Te jong voor relatie?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 aug 2008 10:48

Tijn schreef:Esli, ik denk dat de ontwikkeling van je persoon wel anders is inderdaad, maar ik ben uit huis getrouwd en heb dus niet eerst op mezelf gewoond, maar ik vind het heerlijk, want nu heb ik gewoon een situatie dat ik meteen samen met mn vrouw beslis hoe we dingen in bijvoorbeeld het huishouden aanpakken en ik denk dat als je eerst op jezelf gewoond hebt, dat je dan daar best nog wel eens van mening over kan verschillen.

Ik wilde juist eerst op mezelf wonen en ben blij dat mijn man dat ook heeft gedaan. Je weet dan hoeveel tijd een huishouden kost en dan loop je minder kans dat een van beiden heel weinig doet en gewoon niet door heeft wat de ander allemaal doet. Verder wilde ik voor mezelf gewoon kijken of ik 't ook alleen zou redden. Wij brachten veel weekenden samen door en dan kan je al goed zien hoe de ander z'n huishouden doet, dan zie je ook meteen of dat je bevalt of niet ;)

Tijn schreef:Alries, ik vind dat altijd zo’n kolder, dat als je getrouwd ben of een relatie hebt dat je dan geen leuke of gekke dingen meer kan doen. Ik heb die discussies vaak met niet-christenen, die pas na hun 30ste willen trouwen omdat ze anders hun vrijheid kwijt zijn. Maar ik voel me eerder vrijer dan voor mijn trouwen. Doordat ik nu samen leef met mn vrouw heb ik meer tijd om andere dingen te ondernemen.

Dat laatste ervaar ik precies zo: Toen we verkering hadden waren de meeste weekenden helemaal voor hem, maar nu kan ik gerust in het weekend eens met een vriendin afspreken en dan zien we elkaar de rest van de week nog genoeg.

Ik denk dat er voor- en nadelen zitten aan het jong verkering krijgen. Het is fijn om meteen de goede persoon te treffen, omdat het niet leuk is om een verkering uit te moeten maken. Maar het kan ook goed zijn om verschillende personen 'uit te proberen', zodat je goed weet wat je wil. En het kan ook fijn zijn om tot je 25ste single te zijn, kan je bijvoorbeeld naar het buitenland voor een tijdje zonder je lief te hoeven missen.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 29 aug 2008 11:23

Tijn schreef:
Alries, ik vind dat altijd zo’n kolder, dat als je getrouwd ben of een relatie hebt dat je dan geen leuke of gekke dingen meer kan doen. Ik heb die discussies vaak met niet-christenen, die pas na hun 30ste willen trouwen omdat ze anders hun vrijheid kwijt zijn. Maar ik voel me eerder vrijer dan voor mijn trouwen. Doordat ik nu samen leef met mn vrouw heb ik meer tijd om andere dingen te ondernemen.

Tijn, dat begrijp ik. Dat bedoelde ik ook eigelijk niet. Maar veel mensen denken dat ze geen leuke en gekke dingen meer kunnen ondernemen als ze verkering krijgen. En daarom willen ze zeker niet jong verkering, want dan moeten ze met iemand rekening houden, en dat is iets waar ze eigelijk helemaal geen zin in hebben.
Ik denk wel dat als je eenmaal getrouwd bent, je sommige dingen minder snel zal doen, zoals een week op vakantie met vriendinnen (dus zonder man) of een avondje uitgaan en dan pas om 4 uur thuis komen. Maar goed, je moet natuurlijk doen waar je jezelf goed bij voelt. Ligt ook gewoon aan de relatie die je hebt. De een is veel vrijer in zn relatie dan een ander.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 29 aug 2008 11:36

Tja, hierin is iedereen verschillend. Ik was 18 toen ik met mijn man verkering kreeg. Nu zijn we vijf maanden getrouwd... We woonde allebei nog thuis en dat is nu best wennen. Al moet ik zeggen dat wij best vrij met elkaar omgaan. Ben net terug van een weekje vakantie met vriendinnen en hij vond het prima. Als jij het leuk vind vind ik het ook leuk. Wij hebben het gewoon nodig dat we allebei ook onze eigen dingen nog doen. Niet dat we nooit iets samen doen, maar we hoeven ook niet altijd alles samen te doen.

Ik ken ook een stel wat verkering kreeg op hun 16de (nu 2 jaar hebben) en geen vrienden meer over hebben. Ze doen alles met en bij elkaar en er is (zoals ik het zie) geen ruimte voor zelfontwikkeling. Kijk, dat vind ik echt niet goed! Zo word je nog een persoon, maar altijd de helft van.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 aug 2008 12:13

Ach wat is jong wat is vlug blablabla.... Ik zou nu al best wel kinderen willen hebben... je kinderen hebben dan wel lekker jonge ouders.

En ik denk dat de meeste mensen die zeggen dat je jong bent, niet beseffen dat je elkaar ook lekker vrij kan laten. En dat je niet elke avond op de bank moet blijven hangen etc.... Ik merk nu we samen wonen wel dat we elkaar veel meer vrij kunnen laten dan toen we nog verkering hadden en elkaar alleen de weekenden zagen en spraken. Samen dingen doen maar ook appart dingen doen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 aug 2008 12:31

Daatje123 schreef:Tja, hierin is iedereen verschillend. Ik was 18 toen ik met mijn man verkering kreeg. Nu zijn we vijf maanden getrouwd... We woonde allebei nog thuis en dat is nu best wennen. Al moet ik zeggen dat wij best vrij met elkaar omgaan. Ben net terug van een weekje vakantie met vriendinnen en hij vond het prima. Als jij het leuk vind vind ik het ook leuk. Wij hebben het gewoon nodig dat we allebei ook onze eigen dingen nog doen. Niet dat we nooit iets samen doen, maar we hoeven ook niet altijd alles samen te doen.

Ik ken ook een stel wat verkering kreeg op hun 16de (nu 2 jaar hebben) en geen vrienden meer over hebben. Ze doen alles met en bij elkaar en er is (zoals ik het zie) geen ruimte voor zelfontwikkeling. Kijk, dat vind ik echt niet goed! Zo word je nog een persoon, maar altijd de helft van.

Dat is toch ook de bedoeling: dat van twee samen één gaat worden?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 aug 2008 12:45

Ik vind het een beetje raar om te zeggen dat je, als je jong getrouwd bent, wel allerlei gekke dingen kunt doen.
Met vriendinnen afspreken vind ik toch iets totaal anders dan uitgaan en met andere jongens veel omgaan/flirten.
En je moet echt wel veel meer rekening met elkaar houden.
Dan elkaar zo vrij laten vind ik nonsens, je leeft samen, je zult samen dingen op moeten lossen, en samen tijden in moeten delen. Ik ga nog steeds best makkelijk naar vriendinnen, maar wij zien elkaar momenteel door de weeks erg weinig, en dan gaat hij voor in het weekend. En ben ik een avond met hem, i.p.v. met vriendinnen. Dat is een bewuste keus. Maar het huwelijk is niet zo lekker vrijblijvend, als soms gedacht wordt. Het IS ook gewoon anders leven (verkering heben trouwens ook, maar daar ben ik erg zwart-wit in, ik vind flirten met een ander tijdens een relatie absoluut niet kunnen).

En het is wel een veel mooier leven (vind ik), maar er zijn wel consequenties aan verbonden, en ik denk dat het goed is om te kijken of je die al wel wilt hebben als je nog jong bent.

(en ik vind het ook erg fijn dat wij jong ouders worden, dat vind ik zeker voordelen hebben, maar ook nadelen, ik zal me toch aan gaan passen aan de wensen van mijn kindje, dat zal ook consequenties hebben voor mijn vriendinnen en sociale leven)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 29 aug 2008 13:35

tante-tortel schreef:
Daatje123 schreef:Tja, hierin is iedereen verschillend. Ik was 18 toen ik met mijn man verkering kreeg. Nu zijn we vijf maanden getrouwd... We woonde allebei nog thuis en dat is nu best wennen. Al moet ik zeggen dat wij best vrij met elkaar omgaan. Ben net terug van een weekje vakantie met vriendinnen en hij vond het prima. Als jij het leuk vind vind ik het ook leuk. Wij hebben het gewoon nodig dat we allebei ook onze eigen dingen nog doen. Niet dat we nooit iets samen doen, maar we hoeven ook niet altijd alles samen te doen.

Natuurlijk, maar dan moet je wel met 2 losse mensen beginnen... Zij zijn altijd samen en doen alles samen. Hebben dus nooit tijd om zelf iets te doen of te ondernemen met vrienden en vriendinnen. Die hebben inmiddels allebei afgehaakt. Logisch, het lijkt mij ook niet leuk als ik me vriendin uitnodig om bij te kletsen en dat ze dan dr vriend meeneemt en vervolgens de hele avond hand in hand op de bank zit met hem... En als ze op mijn verjaardag samen komen, samen in een hoekje kruipen en verder nietmand spreken in plaats van elkaar... ja dat vind ik te ver gaan.

En ik hou ook rekening met mijn man. Als hij woens t/m vrijdag laat thuis is ga ik dan dingen doen en blijf ik dinsdagavond thuis zodat we elkaar zien en samen kunnen eten (wat ik erg belangrijk vind). En op mijn vrije dag sta ik gerust gelijk met hem op om samen te kunnen ontbijten.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 aug 2008 13:50

Wij hebben zelfs allebei onze eigen vriendengroep gewoon. De meeste van zijn vrienden zijn niet die van mij, ik zou ze niet uitgekozen hebben, en mijn vriendinnen zijn zijn vriendinnen niet. We lijken ook totaal niet op elkaar, en hebben dus totaal verschillende vriendengroepen. We gaan echt wel eens met elkaar mee, en met sommige van zijn vrienden kan ik het prima vinden (de meesten trouwens wel). Maar gezamelijke vrienden hoeven het ook niet te worden.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

sientje
Mineur
Mineur

Berichtdoor sientje » 29 aug 2008 14:29

Ansje schreef:Het hoeft natuurlijk niet verkeerd te zijn als je jong verkering hebt en ook jong trouwt. Het kan gewoon goed gaan allemaal.

Vaak heb je wel dat als je wat ouder bent, zo'n jaar of 25, en je ziet dan jongeren van een jaar of 16 die nog volop van hun 'singleleventje' aan het genieten zijn, je weleens denkt, was ik ook nog maar zo jong.
Het is natuurlijk zo dat als je op je 16e een relatie hebt, je je toch een beetje anders gaat gedragen. Zeker als het dan al serieus is. Dus niet zomaar een vriendje, nee, een echte relatie. Je vrienden komen dan toch vaak op de tweede plaats. Als je vriend(in) een keertje niet kan zijn je vrienden weer goed genoeg om je tijd op te vullen. Je bent met hele andere dingen bezig. Je gaat al sparen voor je uitzet, terwijl anderen van die leeftijd elk weekend gezellig gaan stappen. Kan ook allemaal wel als je een vriend hebt hoor, maar zeker als je zo jong al een serieuze relatie hebt ga je toch op in de toekomst (tenminste, dat had ik... :wink: )
Lekker sparen voor huisje, boompje, beestje.
Ik had ook om m'n 16e verkering met een jongen van 21 en dat ging gewoon allemaal goed. Toen ik bijna 21 was trouwden we. Het huwelijk is na vier jaar wel gestrand, maar dat kwam niet omdat ik zo jong was.

Achteraf denk ik wel eens dat ik veel langer van m'n jeugd had moeten genieten, je bent maar 1 keer jong en als je je dan al zo vroeg bindt aan iemand dan kan dat later problemen geven. Ik zeg kán, het hoeft dus helemaal niet.
En vaak is het ook nog zo, dat als je vroeg verkering hebt, je ook jong trouwt en vaak dus ook jong kinderen hebt. Het kan z'n voordelen hebben, ben je ook weer jong uit de kleine kinderen, maar kan ook z'n invloed hebben op je situatie. Je kan niet meer werken en hebt dan jong al het gevoel dat je helemaal opgaat in je gezin, terwijl andere van je leeftijd nog gewoon lekker onbezorgd vrijgezel zijn. Geen zorgen om een huis, kinderen enz. Snap je een beetje wat ik bedoel?
Maar goed, dit zijn mijn gedachten erover.... Een ander denkt er misschien heel anders over. Zelf denk ik wel dat het beter is om wat later verkering te krijgen, zodat je je lekker kunt geven aan vrienden, werk, opleiding enz. De rest komt later wel :wink:

Zo...dit was een heel verhaal :oops: 8)

Heel herkenbaar voor mij!
Anders dan bij jouw ben ik na 9 jaar nog steeds gelukkig getrouwd,maar ik heb idd.wel een het gevoel een stukje van mijn jeugd te hebben gemist.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 29 aug 2008 15:33

MissF schreef:Wij hebben zelfs allebei onze eigen vriendengroep gewoon. De meeste van zijn vrienden zijn niet die van mij, ik zou ze niet uitgekozen hebben, en mijn vriendinnen zijn zijn vriendinnen niet. We lijken ook totaal niet op elkaar, en hebben dus totaal verschillende vriendengroepen. We gaan echt wel eens met elkaar mee, en met sommige van zijn vrienden kan ik het prima vinden (de meesten trouwens wel). Maar gezamelijke vrienden hoeven het ook niet te worden.

Inderdaad, dat hebben wij ook. Wij hebben een gezamelijk stel als vrienden. Daar spreken wij regelmatig samen mee af, maar ik heb mijn vrienden en vriendinnen en hij de zijne. Wij nemen bijna nooit elkaar mee naar andermans vrienden, maar dat komt ook omdat mijn vriend een flink stuk ouder is dan ik.

Ik was 16 toen ik een relatie kreeg. Achteraf zou ik er niet voor gekozen hebben, maar toch ben ik blij dat ik het wel gedaan hebt. 16 was jong, maar om mijn vriend daarom te moeten missen: Nee dank u. Soms kan je een relatie niet plannen, ook al zou je dat willen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 aug 2008 16:32

Pff, ik vind het reuzebelangrijk dat mijn vriend het best goed kan vinden met mijn vrienden en vriendinnen. Net zoals mijn familie, daar heb ik een sterke band mee en ik vind het belangrijk dat het met hem ook klikt.
Als het met één van de twee groepen erg had gebotst zou ik me serieus afgevraagd hebben of hij wel de juiste persoon voor mij is.
Natuurlijk is het contact wat hij met mijn vriendinnen heeft anders, ze kennen elkaar tenslotte een stuk korter!
Toch ben ik blij dat het goed loopt en dat we gezellig avonden en weekenden met z'n allen af kunnen spreken. Andersom net zo, ben zelfs met zijn vrienden mee op vakantie geweest :)
De band die je met vrienden, vriendinnen en familie hebt, zegt wel iets over jezelf vind ik, daarom hecht ik daar zeker wel waarde aan.

Trouwens, wij hebben ook leeftijdsverschil dus onze werelden kunnen behoorlijk verschillen. Extra leuk dat het dan toch goed gaat :)
pobody's nerfect

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 aug 2008 16:55

Natuurlijk is het leuk om als stellen met elkaar om te gaan, maar soms heb je ook gewoon behoefte om als vrouwen of mannen onder elkaar te zijn. Ik heb ook vrijgezelle vrienden en daar maak ik bewust meestal afspraken mee zonder manlief erbij.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 aug 2008 16:55

als je daar niet open voor staat kan dat ook niet anders dan dat je relatie op de klippen loopt (de leeftijdsverschil).

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 29 aug 2008 16:57

Ik vind vrienden ook super belangrijk hoor, maar wij laten ons echt vrij in vrienden. Hij spreekt af met zijn vrienden en ik met de mijne. Het is niet dat wij niet met elkaars vrienden op kunnen schieten, maar wij willen gewoon ons eigen vrienden. Nu hij verkering met mij heeft gekregen, wilde ik niet dat zijn vrienden gek gezegd met mij opgescheept zitten.

Hoeveel schelen jullie eigenlijk met elkaar?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 29 aug 2008 17:26

Ik vraag me heel sterk af of deze wel klopt. Wat wordt hier precies mee bedoeld? Het lijkt me helemaal niet wenselijk dat een wordt, dat je niet meer een eigen persoon bent maar een stukje van een twee-eenheid je blijft hopelijk wel 2 verschillende, unieke en onafhankelijke individuen.
Ik vind het wel mooi als je elkaar steeds beter gaan aanvullen en dat soort dingen.

Wij (vooral ik, omdat ik er veel meer behoefte aan heb) heb nog gewoon mijn eigen vriendinnen. Ik spreek heel bewust met hun alleen af. Als er een vriendin bij mij komt wil ik dat we iig een tijd met z'n tweeen door kunnen brengen zonder mijn man erbij. Ik merk heel erg dat bijv. (vooral vrijgezelle) vriendinnen anders veel minder open zijn en ik wil gewoon een goede vriendin zijn voor mijn vriendinnen.

Terug naar “Archief”