Gedrag in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 26 aug 2008 15:44

Soms denk ik dat wij mensen bang zijn voor de stilte.
In onze kerk zijn gelukkig de stiltemomenten bij de voorbeden behoorlijk lang. Soms, bij een gastpredikant kun je amper ademhalen als hij al verder gaat. Of er angst is dat de stilte verstoord wordt door God Zelf.

We gaan naar de kerk om God te ontmoeten. Enige voorbereiding mag dan volgens mij wel...
Praten kan in onze kerk ook nog na de dienst, want er is altijd koffie.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 aug 2008 16:28

Ik weet niet of het altijd angst voor stilte is.
Tenminste, bij ons volgens mij helemaal niet. Ik ken dat niet, angst voor stilte, en toch hoeft het voor mij helemaal niet stil te zijn voor de dienst en tijdens de collecte ofzo. Dan mis ik 1 van mijn doelen van samenkomst: gemeente zijn. Ik vind het fijn om de mensen te ontmoeten. En dat kan ik niet door stil te zijn.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 aug 2008 16:50

heel ouderwets maar ik ga liever naar de binnenkamer (in stilte op m'n slaapkamer). Als ik voor de dienst stilte hou dat kan ik niet dan is m'n concentratie zo weg omdat je toch de binnenkomende mensen hoort en langs je heen komen lopen of naast je komen zitten.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 aug 2008 17:04

Wij kerken 's ochtends in de bovenzaal van een scoutinggebouw. Mensen komen pas naar boven als ze klaar zijn met kletsen, dus boven is het altijd stil. Wij hebben geen instrumenten in de kerk dus die verstoren de stilte ook niet. Napraten wordt bij de koffie na de dienst gedaan, en dat is iedere week na beide diensten. 's Avonds is het wel wat luider omdat er geen 'voorportaal' is, dus mensen komen meteen de kerkzaal binnen, maar er wordt wel op fluistertoon gepraat. Ik denk dat in ons geval mensen niet zo hard of zoveel praten omdat ze weten dat daar na de dienst volop gelegenheid is. Bovendien hebben wij maar een kleine gemeente dus lawaai kunnen we nooit maken :mrgreen:

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 26 aug 2008 19:09

Wat voor kerk is dat dan?
(waar ligt leuchars ?? :S)
Baksteen

APID2007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor APID2007 » 26 aug 2008 19:21

appelflap schreef:waar ligt leuchars ?? :S)

http://en.wikipedia.org/wiki/Leuchars
Schotland in ieder geval :-)
"Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet"
Rom1:16a

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 aug 2008 19:31

Psies, in Schotland en we kerken bij de Free Church in St Andrews.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 aug 2008 11:19

Er is nog iets dat bij gedrag in de kerk lijkt te horen.
In veel kerken wordt eerst King gediend en daarna pas naar het Woord geluisterd, als jullie begrijpen wat ik bedoel.
In onze kerk heeft de dominee er iets van gezegd voor de preek.
"Zo, ik zie dat iedereen gefourageerd is, dan kunnen we nu overgaan tot de verkondiging". Ik heb dat altijd onthouden en er een gloeiende hekel aan gehad, vind het niet horen in de dienst.
Herkenning?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 28 aug 2008 11:27

Vind eten tijdens dienst oneerbiedig en onnodig. Je kunt best wel een half uur luisteren zonder iets in je mond. Het is ook echt een Nederlandse gewoonte, ik heb het hier en in Engeland nog nooit gezien.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 28 aug 2008 11:32

Herkenning ja.
En dan kwam er niet 1 rol langs, nee gelijk een stuk of 5.

In de gemeente waar we nu heengaan, komt er gelukkig niets langs,
en is dat helemaal niet de gewoonte.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 aug 2008 11:38

Tsja, daar kan ik me dan weer totaal niet aan storen.
Ik heb altijd wel iets van mentos o.i.d in mijn tas zitten. Niet alleen voor de kerkdienst dus ;) Van al dat zingen etc krijg je daar ook wel trek in. Ik neem ook gerust een slokje water uit m'n flesje als ik die bij me heb. Zeker als het warm is in de kerk!
En zo'n probleem vind ik het nou ook weer niet. De dominee gaat ook altijd even z'n papieren ordenen, horloge afdoen om de tijd bij te houden en een slokje water drinken. Tegen die tijd heb ik allang een snoepje in m'n mond en zit ik startklaar hoor :)

Maar het is een gewoonte inderdaad. Een rare misschien, haha.
Maar ook als ik een tijd moet autorijden of een flink stuk moet lezen neem ik graag iets mint-achtigs. Dat pept gewoon even op en daardoor kan ik me wél beter concentreren. Dat heeft niet eens met laat slapen etc. te maken, het voorkomt wel een beetje een inkakmoment.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2008 12:48

Riska schreef:Soms denk ik dat wij mensen bang zijn voor de stilte.
In onze kerk zijn gelukkig de stiltemomenten bij de voorbeden behoorlijk lang. Soms, bij een gastpredikant kun je amper ademhalen als hij al verder gaat. Of er angst is dat de stilte verstoord wordt door God Zelf.

We gaan naar de kerk om God te ontmoeten. Enige voorbereiding mag dan volgens mij wel...
Praten kan in onze kerk ook nog na de dienst, want er is altijd koffie.

Moet je eens kijken hoeveel mensen er gelijk na de dienst naar huis gaan om daar koffie te gaan drinken.... En tja, waarom mag het wel NA de dienst maar niet VOOR de dienst? Mij een raadsel.
Laatst gewijzigd door Marnix op 28 aug 2008 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 28 aug 2008 12:50

Nou ik zie het probleem er niet van om wat te eten of te drinken tijdens de dienst. Maar ja ik hou ook eigenlijk niet van het strakke stilzitten en van de ‘foei je maakt te veel geluid’ mentaliteit. Want voor mij doet het er echt niet toe of iemand God groot maakt met of zonder snoepje in de mond.
Laat je leiden door Hem!

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 28 aug 2008 12:53

Ja, dat snoepen vind ik ook heel vervelend, zeker als je daar tegenaan moet kijken. Ik heb dat eens in de kinderkerstdienst gehad, ik stond klaar om het verhaal te vertellen en de hele kauwende gemeente staarde me aan. Ik vond het er heel ongeinteresseerd uitzien en kreeg op slag medelijden met de dominee die daar iedere week naar moet kijken. Vanaf toen heb ik ook geen snoepjes meer gegeten in de kerk :)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 28 aug 2008 13:59

Hier krijg je bij het begin van de dienst ook alle rollen te zien. Dan word je niet meer gestoord tijdens de preek door een rol snoep.

Terug naar “Archief”