Moderator: Moderafo's
kurtyo schreef:Ik zie verschil in evolutie en de evolutietheorie. De laatste is niet waterdicht maar zal best punten van waarheid bevatten. Evolutie is wel degelijk normaal. Dieren en de natuur enz. evolueren er lekker op los. Ik wil wetenschap ook niet uitsluiten zoals veel christenen doen. Wetenschappelijk kan best vele berijkt worden en dat moet zeker niet als kul worden afgedaan. Maar sorry Inspector Morse, Darwin neem ik niet serieus (wat niet wil zeggen dat ik de werkwijze van de christenen waar jij het over had goedkeur)...
everlastingman schreef:Wat betreft dit onderwerp, schepping of dinosaurusen, wil ik je graag doorverwijzen naar http://www.dinoos.nl Dat is zeker de moeite waard om eens een keertje te lezen. Het is een site van mijn zeer geliefde discussiecollega van die andere discussiesite, waar ik waarschijnlijk hier geen reclame voor mag maken. Hij heeft een hele pagina eraan gewijd.
www.dinoos.nl onder De Beste Argumenten TEGEN Evolutie schreef:Evolutie op macro-niveau is geen bewezen feit, maar een theorie, die zo uitgehold is dat deze niet meer te verifiëren is. Daarmee verliest deze theorie zijn wetenschappelijke status
Maarten schreef:Ik heb geen tijd om grondig alle door GRB geboden informatie door te nemen.
Maarten schreef:Wel wil ik graag de opmerking maken dat wanneer er een heleboel geschreven is dat in een bepaalde richting wijst, het daarom nog niet waar is.
Maarten schreef:Zolang er ook onder christelijke wetenschappers geen consensus is over deze zaken hoef je als leek in dezen niet verontrust te zijn als iemand overtuigend overkomt, met een afwijkend standpunt.
Maarten schreef:Dit even ter bemoediging voor diegenen wier overtuiging door GRB wellicht is gaan hellen.
Maarten schreef:Overigens is de oorspronkelijke vraag uit dit topic nauwelijks te beantwoorden zonder de verhouding tussen christelijk geloof en evolutie te behandelen. Dus hard roepen helpt niet Theodoor.
Dat staat reeds voor wat betreft de Bijbel in een andere topic, waarover ik eerder in deze discussie schreef:zie Hoe bijbels is creationisme? http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=1317
parsifal schreef:Wetenschap mag alleen uitspraken doen binnen de kaders van deze wetenschap.
parsifal schreef:Proeven of onderzoeken waarop bepaalde wetenschappelijke theorieen zijn gebaseerd moeten herhaalbaar zijn.
parsifal schreef:Dit is in het kader van zaken die de geschiedenis beschrijven onmogelijk.
parsifal schreef:Zeker als het gaat om Evolutietheorie waar geen directe ooggetuigenverslagen van zijn.
parsifal schreef:Een voorbeeld. Er wordt binnen het creationisme aangenomen dat God Adam schiep als een volwassene (Voor de details eventueel inclusief navel). Zo zou ook naar de aarde gekeken kunnen worden. God schiep een volwassen aarde, inclusief planten, licht van heel ver wegstaande sterren (en voor de detailt eventueel inclusief fossielen).
parsifal schreef:Op grond van wetenschap is volstrekt niet te kiezen tussen deze twee punten, zonder dat er bepaalde levensbeschouwelijke keuzes aan voorafgaan.
parsifal schreef:De wetenschap kan op zijn hoogst zeggen de aarde ziet eruit alsof hij 15 miljard jaar oud is, de natuur gedraagt zich nu zo, en als er geen discontinuiteiten in de natuurwetten zitten (of zelfs als deze wetten niet constant zijn) en we er vanuit gaan dat alles in een vastomlijnde oorsprong is begonnen dan zou de aarde 15 miljard jaar oud zijn. Dit klinkt al een stuk bescheidener dan "De aarde is zo oud", maar geeft wel een veel beter licht op de werkelijkheid.
parsifal schreef:Dit laatste is wat trouwens ook duidelijk gemaakt wordt in het boek "Een pseudoniem van God" van Ronald Meester, dat deze week verschijnt. Hiervoor verwijs ik ook naar een column van Rene van Woudenberg die enige tijd geleden in Trouw stond met als titel "de duim van de koopman".
parsifal schreef:Even een opmerkelijk iets. Ik werk zelf in de modelbouw voor besmettelijke dierziektes. Nu kun je een mooi model maken en je kunt op de een of andere manier berekenen hoe goed de data in dit model passen. Als we nu een model wat ik heb gemaakt vergelijken met het volgende model: God bepaald precies welk bedrijf besmet wordt. Een bedrijf dat besmet is had dus 100% kans om besmet te worden een kans dat niet besmet is had 0% kans om besmet te worden. Je data komen dan perfect overeen met je model. In die zin is het een geweldig model. Toch kiezen we (om goede redenen, denk ik) voor een ander model, juist omdat in het andere model nog voorspellingen te doen zijn. Een wetenschapper gaat echter volledig buiten zijn boekje als hij het model waarin God het exact bepaald als onwaar bestempeld of als onwaarschijnlijk. Daar kan en mag hij vanuit de wetenschap geen uitspraken over doen.
parsifal schreef:Ik heb het idee dat Groenrondballetje ook op deze manier buiten zijn boekje gaat, door de evolutietheorie ook historische claims mee te geven, terwijl deze theorie alleen voor het hier en nu gebruikt mag worden, binnen het wetenschappelijke kader.
ik bestudeer bodem-plant-atmosfeerinteracties, plantengroei, nutrientenstromen, etc. Teveel om op te noemen. Ik doe dus met regelmaat van de klok experimenteel onderzoek op systeemniveau, analyseer veel wetenschappelijk literatuur daarover etc. Mij verbaast regelmatig de grote (aantoonbare) onkunde die wetenschappers over hun eigen vakgebied hebben. Verder ben ik bekend met de arrogantie die er regelmatig heerst, de concurrentie, het oogkleppengedrag en de neiging om in één richting te willen denken. Verder worden details heel erg uitvergroot en opgeblazen. Integraal denken en redeneren is een schaars goed onder wetenschappers.surfer schreef:
Omdat ikzelf wetenschapper ben neem ik uitspraken als 'wetenschappelijk bewezen' met een korreltje zout. Wetenschap is een leuke hobby.
In welke discipline.
Dit is met betrekking tot deze vraagstelling nogal belangrijk, omdat elke discipline zijn eigen referentie-kaders heeft, en het voor veel wetenschappers moeilijk is om naar een andere wetenschappelijk vakgebied te kijken.
Klopt..surfer schreef:
Rom. 3:3 Want wat is het, al zijn sommigen ongelovig geweest? Zal hun ongelovigheid het geloof van God te niet doen? 4 Dat zij verre. Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig; gelijk als geschreven is: Opdat Gij gerechtvaardigd wordt in Uw woorden, en overwint, wanneer Gij oordeelt.
Pas deze Bijbeltekst toe op zowel de uitleg van Gods Werken als op de uitleg van Gods Woord, want in beide uitleg maakt de mens fouten ...
Maarten schreef:Tja, ik dat niets anders dan een dergelijke reactie verwacht. Ik zie dat parsifal al een zinvolle reactie heeft gegeven.
Maarten schreef:Zelf zal ik deze discussie niet gaan voeren. Ten eerste omdat ik veel te weinig kennis heb om bepaalde verschijnselen te verklaren. Ten tweede omdat je een geheel andere visie hebt op de Bijbel. (Dit werd duidelijk in onze discussie over liefde)
Maarten schreef:Ten derde denk ik dat er ook verschillende visies zijn op de waarheidspretenties die de wetenschap denkt te hebben.
Maarten schreef:Het enige wat ik met mijn bericht wil bereiken is dat mensen niet klakkeloos achter jou aan gaan hobbelen, ...
Maarten schreef:... en hun geloof fundamenteel zullen moeten veranderen, ...
Maarten schreef:... door de nuance aan te brengen dat lang niet alle wetenschappers evolutie als oorsprong van de menselijke soort accepteren.
Maarten schreef: (ook niet-christelijke wetenschappers!)
Maarten schreef:Biologie is geen geschiedenis.
Maarten schreef:Je vraag naar een christen bioloog lijkt zinnig, maar een biochemicus als dr. A. van Nieuwamerongen heeft ook wel degelijk hierover nagedacht en verwerpt toch de macroevolutie als feit.
Maarten schreef:De aanwezigheid van macro-evolutie als feit in het wetenschappelijk paradigma maakt het daarmee nog geen historisch feit.
Maarten schreef:Ach ik houd op, ik heb gezegd deze discussie niet te willen voeren, maar ik kan me moeilijk bedwingen omdat er zo ontzettend veel haken en ogen aan zitten om macro-evolutie als feit te accepteren.
Maarten schreef:Je link naar het bewijs van de macro-evolutie werkt overigens niet.
Kate schreef:Ik ga me hier verder ook niet in mengen omdat ik er veel te weinig van af weet. Mijns inziens is de evolutietheorie net zo goed een geloof als het creationisme. Ik had wel ff een vraag aan met name groenrondballetje (ik heb wel je site gezien maar niet uitgebreid bekeken, dus misschien staat daar het antwoord al): Geloof jij ook echt dat je van een aap afstamt?
Kate schreef:Dan nog een laatste opmerking, eigenlijk een aantal vragen: Is deze hele discussie belangrijk? Is dit wezenlijk? M.i niet!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten