Ellende in de wereld; hoe uit te leggen aan niet-christenen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Re: Ellende in de wereld; hoe uit te leggen aan niet-christe

Berichtdoor Jantjes » 29 jul 2008 13:10

coupe soleil schreef:Beste mensen,

Sinds enige tijd heb ik contact met een stel die vragen stelde over het geloof en de bijbel. Inmiddels zijn ze voorzien van een bijbel en een handleiding om deze wat beter te begrijpen. Vaak stellen ze vragen over zaken die ik als vanzelfsprekend aanneem. Heel mooi om je dan te verdiepen in 'simpele' bijbelgedeelten en je zo te verwonderen over wat God eigenlijk zegt! EN naar ik hoop draagt het iets bij voor deze mensen om de bijbel en de God van de bijbel wat beter te leren begrijpen.

Probleem waar die mensen tegenaan lopen is dat zij alle ellende in de wereld niet kunnen rijmen met een God die liefde is en die wil dat de mensen gelukkig worden. En ik moet bekennen dit zelf ook verschrikkelijk moeilijk te vinden. Probleem is dat ik totaal niet weet hoe ik zoiets goed moet uitleggen. God is almachtig, waarom is de ellende er? Je kunt mensen erg slecht overtuigen van de 'verkeerde basis' van de mens. En voor mezelf blijft het eerlijk gezegd ook steeds moeilijk om maar te geloven en te accepteren dat de ene mens gewoon pech heeft en de ander geluk. Want in feite komt het daarop neer. Heb je de pech in China te wonen, dan kom je samen met honderden anderen om bij een aardbeving. Heb je de pech om in Afrika te wonen, dan is de kans groot dat je samen met velen HIV-besmet bent. Et cetera.

Let wel: de betreffende mensen lezen sinds kort de bijbel en komen daar (hun woorden) allerlei hilarische en Jomanda-achtige verhalen in tegen.

Wie kan me helpen? Ik wil ze graag een goed antwoord kunnen geven. Uiteraard is het niet erg om toe te geven dat je dingen zelf niet weet, dat accepteren ze ook. Maar het probleem daarbij is dat ze de bijbel dan meer als een interessant boek lezen met hier en daar wat goede dingen.

Uiteraard bid ik elke dag of het lezen in de bijbel voor deze mensen gezegend wordt en ze daardoor Jezus mogen leren kennen. Maar hopelijk hebben jullie ook wat hulp voor me om het duidelijk te kunnen verwoorden.

Alvast dank!

Beste coupe soleil

Wist je dat jou vraag en de vraag van ‘het stel’ welke je noemde, een ontzettende grote invalshoek is van de boze of tegenstander van God in je ziel.
Let wel ik neem jou en dat stel niet kwalijk want zelf wordt ik ook door dezelfde boze aangevallen met dergelijk vragen waarop ik zomaar geen antwoord weet.
Ook ik heb mensen om mij heen die gelijksoortige vragen stellen en voornamelijk de vraag als: ‘God is toch liefde waarom dan…. deze ellende en…. die ellende’.

Het grootse probleem is als je God nog niet kent God helemaal geen liefde voor je is.
Het wordt ook door mensen die zeggen gelovig te zijn klakkeloos gezegd dat God liefde is voor alle mensen en wordt er vervolgens verwezen naar een bekende Bijbel tekst die dat schijnt te zeggen.
We moeten altijd maar goed ik gedachten houden dat er twee soorten mensen zijn. Dat zijn mensen die God hebben leren kennen in Zijn Heiligheid, rechtvaardigheid en goedheid en mensen die daar altijd tegenstander van zullen zijn en blijven.

Ook een heel grote vraag die in ons hart naar boven borrelt en van de duivel afkomstig is, is: ‘waar komt het kwade vandaan’. Ik heb daar zelf nog nooit een antwoord op gekregen. Ik weet alleen dat het kwade er is en dat kan iedereen zien en horen om zich heen en dat is heel belangrijk! Waarom is dat belangrijk? Omdat God van ons vraagt om het kwade te verlaten en het goede te doen overeenkomstig Zijn Verbond. Dat is de inhoud van die Bijbel die je gegeven heeft aan ‘dat stel’ en voor jezelf en… dat maakt een mens gelukkig.

Ik maak ook uit je schrijven op dat je nog met veel vragen zit waar je niet uitkomt ondanks je de Bijbel lees. Zou dat het doel van de Bijbel zijn denk je om je achter te laten met vragen waar je niet uitkomt? Ik denk van niet daarom raad ik je aan om eerst zelf verenigd te worden met God voordat je vragen van een ander kan beantwoorden.
Kijk een op deze internetsite om echt gelukkig te worden.

http://home.kpn.nl/velde755/

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 29 jul 2008 14:58

Ik hoor sympathie in je post, Jantjes, maar ik vind het té makkelijk gezegd allemaal. Dit soort vragen meteen aan 'het kwade' en de duivel toeschrijven, lijkt mij een geval van oogkleppen. Ik geloof namelijk niet dat de duivel vragen in je hoofd kan opwerpen. Het probleem is dat hij het kwaad doet opleven in de samenleving en dat God ons hersens heeft gegeven. Die combi kan gevaarlijk zijn. Maar vragen stellen is niet des duivels. Het is pas duivels als die vragen ons bij God vandaan trekken.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 jul 2008 15:20

WvW schreef:
Cathy schreef:Nog iets: kwaad is de afwezigheid van God..is Hij niet alomtegenwoordig dan?

Zeker is hij alomtegenwoordig, maar volgens mij klopt het wel dat kwaad de afwezigheid van God is. De hel is toch de plaats waar God niet is (of waar de schepsels zover als mogelijk bij God verwijderd zijn)?

Dat heb ik ook zo geleerd ja, maar toch klopt er iets niet. Iets kan toch niet tegelijkertijd waar en niet waar zijn?

Misschien moeten we de alomtegenwoordigheid anders uitleggen dan?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 29 jul 2008 16:46

Zou dat het doel van de Bijbel zijn denk je om je achter te laten met vragen waar je niet uitkomt?

Niet het doel nee, maar zoals je ook zelf aangeeft in je post, er zijn zaken waar je nu nog geen antwoord op krijgt.

‘waar komt het kwade vandaan’. Ik heb daar zelf nog nooit een antwoord op gekregen.

Zeker geen reden om te zeggen dat iemand God nog niet kent.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 29 jul 2008 17:11

Weer dank voor de reacties.

Jantjes, ik denk dat je mijn verhaal niet zo goed begrijpt. En van de laatste alinea van je post word ik een beetje verdrietig.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 29 jul 2008 18:52

Jantjes schreef:Het grootse probleem is als je God nog niet kent God helemaal geen liefde voor je is.
Het wordt ook door mensen die zeggen gelovig te zijn klakkeloos gezegd dat God liefde is voor alle mensen en wordt er vervolgens verwezen naar een bekende Bijbel tekst die dat schijnt te zeggen.
We moeten altijd maar goed ik gedachten houden dat er twee soorten mensen zijn. Dat zijn mensen die God hebben leren kennen in Zijn Heiligheid, rechtvaardigheid en goedheid en mensen die daar altijd tegenstander van zullen zijn en blijven.

Gooit u hier de wedergeboorte en bekering nu overboord, Jantjes? :shock:

En over dat eerste: Mogen wij ons niet altijd onvoorwaardelijk tot Hem keren, ondanks onze zondigheid? Ik zeg niet dat we dus maar zondig moeten leven "omdat Hij ons toch altijd maar vergeeft", maar ook als wij van Zijn wegen afdwalen is Hij er toch voor ons? En is Hij niet verheugd om elk schepsel dat Zijn weg wil bewandelen? Mogen wij niet allen kinderen Gods zijn, Jantjes?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 jul 2008 10:47

GKN'er schreef:
Jantjes schreef:Het grootse probleem is als je God nog niet kent God helemaal geen liefde voor je is.

Gooit u hier de wedergeboorte en bekering nu overboord, Jantjes? :shock:

En over dat eerste: Mogen wij ons niet altijd onvoorwaardelijk tot Hem keren, ondanks onze zondigheid? Ik zeg niet dat we dus maar zondig moeten leven "omdat Hij ons toch altijd maar vergeeft", maar ook als wij van Zijn wegen afdwalen is Hij er toch voor ons? En is Hij niet verheugd om elk schepsel dat Zijn weg wil bewandelen? Mogen wij niet allen kinderen Gods zijn, Jantjes?
We moeten de vraag van de topicstarter in het oog houden.
Die vraag gaat over mensen die de ellende in de wereld niet kunnen plaatsen met een God van liefde die mensen gelukkig wil maken.

Natuurlijk mogen wij ons altijd tot God wenden met al onze zondigheid, maar niet zomaar op onze eigen manier. Ook daarover staan veel voorbeelden in de Bijbel over mensen die op hun eigen manier God gingen dienen en die God niet wilde horen. We zijn dus niet zomaar kinderen Gods, daar zijn voorwaarden aan verbonden. Die voorwaarden zijn 10 woorden die God Israel en ons gegeven heeft wat zonden zijn. Die 10 woorden die Mozes heeft uitgegeven in de 10 geboden of decaloog moeten wij altijd in onze gedachten houden in ons leven. Dan wordt zonden een persoonlijk zaak en hoeven jou zonden niet mijn zonden te zijn.

De mensen waar de topicstarter het over heeft staan met gebalde vuisten tegenover God hoewel zij dat zelf niet zo zien en waarschijnlijk de topicstarter ook niet. Dat komt omdat de mensen die zeggen gelovig te zijn God de wereld lief heeft. Maar dat is niet zo God haat deze wereld omdat zij in zonden is, nochtans wil God mensen uit die zondige wereld redden. Dat is een wonder van Gods genade hoewel daar toch mogelijkheden voor zijn omdat Gods Verbond onwankelbaar is.

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jul 2008 11:05

Jantjes schreef:De mensen waar de topicstarter het over heeft staan met gebalde vuisten tegenover God hoewel zij dat zelf niet zo zien en waarschijnlijk de topicstarter ook niet. Dat komt omdat de mensen die zeggen gelovig te zijn God de wereld lief heeft. Maar dat is niet zo God haat deze wereld omdat zij in zonden is, nochtans wil God mensen uit die zondige wereld redden. Dat is een wonder van Gods genade hoewel daar toch mogelijkheden voor zijn omdat Gods Verbond onwankelbaar is.

Hoe weet jij dat mensen met gebalde vuisten tegenover God staan, als ze ongelovig zijn? Meestal zijn ze totaal onverschillig en wat meewarig naar mensen die wel geloven.
Dan: God haat de wereld niet. God heeft Zijn schepping lief. En die Schepping is de ganse wereld met alles wat daarop groeit en bloeit en bewoond door de mens. En dat Hij die wereld liefheeft zegt Jezus in het gesprek met Nicodemus:
"Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar het eeuwig leven heeft." Johannes 3: 16, maar dat zul je ongetwijfeld weten.

Maar nogmaals: ik denk dat niet alleen ongelovigen moeite hebben met alle leed en pijn in deze wereld, maar ook vele gelovigen.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 31 jul 2008 11:30

Riska schreef:Maar nogmaals: ik denk dat niet alleen ongelovigen moeite hebben met alle leed en pijn in deze wereld, maar ook vele gelovigen.

Helemaal met je eens! Het is soms best moeilijk om antwoorden te geven op vragen als waarom wordt China getroffen door een ernstige aardbeving en wij niet? Ik denk dat die vragen heel moeilijk (of misschien wel niet) te beantwoorden zijn.

Zelf sprak ik in Sri Lanka een aantal Tsunami slachtoffers, zij vertelde mij dat ze het helemaal niet gek vonden dat dit gebeurd was. Er was daar zoveel zonde en onreinheid dat ze het zagen als straf van God. Betekend dit dan dat we zomaar alles kunnen bestempelen als straf van God, dat vind ik zelf er moeilijk en denk ook niet dat het zo is. Wel mogen wij denk ik erg blij en dankbaar zijn dat het hier in Nederland zo super goed gaat en er geen rampen plaats vinden.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 aug 2008 10:22

Ger(nl) schreef:Helemaal met je eens! Het is soms best moeilijk om antwoorden te geven op vragen als waarom wordt China getroffen door een ernstige aardbeving en wij niet? Ik denk dat die vragen heel moeilijk (of misschien wel niet) te beantwoorden zijn.

Zelf sprak ik in Sri Lanka een aantal Tsunami slachtoffers, zij vertelde mij dat ze het helemaal niet gek vonden dat dit gebeurd was. Er was daar zoveel zonde en onreinheid dat ze het zagen als straf van God. Betekend dit dan dat we zomaar alles kunnen bestempelen als straf van God, dat vind ik zelf er moeilijk en denk ook niet dat het zo is. Wel mogen wij denk ik erg blij en dankbaar zijn dat het hier in Nederland zo super goed gaat en er geen rampen plaats vinden.

Ik vind het alleen acceptabel iets een straf van God te noemen, als mensen het zelf zeggen. Dus als de slachtoffers van de tsunami zoiets zelf zeggen en kennelijk geloven, dan accepteer ik dat. In die tijd waren er hier in Nederland mensen die dat zeiden, dat het een straf van God was. Dat is voor mij persoonlijk onverteerbaar. Want waren/zijn wij beter dan die arme sloebers daar??

Ik kan overigens helemaal niks met een God die op die manier zou straffen. Dat noem ik geen straffen meer maar mishandeling...

Ik geef eerlijk toe aan gelovigen en niet-gelovigen dat ik er geen weg mee weet, met alle leed, alle ziekte, alle natuurrampen. Ik heb er geen enkele uitleg voor, weet alleen voor mijzelf dat God mij draagt, omdat Hij mijn verdriet en pijn kent.
Mijn ervaring is dat niet-gelovigen het waarderen, dat je ergens doodgewoon geen antwoord op weet.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 01 aug 2008 10:32

En de zondevloed dan?.............

12 Toen zag God de aarde, en zie, zij was verdorven; want al het vlees had zijn weg verdorven op de aarde.

13 Daarom zeide God tot Noach: Het einde van alle vlees is voor Mijn aangezicht gekomen, want de aarde is door hen vervuld met wrevel; en zie, Ik zal hen met de aarde verderven.

In deze hevige vorm zal het niet meer gebeuren heeft God gezegd, maar God kan dus wel op dit soort manieren straffen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 01 aug 2008 10:53

Als jij het zo wil zien, is dat wat mij betreft prima. Ik kan er echt helemaal niks mee. Dan zou voor mij zelfs kruis en Opstanding voor niets zijn geweest.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 01 aug 2008 12:22

De mensen waar de topicstarter het over heeft staan met gebalde vuisten tegenover God hoewel zij dat zelf niet zo zien en waarschijnlijk de topicstarter ook niet. Dat komt omdat de mensen die zeggen gelovig te zijn God de wereld lief heeft. Maar dat is niet zo God haat deze wereld omdat zij in zonden is, nochtans wil God mensen uit die zondige wereld redden. Dat is een wonder van Gods genade hoewel daar toch mogelijkheden voor zijn omdat Gods Verbond onwankelbaar is.

Nee, Jantjes, je interpreteert e.e.a. nog steeds onjuist. Die mensen staan niet met gebalde vuisten tegenover God, ook niet onbewust.

En dat God de wereld haat geloof ik niet.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 03 aug 2008 11:38

coupe soleil schreef:

Nee, Jantjes, je interpreteert e.e.a. nog steeds onjuist. Die mensen staan niet met gebalde vuisten tegenover God, ook niet onbewust.

En dat God de wereld haat geloof ik niet.
Als God de wereld haat (ook vanaf het begin der wereld) dan had Hij nooit geschapen. Hij wilde zondaars juist een kans geven om behouden te worden d.m.v. het bloed van Jezus.

@Riska: je schrijft dat je tegen mensen zegt dat je het niet weet wat die rampen betreft e.d.
En dit dan?
Mattheus 24 va vers 6 schreef:6 Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen.
7 Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk tegen het andere, en overal zullen er hongersnoden uitbreken en zal de aarde beven:
8 dat alles is het begin van de weeën.
9 Dan zal men jullie onderdrukken en doden, en jullie zullen door alle volken worden gehaat omwille van mijn naam.
10 Velen zullen dan ten val komen, ze zullen elkaar verraden en elkaar haten.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Riska

Berichtdoor Riska » 03 aug 2008 11:50

Kwebbel schreef:@Riska: je schrijft dat je tegen mensen zegt dat je het niet weet wat die rampen betreft e.d.
En dit dan?
Mattheus 24 va vers 6 schreef:

6 Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen.
7 Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk tegen het andere, en overal zullen er hongersnoden uitbreken en zal de aarde beven:
8 dat alles is het begin van de weeën.
9 Dan zal men jullie onderdrukken en doden, en jullie zullen door alle volken worden gehaat omwille van mijn naam.
10 Velen zullen dan ten val komen, ze zullen elkaar verraden en elkaar haten.

Dat kun je toch niet aan mensen vertellen die nergens in geloven??

Los daarvan: ik kan niks met dit soort teksten. Ik weet dat ze in de Bijbel staan, maar toch... Wat moet ik ermee?
Hoe verklaart het dat iets elders wel plaatsvindt en hier niet (als het om oorlogen, natuurrampen en zo gaat)?
Hoe verklaart het dat soms gelovige mensen onvoorstelbaar leed te verdragen krijgen en anderen niet? Dat is toch allemaal niet uit te leggen aan een ander? En ik kan het ook naar mijzelf niet uitleggen.
Ik heb geworsteld met die vragen, ik heb God bestormd met die vragen. Want ik begrijp er allemaal helemaal niks van.

Ik weet maar één ding: dat God mijn ziel bewaart, dat Hij mij draagt, door al die dingen die mij zijn aangedaan of overkomen in mijn leven.
Maar bij dat alles wijzen op God als zou Hij mij er de hand in gehad hebben, dat kán ik zelf niet geloven en al helemaal kan ik dat niet uitleggen aan een ander.

Terug naar “Archief”