een oude discussie uit 2008 nieuw leven inblazen.
bij de vragen was er een vraag over geloofsafval:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17969#reactionsuit 'het' antwoord en uit een reactie lijkt er wel een taboe op het idee 'geloofsafval te liggen.
mijn reactie daar is: als gelovigen afvallen is steeds het antwoord dat ze nooit gelovig geweest zijn, maar het alleen maar dachten te zijn. dit geeft grote onrust onder gelovigen omdat de afvaliggen zo óprecht geloofden voordat ze afvielen.
"Niemand zal ze uit Mijn hand rukken", "Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten" en meer.
God verlaat je niet en anderen kunnen je niet uit Gods hand rukken. maar staat er ook ergens dat je het zelf niet kan doen???? Nee, je noemde zelf al teksten waar het tegenovergestelde staat.
ook het moeilijk te begrijpen 'zonde tegen de Heilige Geest' kan alleen door gelovigen gedaan worden en is daarmee bewijs dat afval mogelijk is!
maar alleen als je er zelf voor kiest! niet buiten je wil om.
Het past misschien niet in de uitverkiezings leer, maar onderzoek de bijbel en lees wat er staat.
door geloofsafval als onmogelijk te bestempelen wordt de angst ervoor niet weg genomen. m.i. wordt de angst vergroot door te ontkennen dat er ooit geloof was. hoe kan je dan ooit zeker zijn van je eigen geloof? "geloven" wordt zo iets magisch buiten de persoon om, totale onzekerheid.
Dit alles heeft volgens mij met de uitverkiezings leer te maken. het is juist deze leer die niet met geloofs afval om kan gaan! de uitverkiezings leer legt immers het 'geloof' buiten de mens en ontneemt de mens de mogelijkheid om daar zelf iets aan te kunnen doen.
('het moet je gegeven worden' etc)
de bijbel is duidelijk over de mogelijkheid van geloofsafval; het is mogelijk door de keuzes die je maakt. waak er daarom voor om dicht bij God te blijven.
ik vind deze waarheid troostrijk. niemand kan buiten mij om mij scheiden van Christus! Het geeft een helder antwoord hoe het komt dat oprechte christenen God vaarwel zeggen, maar dat is geen bedreiging voor andere gelovigen. niemand hoeft over zij geloof te twijfelen of het wel 'echt' is of 'van boven gegeven' oid. vragen die onmogelijk te beantwoorden zijn en daardoor verwarring en angst veroorzaken.
De bijbel neemt deze angst weg!
eens gered, altijd gered gaat dus niet op. ook (zoals in 2008 in dit topic beargumenteerd werd) is de doop geen garantie van redding.
zoals veel NT-schrijvers al zeggen, we moeten aan onze redding blijven werken door op Christus te blijven vertrouwen. en elkaar daarin bemoedigen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"