Fijn dat er ractie op mijn antwoord zijn gekomen.
Graag heb ik het nog even over het 'verslavende onderdeel' in roken. Het is inderdaad slecht (OOK volgens de bijbel) om verslaafd te zijn. Maar wanneer ben je verslaafd. In het geval van roken is het duidelijk dat je lichaam verlangt naar de nicotine. Maar ook t.v., computerspelletjes, chatten (zie mijn vorige posting) kunnen verslavend zijn. Zelfs goede gesprekken met vrienden/vriendinnen (al is dat niet altijd 'direct-verslavend'). Maar als het al je tijd inneemt en je vervolgens zegt dat je geentijd hebt voor kerkewerk/j.v. of zelfs geen tijd meer hebt voor God zelf, dan kun je je afvragen waar je mee bezig bent.
Kortom: ALLE zonden zijn slecht.
Korsiaan schreef:Wist je Omega dat overgewicht bijvoorbeeld èèn van de belangrijkste veroorzakers is van hart en vaat ziekten?Mensen die veel eten produceren meer vrije radicalen en hebben daardoor meer kans op een hartaanval.
En alcohol niet schadelijk?
Hier wou ik toch nog ff op reageren. Sommigen van jullie kennen me denk ik wel van een refomeeting. De meesten zullen me in de cathegorie :'overgewicht' plaatsen, en dan hebben ze daar ook gelijk in. N u is het niet (altijd) zo dat dat te maken heeft met veel eten. Zelf probeer ik er ECHT wel wat aan te doen. Ik moet zeggen dat het me weinig interesseert wat anderen van me denken, maar ik hoop op mijn vijftigste nog te kunnen lopen, daarom hoop een keer af te vallen (verder heeft het ook medische gevolgen voor het krijgen van kinderen e.d. enz...). Ik ben minder bang voor hart en vaat ziekten, omdat ik er zelf voor zorg dat ik een gezond etenspatroon (groente en fruit ed.) heb en verder veel sport.
En als we het dan over alcohol hebben... dat is 1 vd dingen waar ik dus om gewichts-redenen in matig. Het is idd zo dat ook alcohol een verslavend effect kan hebben. maar dat hoeft niet bij 1 glas per week. Alhoewel roken VAAK wel met een verslaving te maken heeft (vaak vinden mensen (die gestopt) zijn de eerst paar (4 ofzo) sigaretten ontzettend vies. Enne alcohol is misschien (met mate) een beetje slecht, maar dat is taart eten (in mindere mate), (auto rijden ), veel computeren e.d. ook. En toch 'mag' je dat doen voor je lol.
Mmm... dit was mijn betoog.
Het ging vrnl. om het eerste gedeelte.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Gr. HM