Hoe leef je als een christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Hoe leef je als een christen?

Berichtdoor Riska » 09 mar 2009 22:40

Kwebbel schreef:Ik wil graag stille tijd houden maar weet niet hoe het moet. Wat moet ik doen? Hoe doe ik het?

Een Bijbelgedeelte lezen - bv. een Psalm - daarover nadenken en stil worden.
Dat laatste vooral is niet gemakkelijk, want er is een hoofd vol andere dingen.
Maar als je dat traint, lukt het misschien(!!) wel.
Soms heb ik op de achtergrond een cd met Taizé-liederen. Dan kan ik helemaal stil worden, ik noem dat soms "gevulde" stilte. Die ervaar ik ook als we in de kerk stil zijn.
Wij zijn een behoorlijke tijd van stilte gewend na de voorbeden en voor het Onze Vader en dat is voor mij vaak DE plaats en tijd van een werkelijke ontmoeting met de Heer!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2009 22:48

hm ja en verder gewoon praten met Hem en luisteren....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 09 mar 2009 23:11

VOlgens mij is liefhebben als u zelf iets heel anders dan van jezelf houden.
Maar gewoon de ander liefhebben zoals jij wilt dat er van je gehouden wordt of met je om gegaan wordt.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 09 mar 2009 23:31

tante-tortel schreef:VOlgens mij is liefhebben als u zelf iets heel anders dan van jezelf houden.
Maar gewoon de ander liefhebben zoals jij wilt dat er van je gehouden wordt of met je om gegaan wordt.

Sommige mensen (met een verleden) kunnen nog wel eens moeite hebben om van zich zelf te houden. Van die mensen (met een beschadigd zelfbeeld o.d) kan men niet verwachten dat ze zoals jij stelt: gewoon de ander liefhebben zoals jij wilt dat er van je gehouden wordt of met je om gegaan wordt.
Bij die mensen zal eerst het zelfbeeld o.d. weer hersteld moeten worden, zover dat al mogelijk is.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 mar 2009 07:08

Marnix schreef:Kwebbel, je moet een beetje dicipline hebben. Het in je agenda zetten, gewoon inplannen... en je er dan ook aan houden. Je hebt vast wel een telefoon waar je een afspraak in kan zetten... en die dan gaat piepen als het tijd is. Daarnaast moet je ook steeds meer gaan ontdekken dat het fijn is. Vaak hebben we er geen zin in doen we het niet, stellen we het uit etc. en als je het dan een keer doet ontdek je weer hoe fijn en vertrouwd dat is. Dat moet je steeds meer gaan ontdekken, dan wordt het allicht steeds meer een mogen ipv een moeten.
dat begrijp ik ook wel! En ik zie het ook niet als excuus maar ik werk vaak onregelmatig. Als ik bijv. elke vrijdagavond stille tijd wil houden gaat die vlieger a.s. vrijdag alweer niet op want dan moet ik werken. Ik kan m'n "wekker" wel zetten maar op m'n werk kan ik geen stille tijd houden. Ik gebruik het niet als excuus hoor.. maar het is wel lastig om een vaste tijd in te plannen. Het is ook niet zo dat ik er geen zin in heb! Maar dat ik lastig vind hoe ik een stille tijd moet houden want ik ben het niet gewend van thuis uit. Ik heb het nooit gedaan! Dat bedoelde ik...
Wat ik wel dan weer mooi vind is een mooie orgelcd opzetten, daar word ik dan weer stil van :wink: dan kan ik helemaal stil worden en nadenken over wat er gespeeld wordt en hoe mooi dat is. Je gaat dan echt nadenken over de woorden die op het orgel worden gespeeld.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mar 2009 08:00

[quote=Kwebbel"]Wat ik wel dan weer mooi vind is een mooie orgelcd opzetten, daar word ik dan weer stil van :wink: dan kan ik helemaal stil worden en nadenken over wat er gespeeld wordt en hoe mooi dat is. Je gaat dan echt nadenken over de woorden die op het orgel worden gespeeld.[/quote]
Dat was precies wat ik bedoelde. Stil worden, tijd geven kan zelfs onder het werk, als je in gedachten bij die orgelcd blijft. Ik kan van zo'n cd genieten en aangezien er meestal liederen opstaan, die je in je hart - of, als het mogelijk is hardop - kan meezingen.
Je moet gewoon voor jezelf iets zoeken wat bij jou past.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 mar 2009 09:06

Harm-J schreef:
tante-tortel schreef:VOlgens mij is liefhebben als u zelf iets heel anders dan van jezelf houden.

Sommige mensen (met een verleden) kunnen nog wel eens moeite hebben om van zich zelf te houden. Van die mensen (met een beschadigd zelfbeeld o.d) kan men niet verwachten dat ze zoals jij stelt: gewoon de ander liefhebben zoals jij wilt dat er van je gehouden wordt of met je om gegaan wordt.
Bij die mensen zal eerst het zelfbeeld o.d. weer hersteld moeten worden, zover dat al mogelijk is.

Volgens mij heeft dat beschadigde zelfbeeld niets te maken met wat ik bedoel.
Ik heb mezelf niet lief, ik accepteer mezelf zoals ik ben. Zo is het goed zo heeft God het geschapen. Dat is wat anders dan je zelf lief hebben. Ik kan me daar ook niets bij voorstellen.
En over dat beschadigd zijn, dan weet je juist hoe je niet behandeld wilt worden en zul je ook proberen om dat niet bij een ander zo te doen.
Dat is liefhebben als je zelf.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 10 mar 2009 09:57

tante-tortel schreef:En over dat beschadigd zijn, dan weet je juist hoe je niet behandeld wilt worden en zul je ook proberen om dat niet bij een ander zo te doen.
Dat is liefhebben als je zelf.

Dat soort (beschadigde) mensen weten dat juist soms niet. Er zijn wel meer categorieën van mensen te benoemen, waar het niet zo simpel als gesteld op van toepassing is.
Juist bij mensen met een verleden zie je dat er een vaak een vorm van kopieergedrag optreed!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 mar 2009 15:40

Riska schreef:Dat was precies wat ik bedoelde. Stil worden, tijd geven kan zelfs onder het werk, als je in gedachten bij die orgelcd blijft. Ik kan van zo'n cd genieten en aangezien er meestal liederen opstaan, die je in je hart - of, als het mogelijk is hardop - kan meezingen.
Je moet gewoon voor jezelf iets zoeken wat bij jou past.
nou dan houd ik ook stille tijd :D 8)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 10 mar 2009 16:50

kwebbel schreef:Ik ben niet perfect, niet als mens en niet als Christen. Vaak denk ik: Ik moet meer (lees: vaster) geloven, ik moet meer dit, of meer dat. Ik moet meer uitkomen voor wie ik ben, ook op m'n werk etc.
Ik wil ook graag een vaster geloof en ik lijk het maar niet te krijgen. Toch weet ik dat ik God's kind ben en dat Hij mij vasthoudt.
Onze predikant zei: "Je kan wel zeggen dat je het druk hebt, maar tijd moet je gewoon MAKEN, want je hebt in de week echt wel een uurtje vrije tijd. Je moet het gewoon benutten :)." Ik wil graag stille tijd houden maar weet niet hoe het moet. Wat moet ik doen? Hoe doe ik het?

Ik bedoel volgende absoluut niet lollig/kleinerend/denigrerend:
Als je niet weet wat het is /hoe het moet/ wat je moet doen......waarom wil je het dan zo graag?

Wellicht zou je je eerst eens moeten afvragen wat voor jou een goede/nuttige manier is om stille tijd te hebben/houden.
Voorbeeld: Als jij nu onder de afwas altijd helemaal rustig en nadenkerig wordt.....dan kan daar toch jouw stille tijd een aanvang nemen. Of wellicht kan je dichter bij God komen en met God van gedachte wisselen wanneer je de hond uitlaat. Ik noem maar wat...

Niet iedereen heeft dezelfde weg denk ik.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 mar 2009 17:00

maboc schreef:Ik bedoel volgende absoluut niet lollig/kleinerend/denigrerend:
Als je niet weet wat het is /hoe het moet/ wat je moet doen......waarom wil je het dan zo graag?

Wellicht zou je je eerst eens moeten afvragen wat voor jou een goede/nuttige manier is om stille tijd te hebben/houden.
Voorbeeld: Als jij nu onder de afwas altijd helemaal rustig en nadenkerig wordt.....dan kan daar toch jouw stille tijd een aanvang nemen. Of wellicht kan je dichter bij God komen en met God van gedachte wisselen wanneer je de hond uitlaat. Ik noem maar wat...

Nee dat is absoluut waar. Ik wil graag stille tijd houden omdat het mijn idee is dat ik dan dichter bij God ben. Ik wil de Bijbel beter leren kennen, etc. Het is toch altijd nuttig om d.m.v. stille tijd of andere activiteiten bezig te zijn met God? Natuurlijk is het goed en nuttig!
En de hond uitlaten gaat niet, want die hebben we niet 8) maar zoals ik al tegen Riska zei, ik voel mij heerlijk als ik een orgelcd opzet en daar word ik dan blij van en oook heel stil.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 10 mar 2009 17:11

kwebbel schreef:
maboc schreef:Ik bedoel volgende absoluut niet lollig/kleinerend/denigrerend:

Nee dat is absoluut waar. Ik wil graag stille tijd houden omdat het mijn idee is dat ik dan dichter bij God ben. Ik wil de Bijbel beter leren kennen, etc. Het is toch altijd nuttig om d.m.v. stille tijd of andere activiteiten bezig te zijn met God? Natuurlijk is het goed en nuttig!
En de hond uitlaten gaat niet, want die hebben we niet 8) maar zoals ik al tegen Riska zei, ik voel mij heerlijk als ik een orgelcd opzet en daar word ik dan blij van en oook heel stil.

Opgelost dan :-)

Ik denk overigens niet dat je het begrip "stille tijd" heel erg 1 op 1 moet zien met stil zijn. Voor mij heeft het meer de betekenis van "tijd nemen om eens goed met God en mijn relatie met God bezig te zijn"
Dat zou ook maar zo in een woeste storm op het strand kunnen zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mar 2009 17:59

Maboc schreef:Dat zou ook maar zo in een woeste storm op het strand kunnen zijn.

Nou, zeker waar. Als ik als kind erg in de knoop zat vond ik het heerlijk om in de regen te lopen met zo sterk mogelijke tegenwind! Alles waaide weer schoon. En nog, het is dat ik ver van het strand woon, maar er is niks heerlijkers dan alles op een stormachtig strand uitknokken. Dan kom je helemaal tot rust en weet je je sterker dan wat ook verbonden met de Heer.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 10 mar 2009 19:40

Riska schreef:
Maboc schreef:Dat zou ook maar zo in een woeste storm op het strand kunnen zijn.

Nou, zeker waar. Als ik als kind erg in de knoop zat vond ik het heerlijk om in de regen te lopen met zo sterk mogelijke tegenwind! Alles waaide weer schoon. En nog, het is dat ik ver van het strand woon, maar er is niks heerlijkers dan alles op een stormachtig strand uitknokken. Dan kom je helemaal tot rust en weet je je sterker dan wat ook verbonden met de Heer.

da's inderdaad waar ik op doel.
Maarruh......als kind al zulke zware overwegingen en worstelingen pfffffff
(Of lees ik het allemaal iets te dramatisch?)

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mar 2009 20:07

Laat ik het zo zeggen: mijn jeugd was niet zoals het zou moeten zijn...

Terug naar “Archief”