is roken zonde ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 01 okt 2002 00:11

Hallo allemaal,

Fijn dat er ractie op mijn antwoord zijn gekomen.
Graag heb ik het nog even over het 'verslavende onderdeel' in roken. Het is inderdaad slecht (OOK volgens de bijbel) om verslaafd te zijn. Maar wanneer ben je verslaafd. In het geval van roken is het duidelijk dat je lichaam verlangt naar de nicotine. Maar ook t.v., computerspelletjes, chatten (zie mijn vorige posting) kunnen verslavend zijn. Zelfs goede gesprekken met vrienden/vriendinnen (al is dat niet altijd 'direct-verslavend'). Maar als het al je tijd inneemt en je vervolgens zegt dat je geentijd hebt voor kerkewerk/j.v. of zelfs geen tijd meer hebt voor God zelf, dan kun je je afvragen waar je mee bezig bent.
Kortom: ALLE zonden zijn slecht.

Korsiaan schreef:Wist je Omega dat overgewicht bijvoorbeeld èèn van de belangrijkste veroorzakers is van hart en vaat ziekten?

Mensen die veel eten produceren meer vrije radicalen en hebben daardoor meer kans op een hartaanval.

En alcohol niet schadelijk?

Hier wou ik toch nog ff op reageren. Sommigen van jullie kennen me denk ik wel van een refomeeting. De meesten zullen me in de cathegorie :'overgewicht' plaatsen, en dan hebben ze daar ook gelijk in. N u is het niet (altijd) zo dat dat te maken heeft met veel eten. Zelf probeer ik er ECHT wel wat aan te doen. Ik moet zeggen dat het me weinig interesseert wat anderen van me denken, maar ik hoop op mijn vijftigste nog te kunnen lopen, daarom hoop een keer af te vallen (verder heeft het ook medische gevolgen voor het krijgen van kinderen e.d. enz...). Ik ben minder bang voor hart en vaat ziekten, omdat ik er zelf voor zorg dat ik een gezond etenspatroon (groente en fruit ed.) heb en verder veel sport.

En als we het dan over alcohol hebben... dat is 1 vd dingen waar ik dus om gewichts-redenen in matig. Het is idd zo dat ook alcohol een verslavend effect kan hebben. maar dat hoeft niet bij 1 glas per week. Alhoewel roken VAAK wel met een verslaving te maken heeft (vaak vinden mensen (die gestopt) zijn de eerst paar (4 ofzo) sigaretten ontzettend vies. Enne alcohol is misschien (met mate) een beetje slecht, maar dat is taart eten (in mindere mate), (auto rijden ), veel computeren e.d. ook. En toch 'mag' je dat doen voor je lol.

Mmm... dit was mijn betoog.
Het ging vrnl. om het eerste gedeelte.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

joepie

Roken: Dood en dood zonde!

Berichtdoor joepie » 01 okt 2002 09:00

Hallo,

Zoals jullie kunnen zien vind ik dus dat roken zonde is. Een zonde met dood tot gevolg.
Ik denk en weet dit al heel lang. Al dertig jaar strijd ik ertegen. Maar nu ben ik begonnen om dit aanhangig te maken bij de kerkenraad door hen hierover een brief te schrijven en door met het de discussie aan te gaan.
Bij mijn brief heb ik een aantal stukjes gezonden die ik heb gelezen de afgelopen jaren in de krant.
Ik zou ze hier wel willen plaatsen maar weet niet of dat niet te lang wordt.
Op de site van www.nd.nl kun je bij zoeken , roken intypen en dan kun je aadig wat stukjes lezen hierover.
Ook dat een ambtsdrager niet hoort te roken.
We zouden ook geen ambtsdrager willen die bv overspel heeft gepleegt, of zondigt tegen het gebod van de sabbatsheiliging.
En ja als roker die bewust is dat roken zondig is zou je dus ook niet aan het avondmaal kunnen gaan. Het gaat hier wel om een openbare zonde.

Zonde tegen het zesde gebod: er staat immers dat ik mij ook niet moedwillig in gevaar mag begeven! Nu als roken dat tegenwoordig niet is! Roken is dodelijk staat er op de pakjes! En dat is niet zomaar een waarschuwing maar dat is de waarheid. Anders zou de overheid dat er niet op mogen laten zetten.

Zonde tegen het eerste gebod: Gij zult geen andere goden...
Dat ik in niets anders mijn vertrouwen stel dan op God.
En als we spreken over het stoppen met roken komt er toch al gauw naar voren dat ze niet zonder kunnen. Verslaving van alles is af te wijzen, maar we hebben het nu over het roken.

Zonde tegen het gebod van de naaste liefde: Door te roken breng ik mijn naaste ook ernstige schade toe. Denk alleen maar aan de ongeboren vrucht, of kinderen, of mensen met astma.

Dat overgewicht ook hart en vaat ziekte veroorzaakt is bekend. Maar hadden wij het hier nu over? Trouwens weet je dat er veel mensen overgewicht hebben door een ziekte en er dus niets aan kunnen doen?

In de Bijbel wordt zelfs over wijn gezegt dat het het hart verheugd.

Maar ik vind het altijd van die dooddoeners als we met verhalen komen van andere dingen die dan ook niet goed zijn. We hebben het hier over roken. En dat er vele andere zonden zijn ben ik het mee eens.
Maar als een ambtsdrager een andere openbare zonde doet zal hij uit het ambt gezet worden. Maar als hij rookt wat ik dus een openbare zonde tegen drie van Gods geboden vind, niet.
Beetje krom. Maar als we dit willen veranderen zal er toch een bewustwordings proces op gang gebracht moeten worden, en dat kunnen alleen wij doen. Door de kerkenraad en de mensen erop te gaan wijzen, dat roken niet meer vrijblijvend is maar zonde.
En dat er wel degelijk een verbod op hoort te komen.
En dat het gevolgen gaat krijgen als je je niet afkeerd van die zonde. Dus ook die dominee die zegt zo een goede relatie met God te hebben.
Ik betwijfel dat dus, anders zou hij niet roken!

Weten jullie trouwens dat er in nederland procentsgewijs 40 mensen sterven als direct gevolg van roken ten opzichte van 1 persoon aan aids en 2 verkeersslachtoffers?
Dan heb ik het nog niet over de mensen die ziek worden of zelfs sterven door het meeroken.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Roken: Dood en dood zonde!

Berichtdoor hm » 01 okt 2002 11:28

joepie schreef:We hebben het hier over roken.

Hey Joepie,

Je hebt gelijk hoor dat het hier over roken gaat. En je geeft een goed inhoudelijk betoog. Het is zeker ontzettend slecht. Het gaat er in deze topic over ROKEN.

Toch wou ik de andere dingen die aan de orde kwamen niet onbeantwoord voorbij laten gaan. Maar voor dat deze topic verandert... laten we terug komen op het roken.

Mag iemand die rookt ambtsdrager zijn?
Mag iemand die rookt aan het avondmaal?

Ik denk dat de meesten in deze topic er over eens zijn dat roken zonde is.
Over het avondmaal staat geschreven dat iemand die VOLHARDT in de zonde niet aan het avondmaal kan. MAAR dit wordt niet gezegd opdat 'de verslagen harten van de gelovigen' de moed te ontnemen om aan het avondmaal te gaan. Als je dus 'aldus gezind' bent dat je tegen je zonden wilt vechten, met de hulp van Jezus, dan mag je aan het avondmaal. En dat is het misschien JUIST extra mooi omdat je daar je afhankelijkheid van en aan God toont.

Zou bij dat 'aldus gezind' zijn ook niet horen dat we elkaar als gelovigen helpen en aansporen (dat we de ander daar in liefde op aan mogen spreken)?
Kijk als je dan zegt tegen iemand:"zou je niet die sigaret laten liggen?" en diegene gaat toch roken, dan is dat volharden in de zonde (denk ik). En dan is die gene FOUT. Toch blijft het een moeilijk punt. Zoals ik al zei: ook in mijn leven zijn er zonden waar ik tegen vecht, maar die telkens terug komen. (zonder de topic daarin te veranderen...).
Dus ik denk dat je moet zeggen: Iemand kan geen ambtsdrager zijn als hij niet oprecht probeert te stoppen met roken. (idem wat betreft het avondmaal)
(dan blijft natuurlijk de vraag hoe lang je het mag aanzien....)

Laten we elkaar HELPEN en laten we de liefde van God zien (en dat is moeilijk, daarvoor hebben WIJ(niet-rokers) de kracht van God voor nodig) !!!

Dus: Geen uitgestoken vinger, maar liefde naar elkaar.
(in de hoop dat de roker dat ook wil... want het is idd zo dat je je omgeving ook met allerlei narigheden opzadelt!)

gr. HM

joepie

Berichtdoor joepie » 01 okt 2002 11:38

Dat is dus precies wat ik bedoel.
Eerst bewust laten worden dat roken dus zonde is en niet meer zo vrijblijvend als we vroeger dachten.
En daarin de zonde duidelijk noemen maar de zondaar in gebed voor God brengen.
Dat vergt liefde tot de naaste maar die liefde kan alleen maar blijken als we hierin wel duidelijk blijven naar de ander toe. Dus geen excuses meer verzinnen voor de ander of voor onszelf maar beginnen met erkennen en dan met weg doen uit je leven.
Groetjes

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 okt 2002 19:44

Ik kan me geheel vinden in de reactie van Joepie (en Hm). Dan de vragen: Mag iemand die rookt ambtsdrager zijn? Mag iemand die rookt aan het avondmaal?

1. Iemand die verslaafd is aan het roken kan geen ambtsdrager zijn. Tenzij... Diezelfde persoon beseft dat roken zonde is en zijn uiterste best doet van zijn verslaving af te komen.

2. Idem.

Overigens kan een predikant roken en tegelijkertijd een innige relatie met God hebben. Net zoals David dat had. Maar dat kan natuurlijk niet als er geen berouw is over deze openbare zonde. Dan is er iets mis met die "innige relatie".
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 01 okt 2002 21:18

Omega schreef:Overigens kan een predikant roken en tegelijkertijd een innige relatie met God hebben. Net zoals David dat had. Maar dat kan natuurlijk niet als er geen berouw is over deze openbare zonde. Dan is er iets mis met die "innige relatie".

WOUW! Ik dacht nog aan David en wou dat nog noemen... maar de posting was al zo lang. En nu wordt het door een ander genoemd!

Ja, van David kunnen we veel leren. Hij was een man naar Gods hart. En toch heeft hij een grote zonde begaan. Maar als je een innige relatie hebt, dan is er idd berouw.

gr. HM

joepie

Berichtdoor joepie » 02 okt 2002 08:25

Hallo,

Met het gevaar dat de topic hiermee verandert, wil ik toch iets kwijt over David en zijn innige relatie met God.
Op het moment dat David Batseba begeerde en haar man vermoorde en haar tot zich nam was er van een innige relatie absoluut geen sprake!
Anders had hij de vrouw gezien en verder niets!
Maar hij ging zelf een oplossing verzinnen om die vrouw dan maar te krijgen. Hij dacht het wel zonder God te kunnen.
Maar God strafte en nam zijn kind weg. Pas toen kreeg David weer een relatie met God.
Als ik bedenk dat David inderdaad een ander begeerde dan God en wat Zijn wil is dan kun je dat wel betrekken op die Ds. die dus een innige relatie met God zou hebben.Ook hij begeert de sigaret boven God.?
Dus als we de vergelijking doortrekken tussen David en een Ds die best een innige relatie met God kan hebben zou dat betekenen dat die persoon eerst een straf op deze zonde zal krijgen.

Maar wat bedoelde de schrijver nu eigenlijk met een innige relatie met God?
Beter dan een gewone relatie?
Een bijzondere relatie omdat hij toch maar dominee is?

Misschien kan dat uitgelegt worden.

The Menace
Mineur
Mineur

Berichtdoor The Menace » 02 okt 2002 09:56

Om even mijn mening te geven:

ik vind dat een christelijk persoon absoluut niet mag roken. Je breekt je lichaam ermee af.

Wanneer je in het buitenland bij christelijke mensen komt dan geloven ze niet dat je christen bent als je rookt. Hier moeten wij maar een voorbeeld aan nemen.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 02 okt 2002 11:23

The Menace schreef:Om even mijn mening te geven:

ik vind dat een christelijk persoon absoluut niet mag roken. Je breekt je lichaam ermee af.

Wanneer je in het buitenland bij christelijke mensen komt dan geloven ze niet dat je christen bent als je rookt. Hier moeten wij maar een voorbeeld aan nemen.

vraagje aan jou dan....drink je??? Hoe gezond eet je?? sport je??? Er zijn zoveel dingen waar je je lichaan mee afbreekt....waarom dan alleen het roken naar voren brengen???

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 02 okt 2002 11:33

janneke,

roken is een bewuste afbraak van je lichaam die bovendien geassocieerd wordt met drank, ongezonde leefstijl e.d. Met niet of minder sporten breek je je eigen lichaam niet af. Eten vind ik een beetje een tussensoort. Als je bewust ongezond gaat eten en daar niet vanaf wil dan is dat denk ik net zo erg als roken ja....... Wat vindt de rest hiervan?

tweetie

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 02 okt 2002 11:35

tweetietwee schreef:janneke,

roken is een bewuste afbraak van je lichaam die bovendien geassocieerd wordt met drank, ongezonde leefstijl e.d.

tweetie

Ik vind t een beetje eenzijdig hoor....roken staat gewoon los van drank ed...Met teveel drank (elk weekend lekker kantelen) breek je je lichaam m.i. ook af!!!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 02 okt 2002 11:47

ja weet ik janneke, toevallig is uit 1000 en 1 onderzoeken gebleken dat mensen die roken ook ongezonder leven, meer drinken, minder groente en fruit eten, korter leven en de rest ken je ook wel.
Roken is echt zonde.

tweetie

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 okt 2002 12:19

ik denk wel dat je met krampachtig gezond leven (bedoel ik geen niet-roken, of op je eten letten, maar meer in het algemeen) je ook zo in de stress raakt, dat het effect wegblijft. ik leef niet bewust ongezond, gebruik niet teveel vet, drink matig alcohol, en rook ook matig. ik ben niet verslaafd ofzo, maar af en toe een sigaartje is met een glaasje wijn of bier is voor mij puur ontspanning, en ik denk niet dat ik er dan verkeerd aan doe.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 02 okt 2002 12:48

tweetietwee schreef:ja weet ik janneke, toevallig is uit 1000 en 1 onderzoeken gebleken dat mensen die roken ook ongezonder leven, meer drinken, minder groente en fruit eten, korter leven en de rest ken je ook wel.
Roken is echt zonde.

tweetie

zal best allemaal....maar t komt nu zo over dat iedereen die leeft superongezond is, ook veel drinkt en weinig fruit en groente eten.
Beetje eenzijdig...over een kam scheren noemen we dat:)

joepie

Berichtdoor joepie » 02 okt 2002 13:08

Hallo,
Je moet wel even bij het onderwerp blijven. En zeggen dat drinken ... ook slecht is vind ik zo,n kinderachtige opmerking.
Als je dus een kind iets verbied zegt die ook nog ja maar jantje deed dat!???????
Ik dacht dat we die fase hier wel voorbij waren.
Het gaat erom : is roken zonde!
Ja dat is zonde.
Als je over de andere zaken een discussie wilt hebben moet je daar maar een topic van maken.
Groetjes Joepie.

Terug naar “Archief”