Michael schreef:André schreef:Michael schreef:(ik ben zelf opgeleid tot psycholoog)...
Heb jezelf al gewerkt in de psychiatrie?
Psychiatrie en psychologie zijn twee verschillende dingen.
Weet ik.
We weten wat de medicatie doet. We kunnen de onderzoeken ernaar evalueren.
Dat vind ik bijzonder knap in het uurtje dat je de mensen spreekt per week.
We kunnen inschatten wanneer iemand iets nodig heeft.
Ook altijd 'op tijd'?
Maar we mogen niet zelf voorschrijven. Dat is voor artsen en psychiaters (terecht ook).
Duidelijk.
Je zult zien dat psychologen over het algemeen minder enthousiast zijn over medicatie dan artsen en psychiaters. En ik ben er zo snel mogelijk weer weggegaan.
Ligt er denk ik aan of je werkzaam bent op een paaz of pz, of dat je een eigen 'praat' praktijk hebt?
Laat ik het zo zeggen. Ik had een Prince Caspian ervaring.
Sorry ken het boek en film niet.
Ik denk dat de behandel regimes dusdanig geformuleerd zijn dat ze de grootst mogelijke groep zo snel mogelijk de bank weer afschopt met een "Behandeling geslaagd" vinkje achter de naam. (Clienten die je gemiddeld na een paar jaar weer terug ziet)
Je bent dan geen gevaar meer voor jezelf of een ander bedoel je?
En diegenen die daar niet op reageren gaan de long stay in wat in nederland zeer stress vol kan zijn.
Geen ervaring mee gelukkig.
....maar ook de regels van de gezondheids zorg en wat verzekeringen wel of niet willen betalen.
Tsja, zou kunnen.
Een psycholoog is volgens mij iemand die je handje vast houdt en aanmoedigd tot je zelf je problemen oplost. Dat kan heel goed gaan. Maar als het niet genoeg is dan houdt het daar gewoon op.
Reëel beeld.
We zouden als mensheid gewoon veel meer aan preventie moeten doen. Bijvoorbeeld psychologie als basis vak in het middelbare onderwijs. Heb je al eens gehoord van mentale hygiene? Niemand weet er van. (....) Maar de basis begrippen van je geest verzorgen en gezond houden zijn voor bijna iedereen onbekend. Terwijl de meeste problemen in een vroeg stadium met die technieken makkelijk op te lossen zijn. Dat zou volgens mij veel van de clienten schelen. Maar ja... Ook veel van de verkochte medicatie dus.
Is dit niet wat suggestief positief denken zonder cijfers?
...zoek een goede ouder of grootouder over op of lees er een boek over en als laatste een psych.
Mhaw, m.i. zoek je niet een psych. maar beland je daar 'vanzelf'.
Het is bijna sneu dat boekjes van de dalai lama met zijn "kunst van het geluk" zo'n succes zijn op nederlandse bodem. Dat geeft toch wel aan dat er een honger is voor die informatie die de reguliere gezondheidszorg niet of onvoldoende vervult.
Vind je het een aanrader om te lezen? (ik ken het niet)