Binnenshuis mishandelen, buitenshuis hulpvaardig.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 18 nov 2008 10:08

Monica.

Voor het citeren van iemand: je kopieert het stuk dat je wilt quoten, je gaat dus naar 'nieuw antwoord' , klikt op quote, plakt het gekopieerde stuk en klikt dus weer op quote. Dus: quote, tekst, quote.
Als je "Riska schreef" erbij wil hebben, klik je op quote en vóór het haakje ]zet je ="Riska". Als je ook maar een aanhalingsteken vergeet werkt het niet. Je kunt zien of het werkt door eerst even op voorbeeld te klikken dan zie je hoe de tekst bij ons overkomt.

Een tekst vetgedrukt krijgen kan door op de b te klikken, die tekst te selecteren en dan weer op de b te klikken.
Bij mij werkt dat om de een of andere reden diet. Dus als ik iets vetgedrukt wil hebben of bv. schuin, dan doe ik het zelf: en tussen die twee de tekst.

Anders pb je maar even dan help ik je wel (voorzover ik er zelf wat van kan... :wink: )
[/quote]

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 18 nov 2008 10:16

Je kunt ook op het vakje 'quote' klikken naast de posting die je wilt quoten. Dan staat het gelijk al tussen haken enzo. Heel makkelijk. Daarna kun je eventueel tekst weghalen als je niet alles wilt quoten.
Succes monica ;)

Riska

Berichtdoor Riska » 18 nov 2008 10:28

Acire schreef:Je kunt ook op het vakje 'quote' klikken naast de posting die je wilt quoten. Dan staat het gelijk al tussen haken enzo. Heel makkelijk. Daarna kun je eventueel tekst weghalen als je niet alles wilt quoten.
Succes monica ;)

Dat had ik nog niets eens bedacht... :lol: :lol: Goed idee!!!

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 18 nov 2008 13:25

Bedankt voor de tips hoor! Ik zal het eens uit gaan proberen. 'k Ben benieuwd of er nog reacties komen op de zinnen waar ik dit topic mee begonnen ben:

'Ouders met een psychische stoornis (al dan niet officieel vastgesteld) proberen soms de aandacht van zichzelf af te leiden. Ze sloven zich bijvoorbeeld uit voor hulpbehoevende mensen in de gemeente. Niemand heeft in de gaten hoe wreed zulke voor het oog hulpvaardige mensen voor hun eigen kinderen kunnen zijn.'

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 18 nov 2008 14:16

[quote="Monica Jeu.gd"]
'Ouders met een psychische stoornis (al dan niet officieel vastgesteld) proberen soms de aandacht van zichzelf af te leiden. Ze sloven zich bijvoorbeeld uit voor hulpbehoevende mensen in de gemeente. Niemand heeft in de gaten hoe wreed zulke voor het oog hulpvaardige mensen voor hun eigen kinderen kunnen zijn.'[/quote]

Ik heb je een bp gestuurd met verdere uitleg. Ik wil hier alleen nog even zeggen, dat mensen die zulke nare dingen doen, naar mijn mening, een bepaalde stoornis hebben, dat ze 'psychisch ziek' zijn. Daarmee wil ik hun daden niet rechtvaardigen, ik zeg alleen dat ik denk dat ze het niet 'bewust' doen.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mensen deze dingen WEL bewust, met hun volle verstand doen. Het past gewoon niet in mijn mensbeeld...

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 18 nov 2008 19:17

Gerdien B. schreef:Als jou ouders niet reformatorisch waren geweest, was het dan niet gebeurd?

Ik denk dat het de situatie wel gecompliceerder maakt doordat ouders je aan de ene kant met de Bijbel om de oren slaan om hun wreedheid en agressie te kunnen rechtvaardigen, en aan de andere kant zal een christelijk kind (denk ik) daardoor ook minder snel naar anderen toestappen met zijn/haar problemen omdat die 'Bijbelse zwijgplicht' met de paplepel ingegoten wordt.......
Het feit dat de ouders buitenshuis ook zó ontzettend (hulpv)aardig zijn zorgt ervoor dat kinderen díé ermee naar buiten komen met hoongelach en allerlei betichtingen weggestuurd worden.
De kinderen zouden dan hun ouders enkel zwart willen maken om op die manier aandacht te krijgen e.d. :(

In ieder geval heel veel sterkte Monica!!!
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 18 nov 2008 19:25

smArtjan schreef:k denk dat het de situatie wel gecompliceerder maakt doordat ouders je aan de ene kant met de Bijbel om de oren slaan om hun wreedheid en agressie te kunnen rechtvaardigen, en aan de andere kant zal een christelijk kind (denk ik) daardoor ook minder snel naar anderen toestappen met zijn/haar problemen omdat die 'Bijbelse zwijgplicht' met de paplepel ingegoten wordt.......

De zwijgplicht kent ieder kind, uit christelijke gezinnen of niet. Het is gewoon een ongeschreven wet dat er niet 'uit de school geklapt' wordt. Los van het feit dat het ze ook ingepeperd wordt te zwijgen. Niet alleen op Bijbelse gronden.
Daarnaast zijn kinderen tot op het bot loyaal naar hun ouders toe. Dus als ze inderdaad een keer losbranden, dan zijn ze een gigantische grens over gestapt.

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 18 nov 2008 22:40

smArtjan schreef:
Ik denk dat het de situatie wel gecompliceerder maakt doordat ouders je aan de ene kant met de Bijbel om de oren slaan om hun wreedheid en agressie te kunnen rechtvaardigen, en aan de andere kant zal een christelijk kind (denk ik) daardoor ook minder snel naar anderen toestappen met zijn/haar problemen omdat die 'Bijbelse zwijgplicht' met de paplepel ingegoten wordt.......
Het feit dat de ouders buitenshuis ook zó ontzettend (hulpv)aardig zijn zorgt ervoor dat kinderen díé ermee naar buiten komen met hoongelach en allerlei betichtingen weggestuurd worden.
De kinderen zouden dan hun ouders enkel zwart willen maken om op die manier aandacht te krijgen e.d.

Ik denk zelf ook wel dat het de situatie gecompliceerder maakt als ouders ook nog een christelijk zijn. Sowieso zouden christelijke ouders zeker het goede voorbeeld moeten geven. (Ik weet natuurlijk niet hoe het zou zijn geweest als ze niet christelijk waren...) Als christelijk kind hoor je de eis het vijfde gebod: Eert uw vader en uw moeder. Maar ook dat je met hun zwakheid en gebreken geduld moet hebben. En als je dan ook steeds van je ouders hoort dat je zelf zo zondig bent, ja zelfs dat je een duivelskind bent... Dat maakte het allemaal erg moeilijk en beangstigend.

In het 2de opiniestuk wat nog een keer geplaatst is over bovenstaande dingen ook wat verwoord...

Bedankt voor je reactie smArtjan!

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 18 nov 2008 22:47

Riska schreef:
De zwijgplicht kent ieder kind, uit christelijke gezinnen of niet. Het is gewoon een ongeschreven wet dat er niet 'uit de school geklapt' wordt. Los van het feit dat het ze ook ingepeperd wordt te zwijgen. Niet alleen op Bijbelse gronden.
Daarnaast zijn kinderen tot op het bot loyaal naar hun ouders toe. Dus als ze inderdaad een keer losbranden, dan zijn ze een gigantische grens over gestapt.

Ja dat klopt! Ik wilde als kind zelfs ook alles verborgen houden omdat ik net als een ander wilde zijn. Niemand mocht weten hoe het er bij ons thuis aan toe ging! Kinderen zijn heel vindingrijk om zulke dingen verborgen te houden.

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 18 nov 2008 22:54

smArtjan schreef:
Gerdien B. schreef:Als jou ouders niet reformatorisch waren geweest, was het dan niet gebeurd?

De kinderen zouden dan hun ouders enkel zwart willen maken om op die manier aandacht te krijgen e.d. :(

In ieder geval heel veel sterkte Monica!!!

Heel moeilijk altijd zulke situaties. Een kind staat er altijd zo machteloos in. Ik herken er zelf ook iets van.
Ik kan ook niet geloven dat ouders zulke dingen expres doen. Ze moeten wel iets hebben meegemaakt of een stoornis hebben. Niet dat dat hun gedrag rechtvaardigd maar dat maakt het dubbel moeilijk om er mee om te gaan merk ik heel sterk nu ik in behandeling ben.
Musica laetitiae comes, medicina dolorum.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 nov 2008 23:20

Ri@nne schreef:Heel moeilijk altijd zulke situaties. Een kind staat er altijd zo machteloos in. Ik herken er zelf ook iets van.
Ik kan ook niet geloven dat ouders zulke dingen expres doen. Ze moeten wel iets hebben meegemaakt of een stoornis hebben. Niet dat dat hun gedrag rechtvaardigt maar dat maakt het dubbel moeilijk om er mee om te gaan merk ik heel sterk nu ik in behandeling ben.

Je kunt jaren en jaren lang excuses zoeken voor ouders die jou hebben mishandeld, misbruikt, of verwaarloosd. Dat is de loyaliteit van het kind.
Misschien, heel misschien waren er ook wel excuses.
Maar als je daar alleen vanuit gaat, doe je jezelf tekort.
Het kost soms onvoorstelbaar veel moeite de woede toe te staan, om het eruit te laten komen. Want, als je in een christelijk gezin opgroeit, dan heb je meegekregen dat je je ouders gehoorzaam moet zijn en dat wat je ouders voor je doen, goed voor je is. En boosheid op ouders mag niet. Dat is bijna nog erger dan ongehoorzaam zijn.
Om dan tot boosheid te komen, tot woede is pas echt loskomen van die ouders. Het is een van de grootste overwinningen op jezelf!
Maar het is echt onvoorstelbaar moeilijk...

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 19 nov 2008 11:52

Ik weet van een man die naar iedereen begripvol een aardig deed. Later hoorde ik van zijn vrouw dat ze niet met hem communiceren kon.

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 19 nov 2008 17:04

Jess schreef:Ik weet van een man die naar iedereen begripvol een aardig deed. Later hoorde ik van zijn vrouw dat ze niet met hem communiceren kon.

Dan zit er volgens mij ook iets fout in je huwelijk.......

Afbeelding

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 19 nov 2008 20:46

Ik wil nog even ingaan op het bewust (of expres) zulke dingen doen als mijn ouders deden omdat ik lees dat sommige ndaar nog op in zijn gegaan.
Vanuit mijn eigen ervaring weet ik nu dat ouders wel bewust mensen misleiden. Als ik thuis alleen met mijn ouders was moest ik altijd op m'n hoede zijn. Alléén met hen zijn betekende gevaar. Alléén met hen zijn betekende dat ze om het minste of geringste als een wild dier op je af konden vliegen om je in elkaar te slaan. Alléén met hen zijn betekende onzekerheid, ik wist nooit wanneer ik het goed deed. Ze konden opeens in woede uitbarsten. Nou ja zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.

Maar.... als er andere mensen bij waren deden m'n ouders niet zo zoals ik hierboven typte. Nee dan gedroegen ze zich voorbeeldig. Als ik dingen deed die afgestraft moesten worden bewaarden ze dat voor thuis of voor als die andere mensen weg waren.

Dus dan gebeurt het toch bewust? Zulke ouders (de mijne dus...)weten echt heel goed dat ze verkeerd bezig zijn. Als ze dat niet wisten zouden ze zich ook laten gaan waar andere mensen bij waren. En dan zou het natuurlijk uitkomen hoe ze in werkelijkheid zijn. Als ik alleen met mijn ouders was leken het driftige en 'door het lint gaande' mensen maar als er anderen bij waren konden ze zich wel goed beheersen en hun woede bewaren voor een later tijdstip.

Sorry ik typ af en toe een beetje door elkaar in het heden en in het verleden. Dat komt omdat ik nu gelukkig niet meer bij mijn ouders woon. Maar ze zijn helaas nog wel hetzelfde gebleven.

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 25 nov 2008 20:49

Monica Jeu.gd schreef:Maar.... als er andere mensen bij waren deden m'n ouders niet zo zoals ik hierboven typte. Nee dan gedroegen ze zich voorbeeldig. Als ik dingen deed die afgestraft moesten worden bewaarden ze dat voor thuis of voor als die andere mensen weg waren.

Dus dan gebeurt het toch bewust? Zulke ouders (de mijne dus...)weten echt heel goed dat ze verkeerd bezig zijn. Als ze dat niet wisten zouden ze zich ook laten gaan waar andere mensen bij waren. En dan zou het natuurlijk uitkomen hoe ze in werkelijkheid zijn.

Ja, het is moeilijk te zeggen wat zulke mensen mankeren. Het is in ieder geval wel zeker dat je niet lekker bij je hoofd bent als je dit doet want een 'normale' ouder doet zoiets niet. Een corrigerende tik kan gegeven worden, maar het gaat veels te ver als ouders hun kinderen gebruiken als 'boksbal' waar ze zich fysiek of verbaal op af kunnen reageren :(

Volgens mij moet je geweten wel erg ver dichtgeschroeid zijn als je dan nog zonder (innerlijk) bezwaar de Bijbel erbij durft te halen en je kinderen daarmee de les gaat lezen!! Wat voor beeld moet een kind wel niet krijgen van God als Hij vergeleken wordt met je vader die je van alles aandoet? :shock: Ik zou me goed voor kunnen stellen dat je er dan als kind niks meer mee te maken wilt hebben!

Afbeelding

Terug naar “Archief”