Wanneer krijgt een mens een ziel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 27 aug 2008 11:55

Harm-J schreef:
em_ma schreef:Dat klopt, die heeft ook geen ziel. Maar die hebben ook geen ziel nodig, omdat ze dood gaan en er geen leven na dit leven is voor hun. En voor de mens wel.

Nu ben ik niet zo van losse bijbelteksten, maar hoe leest jij of iemand psalm 150 uit, waar staat: 'Alles wat adem heeft looft de Heer, halleluja.

Deze tekst heeft te maken met (Matthew Henry ):

* God komt tot Zijn eer ook dmv. dieren (denk aan het zingen van vogels, hierin komt de grootheid/het wonder/het mooie/bijzondere van de schepping van God naar voren)
* in vers 1 wordt er gevraagd God te loven in Zijn heiligdom (de kerk; de mensen die kerkelijk zijn op dat moment). Vers 6 besluit met: alles wat adem heeft. Dus alle mensen.... wijst op de tijd dat de heidenen in de kerk opgenomen zullen worden.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 aug 2008 13:59

En als het met bloed te maken heeft: wanneer komt er bloed in een embryo voor?
Ik denk dat dit een heel lastig topic gaat worden. Maar wel erg interessant :)
pobody's nerfect

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 27 aug 2008 14:35

Layna schreef:
Hoe zit het dan met kindjes die met 38 weken zwangerschap overlijden, of kinderen die niet door de bevalling komen?
Mijn idee is dan ook echt dat van de dordtste leerregels.

Hoi Rosekapje, wil je het even uitleggen? Ik snap niet direct wat je bedoelt.

Rosekapje doelt ws op het volgende punt uit de Dortse Leerregels:
Dordtse Leerregels hoofdstuk 1:17

Nademaal wij van den wil Gods uit zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt, dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouderen begrepen zijn, zo moeten de Godzalige ouders niet twijfelen aan de Verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 27 aug 2008 14:41

Jo'tje schreef:En als het met bloed te maken heeft: wanneer komt er bloed in een embryo voor?Ik denk dat dit een heel lastig topic gaat worden. Maar wel erg interessant :)
Het betekent natuurlijk niet dat een ziel en bloed onlosmakelijk verbonden zijn met elkaar. Als ik bloed laat afnemen, gaat daar echt geen stukje van mijn ziel in mee.

Met zes weken is de bloedsomloop bij een embryo af, met vijf weken begint het hartje al te werken.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 aug 2008 14:43

Ja dat snap ik wel, ben ook niet tegen bloed geven o.i.d. ;)
Maar meer om te kijken of er inderdaad een punt is dat er 'ziel' ontstaat.
Zou een ziel dan niet al voor bevruchting of wat dan ook bedacht zijn door God? Het is allemaal zo onwerkelijk zoiets!
pobody's nerfect

Chris7
Mineur
Mineur

wanneer krijgt een

Berichtdoor Chris7 » 27 aug 2008 14:43

Invincible,

Bedankt voor het opzoeken van de tekst. Volgens mij werd deze ook aangehaald door degene die schreef, dat de ziel in het bloed zit.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 27 aug 2008 14:45

Jo'tje schreef:En als het met bloed te maken heeft: wanneer komt er bloed in een embryo voor?
Ik denk dat dit een heel lastig topic gaat worden. Maar wel erg interessant :)

http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 02265.html

Voor mij zit een ziel niet specifiek in het bloed, maar gewoon in je hele lijf/hersenen vooral.
Ook omdat je erfelijke informatie in elke cel van je lijf zit.
Bloed bestaat uit cellen en plasma, ofwel zuurstoftransport, afweer, bloedstolling en het regelen van hormonale processen etc. In bloed zit niet iets persoonlijks (ja je bloedgroep). En als je ziel in je bloed zou zitten, hoe zit het dan met mensen die bloedtransfusies of heftige bloedingen hebben gehad?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Chris7
Mineur
Mineur

wanneer krijgt een

Berichtdoor Chris7 » 27 aug 2008 14:51

em_ma,

Ik denk dat er veel waarheid in je woorden aanwezig is.
Ik denk dan ook niet, dat er met bloedtransfusie een stuk van je ziel verdwijnt, dat zou wel heel bizar zijn.
Zoals je al eerder schreef: Dit begint een heel interessant topic te worden!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 27 aug 2008 14:57

Wat je zegt over dat dna is idd waar. Je ziel zit idd in elke cel van je lichaam. En dat maakt het eigenlijk wel erg interessant, want:
Als een ziel in elke cel van je lichaam zit, dan geldt dat ook voor een eicel en een zaadcel. Wanneer die twee versmelten, vormt zich dan ook een nieuwe ziel gemaakt uit wat in de cellen zat?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Chris7
Mineur
Mineur

wanneer krijgt een

Berichtdoor Chris7 » 27 aug 2008 15:04

bloempie,

Wanneer je het over de vorming van een nieuw mens hebt, dan zou je die conclusie m.i. inderdaad moeten kunnen trekken. Knap geformuleerd van je overigens!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 aug 2008 15:39

em_ma schreef: En als je ziel in je bloed zou zitten, hoe zit het dan met mensen die bloedtransfusies of heftige bloedingen hebben gehad?

Of wat dacht je van een wisseltransfusie, dat wordt weleens gedaan bij kleine baby's.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 27 aug 2008 16:37

bloempie schreef:
Layna schreef:
Hoe zit het dan met kindjes die met 38 weken zwangerschap overlijden, of kinderen die niet door de bevalling komen?
Mijn idee is dan ook echt dat van de dordtste leerregels.

Hoi Rosekapje, wil je het even uitleggen? Ik snap niet direct wat je bedoelt.

Rosekapje doelt ws op het volgende punt uit de Dortse Leerregels:
Dordtse Leerregels hoofdstuk 1:17

Nademaal wij van den wil Gods uit zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt, dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouderen begrepen zijn, zo moeten de Godzalige ouders niet twijfelen aan de Verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.

Dat klopt, ik dacht dat stuk uit de DL hier al stond, maar ik verwarde dit topic het topic miskraam uit relaties.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 27 aug 2008 17:21

Volgens mij zit je ziel niet ergens, want het is niet iets materieels. Net zoiets als je karakter bijvoorbeeld, dat heb je wel maar het is niet aan te wijzen. (beetje te simpel vb misschien, maar goed, je snapt wel wat ik bedoel)

Trouwens, volgens mij is in een ander topic ook wel eens zo'n soort discussie gevoerd, over bloed en je ziel en bloedgeven enzo, ik zal eens gaan zoeken.

EDIT: in dit topic staat daar iets over

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 28 aug 2008 06:59

Wanneer krijgt de mens een ziel?
Nooit. de mens is een levende ziel. vanaf de bevruchting. of nog beter gezegd, de man brengt levend zaad in bij de vrouw.

daarmee zijn tal van problemen opgelost. de levensgeest van Adam zit ook in ons bloed. de man geeft het door middels zijn zaad aan de vrouw waardoor er nieuw leven verwekt kan worden.

vanaf de bevruchting zit er leven in. ja het was een levende zaadcel die bij de eicel binnendrong.

de bijbel kent geen apart zieltje dat op (in het verleden meende men op de 40ste dag) ingebracht wordt.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 28 aug 2008 10:07

Madel, als ik het goed begrijp, geloof jij niet dat ieder mens een unieke ziel bezit.

Daar ben ik het niet mee eens. Een mens bestaat uit ziel, geest en lichaam.
Iedere mens is hierin geheel uniek. Iedereen heeft een eigen ziel, een eigen geest en een eigen lichaam. Wanneer een van deze componenten mist, is er geen sprake meer van een mens.
Ook een ziel is dus net als lichaam en geest al vanaf de bevruchting aanwezig.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Terug naar “Archief”