Waar staat CGK voor ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 jul 2008 09:09

tante-tortel schreef:Misschien moet jij het dan nog eens goed navragen?
Mijn vriendin kerkt in Dordt centrum en denk maar niet dat die predikant in zuid mag preken en visa versa indemdito.
En nee ook binnen de GKV is een ongezonde pluriformiteit.
Maar ik ben dan ook geen lid van de GKV , dat is niet mijn kerkverband.

Het mág best, dat het niet gebeurt is wat anders.
Ik heb zelf in een 'lichte' CGK gekerkt. Toen we vacant waren kregen we regelmatig wat zwaardere dominees. Het pást gewoon niet. Niemand die er echt moeilijk over deed, het wordt inderdaad gewoon geaccepteerd.
De verschillen binnen de CGK zijn groot, maar echt problemen geeft dat niet geloof ik. En laat mij het eerste kerkverband maar eens zien waar ze geen verschillen hebben.
Zolang Jezus nog niet terug is, zullen we dat ook nooit meemaken.
pobody's nerfect

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jul 2008 13:39

Speedy schreef:
tante-tortel schreef:Nu ik zal omschrijven wat ik hier in Dordt zie: twee CGK kerken waarvan beide een predikant hebben en waarvan ze beide niet bij de andere CGK kerk mogen voorgaan.
Dus hetzelfde kerkverband maar onmogelijk om binnen dat kerkverband in elke kerk te mogen preken.
Lijkt me geen gezond kerkverband.

HAHAHA, sorry dat ik hier om lach. De predikant van Dordt-Centrum preekt wel bij Dordt Zuid. Het is gewoon een fact of live dat er verschillen zijn en dat onderling dat gewoon wordt geaccepteerd. Daarnaast wil jij aangeven dat het bij de GKV niet zo is? Ze hebben net zelfs een scheuring gehad ook niet helemaal gezond dacht ik zo. Dus voordat je iets ongezonds noemt moet je wel even weten hoe het in elkaar zit en ook naar je eigen kerkverband kijken.
We gaan mekaar niet afkraken he? We zijn Christen allemaal :wink:

Welke scheuring bedoel je Speedy?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 24 jul 2008 14:19

kwebbel schreef: We gaan mekaar niet afkraken he? We zijn Christen allemaal :wink:

Welke scheuring bedoel je Speedy?

Tja, TT vind de CGK ongezond niet ik ;-)

De scheuring van de GKV waar een aantal gemeenten en een predikant een nieuw kerkverband zijn begonnen. Hersteld Gereformeerden

Bij het ND kan je meer info erover krijgen

http://www.nd.nl/htm/dossier/verschuivi ... /index.htm
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jul 2008 14:40

Een aantal jaren geleden: ik denk 5, stond er een andere predikant in de CGK zuid van Dordrecht en die mocht niet preken in Centrum.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 24 jul 2008 14:43

tante-tortel schreef:Een aantal jaren geleden: ik denk 5, stond er een andere predikant in de CGK zuid van Dordrecht en die mocht niet preken in Centrum.

Ja en?

Ik heb nog een vraag open staan: bij welk kerkverband hoor jij dan?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2008 15:05

Inderdaad, nog wel de enige ware kerk ook. Dat deel je vast graag.

Mag ik een gokje doen Tante Tortel? Is het de in 2006 uit de Hersteld Gereformeerde Kerk gezette gemeente van Zwijndrecht?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 24 jul 2008 15:08

Marnix schreef:Inderdaad, nog wel de enige ware kerk ook. Dat deel je vast graag.

Mag ik een gokje doen Tante Tortel? Is het de in 2006 uit de Hersteld Gereformeerde Kerk gezette gemeente van Zwijndrecht?
:shock:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 jul 2008 15:38

tante-tortel schreef:Een aantal jaren geleden: ik denk 5, stond er een andere predikant in de CGK zuid van Dordrecht en die mocht niet preken in Centrum.

Van wie mocht de predikant daar niet preken? Dat is volgens mij weer een ongefundeerde stelling. Ikgeloof niet dat daar iets over in de kerkorde van de CGK staat.

De bedoeling van dit topic was om de grondbeginselen van de CGK te bespreken en niet om te oordelen wat een gezond of een ongezond kerkverband is.

@ Kwebbel, bij de evangelische boekhandel zijn er hele leuke en makkelijk leesbare boekjes over de CGK ( en over andere gereformeerde stromingen). Heb er indertijd zelf ook wat gekocht om de verschillen binnen de gereformeerde gezindte aan mn man uit te kunnen leggen.
En zoals Marnix het ook al aangaf dat boekje van ds. Velema is ook erg duidelijk.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 24 jul 2008 17:21

ajl schreef:Van wie mocht de predikant daar niet preken? Dat is volgens mij weer een ongefundeerde stelling. Ikgeloof niet dat daar iets over in de kerkorde van de CGK staat.

Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Inderdaad staat er niets over in de kerkorde, de nuancering zit hem in het feit dat de predikant van zuid niet gevraagd wordt zo simpel is het. En waarvoor zou het moeten als je toch altijd een predikant op de zondag kan krijgen. 8)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 jul 2008 17:37

Altijd een predikant op zondag? De komende 3 weken hebben wij preeklezen......( cgk rotterdam oost).

( heb zelf ook enige tijd gekerkt in dordt zuid en het klopt inderdaad dat bepaalde dominees niet gevraagd worden, maar dat is volgens mij in elk kerkverband zo)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 24 jul 2008 18:04

ajl schreef:Altijd een predikant op zondag? De komende 3 weken hebben wij preeklezen......( cgk rotterdam oost).

3 weken is wel erg veel. Kan de tijd niet verzet worden en dat er dan een andere R'damse predikant voorgaat? Ik zelf vind over het algemeen preeklezen ook goed (wij hebben goede lezers), maar ik zie wel dat kinderen moeilijker kunnen luisteren en dat dat makkelijker gaat als er een predikant is. Tja en wij hebben dit jaar nog 3x lezen en verder alle zondagen een predikant.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 24 jul 2008 21:15

Dat de ene predikant niet voor zou mogen gaan bij de andere is een totaal ongefundeerde uitspraak van TT die werkelijk nergens over gaat.

Dat het is bepaalde gevallen niet handig is is een ander verhaal.
In Ermelo nodigden zijn niet als eerste keuze een zwaardere dominee,
Af en toe wel maar dan zat de kerk niet echt heel erg vol

Is niet goed maar wet te begrijpen.

Het heeft dus niets met wel of niet mogen te maken maar wel met het karakter van de gemeente.

Heb driefamilieleden die dominee binnen CGK zijn. Zelfs daar zitten enorme verschillen in. Grappig is dat dat op verjaardagen blijkt dat allen in andere gemeentes preken.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 03 aug 2008 11:44

ajl schreef:@ Kwebbel, bij de evangelische boekhandel zijn er hele leuke en makkelijk leesbare boekjes over de CGK ( en over andere gereformeerde stromingen). Heb er indertijd zelf ook wat gekocht om de verschillen binnen de gereformeerde gezindte aan mn man uit te kunnen leggen.
En zoals Marnix het ook al aangaf dat boekje van ds. Velema is ook erg duidelijk.
ik heb m bij m'n schoonmoeder gevraagd dus ik kan gaan uitpluizen :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 aug 2008 08:27

kwebbel schreef:
ajl schreef:@ Kwebbel, bij de evangelische boekhandel zijn er hele leuke en makkelijk leesbare boekjes over de CGK ( en over andere gereformeerde stromingen). Heb er indertijd zelf ook wat gekocht om de verschillen binnen de gereformeerde gezindte aan mn man uit te kunnen leggen.
ik heb m bij m'n schoonmoeder gevraagd dus ik kan gaan uitpluizen :wink:

Pluis ze! :wink: Ik hoop dat het boek je een duidelijk(er) beeld van onze kerken geeft!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 aug 2008 08:35

Ik snap iets niet helemaal denk ik. Waarom is het erg als een dominee in de ene kerk van het kerkverband niet mag preken en in de andere wel?
Ik weet uit onze eigen gemeente ook wel dat bepaalde dominee's niet gevraagd werden. Omdat die gewoon te 'zwaar' waren voor onze gemeente. Met de uittreding van de Herstelden is dat wel voor een deel opgelost.
Maar het is toch alleen maar logisch? En al helemaal in de CGK volgens mij. Want ik zou het allerliefst in de CGK in Dordt gaan kerken( ik weet even niet welke van de twee het is), bij mijn schoonzus en zwager. Maar in de CGK van bijvoorbeeld Sliedrecht zul je mij weer niet zien.
Dat kan toch ook met hervormde kerken zijn? Ik voel me thuis in de kerk waar ik nu zit. Maar naar een vroegere gekrookte riet kerk zeg maar, zou ik weer minder snel gaan.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”