Geld geven aan de kerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 sep 2008 18:47

Bij ons wordt 3 keer per dienst gecollecteerd.
De kerk moet per lidmaat een x bedrag (ongeveer €25) per jaar aan de landelijke kerk betalen, de lidmaten krijgen van dit bedrag een acceptgiro met het verzoek om dit aan de kerk te betalen, maar dat is niet verplicht.
En ook is elk jaar weer het verzoek om een vrijwillige bijdrage te schenken, hiervoor krijg je een blanco acceptgiro/envelopje, maar ook dit is zoals de naam het al zegt vrijwillig.
In de begeleidende brief staat wel altijd een totaal bedrag wat men hoopt binnen te krijgen om de begroting sluitend te maken, meestal reden we dat ook net.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 23 sep 2008 19:00

Bij ons wordt ieder jaar een vrijwillige bijdrage gevraagd.
Ik vind hem wel echt vrijwillig, want er wordt alleen een streefbedrag,
3% van het netto inkomen, genoemd.
Ieder jaar neemt het nog steeds iets toe. Al is het wel veel minder dan
in de plaats waar ik eerst woonde.
Ook wordt er ieder jaar een bijdrage voor de Generale kas gevraagd, dat is vast: €10,-.
Verder zijn er drie collecten per dienst.
Een enkele keer is er een speciale aktie, bijv. twee jaar geleden toen het
hele leien dak vernieuwd moest worden.
Onze gemeente telt tussen de 1500 en 1600 leden, en heeft 1 predikant.
Twee zou wenselijk zijn, maar dat is financieel niet haalbaar.
Laatst gewijzigd door Rolf op 23 sep 2008 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 23 sep 2008 19:02

Wij hebben 2 collecten per dienst.
Verder 1 x per jaar een vrijwillige bijdrage met begeleidend schrijven. En tussendoor lopen er acties, waar ook geld voor gevraagd wordt. Laatst was dat voor het zendingswerk in Malawi waar wij als kerkverband aan verbonden zijn.

Wat vinden jullie dat je aan de vrijwillige bijdrage of kerkbalans of wat voor naam het ook heeft in jullie gemeente, hoort te geven? 10% van je inkomen?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Rolf

Berichtdoor Rolf » 23 sep 2008 19:14

- Van het inkomen gaat sowieso al ongeveer 30% - 50% naar de belasting, stel eens 35%.
- Als er 2% van het bruto inkomen wordt besteedt aan de vrijwillige bijdrage, komt het op 37%
- Collecten erbij, 38%
- Akties, 39%
- Collecten aan de deur e.a. 40%.
Of mag dat zo niet gesteld worden?
De kerk zorgt nu (bijna) niet meer financileel voor de armen, zieken,
behoeftigen en ouderen. Die taken heeft de overheid overgenomen.

Verder kunnen er grote verschillen zijn in een gemeente.
Bijv. dominees in een splinternieuwe Mercedes is m.i. ongepast.
Een nieuw orgel van €300.000 lijkt mij ook nog al veel.
Voor €50.000 koop je ook een mooi orgel. En autorijden kan voor €10.000
per jaar, maar ook voor €2000,-.

Harold.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Harold. » 23 sep 2008 20:47

Ik denk ook dat het geven van tienden aan de kerk geen verplichting is.

Bij ons wordt gewerkt met VVB, en dat is iig geen 10%. Vind het ook onzin om 10% aan een kerk te geven, want ik wil buiten de kerk om ook spontaan wel eens ergens wat aan kunnen geven.

In de tijd van de tienden ging er ook een deel naar de armen etc. Daar heb je nu een sociaal stelsel voor.

Maar je moet als gemeente wel de vaste kosten met gemak kunnen dragen. Dus de lonen van de predikanten en bijvoorbeeld een koster.
Verder heb je natuurlijk het (groot) onderhoud van het kerkgebouw/en de hypotheek kosten etc.

Bij ons krijgen we 1x per jaar een jaarbalans met alle uitgaven en ontvangsten. Dit wordt ook besproken op een gemeente avond.

Tot zover vind ik dat als dit verantwoorde uitgaven je dit met een gemeente moet kunnen bekostigen. Maar er zijn zat mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen, en niets of minimaal willen geven.

En dan komt het dus op de schouders van minder mensen neer en gaan de kosten omhoog. Dus het is denk ik belangrijk dat iedereen zijn verantwoordelijkheid kent, en als je die niet wil nemen moet je mijns inziens je afvragen wat je in die desbetreffende kerk doet. (als je bijvoorbeeld wel geld genoeg hebt om luxe uitgaven te doen).

We hebben onlangs een kerkelijke verbouwing gehad, waar veel gemeente vergaderingen over zijn geweest mbt tot uitgaven etc. Het is gemeentegeld wat uitgegeven wordt, dus hebben die ook inspraak.

Maar mbt het uitgeven van geld: Wij leven hier in Nederland redelijk in een luxe positie: Er zijn genoeg mensen die zeggen: ja maar dat kan ik niet betalen (goed doel/kerk etc), maar bijvoorbeeld wel luxe uitgaven doen, wat ook minder kan. Ik denk dat je daar als Christen ook een balans in moet vinden.
Christus zei ook tegen de rijke jongeling:

Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 18 Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God. 19 U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’ 20 Toen zei de man: ‘Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden.’ 21 Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ‘Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom dan terug en volg mij.’ 22 Maar de man werd somber toen hij dit hoorde en ging terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen.
23 Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: ‘Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan.’

Wat dat betreft zijn wij ook wel een beetje de rijke jongeling: Voor ons is het ook moeilijk om afstand te doen van ons geld.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 24 sep 2008 06:27

De weg die de gemeente waar ik lid van ben bewandelt, vind ik goed. Nu was er vorig jaar een flink tekort en werd er in een gemeentevergadering volledige openheid van boeken gegeven. De conclusie die gegeven werd, was dat gerekend naar het aantal gezinnen dat lid is, er een x bedrag per maand nodig was om alles weer sluitend te krijgen en dat was zeker geen 10% van mn maandelijkse inkomen.

Verder denk ik inderdaad dat veel van de sociale taken (uitgedrukt in geld en praktische zorg) van de vroege kerken over zijn genomen door de overheid, dus de 10% aan de kerk geven vind ik ook wat veel, maar wat ik zelf qua geld als richtlijn neem, is dat ik niet te veel geld aan 'onnodige' dingen uitgeef, zoals aan electronica, kleding, auto, etc. En het geld wat dan overblijft geef ik dan aan directe goede doelen in mijn omgeving.
Laat je leiden door Hem!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 24 sep 2008 08:17

Vorige kerk ging ook opeens 3 collectes houden,
omdat er niet genoeg geld binnenkwam (voor oa het orgel..)
Maar ik heb nooit wat in die 3e collecte gegooid, vond dat zo'n onzin. :oops:

In onze huidige gemeente komt er maar 1 keer wat langs,
en dan geven we 10% van ons (bruto) inkomen.
Vind dat een mooi bijbels principe.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 sep 2008 08:35

Als je het geld overmaakt naar de kerk, kan je het aftrekken van de belasting, maar als je kleingeld in de collectegeld gooit dan houd je meestal niet bij hoeveel het is. Eigenlijk zijn die bonnen dan niet eens zo'n gek idee.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 24 sep 2008 08:38

Daarom doen wij het in een enveloppe, met naam er op.
De diaken houdt het dan bij, en geeft je dan aan het eind van het jaar een of ander briefje.

Als je honderd(en) leden hebt, werkt dit niet echt meer natuurlijk.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 24 sep 2008 09:07

Wij hebben collectebonnen waarvan je elke keer een afschrift krijgt voor de belasting. Er er wordt vier keer gecollecteerd per dienst! Drie keer onder het zingen en 1x aan de uitgang.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 24 sep 2008 09:47

Wij hebben geen collectebonnen, en er wordt 3x gecollecteerd bij de 'collectezang' en om de week ook nog 'n x tijdens de 'tussenzang'. De derde collecte is voor de kerkbouw, de extra collecte is voor bijv. de Emerituskas of voor de Zending.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 24 sep 2008 09:59

Wij doen al geen grote uitgaven omdat we dat niet kunnen missen. Wij moeten ook nog 2 andere auto's binnen 2 jr, ons huis helemaal opknappen en wat verbouwen en we willen sparen voor kids.
Het is sowieso al de vraag of dat allemaal lukt, maar dat geeft niet, dan doen we er wat langer over, alleen kunnen we dan bijv. geen 10% van ons inkomen aan de kerk schenken.
Ik vind het best wel lastig. Wij gaan naar de kerk om zondags uit Gods Woord te horen en ik kan me daar moeilijk voor in de schulden steken.
Maar goed, onze kerk krijgt gewoon wat we kunnen missen en daar moeten ze het mee doen.
Wij hebben gewoon een papier gekregen wat je kunt invullen en hoe je wilt betalen en ook eentje voor jezelf. Ik neem aan voor de belasting.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2008 10:36

10% van je inkomen is onzin. Niemand weet welke kosten iemand nog meer maakt. En dat hoeven helemaal geen materiële zaken te zijn, maar soms ook bepaalde therapieën die niet vergoed worden of veel te weinig.
Kortom: ieder kan en mag geven wat hij kan missen...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 sep 2008 11:50

Als je al bedenkt wat 10 % van je inkomen is...
Dat ben je allaaaaang kwijt aan belasting hoor.
Wij hebben ook 3 collecte's per dienst. Dat is altijd zo geweest. Maar als ik dat elke week optel, kom ik al een heel eind. En dan de belasting, dat is heel wat meer dan dat 10e hoor.
Als er bepaalde goede doelen zijn, vind ik het wel weer goed om meer te geven. ONze eerste collecte is altijd voor een goed doel, zoals een kindertehehuis, mijn schoonzus en zwager die in de zending zitten o.i.d. Dat vind ik belangrijk. Net als collecte's aan de deur (als die onze voordeur al vinden, dus die komen maar erg weinig). Maar dingen als herstelwerkzaamheden aan de kerk vind ik onzin. Ik kies niet voor dit oude gebouw. Laat de gemeente er maar aan meebetalen, de kerk is het toonbeeld van hun stad.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 24 sep 2008 12:07

wij hebben geen collectes, iedereen word bij ons gestimuleerd om het over te maken.
Laat je leiden door Hem!

Terug naar “Archief”