beoordeeld.
Kaw, dit is wat bevinding is!
En dat hier eigen woorden bij horen is nog niets geks, toch? Wat is er mooier, dan wanneer twee mensen elkaar kunnen verstaan door middel van een woord? Maar het draait absoluut niet! om de woorden. Als iemand in "gewoon" Nederlands van de markt (zonder vloeken dan...) kan vertellen over het leven met God, dan is dat net zo goed bevinding, als wanneer iemand de "tale kanaans" hiervoor gebruikt.
Wat alleen zo kwalijk is, is dat de ervaring van mensen de norm wordt voor een ander. Ik denk hierbij aan een discussie, die eerder is gevoerd hier, over de "vierschaar-ervaring". Een waarde medeforummer beweerde dat enkel daardoor men verzekerd kan zijn van zijn rechtvaardiging.
Kijk, dat is misbruik maken van de bevinding van anderen, er een meetlat van maken.
Overigens wil ik het toch ook nog een beetje opnemen voor de "Tale Kanaans" zeker tegen diegenen die de Statenvertaling lezen. Lees de profeten en ontdek hoeveel uitspraken gewoon Bijbels zijn! En als mensen menen dat de Daniel al vol staat van de Tale Kanaans dan is dat gewoon een gebrek aan kennis van het Nederlands.