nutteloos gevoel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jjack
Verkenner
Verkenner

Re: nutteloos gevoel

Berichtdoor jjack » 16 mei 2009 14:03

gelukkig hebben wij onzv heilzvkerheid
HIJ is altijd bij ons
dat mogen wij zeker weten

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 21 jul 2009 20:56

Tijn schreef nader:

Toevalliger wijs heb ik gister voor het eerst de reactie van Ger gelezen.

Ger, met mijn verstand kan ik je helemaal volgen, maar mijn gevoel sluit hier niet meer bij aan. Ik ken de vernieuwende wind van de Geest, maar die is de laatste tijd helemaal verdwenen. En ik snap ook wel dat het dan de boze kan zijn die me verleid, maar op 1 of andere manier is de zekerheid van mijn geloof aan het wegebben.

Mijn antwoord:

Dag Tijn, Uit je bericht heb ik dít gedeelte gehaald, dat ik het meest essentieel achtte om nu te beantwoorden. Dat andere gedeelte , ( over Thomas), daar 'kon ik op het ogenblik niets mee', dat moet nog bij mij rijpen, maar wat hierboven staat !!!!

De vernieuwende wind van de Heilige Geest waaide door je leven. Je hebt het idee, dat die wind de laatste tijd helemaal is verdwenen.

Maar dit is een éerste vraag:
Is dat wel zo ?
Want onze vijand, de duivel, ziet tegen geen leugen op. Hij heeft je misschien wel wijsgemaakt, dat de Heilige Geest niet aan je werkt en dat hij weg is. Maar misschien werkt de Heilige Geest best nog wel door.
Houd eens ' wapenschouw'.Zie je nog voortgang in je geestelijke liefde, de agapè, je blijdschap, je vrede, je vriendelijkheid, je goedheid, je lankmoedigheid, ( geduld), je trouw, je zachtmoedigheid, (mildheid), je zelfbeheersing. Je hoeft niet op alle gebieden vooruitgang te hebben geboekt, maar wanneer er hier en daar lichtpunten zijn, mag je al beginnen, daarvoor dankbaar te zijn.

En nu wil ik nog niet eens spreken over de gaven van de Geest, die je vindt in- bijvoorbeeld- 1 Corinthe 12. Iets houdt me daarvan terug, omdat je zelfs niet in 'klanktaal' kunt spreken, voor zover ik denk. Daar hebben we het nog wel eens over.

Maar dan zeg je ook, dat je gevoel mij niet kan volgen. Maar Tijn:...je weet toch ook wel, dat de rechtvaardige uit zijn geloof leeft. ( Habakuk 2 v 4).
Weet je nog , hoe Sadrach, Mesach en Abednego, ( Misael, Hananja en Azarja), daar voor de vurige oven stonden. Zijgaven dit kloeke antwoord, Danièl 4 v 16-18:
" Wij vinden het niet nodig, Nebukadnezar, uw vraag te beantwoorden,
17:want als de God, die wij vereren, ons uit een brandende oven en uit uw handen kan redden, ZAL hij ons redden.
18: Maar....ook al redt hij ons nioet, majesteit, weet dan dat wij uw goden niet zullen vereren , noch zullen buigen voor het gouden beeld, dat u hebt opgericht"

Kijk...hier heeft het geloof volkomen overwonnen op het gevoel. Dit is nu geloofszekerheid, dit is heilszekerheid.
En hiernaar ben jij onderweg Tijn, als je de satan geen voet geeft.

Maar Tijn....
en nu word ik even een beetje vervelend
.....satan kan alleen zijn klimijzers in de voegen van ons levenshuis zetten, waneer die voegen zijn verweerd en verbrokkeld. Hij kan alleen maar insluipen, als wij althans éen raampje op een kier hebben staan. Hij doet dan gewoon zijn werk. Het is zijn vak.

En die voegen zijn in deze staat dikwijls gekomen door een zekere sleur, een verlies aan spankracht, een gebrek aan nieuwe ervaringen, een geestelijke luiheid, een gewenning , een vergeetachtigheid, die ook de besten van ons bedreigen.
Kijk jezelf daar eens opp na Tijn.
En bid de Heer om nieuwe ervaringen.

Tijn,ikzelf sta aan al die 'de vaart eruit halende' omstandigheden net zo bloot als ieder ander.
Maar onlangs ontmoette ik ergens 'een vreemde vis', best wel een oprecht gelovige, maar hij viel heel erg buiten het gemiddelde patroon. Maar ik wist, dat er in Gods rivier zoveel soorten vis zijn als in de Middellandse Zee, (Ez 47 v 10). En ik bemoedigde hem, dat er bij God ook plaats was voor een 'vreemde vis'als hij, mits hij althans íets deed om 'tikje gewoner' te zijn. En toen ik hierover in Amerka sprak,kwam daar een reactie:
" Oh Ger...so glad...I also am such an odd fish".

Ik heb wat om te vertellen. Tracht ook zulke ervaringen te krijgen. Vraag er God om. En zulke ervaringen werken weer zo verkwikkend. Die werken verfrissend op je in, evenals Thomas zo verfrist was, dat hij kans zag om dit evangelie jarenlang in India te verkondigen.

Daag
Ger

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 22 jul 2009 19:53

Jack schrijft:

heb het gevoel van nutteloosheid, waarover hier gesprolen wordt, bijna de hele dag
zit in een rolstoel
voor mij heel moeilijk na een
actief leven
voor mijn vrienden ook; ze zijn langzaam allemaal weg
dan voel je toch erg nutteloos

Maar tóch: GOD belooft onze nutteloosheid te veranderen
daar moeten we op vertrouwen.

Mijn antwoord:

Jack; ik leef zo met je mee.

Maar om nu maar ergens mee te beginnen. Weet je, dat ik ook zo'n situatie gekend heb.Lang niet zo erg als jij, o, niet te vergelijken. Maar tóch....
In 2001 was mijn vrouw al negen jaar ziek.Ik kon geen uur rustig van huis weg. Wanneer ik langer weg moest voor een samenkomst of een bijbelstudie, dan kwam er wel eens een kind oppassen. Maar tóch: ik voelde mij als een gekooide vogel.

Totdat ik de mogelijkheden van Internet ontdekte. Ik ging op een forum geloofsvragen beantwoorden en daar ben ik nu nog mee bezig.

Jíj hebt ook toegang tot internet. En al is je weg daar anders dan de mijne, naar ik aanneem, toch blijkt uit een reactie, dat je een internet vriend hebt, die best wel eens zal bidden voor je. Zou dat een aanwijzing kunnen zijn, dat de Heer je vrienden wil teruggeven inplaats van degenen, die je verlaten hebben.

Je leest ook de bijbel. Daaruit weet je, dat je God voor een eind aan de nutteloosheid mag vertrouwen, zoals je schrijft.
Doe nu eens zo bijvoorbeeld. Als je de bijbel leest en iets ontdekt, dat je blij maakt of dat je niet begrijpt, 'gooi het dan in de groep'. Wie weet waar dat allemaal toe leidt.

Het is maar een voorstel hoor, een suggestie. Maar biddende actie onzerzijds past heel wel in de plannen van God.

Daag
Ger

Terug naar “Archief”