op jonge leeftijd sexueel contact.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2008 17:56

em_ma schreef:...en ik geloof wel dat het nu vaker voorkomt, omdat er in deze wereld totaal geen sexuale moraal meer is en dat ook onze deuren niet voorbijgaat.

Hoezo... als je gelooft dat sex voor je huwelijk en tussen mensen van wat jongere leeftijd geen probleem hoeft te zijn, dan is dat nog steeds een moraal. Niet JOUW moraal, ok, maar wel een moraal.

Zegt het niet meer over het lage zelfbeeld wat jongeren van zichzelf hebben dat ze bij wijs van spreken voor een pakje sigaretten met een ander naar bed gaan? En wat te denken van hoe het huwelijk van de ouders van die kinderen is, dat is heel belangrijk voor je eigen visie op sex en relaties!

Wat weten we van de huwelijken van ouders van kinderen die... afijn.. niets dus. Dat huwelijk kan helemaal geweldig en liefdevol zijn, en nog kan een kind zich dan anders gedragen.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 17 dec 2008 17:58

Ik ben het wel met topic starter eens dat dit eens in het reformatorische wereldje besproken mag worden, maar dan wel op een manier die bij de jongeren past. Zoals al eerder is gezegd vind ik alleen niet dat dit moet gebeuren op de manier van: Dat mag van God niet omdat de dominee het zegt. (ik bedoel dat niet zo letterlijk, maar ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel). Als je tegen iemand zegt hoe mooi het is om jezelf voor iemand speciaal, namelijk je man/vrouw, te bewaren dan bereik je denk ik veel meer. Wat ik ook wel belangrijk vind, is dat zulke dingen niet altijd besproken moeten worden door mensen die 30 jaar getrouwd zijn na 1 jaar verkering. Niet dat dat niet mag of slecht is ofzo, maar dat klinkt zo lekker makkelijk. Laat iemand met jongeren praten die ook jongere is. Zo bereik je zo veel meer.

Ik kreeg zelf verkering toen ik net geen 17 was. Geen serieuze relatie? Volgend jaar gaan we trouwen :wink: Ook een nicht van mij kreeg op dr 14e een relatie en trouwde onlangs. Het hoeft niet altijd niets te betekenen. Dat ik jong een relatie kreeg heeft mij echt gevormd, zelfstandiger gemaakt ook al klinkt dat bij sommige niet logisch.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2008 18:09

kirsten schreef:[ Als je tegen iemand zegt hoe mooi het is om jezelf voor iemand speciaal, namelijk je man/vrouw, te bewaren dan bereik je denk ik veel meer.

Je kunt beter beginnen met vragen hoe je kind erover denkt. Grote kans dat die denkt als je dat zegt: Tuurlijk pa/ma, het zal best, maar ik ga echt geen 5/10 jaar wachten omdat jij zegt dat dat mooi is...

Wat ik ook wel belangrijk vind, is dat zulke dingen niet altijd besproken moeten worden door mensen die 30 jaar getrouwd zijn na 1 jaar verkering. Niet dat dat niet mag of slecht is ofzo, maar dat klinkt zo lekker makkelijk. Laat iemand met jongeren praten die ook jongere is. Zo bereik je zo veel meer.

Ah, inderdaad, precies mijn punt dus.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 dec 2008 18:24

Dat eerste ben ik het dus niet mee eens. Hoe kun je nou als meisje of jongen van 14 of 15 al een mening hierover gevormd hebben, als nooit eens iemand tegen je heeft gezegd hoe de eigen ervaring was? Ik ben zo dolblij dat wij het volgehouden hebben om te wachten, en dat was niet perse omdat dat ons inziens volgens de Bijbel moet (trouwens wel dat het voor 1 persoon bedoeld is, maar niet perse in het huwelijk), maar ook omdat wij aan onze kinderen nu kunnen vertellen hoe gaaf dat is geweest, om zo'n intiem moment pas te beleven als je hebt beloofd altijd bij elkaar te blijven. Als je een gewone, goede band met je kinderen hebt, kun je dit als ouders echt gewoon bespreken en zullen ze echt niet meteen gaan denken: het zal wel. In een gezonde relatie tussen ouders-kind kan een kind dan open vragen stellen, en heeft het meestal bewondering voor ouders. Ik hoop echt dat ons kindje later aan ons zal kunnen zien/horen hoe mooi wij het vonden, en daar iets van mee zal nemen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 17 dec 2008 18:57

Het vervelende van op jonge leeftijd sex hebben vind ik dat (vooral de meiden) niet beseffen of zich niet realiseren of ze dat wel willen en er later best last van gaan krijgen. Zeker als zo'n eerste keer niet helemaal is wat je je er van voorgesteld had, laat dat heel wat nare sporen achter voor later.
Ik merk het hier veel bij de meiden met wie ik werk. Kijk, ik kan niemand tegenhouden, maar je kan die tieners wel bewust maken van wat ze doen, dat ze weten waar ze mee bezig zijn en dat het in ieder geval veilig gaat.
Hier in de stad hadden we in 2007 96 tiener-zwangerschappen (meisjes onder de 18), daar zit ook niemand op te wachten...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2008 21:05

MissF schreef:Dat eerste ben ik het dus niet mee eens. Hoe kun je nou als meisje of jongen van 14 of 15 al een mening hierover gevormd hebben, als nooit eens iemand tegen je heeft gezegd hoe de eigen ervaring was?

Het mooie aan de jeugd is dat ze vaak ex nihilo meningen kunnen produceren. Ok, misschien was mijn woordkeuze verkeerd; je kunt beginnen met vragen wat ze ervan verwachten.

Ik ben zo dolblij dat wij het volgehouden hebben om te wachten, en dat was niet perse omdat dat ons inziens volgens de Bijbel moet (trouwens wel dat het voor 1 persoon bedoeld is, maar niet perse in het huwelijk), maar ook omdat wij aan onze kinderen nu kunnen vertellen hoe gaaf dat is geweest, om zo'n intiem moment pas te beleven als je hebt beloofd altijd bij elkaar te blijven.

Daar hoef je niet voor te trouwen. Mijn ex en ik hebben elkaar ook beloofd altijd bij elkaar te blijven; helaas bleek na 6 jaar toch dat dat er niet in zou zitten.

Als je een gewone, goede band met je kinderen hebt, kun je dit als ouders echt gewoon bespreken en zullen ze echt niet meteen gaan denken: het zal wel. In een gezonde relatie tussen ouders-kind kan een kind dan open vragen stellen, en heeft het meestal bewondering voor ouders.

Wel eens van pubers gehoord? :mrgreen:

Ik hoop echt dat ons kindje later aan ons zal kunnen zien/horen hoe mooi wij het vonden, en daar iets van mee zal nemen.

Dat hoop ik ook, en dat meen ik oprecht. Verder echter geloof ik dat een jong-volwassene vooral veel tijd kwijt is aan het zich ontdoen van de denkbeelden die er tijdens de opvoeding zijn ingelepeld.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: op jonge leeftijd sexueel contact.

Berichtdoor Sabra » 17 dec 2008 22:31

DesertRose schreef:Ik ben geschokt door de berichten, dat er binnen onze reformatorische kringen, meisjes van 14 al seksueel contact hebben (dat is dan nog niet zo vreemd) maar voor een pakje sigaretten. er worden feesten bezocht waar er regelmatig een jongen en meisje naar achter vertrekken, om seksueel contact te hebben.

Dat is maar een zeer klein percentage, die voor een pakje sigaretten of iets anders seksueel contact hebben. Je moet dus niet zo paniek zaaien.

En dan heb ik het over reformatorische kinderen, en deze smerige praktijken gebeuren in de keet, waar ze gezellig zaterdagavond heen gaan, om wat te drinken, in de achtertuin van ouders die nergens van weten.

Nou, ik ben waarschijnlijk heel naief, maar het schokt me behoorlijk.
Maar dat zou kunnen zijn omdat betreffende gebeurtenissen zich in mijn omgeving afspelen, met pubers waar ik dagelijks mee omga

Je bent inderdaad naïef. En wat is er mis met seksueel contact?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 17 dec 2008 23:23

liefie schreef:Ik denk dat het ook wel een beetje overdreven wordt door de media. Maar zulke dingen gebeuren wel.

De media? ik heb het uit de tweede hand. Dat wil zeggen, van een nabij persoon, die het van de betreffende groep heeft gehoord. waarbij er kenmerken zijn, zodat ik niet hoef te twijfelen aan de waarheid van het verhaal.
sorry dat het een beetje vaag is, ik laat het liever zo.

@sabra,
Het gaat me om het signaal, dat de moraal ook in onze kringen weer een trede is afgedaald. en verder ben ik liever een blerende profeet, dan een zwijgende getuige.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 17 dec 2008 23:25

ach, het probleem waarom ik het zo opblaas, is omdat ik ze ken. En dan doet het pijn als ik ze zie, die veelbelovende kinderen, met de wetenschap in mijn hoofd welke mismaakte ideeën ze hebben over seksualiteit, welke dingen ze al hebben gedaan.

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 17 dec 2008 23:50

Mortlach schreef:
em_ma schreef:...en ik geloof wel dat het nu vaker voorkomt, omdat er in deze wereld totaal geen sexuale moraal meer is en dat ook onze deuren niet voorbijgaat.

Hoezo... als je gelooft dat sex voor je huwelijk en tussen mensen van wat jongere leeftijd geen probleem hoeft te zijn, dan is dat nog steeds een moraal. Niet JOUW moraal, ok, maar wel een moraal.

Ja, als je als pedofiel uit principe niets doet met kinderen van onder de 4 jaar, omdat ze dan nog niet naar school gaan...... Dan heb je ook een moraal, toch?

De moraal van dit verhaal: een moraal is iets dat maatschappelijk correct is. Veel ouders (ook onchristelijke) gaat het te ver als hun kinderen in ruil voor een pakje sigaretten het bed induikt (voor zover in voornoemde gevallen al een bed gebruikt wordt..... :shock: )
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 18 dec 2008 08:49

Mortlach schreef:
kirsten schreef:[ Als je tegen iemand zegt hoe mooi het is om jezelf voor iemand speciaal, namelijk je man/vrouw, te bewaren dan bereik je denk ik veel meer.

Je kunt beter beginnen met vragen hoe je kind erover denkt. Grote kans dat die denkt als je dat zegt: Tuurlijk pa/ma, het zal best, maar ik ga echt geen 5/10 jaar wachten omdat jij zegt dat dat mooi is..

Waarom niet? Pubers willen vaak erg graag serieus genomen worden, ook (vooral) door ouderen. Waarom zou je als ouders dan niet je standpunt vertellen en daarbij uit eigen ervaring kunnen getuigen dat het echt mooi is om te wachten en je dan helemaal aan 1 iemand te geven?
Denk zelfs dat het echt een plicht is van ouders.

En over dat jong verkering..ik was 16,5 en mijn vriend ook. We hadden al 1,5 jaar veel contact en vonden dat we lang genoeg 'gewacht' hadden op verkering :P Nu zijn we beide bijna 19 en willen graag volgend jaar trouwen. Tuurlijk, we zijn jong en ik doe dingen niet omdat ik verkering heb, maar aan de andere kant doe je juist weer extra dingen wél omdat je verkering hebt! En ergens hebben we ook nog het plan om een jaar te gaan backpacken.. dus tkan best :P
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2008 10:19

smArtjan schreef:Ja, als je als pedofiel uit principe niets doet met kinderen van onder de 4 jaar, omdat ze dan nog niet naar school gaan...... Dan heb je ook een moraal, toch?

Ja, dat is een moraal ja. Geen fijne uiteraard. Maar te vaak wordt het woordje "moraal" gelijkgesteld met "Puritijnse houding"

De moraal van dit verhaal: een moraal is iets dat maatschappelijk correct is. Veel ouders (ook onchristelijke) gaat het te ver als hun kinderen in ruil voor een pakje sigaretten het bed induikt (voor zover in voornoemde gevallen al een bed gebruikt wordt..... :shock: )

Inderdaad schokkend. Kinderen horen helemaal nog niet te roken!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2008 10:30

Dine schreef:Waarom niet? Pubers willen vaak erg graag serieus genomen worden, ook (vooral) door ouderen. Waarom zou je als ouders dan niet je standpunt vertellen en daarbij uit eigen ervaring kunnen getuigen dat het echt mooi is om te wachten en je dan helemaal aan 1 iemand te geven?

Uiteraard. Het "probleem" is dat je alleen kan zeggen dat het mooi is om te wachten. Je weet niet of het ook mooi is er wat eerder bij te zijn, want die ervaring heb je niet. Een beetje puber zal dat gat in de argumentatie wel vinden.

Sowieso is het "helemaal aan één iemand geven" wel leuk, maar niet echt meer van deze tijd (is het eigenlijk wel ooit van een tijd geweest?). Ik zie ook echt geen probleem als iemand gedurende zijn leven verschillende sexuele partners heeft. Let wel, dat is wel heel wat anders dan iemand die het elke week met een ander doet. Niet dat daar per sé iets mis mee hoeft te zijn; ik zou het alleen niet aanmoedigen.

En over dat jong verkering..ik was 16,5 en mijn vriend ook. We hadden al 1,5 jaar veel contact en vonden dat we lang genoeg 'gewacht' hadden op verkering :P Nu zijn we beide bijna 19 en willen graag volgend jaar trouwen. Tuurlijk, we zijn jong en ik doe dingen niet omdat ik verkering heb, maar aan de andere kant doe je juist weer extra dingen wél omdat je verkering hebt! En ergens hebben we ook nog het plan om een jaar te gaan backpacken.. dus tkan best :P

Als je 19 bent heb je geen verkering, dan heb je een relatie. Sowieso vind ik "verkering" een vreselijk woord dat eigenlijk alleen gebruik zou mogen worden voor kalverliefde op de lagere school..

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 18 dec 2008 10:37

Mortlach schreef:
Dine schreef:Waarom niet? Pubers willen vaak erg graag serieus genomen worden, ook (vooral) door ouderen. Waarom zou je als ouders dan niet je standpunt vertellen en daarbij uit eigen ervaring kunnen getuigen dat het echt mooi is om te wachten en je dan helemaal aan 1 iemand te geven?

Uiteraard. Het "probleem" is dat je alleen kan zeggen dat het mooi is om te wachten. Je weet niet of het ook mooi is er wat eerder bij te zijn, want die ervaring heb je niet. Een beetje puber zal dat gat in de argumentatie wel vinden.

Sowieso is het "helemaal aan één iemand geven" wel leuk, maar niet echt meer van deze tijd (is het eigenlijk wel ooit van een tijd geweest?). Ik zie ook echt geen probleem als iemand gedurende zijn leven verschillende sexuele partners heeft. Let wel, dat is wel heel wat anders dan iemand die het elke week met een ander doet. Niet dat daar per sé iets mis mee hoeft te zijn; ik zou het alleen niet aanmoedigen.

Oke, jouw inziens is dat een 'probleem', volgens mij namelijk niet. Vanuit het oogpunt dat 1 seksuele relatie in je leven in principe voldoet (tenzij je partner overlijdt etc.) vind ik dat er geen 'gat' in deze argumentatie zit. Want hoe kun je beter 1 seksuele verhouding onderhouden dan wanneer je getrouwd bent?
Je mag hopen dat je puber wat van jouw christelijke levensovertuiging weet en opgegroeid is met het idee dat bij één man één vrouw hoort en dat trouwen de stap is die volgt op een 'verkering' of relatie.

Als je 19 bent heb je geen verkering, dan heb je een relatie. Sowieso vind ik "verkering" een vreselijk woord dat eigenlijk alleen gebruik zou mogen worden voor kalverliefde op de lagere school..

Mee eens :mrgreen:
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2008 11:31

Er schijnen op dit punt meer problemen te zijn, op het gebied van alcoholgebruik, geweld, problemen met oud en nieuw, misbruik enz. Vaak in dorpen enzo... t is denk ik een combinatie van cultuur, te strenge opvoeding en te weinig motiveren waarom dingen niet mogen (het mag niet, punt) waardoor het regelmatig escaleert en men verhoudingsgewijs vaak ontspoort.

(Iets vergelijkbaars zie je bijvoorbeeld met misbruik in de roomse kerk, door priesters enzo)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”