Films...wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 aug 2008 18:38

Wullimpie schreef:En jij kunt met plezier kijken hoe een ander zondigt??? heel vreemd.

Dat is iets wat jij invult voor mij, wat trouwens niet juist is ingevuld.

Ik kan alleen pogen er een ander ergens op te wijzen en uit te leggen waarom ik iets of dingen niet als prettig zou ervaren. Ik probeer mij liever verre te houden van het veroordelende vingertje (hoewel dat mij ook niet altijd lukt). Ik heb genoeg aan mijn eigen zonden. Denk maar eens aan de bijbelse uitspraak van de balk en de splinter.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 aug 2008 18:53

Jij belt de acteurs uit die film op?
En nee, dat bedoel ik niet gekscherend.

Ik neem aan dat jij (en anderen die dit lezen) het erg vind(en) als er wordt gezondigd.
Waarom dan toch de angst om iets als "verkeerd" te bestempelen.
In de bijbel worden zoveel dingen als verkeerd bestempeld, dus onbijbels kun je het niet noemen.

En dat van die splinter en de balk vind ik in deze context dan weer een dooddoener, Jezus heeft dat immers niet gezegd om ons monddood te maken, een paar hoofdstukken daarvoor noemt Hij ons immers nog het zout der aarde, maar om ons er op te wijzen dat we in het vermanen van onze naaste niet moeten vergeten om eerst de balk uit onze eigen ogen te halen.

Gij geveinsde! werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 aug 2008 19:53

Wullimpie schreef:Jij belt de acteurs uit die film op?
En nee, dat bedoel ik niet gekscherend.

Ik neem aan dat jij (en anderen die dit lezen) het erg vind(en) als er wordt gezondigd.
Waarom dan toch de angst om iets als "verkeerd" te bestempelen.
In de bijbel worden zoveel dingen als verkeerd bestempeld, dus onbijbels kun je het niet noemen.

En dat van die splinter en de balk vind ik in deze context dan weer een dooddoener, Jezus heeft dat immers niet gezegd om ons monddood te maken, een paar hoofdstukken daarvoor noemt Hij ons immers nog het zout der aarde, maar om ons er op te wijzen dat we in het vermanen van onze naaste niet moeten vergeten om eerst de balk uit onze eigen ogen te halen.

Gij geveinsde! werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.

Wullempie. ik denk persoonlijk dat het vloeken in een film zwaar overschat wordt, die keer dat het een keer voorkomt til ik er niet zo zwaar aan. Ik ben niet die gene die vloekt, het enige wat ik dan wel eens denk "Vader vergeef het hun etc".. Als je de lijn te strak stelt, zou je feitelijk als een kluizenaar moeten gaan leven, daar je er niet altijd aan vloeken of verbasteringen ervan ontkomt, niet tijdens het boodschappen doen, niet tijdens je werk etc etc... Niet naar de bioscoop gaan of een film niet kijken omdat er "misschien" in gevloekt word is het creëren van een schijnwereld.
Meer bezwaarlijk vind ik sommige cabaretiers, die soms lijken te vloeken om maar te vloeken.

Jij schrijft: 'Waarom dan toch de angst om iets als "verkeerd" te bestempelen.' Als de kans of de gelegenheid zich voordoet zal ik mensen zeker aanspreken op vloeken. Iemand die niet gelovig is kan je niet rucksichloos aanspreken door te zeggen dat hij iets verkeerds doet, daar hij niet gelovig is. Je kunt een persoon wel proberen uit te leggen waarom jij het vervelend vindt dat er gevloekt wordt.

W.b het zout der aarde, dat lees ik uit als er op uittrekken, mogen getuigen van het evangelie. Niet als zijnde muurtjes optrekken en met het vingertje wijzen en veroordelen. Dat maakt iemand geen visser van mensen, de netten zullen schamelijk leeg blijven denk ik....

Harold.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Harold. » 14 aug 2008 22:39

Ik ben zowieso al niet zo'n tv kijker, maar ik ben wel duidelijk gaan schiften in de programma's waar ik wel en absoluut niet naar kijk.

Programma's als de Gouden kooi oid, en Geer en Gor, daar kijk ik zowieso niet naar. Het ene is net Sodom en Gomorra, en bij het andere programma klinkt er om de x aantal seconden wel een vloek.

Heb de discussie hier thuis wel eens gehad, mijn stelling was: hoe kun je zo'n programma kijken en de volgende dag vrolijk aan het avondmaal gaan. Naar mijn idee rijmt dat niet.

Dan kun je een reactie krijgen in de trend van: "Ja hallo: dan kun je ja niets meer kijken tegenwoordig..."

En inderdaad, een beetje filteren voor jezelf is helemaal niet verkeerd, want in ons geval kijkt er af en toe ook zo'n kleine van 3 jaar mee, en wat voor jezelf gewoon is, wordt voor een kind ook vanzelfsprekend.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 aug 2008 11:04

Dan kijk je verantwoord TV, als je bewuste keuzes maakt dat je bepaalde dingen niet en andere juist wel wilt zien.
Voor mij zijn praktisch alle cabaretprogramma 's not-done. Ik heb soms het gevoel dat bewust gekwetst wordt. Al bij soms een vooraankondiging heb ik teveel gezien. Programma's waarbij een ander niet in zijn/haar waarde wordt gelaten zijn ook niet het bekijken waard.

Ik denk dat je bijna automatisch bepaalde uitzendingen links laat liggen en andere juist wel wil bekijken.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 aug 2008 11:44

goshen schreef:Zelf begin ik steeds minder films te kijken, vaak is het één grote ergenis. Ooit een keertje de film "Men in Black" bekeken, het eerste woord in deze film is een vloek, ik zie dat als een provocatie. Het kan aan mij liggen maar soms word je echt paranoide van. Bij de Hollywood producties komen Christenen er consequent slecht vanaf, doordat ze hypocriet zijn, toch vloeken of door 'verkeerd' te bidden. Bijvoorbeeld in die film waarin trucks veranderen in Robots (ben de naam vergeten). Ik zat er al een beetje op te wachten en ja hoor, de 'bad guy' droeg een kettinkje met een kruisje.

[...]
ik vind zulke films (Men in Black, "zwarte" films e.d. met alle respect voor zwarte mensen) toch niet goed om naar te kijken. Ze vloeken bij het leven, beschermen fam. met wapens en ondertussen wel even een kruisje omhangen. Sorry, maar dan zap ik m weg. Als er veel gevloekt wordt zap ik m gewoon weg! Mijn man let daar minder op, hij vind het dan gewoon 'een goede film' maar ik kan er niet tegen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 15 aug 2008 12:31

Vloeken om het vloeken vind ik irritant. Vloeken omdat het realistisch is of een leven(sstijl) weergeeft heb ik geen problemen mee. Maar een goeie film zal ik om een vloek nooit missen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 aug 2008 17:47

Gurkie schreef:Vloeken om het vloeken vind ik irritant. Vloeken omdat het realistisch is of een leven(sstijl) weergeeft heb ik geen problemen mee. Maar een goeie film zal ik om een vloek nooit missen.
Waarom heb je er geen problemen mee als het een leven(stijl) weergeeft en wel als er "gewoon" wordt gevloekt ?? God al ook hen die Zijn Naam ijdelijk (zomaar, gewoon, nutteloos) gebruikt straffen!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 15 aug 2008 18:03

Op dit moment gaat de discussie vooral over het wel of niet vloeken.
Mensen denken, als het goed is, na over wat ze zeggen (daar heb je hersens voor gekregen). Dus ook voor vloeken kies je wel of niet. En dan maakt het niet uit of dat wel of niet bij een film zou passen.
Vloeken blijft vloeken. Dat is nooit goed te praten.

In hoeverre zetten jullie de TV/film uit als het bloot/hedonisme/drank/drugs/macht je om de oren vliegt?
De TV/film is een goede afspiegeling van wat er in de maatschappij aan thema 's spelen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er in het 'Carpe Diem' als nooit tevoren wordt gevlucht. Een puur, eerlijke levensstijl is steeds verder te zoeken en wordt als saai bestempeld. Dat irriteert mij en daarom alleen al heb ik een hekel aan films waarin deze levensstijl gepromoot wordt. En ik geloof heilig in beinvloeding. Dat merk ik al bij mijzelf als ik bepaalde ranzige beelden voorbij zap. Het 'went' steeds meer, het is net een hersenspoeling.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 15 aug 2008 18:13

Vroeger keek ik ook heel veel films, maar nu niet meer. we hebben nu trouwens alleen ned 1/2/3 en kijken nooit films. De enige film die ik regelmatig keek was dr Quinn. Ik had ook zoiets van die levenstijl in films verafschuw ik in het gewone leven en met een film zit je van de zonde te genieten, dat kan niet.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 aug 2008 18:27

Ik heb sowieso het geduld niet voor een film, maar ik vind er ook zelden echt iets aan.
Ik denk trouwens niet dat vloeken een keuze is. Tenminste, niet altijd.
Op mijn werk vloeken mensen zo vaak, en als ik ze er dan op wijs (niet persé omdat ik Christen ben, maar omdat vloeken sowieso niet mag hier), dan schrikken ze soms, ze wisten niet dat het iets ergs betekende, en dat mensen dat erg zouden vinden. Ze zijn er gewoon mee groot gebracht.

Ik kijk liever ook niet teveel tv, nu het ding op onze slaapkamer staat, zap ik wel eens, maar dan kom ik al zoveel rotzooi tegen.
En als ik eerlijk ben, vind ik vloeken minder erg dan dat geschiet in films. Nouja, erger...ik denk dat dat schieten enorm veel agressie los kan maken bij mensen, wat nooit goed kan zijn.
Ik kijk sowieso nooit films via de tv, en verder probeer ik alleen iets te kijken wat ik echt wil, zoals nu het schoonspringen en turnen van de OS, en medische programma's, want al dat gezap, dat vind ik ook niks.

Liefst doe ik het hele apparaat weg, maar dat zal wel niet gebeuren ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 aug 2008 23:54

Ik merk dat films kijken me van God afhoud. Mede doordat er zoveel gebeurd wat niet is volgens God's wil...en als ik daarna kijk ter vermaak geloof ik niet dat het wat bijdraagt aan mijn levensdoel!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 aug 2008 01:30

essieee schreef:Ik merk dat films kijken me van God afhoud. Mede doordat er zoveel gebeurd wat niet is volgens God's wil...en als ik daarna kijk ter vermaak geloof ik niet dat het wat bijdraagt aan mijn levensdoel!

Kan je dit wat breder uitleggen, ik snap niet goed wat jij bedoelt met van God afhouden en het niet bijdragen aan jouw levensdoel?

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 16 aug 2008 12:01

Is wat men nu onder vloeken verstaat hetzelfde als het vloeken van Gods naam in de Bijbel? Het lijkt mij van niet. Actief God lasteren is heel wat anders dan verbasterde eedformules bezigen of het gebruik van sexuele taboewoorden. Ik heb weinig moeite met vloeken in films. Ik beoordeel een film veel eerder op de boodschap. Is die positief, dan kijk ik hem graag.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 16 aug 2008 13:21

Ter aanvulling op Gio, ook kwalitatief goede films (goed camerawerk, goed acteerwerk etc.) is ook een reden om een film te kijken, alsmede films met een diepere filosofische laag. En ja, dan kan het zijn dat er geweld in voorkomt, schuttingtaal gebruikt wordt of seksueel getinte scenes erin voorkomen. Zolang die in een context gezet worden, waardoor er een zekere duidelijkheid omtrent te reden wordt geschept, waardoor je er een oordeel over kan vellen denk ik dat er geen groot probleem is.

Films met geweld om het geweld, zoals bijvoorbeeld de Mission impossible films, Die hard etc. vind ik an sich niet heel geschikt.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Terug naar “Archief”