Grote gezinnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 11 jun 2003 09:27

Grote gezinnen?
als alles lekker loopt denk ik: prijs de Heer, hier wordt een nieuwe gemeente gesticht.

als alles zwoegerig gaat denk ik: wat zielig.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jun 2003 11:01

Elsa schreef:
Daarom denk ik dat we gewoon meer afhankelijk van de Heere moeten leven. Als Hij de kindjes schenkt, dan schenkt Hij de kracht erbij om ze op te voeden. :!:

Zo gemakkelijk gaat het dus niet. Als wij als mensen iets doen, wil niet zeggen dat God ons dan maar alles geeft om het op te lossen.

Het krijgen van kinderen is iets wat volledig in de verantwoordelijkheid van de mensen ligt. God maakt niet zwanger, met alle eerbied gezegd, dat doen we zelf.

Theo de Koning

Berichtdoor Theo de Koning » 11 jun 2003 11:25

Maar moeten wij dan bepalen wanneer en hoeveel kinderen we krijgen?
We moeten wel onze eigen verantwoordelijkheid kennen en ons leven niet in gevaar brengen. Maar wie zijn wij om te bepalen hoeveel kinderen we krijgen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jun 2003 11:59

Grote gezinnen zijn inderdaad soms best leuk, kleine ook. (ik kom uit een klein gezin: 1 broer die ongeveer uit huis ging toen ik geboren werd en ook 1 zus die ook toen ongeveer uit huis ging)... Ook leuk hoor. Maar ik heb niets tegen voorbehoedsmiddelen... Je moet maar kijken hoe veel je er aan kunt dat is ook belangrijk (zowel geestelijk als lichamelijk).

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jun 2003 12:04

ik kan het niet altijd leuk vinden dat ik uit een groot gezin kom. heeel erg weinig privacy. alleen mijn buro maar. voor de rest moet ik met allessamen doen. Kan savonds nooit lekker gitaar spelen, moet altijd rekening houden dat er dan boven mesnen liggen te slapen. k moet altijd in eht donker na bed, anders worden mijn zusjes wakker. Veel helpen in de huihouding. (heb ik trouwens geen problemen mee)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jun 2003 12:06

Kan ik me ook heel goed voorstellen... Maar ik was vaak alleen thuis en dat is ook niet altijd leuk (vaak wel en ik had genoen vriendjes en vriendinnetjes hoor :))

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jun 2003 12:07

paprikameisje2 schreef:ik kan het niet altijd leuk vinden dat ik uit een groot gezin kom. heeel erg weinig privacy. alleen mijn buro maar. voor de rest moet ik met allessamen doen. Kan savonds nooit lekker gitaar spelen, moet altijd rekening houden dat er dan boven mesnen liggen te slapen. k moet altijd in eht donker na bed, anders worden mijn zusjes wakker. Veel helpen in de huihouding. (heb ik trouwens geen problemen mee)

daar heb je ook wel gelijk in, het is ook niet altijd even leuk.. maar er wordt ook vaak gezegd dat je dan te weinig liefde en aandacht krijgt en dat vind ik onzin, tenmisnte bij ons was het niet zo!ik hebnu gelukkig sinds 2 jaar een eigen kamer en ja dat is wel een hele verademing.. we wonen met zn negenen in een rijtjes huis en hebben 6 slaapkamers. dus bijna allemaaleen eigen behalve mijn 2 broertjes. mijn broer slaapt op de overloop van de zolder, want die is alleen in het weekend thuis en slaapt dan toch alleen maar :mrgreen: :mrgreen:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jun 2003 12:09

Sabra schreef:
Elsa schreef:
Daarom denk ik dat we gewoon meer afhankelijk van de Heere moeten leven. Als Hij de kindjes schenkt, dan schenkt Hij de kracht erbij om ze op te voeden. :!:

Zo gemakkelijk gaat het dus niet. Als wij als mensen iets doen, wil niet zeggen dat God ons dan maar alles geeft om het op te lossen.

Het krijgen van kinderen is iets wat volledig in de verantwoordelijkheid van de mensen ligt. God maakt niet zwanger, met alle eerbied gezegd, dat doen we zelf.

BLEH! ;) Ik vrees dat je, wanneer je gewoon doet zoals je geschapen bent, je wel degelijk mag zeggen dat God dan voor je zorgt. Dus als jij, gewoon via een natuurlijke weg, kinderen KRIJGT, dan mag je wel zeker op God vertrouwen dat Hij je de kracht wil geven om je te helpen ze op te voeden.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jun 2003 12:16

trijntjejohanna schreef:
paprikameisje2 schreef:ik kan het niet altijd leuk vinden dat ik uit een groot gezin kom. heeel erg weinig privacy. alleen mijn buro maar. voor de rest moet ik met allessamen doen. Kan savonds nooit lekker gitaar spelen, moet altijd rekening houden dat er dan boven mesnen liggen te slapen. k moet altijd in eht donker na bed, anders worden mijn zusjes wakker. Veel helpen in de huihouding. (heb ik trouwens geen problemen mee)

daar heb je ook wel gelijk in, het is ook niet altijd even leuk.. maar er wordt ook vaak gezegd dat je dan te weinig liefde en aandacht krijgt en dat vind ik onzin, tenmisnte bij ons was het niet zo!ik hebnu gelukkig sinds 2 jaar een eigen kamer en ja dat is wel een hele verademing.. we wonen met zn negenen in een rijtjes huis en hebben 6 slaapkamers. dus bijna allemaaleen eigen behalve mijn 2 broertjes. mijn broer slaapt op de overloop van de zolder, want die is alleen in het weekend thuis en slaapt dan toch alleen maar :mrgreen: :mrgreen:

ik niet dus. ik heb nog 6 andere medekinderen die waar we drie kamers mee moeten delen. Dus drie meiden op een kamer en de vier jongens allemaal een kamer met zn tweeen en pa en ma nog een natuurlijk. UD in totaal vier kamers. en tis hutje mutje vol

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jun 2003 13:34

TheKeimpe schreef:
Sabra schreef:
Elsa schreef:

BLEH! ;) Ik vrees dat je, wanneer je gewoon doet zoals je geschapen bent, je wel degelijk mag zeggen dat God dan voor je zorgt. Dus als jij, gewoon via een natuurlijke weg, kinderen KRIJGT, dan mag je wel zeker op God vertrouwen dat Hij je de kracht wil geven om je te helpen ze op te voeden.

en wat dan als je ouders je niet op kunnen voeden?? lrijgen ze dan geen genoeg kracht van God?? ik ken nl wel vb waar bij mensen een aantal kinderen van God hebben gekregen, maar ze vervolgens niet goed kunnen opvoeden

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 jun 2003 13:36

Er zijn ook mensen die maar 2 kinderen hebben en die ook niet goed opvoeden, volgens mij heeft dat niks met het aantal te maken!!

Else-Marilyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Else-Marilyn » 11 jun 2003 13:36

Maarten schreef:En om Napoleon de woorden uit de mond te nemen: waarom staat dit topic in vredesnaam bij religie?

I don't know. Ik had 'm bij algemene zaken neergezet. Maar hij is door de moderators verplaatst :?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jun 2003 13:37

Ikke21 schreef:Er zijn ook mensen die maar 2 kinderen hebben en die ook niet goed opvoeden, volgens mij heeft dat niks met het aantal te maken!!

dat zeg ik ook niet... maar zij zeggen dat als je kinderen van God krijgt dat je dan ook de kracht krijgt om ze op te voeden, maar hoe moet je dat dan zien, bij gezinnen die dat niet kunnen? krijgen die niet genoeg kracht van God??

Else-Marilyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Else-Marilyn » 11 jun 2003 13:44

Ikke21 schreef:Er zijn ook mensen die maar 2 kinderen hebben en die ook niet goed opvoeden, volgens mij heeft dat niks met het aantal te maken!!

Inderdaad, dat idee heb ik ook. Maar het is wel zo, hoe meer kinderen je opvoedt, des te meer ervaring je krijgt.

En als ik naar ons gezin kijk, is het vaak zo dat de oudere broers/zussen de jongere opvoeden :lol: Sociale controle ofzo....?
Had ik zelf een gloeiende hekel aan toen ik al wat ouder werd, maar onbewust doe ik precies hetzelfde bij m'n jongere broertjes/zusjes.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 jun 2003 13:45

Hoe zit het dan met de mensen die niet in God geloven?? Gaat bij hun het opvoeden allemaal verkeerd, nee dat geloof ik niet. We hebben ook nog zoiets als een eigen wil (bij deze mensen)

Ook de mensen die wel in God geloven hebben een eigen wil, maar als het goed is bidden wij wel tot God, of Hij ook deze krachten ons wil geven en of Hij ook hierbij ons wil helpen. We denken alles lekker zelf te kunnen, ook het opvoeden van kinderen, maar volgens mij word je er altijd wel bij bepaald dat wij dat zelf eigenlijk helemaal niet kunnen!!

Terug naar “Archief”