Ik denk ook dat het geven van tienden aan de kerk geen verplichting is.
Bij ons wordt gewerkt met VVB, en dat is iig geen 10%. Vind het ook onzin om 10% aan een kerk te geven, want ik wil buiten de kerk om ook spontaan wel eens ergens wat aan kunnen geven.
In de tijd van de tienden ging er ook een deel naar de armen etc. Daar heb je nu een sociaal stelsel voor.
Maar je moet als gemeente wel de vaste kosten met gemak kunnen dragen. Dus de lonen van de predikanten en bijvoorbeeld een koster.
Verder heb je natuurlijk het (groot) onderhoud van het kerkgebouw/en de hypotheek kosten etc.
Bij ons krijgen we 1x per jaar een jaarbalans met alle uitgaven en ontvangsten. Dit wordt ook besproken op een gemeente avond.
Tot zover vind ik dat als dit verantwoorde uitgaven je dit met een gemeente moet kunnen bekostigen. Maar er zijn zat mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen, en niets of minimaal willen geven.
En dan komt het dus op de schouders van minder mensen neer en gaan de kosten omhoog. Dus het is denk ik belangrijk dat iedereen zijn verantwoordelijkheid kent, en als je die niet wil nemen moet je mijns inziens je afvragen wat je in die desbetreffende kerk doet. (als je bijvoorbeeld wel geld genoeg hebt om luxe uitgaven te doen).
We hebben onlangs een kerkelijke verbouwing gehad, waar veel gemeente vergaderingen over zijn geweest mbt tot uitgaven etc. Het is gemeentegeld wat uitgegeven wordt, dus hebben die ook inspraak.
Maar mbt het uitgeven van geld: Wij leven hier in Nederland redelijk in een luxe positie: Er zijn genoeg mensen die zeggen: ja maar dat kan ik niet betalen (goed doel/kerk etc), maar bijvoorbeeld wel luxe uitgaven doen, wat ook minder kan. Ik denk dat je daar als Christen ook een balans in moet vinden.
Christus zei ook tegen de rijke jongeling:
Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 18 Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God. 19 U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’ 20 Toen zei de man: ‘Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden.’ 21 Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ‘Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom dan terug en volg mij.’ 22 Maar de man werd somber toen hij dit hoorde en ging terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen.
23 Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: ‘Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan.’
Wat dat betreft zijn wij ook wel een beetje de rijke jongeling: Voor ons is het ook moeilijk om afstand te doen van ons geld.