Nadruk op ellende

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 sep 2008 12:41

Marnix schreef: Als je dan naar Hem toegaat moet je toch ook met je zonden naar Hem toegaan, waarom ga je anders naar Hem toe?

Omdat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is. :)
Als we denken dat we geen zonde doen, waarom zouden we dan via Hem naar de Vader gaan?

Idem
Natuurlijk ben ook ik d.m.v. donderpreken ervan overtuigd geraakt dat ik zondig ben. Ik heb ook de fout gemaakt om te gaan zitten wachten tot ik mezelf zeer ellendig zou gaan voelen hierover.
Maar ja, God heeft mij gezegend met een opgewekt karakter dus dat lukte niet zo erg.
Toen heb ik mezelf maar 'gewoon' uit- en overgeleverd aan Hem. Want ik zag in dat ik een beetje raar bezig was. Als God mij ergens van wil overtuigen en inzicht wil geven dat doet Hij dat wel op Zijn tijd.
Behalve dat er in de Bijbel ook genoeg voorbeelden zijn waarbij de ellende een wat minder prominente rol speelt, zoals Race al aangaf, weet ik dit ook uit eigen ervaring.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 sep 2008 18:06

Cathy schreef:
Wullimpie schreef:Maar waar heb ik Jezus voor nodig als ik geen zonde ken?

Omdat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is?

De Weg waar naar toe?
Als ik geen zonde ken heb ik toch ook geen behoefte aan de andere Weg die me van die zonde vandaan leidt?

Voor de duidelijkheid, ik wil ellende kennis absoluut niet als voorwaarde voor bekering stellen, en ook geloof ik best dat sommigen hun ellende staat pas gaan zien nadat God al in hun is gaan werken (eerste bekering).
Maar ik acht het onmogelijk dat er een voortgaande bekering (2e) is zonder een greintje ellende kennis, want waar moet je je dan van bekeren??
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 29 sep 2008 21:37

Helemaal mee eens!

En de opmerking...de dankbaarheid moet groter zijn dan de ellende (kwebbel). Absoluut mee eens, maar in mn beleving is het vaak zo anders!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2008 21:54

Cathy schreef:
Marnix schreef: Als je dan naar Hem toegaat moet je toch ook met je zonden naar Hem toegaan, waarom ga je anders naar Hem toe?

Omdat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is. :)
Als we denken dat we geen zonde doen, waarom zouden we dan via Hem naar de Vader gaan?

Idem
Natuurlijk ben ook ik d.m.v. donderpreken ervan overtuigd geraakt dat ik zondig ben. Ik heb ook de fout gemaakt om te gaan zitten wachten tot ik mezelf zeer ellendig zou gaan voelen hierover.
Maar ja, God heeft mij gezegend met een opgewekt karakter dus dat lukte niet zo erg.
Toen heb ik mezelf maar 'gewoon' uit- en overgeleverd aan Hem. Want ik zag in dat ik een beetje raar bezig was. Als God mij ergens van wil overtuigen en inzicht wil geven dat doet Hij dat wel op Zijn tijd.
Behalve dat er in de Bijbel ook genoeg voorbeelden zijn waarbij de ellende een wat minder prominente rol speelt, zoals Race al aangaf, weet ik dit ook uit eigen ervaring.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet hameren op de ellende, integendeel. Ik wil hameren op de verlossing en dankbaarheid. In Gods werk staat e ellende nooit centraal. Zelfs de verlossing niet. Verlossing is geen doel maar een middel.

Ik sluit me helemaal bij je aan en ook bij Race. Je moet niet gaan zitten wachten op ellende voordat je je verlost mag weten. Tegelijkertijd is er denk ik altijd wel een bepaalde ellendekennis, ook al zal je het misschien niet zo omschrijven. Kijk, ik ben opgevoed met de Bijbel. Ik leerde op school, thuis en in de kerk Hem steeds meer kennen. Daar leerde ik ook weer dat ik zondig was en Hem nodig heb. Dan is er wel sprake van een zekere ellendekennis. Het gaat echter mis als je die dingen weet en vervolgens men zegt: Eerst moet je je ellende meer gaan beseffen. Dan krijg je gradaties in ellendekennis waarbij het een niet voldoende is en het ander wel. Er is geen moment geweest dat ik had kunnen zeggen: Eerst maar eens wat meer ellendekennis krijgen. Het feit echter dat je Hem nodig hebt, dat Hij voor jou de weg de waarheid en het leven is, geeft al aan dat er ellendekennis is. Want door de zonde was de weg naar Hem gesloten, wisten we niet meer wat waarheid was en was het leven onherroepelijk tijdelijk geworden. Zouden we niet zondig zijn, dan zouden we de weg, de waarheid en het leven al kennen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 30 sep 2008 07:32

Er is weldegelijk verschil in ellendekennis
Zoals marin schreef uit: De weg naar Christus:
Er zijn veel mensen, die de juiste betekenis van „ berouw" niet begrijpen. Heel velen hebben er spijt van, dat ze verkeerde dingen deden en verbeteren hun koers zelf, althans wat het uiterlijke betreft, omdat ze bang zijn, dat ze door hun verkeerde daden onheil over zichzelf zullen brengen. Maar dit is geen berouw in de bijbelse betekenis van het woord.
Zij hebben meer spijt over de nadelige gevolgen dan over de zonde.
Maar wanneer het hart zich onderwerpt aan de invloed van de Geest van God, komt het geweten tot leven, en gaat de zondaar iets zien van de diepte en heiligheid van God.
Zowel het verstand als het hart raken overtuigd. De zondaar krijgt een begrip van de rechtvaardigheid van God, en wordt er zich van bewust hoe vreselijk het is om met schuld en in een onreine toestand voor Hem te verschijnen, Die de harten doorzoekt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2008 08:04

Wullimpie schreef:Maar waar heb ik Jezus voor nodig als ik geen zonde ken?

Als Verlosser, Vriend en Hoop wellicht?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2008 10:29

Verlosser waarvan?

En als je niet zondigt is Jezus sowieso al je Vriend. En hoop? Waarop?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2008 11:02

Verlosser van degene die in Hem gelooft, Hem als Hoop en Vriend ziet.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 30 sep 2008 12:10

Wullimpie schreef:De Weg waar naar toe?

De weg naar de Vader; dat is toch de ultieme bedoeling? "Niemand komt tot de Vader dan door Mij "
Het was voor mij een soort oerdrang naar heelheid, volmaakheid en liefde waarvan ik besefte dat dit alleen bij God en uit Hem te vinden en te verkrijgen is.
Maar ik acht het onmogelijk dat er een voortgaande bekering (2e) is zonder een greintje ellende kennis, want waar moet je je dan van bekeren??

Je valt hier in het andere uiterste. :)
Ook zondebesef is een proces wat de Geest in mij werkt. Dat gaat met kleine stapjes. En is af en toe best pijnlijk :oops:

@Jantjes
je quote een bericht waar het gaat over 'veel mensen'...en over 'zij'.. maar wat is jouw ervaring?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2008 13:16

Optimatus schreef:Verlosser van degene die in Hem gelooft, Hem als Hoop en Vriend ziet.

Ik bedoel niet "verlosser van wie" maar verlosser van wat? Waarom heb je een verlosser nodig als je niet zondigt?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 sep 2008 14:53

Marnix schreef:
Optimatus schreef:Verlosser van degene die in Hem gelooft, Hem als Hoop en Vriend ziet.

Ik bedoel niet "verlosser van wie" maar verlosser van wat? Waarom heb je een verlosser nodig als je niet zondigt?

De Verlosser van de zonde!
En God leert de een zijn zonde voorafgaand aan de bekering kennen, en later steeds meer, en de ander wordt door God bekeerd, en Hij zal die persoon steeds meer de zonde leren zien in het leven met Hem.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2008 15:13

Ieder mens zondigt, dat is een gegeven.
Maar dat betekent niet dat men steeds maar moet orakelen dat de mens zo slecht is en zo.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2008 09:49

Kijk, als men dat weet, is er ellendekennis. En ik ben het helemaal met je eens dat we dat niet hoeven te orakelen, je in de ellende omwentelen en er in blijven liggen.

Wie zijn zonde kent moet er niet naar streven om zich steeds viezer te gaan voelen, hij moet naar Christus toe die hem schoon kan wassen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 okt 2008 09:52

Marnix schreef:Kijk, als men dat weet, is er ellendekennis. En ik ben het helemaal met je eens dat we dat niet hoeven te orakelen, je in de ellende omwentelen en er in blijven liggen.

Wie zijn zonde kent moet er niet naar streven om zich steeds viezer te gaan voelen, hij moet naar Christus toe die hem schoon kan wassen.

AMEN!

Fil 2:13: Want God is het, die om Zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 okt 2008 09:59

Niemand zal zeggen dat mensen totaal niets verkeerd doen. Dus elk mens heeft wel een soort van zondebesef.
Zit het hem er niet meer in dat je beseft dat je daar Iemand pijn mee doet? Dat het ingaat tegen je Schepper? Dat het niet zomaar een nare eigenschap van alle mensen is, maar dat er iets anders grondig mis zit...
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”