Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riannee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Riannee » 10 jun 2008 16:34

Een aantal zinnen van de PKN-site over het dopen van kinderen:

- Dopen is geloven dat God een mensenleven draagt niet alleen als het opbloeit, maar ook bij verdriet en in gevaar.

- De christelijke doop is er een teken van dat mensen bij Jezus horen. Het is een teken van een nieuw begin. Wie gedoopt is hoort van nu af bij al die mensen die samen de kerk vormen.

- Bij de doop spreekt de voorganger de naam van de dopeling hardop uit. Hij verbindt die voorgoed met de naam van God. Met de naam van God de Vader, die mensen niet alleen laat. Met de naam van Jezus, Gods Zoon, die zegt 'heb elkaar lief'. Met de naam van de heilige Geest, die inspiratiebron van het leven is. Met een handoplegging bekrachtigt de voorganger de doop.

- Belijdenis doen kan je zien als een vervolg op de doop. Wie als kind gedoopt is heeft dat niet bewust meegemaakt. De ouders van een baby laten hun kindje dopen en beloven daarbij het kind op te voeden in het geloof. Als het kind volwassen is, kan het zelf besluiten deze doop met een ‘ja’ te bevestigen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jun 2008 23:28

Gelovige ouders laten hun kinderen dopen om deel te krijgen aan het verbond (met Abraham gesloten)
Naar mijn weten geloven wij (Gergemmers) dat er twee verbonden gesloten zijn. Het werkverbond met Adam en het genadeverbond in Jezus Christus.. Daarnaast, naar mijn weten krijgt iemand pas 'deel aan het verbond' wanneer hij door het wederbarende werk van Gods Geest tot bekering komt.

Bij de wedergeboorte is er een situatie ontstaan dat je door de wet tot het einde van de wet gekomen bent.
Je (h)erkent je van nature goddeloze menselijke aard. Je accepteert Gods oordeel (verdoemenis). Op hetzelfde moment neem je, door de inwerking van de Heilige Geest, Christus als verlosser aan.
Het verbond wordt nu levend en een leven van toenemende dankbaarheid en heiliging, dit alles bewerkt door de Heilige Geest, neemt een aanvang.
Dat begrijp ik, dat 'snap' ik, dat geloof ik misschien zelf ook. Echter, zoals jij het nu omschrijft wat is er dan wezenlijk anders dan bijvoorbeeld een visie als 'kinderen delen in het verbond, echter is ook een eis en wanneer je de eis niet houdt zal God ook niet de beloften nakomen in dat verbond'?

De Gereformeerde Gemeenten ageren (naar mijn weten) nogal fel tegen zo'n soort verbondsopvatting. Men zegt heel duidelijk dat slechts de verkorenen deel hebben aan het verbond (of komt daar het idee 'iedereen deelt in het verbond, maar niet iedereen in de beloften?' om de hoek kijken?).

Daarnaast, zitten we nog steeds met de definiëring van het woord 'geloof'. In onze kring wordt terrecht onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten geloof, waaronder historisch geloof. Alleen, blijkbaar mag je met een historisch geloof dus je kinderen laten dopen.

Marnix schreef:Het kwam alleen een beetje vreemd over, want wat zou er nog meer kunnen zijn dan in het genadeverbond opgenomen worden. Is er meer, iets hogers? Volgens mij niet. Maar ik denk dat je doelt op wedergeboorte? In dat geval ben ik nog wel benieuwd waarom de doop: Het bad der wedergeboorte genoemd wordt. Enige idee?
Er staat (ex-gergemmers) only boven aan dat vooral om een algemene 'verbond/doop-discussie' te voorkomen', maar dat terzijde, reageer gerust (ook anderen).

Dat het 'het bad der wedergeboorte' wordt genoemd, zou je 'sacramenteel spreken' kunnen noemen, het is een heenwijzing naar een zaak die tussen God en de persoon moet geschieden. Net zo iets als 'neemt, eet dit is mijn lichaam' terwijl wij protestanten niet zo geloven dat brood en wijn ook het lichaam van Christus is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jun 2008 09:06

Ben ik het mee eens, ik was benieuwd of Alphonsus er ook zo over denkt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 11 jun 2008 16:47

Waarom gelooft de Ger Gem dan in een twee verbondenleer? Omdat anders hun opvattingen niet kloppen?
Is dat rechtstreeks terug te koppelen naar de bijbel?
Ik vind nl. dat verbond en beloften twee onlosmakelijke dingen zijn. Zij zijn aan elkaar verbonden.

Ik geloof ik één verbond, het genadeverbond mét Gods beloften. Hij heeft mij geroepen bij mijn doop, Hij heeft mij op laten groeien in een christelijke kring, Hij heeft mij bij de GKV gebracht, Hij heeft mij geholpen en geleid zodat ik JA tegen Hem mocht zeggen. Ik geloof in Zijn beloften dat alles gebeurd naar Zijn wil, dat Christus is gestorven voor mijn zonden en dat Hij mij een eeuwig leven met Hem beloofd.
Niet omdat dit iets vanzelfsprekends is, maar alleen uit genade.
En ik heb ook wel eens momenten dat ik verder van God af sta en alleen maar bezig ben met mezelf, maar toch weet ik en geloof ik dat Hij mij Zijn Geest geeft om mij bij Hem te houden en dat ik niet afdwaal.

Ik vind het jammer en verdrietig dat er in de Ger Gem anders wordt gedacht. Waarom wordt er zo klein van God gedacht, waarom zouden die paar mensen die aan het Avondmaal gaan uitverkoren zijn en de rest verloren gaan? Zou God dat echt zo bedoeld hebben?

Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik kon geloven dat Zijn beloften die Hij bij mijn doop heeft gegeven, ook voor mij zijn.
Als ex-gergemmer ben ik ook heel anders opgevoed alleen heb ik het nooit begrepen. Over een persoonlijk geloof werd bij ons thuis niet over gepraat. Alles was puur verstandelijk en ons werd geleerd dat je zondig was en God moest vragen om vergeving en een nieuw hartje. Want anders kwam je in de hel.
Ik begrijp niet ouders alleen uit puur verstandelijk geloof hun kind kunnen dopen en ook op die wijze belijdenis hebben gedaan.
Staat God dan zover van ons af? Hij heeft Zijn Zoon gegeven die ook mens is geworden en geeft ons Zijn beloften en Hij vraagt alleen geloof van ons. Geloof in Hem, in Jezus Christus die voor onze zonden is gestorven en de weg heeft vrijgebaand voor ons zodat wij tot Hem kunnen komen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jun 2008 17:17

Waarom gelooft de Ger Gem dan in een twee verbondenleer? Omdat anders hun opvattingen niet kloppen? Is dat rechtstreeks terug te koppelen naar de bijbel?
Ja, net als de GKv doet ;)

Ik vind nl. dat verbond en beloften twee onlosmakelijke dingen zijn. Zij zijn aan elkaar verbonden.
Dat geloofd de Gergem net zo hard, misschien zelfs nog harder. Dat je pas deeld in de beloften wanneer je wedergeboren bent en dus kind van het genadeverbond bent.

Ik geloof ik één verbond, het genadeverbond mét Gods beloften.
Ook de GKv kent twee verbonden. Namelijk het werkverbond (die is opgericht met Adam en is niet gehouden, je kon in de 'staat der rechtheid' door je werken behouden worden, dat is niet meer zo, maar dat eist God nog wel van ons, echter komt dan het genadeverbond in Jezus Christus waardoor we daar aan kunnen voldoen omdat Jezus Christus niet zondigde)..

Alleen noemt de GKv dat verbond eigenlijk practisch niet, omdat men daar geloofd dat alle gedoopten in het genadeverbond delen.

Hij heeft mij geroepen bij mijn doop, Hij heeft mij op laten groeien in een christelijke kring, Hij heeft mij bij de GKV gebracht, Hij heeft mij geholpen en geleid zodat ik JA tegen Hem mocht zeggen. Ik geloof in Zijn beloften dat alles gebeurd naar Zijn wil, dat Christus is gestorven voor mijn zonden en dat Hij mij een eeuwig leven met Hem beloofd.
Niet omdat dit iets vanzelfsprekends is, maar alleen uit genade.
En ik heb ook wel eens momenten dat ik verder van God af sta en alleen maar bezig ben met mezelf, maar toch weet ik en geloof ik dat Hij mij Zijn Geest geeft om mij bij Hem te houden en dat ik niet afdwaal.
Idem aan deze kant van het beeldscherm.

Ik vind het jammer en verdrietig dat er in de Ger Gem anders wordt gedacht. Waarom wordt er zo klein van God gedacht, waarom zouden die paar mensen die aan het Avondmaal gaan uitverkoren zijn en de rest verloren gaan? Zou God dat echt zo bedoeld hebben?
Dat weten we niet. Wij denken overigens niet kleiner over God, we denken hooguit wat beperkter over het verbond en wat groter over de onmogelijkheid van de mens op God te dienen en wat groter over het wederbarende werk van Gods Heilige Geest. (Ik heb er Schilder eens op nagelezen over de link tussen verbond, doop en wedergeboorte. Het werd mij niet veel duidelijker. Hij steld wel dat je bent wedergeboren door de doop (door het verbond) maar dat wil dan weer niet zeggen dat je ook naar 'de Hemel' gaat.. Daar is dan nog 'het leven overeenkomstig het verbond voor nodig'..

Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik kon geloven dat Zijn beloften die Hij bij mijn doop heeft gegeven, ook voor mij zijn.
Dat is eerder 'des Gergems' dan 'des GKvees'...

Als ex-gergemmer ben ik ook heel anders opgevoed alleen heb ik het nooit begrepen. Over een persoonlijk geloof werd bij ons thuis niet over gepraat. Alles was puur verstandelijk en ons werd geleerd dat je zondig was en God moest vragen om vergeving en een nieuw hartje. Want anders kwam je in de hel.
Wat natuurlijk ook wel waar is (ik begrijp wat je bedoeld en het is ook ergens iets wat ik niet direct goed begrijp. Echter, het is niet (alleen!) de Gergem die zegt dat je op basis van je belijdenis niet automatisch kunt afleiden of zo'n persoon gelovig is (als in: wedergeboren door de Heilige Geest) dat komt bij Voetsius weg (zijn belijdenisvragen worden zowel in de Gergem als in de GKv gebruikt).

Staat God dan zover van ons af? Hij heeft Zijn Zoon gegeven die ook mens is geworden en geeft ons Zijn beloften en Hij vraagt alleen geloof van ons.
En dat laatste, dat is nou juist het probleem.

Geloof in Hem, in Jezus Christus die voor onze zonden is gestorven en de weg heeft vrijgebaand voor ons zodat wij tot Hem kunnen komen.
Dat geloof ik dus inderdaad hardgrondig (alleen zou ik wat minder hard wij-en en ons-en) ;)

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 11 jun 2008 23:02

Oke, ik wist niet dat wij ook in de tweeverbondenleer geloven. Als ik het goed begrijp zijn het werkverbond en het genadeverbond met elkaar verbonden. God eis aan ons (werkverbond) en Jezus Christus die gekomen is om onze zonden te dragen (genadeverbond). Heb ik het zo goed? Verschil tussen onze kerken is dan dat de GKV gelooft dat alle gedoopten in het genadeverbond delen en de Ger Gem gelooft dat alleen de uitverkoren in het genadeverbond delen. Toch?

Toch ben ik het niet helemaal met je eens. Misschien dat een groot deel van de GKV er wat 'gemakkelijker' over denkt, maar ik denk niet bepaald klein over de onmogelijkheid van de mens om God te dienen en het werk van de Heilige Geest. Juist Zijn Geest hebben we zo van harte nodig omdat wij van onzelf God helemaal niet willen dienen en dit van ons zelf al helemaal niet kunnen. God heeft beloofd dat Zijn Geest in ons wonen wil. God wil dat wij Hem bidden en vragen om de vervulling van Zijn beloften bij onze doop, in het vaste vertrouwen dat Hij onze gebeden zal verhoren.

Onze doop is inderdaad geen vrijbrief voor de Hemel. God wil dat wij Hem geloven op Zijn woord, op Zijn beloften.

Wij hebben overigens binnen de GKV andere belijdenisvragen dan die van Voetius:
Vraag 1. Verklaart en erkent gij, dat gij de leer van onze kerken, voor zover gij die geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schrift?
Vraag 2. Belooft gij, dat gij door Gods genade in de belijdenis van die zaligmakende leer standvastig zult blijven en daarin leven en sterven?
Vraag 3. Belooft gij, dat gij volgens deze heilige leer uw leven altijd door Christus' hulp en genade, godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen en uw belijdenis met goede werken versieren?
Vraag 4. Belooft gij; dat gij u wilt onderwerpen en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, indien het kwam te gebeuren (hetwelk God verhoede) dat gij in leer of zeden u mocht te buiten gaan?

Belijdenisvragen GKV
Vraag 1. Gelooft u in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here, en in de Heilige Geest, als de Drie-enige God van uw doop?
Vraag 2. Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is? En belooft u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en sterven?
Vraag 3. Aanvaardt u de belofte en verplichting van Gods genadeverbond, waarvan uw doop teken en zegel is? U vraagt nu toegang tot het heilig avondmaal. Belijdt u uit kracht van de Heilige Geest, dat u vanwege uw zonden u voor God verootmoedigt; dat u u leven buiten uzelf in Jezus Christus, de enige Verlosser, zoekt; en dat het uw hartelijke begeerte is God en de naaste lief te hebben, met de wereld te breken, uw oude natuur te doden en godvrezend te leven?
Vraag 4. Belooft u dienstbaar te zijn aan de opbouw van de gemeente, Woord en sacrament trouw te gebruiken en u aan de kerkelijke terechtwijzing te onderwerpen, indien u zich - waarvoor God u genadig beware - in leer of leven misgaat?

Een waar geloof is een stellig weten, waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft. Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen door de verdienste van Christus. (HC Zondag 7, vraag en antwoord 21)

Duidelijker kan Gods woord toch niet zijn?

Vraagje over vraag 3 van de vragen van Voetius: waarom moet je je belijdenis versieren met goede werken? Zelfs onze beste werken zijn toch nog met zonden bevlekt?
Goede werken zijn toch vruchten van het geloof? Waarom wordt het dan als opdracht gesteld?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2008 09:36

Scatie, we zullen het zelf niet snel zo noemen... omdat het werkverbond niet reeel is in die zin, dat niemand door werken behouden kan worden. Wat dat betreft heb ik ook wat moeite met de term "tweeverbondenleer". We geloven namelijk niet dat als we als Israelieten leven en ons aan alle Joodse wetten houden, we zonder Christus gered kunnen worden. De enige weg tot verlossing is Jezus Christus en wat dat betreft is er maar 1 verbond. Het andere verbond is het verbond dat we verborken hebben en waardoor we een schuld ten opzichte van God hebben. Ik zou echter niet snel van een ongelovige zeggen: Hij is in het werkverbond. Eerder: Hij is door dat verbond een zondaar en vijand van God.

Raido schreef:Dat gelooft de Gergem net zo hard, misschien zelfs nog harder. Dat je pas deelt in de beloften wanneer je wedergeboren bent en dus kind van het genadeverbond bent.

Toch is er wel een verschil. Binnen de gkv wordt geen tweedeling gemaakt tussen het erf van het verbond en het verbond zelf. De beloften zijn er niet slechts voor wedergeborenen. Petrus zegt: Want voor u is de belofte en voor uw kinderen. De beloften gelden dus ook de kinderen... daarnaast is er ook een eis en als ze die aan hun laars lappen gaan de beloften voor hen inderdaad niet in vervulling. Maar een vrijgemaakte zal van een kind nooit zeggen dat hij op het erf van het verbond is... maar gewoon stellen dat het kind in het verbond is opgenomen.

Ik denk dat in de GerGem "verbond" ook meer als definitief wordt gezien en daarom gekoppeld aan wedergeboorte, waar de GKv meer leert dat je in het verbond kan zijn maar je jezelf er ook buiten kan plaatsen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jun 2008 10:38

Scatie schreef:Oke, ik wist niet dat wij ook in de tweeverbondenleer geloven. Als ik het goed begrijp zijn het werkverbond en het genadeverbond met elkaar verbonden. God eis aan ons (werkverbond) en Jezus Christus die gekomen is om onze zonden te dragen (genadeverbond). Heb ik het zo goed? Verschil tussen onze kerken is dan dat de GKV gelooft dat alle gedoopten in het genadeverbond delen en de Ger Gem gelooft dat alleen de uitverkoren in het genadeverbond delen. Toch?
Ja ik denk dat je daarmee een van de grootste duidelijk verschillen te pakken hebt. Overigens zijn er nog wel weer verschillen tussen, in de Gereformeerde Bond (en in een deel van de CGK) leert men ook twee verbonden, maar daar geloofd men wel weer dat kinderen ook zijn opgenomen in het verbond. De conclusies zijn echter wel weer anders..

Ookal komen de GB, CGK en GKV dan qua 'aantal verbonden' vermoedelijk overeen, toch zijn er weer verschillen die moeilijk te benoemen zijn. Overigens, Dr. K. Schilder staat bekend om zijn 'moderne' visie en heeft de twee verbonden in elkaar geschoven tot één verbond, ik heb dat nooit zo begrepen. 1, 2 of 3 verbonden.. De twee verbonden zie je bij Calvijn b.v. ook terug, dus zo vreemd is het niet. Met wat goodwill zul je ook 3 verbonden kunnen lezen, maar 1.. dat vind ik zelf altijd wat moeilijk..

Marnix schreef:Scatie, we zullen het zelf niet snel zo noemen... omdat het werkverbond niet reeel is in die zin, dat niemand door werken behouden kan worden. Wat dat betreft heb ik ook wat moeite met de term "tweeverbondenleer". We geloven namelijk niet dat als we als Israelieten leven en ons aan alle Joodse wetten houden, we zonder Christus gered kunnen worden.
Praktisch geloven we dat niet, theoretisch wel. Vanuit het idee dat God Adam/ons goed geschapen heeft en dat het mogelijk was. Dat verbond der werken is niet gehouden en wij kunnen dat dus ook niet meer houden. Zelfs als we nooit zouden zondigen in ons tijdelijke leven, dan nog zouden we de erfzonde kennen en niet door werken zalig kunnen worden. God (en daar komt het werkverbond weer bij kijken) heeft echter nooit dat verbond verbroken of weggegooid en een totaal nieuw verbond gemaakt. De eis uit het werkverbond komt nog steeds tot ons. Denk maar aan de wetslezing in de Gereformeerde Gemeenten (bij jullie noemt men dat vaak 'de 10 woorden' en meestal leest men dan 'De Wet des Heeren' en enkele keer iets anders.

Je stelt je daarmee voor 'de spiegel van Gods heilige Wet' daarin zul je zien (wanneer de Heilige Geest in je werkt) dat jij dat nooit en te nimmer kunt houden, elke zondag hoor je dat. Dat 'houden van de wet' is het 'werkverbond' dat kunnen we niet. Ik denk hierbij even aan de derde vraag uit de Heidelberger Cathechismus 'Waaruit kent gij uw ellende'; 'uit de wet Gods'.

Marnix schreef:Ik zou echter niet snel van een ongelovige zeggen: Hij is in het werkverbond. Eerder: Hij is door dat verbond een zondaar en vijand van God.
Een tegenvraag (;)) hoe kan iemand door een verbond waar hij niet 'in is' toch de consequenties daarvan dragen?

Marnix schreef:De enige weg tot verlossing is Jezus Christus en wat dat betreft is er maar 1 verbond.
Dat klopt, maar dat verbond van Jezus Christus (genadeverbond) staat niet opzichzelf. Christus heeft plaatsvervangend geleden en een schuld vereffend, hij heeft aan de eis voldaan, alleen die eis moet ergens vandaan komen. Die eis komt uit het werkverbond, dat aan de kant van de mens inderdaad verbroken is en nooit meer voldaan kan worden, aan die eis heeft Christus voldaan.

Ik stel het me maar zo voor. In 'de staat der rechtheid' was het een groen grasveld, door de zonde werd dat een grote, gapende kloof die we nooit kunnen overbruggen. De mens aan de ene, God aan de andere kant van de kloof, het verbroken verbond. God blijft echter eisen dat de mens in hem geloofd en zo het eeuwig leven heeft. Dat kan die mens niet, vanwege de eeuwige diepe kloof tussen Hem en God. Jezus Christus overbrugt die kloof echter met Zijn Kruis, waar Hij op staat en elke mens roept 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand kan tot de Vader komen dan door mij'..

Wanneer je één verbond geloofd zul je (denk ik) dan stellen dat die kloof weg is, de afgrond is dicht gegooit met het Kruis van Christus en íedereen die door het geloof in Christus komt zal kunnen oversteken. Ik geloof echter meer dat de kloof er nog heel duidelijk is en dat je op je levenreis altijd voor die gapende kloof komt te staan. Dat de eis uit de afgrond tot jou komt en je in paniek zult/kunt raken. Je ziet de diepte van die kloof, je ziet God de Vader aan de overkant zijn eis roepen, zijn bevel op bekering.. En je kunt het niet, op geen enkele manier kun je voldoen aan wat de Vader roept aan de overkant..

Wanneer je dan door de Geest geleid zult worden zul je ooit komen bij een Man die staat aan het begin van een Kruisvormige brug over die grote, diepe afgrond. Hij is de Zoon van God die jou zonden op Zich wil nemen, Hij vraagt geloof. Wanneer jij geloof hebt zul je over dat Kruis tot God de Vader kunnen komen..

Je zou misschien het genadeverbond als een pipe (programmeertalen/unixshell: |) Je moet aan een aantal parameters voldoen voordat de eis uit het werkverbond voldaan is. Dat kun je zelf niet, daar is het genadeverbond door, het genadeverbond geeft die parameters mee, waardoor jij als persoon in Christus voldoet)..

Iets als: persoon genadeverbond | werkverbond.

Nog even heel kort (ik moet nog even iets anders doen). In de Gergem stellen we dat de beloften wel tót iedereen komen, maar dat ze niet vóór iedereen zijn. Ik denk dat de GG en GKv ergens bij elkaar staan maar tegengestelde conclusies trekken..

1. Zou God niet doen wat Hij belooft?
2. Er zijn beloften in de doop/verbond.
----------------------------------------------
GKv --> Dus alle gedoopten zijn verbondskinderen en de beloften zijn voor hen.
GG --> Aangezien niet iedere gedoopte wordt wedergeboren is het dus blijkbaar niet zo dat de beloften voor iedereen gelden.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 12 jun 2008 10:49

Marnix schreef:Als je bedoelt dat het is om uit te kijken voor verbondsautomatisme, is dat goed. Maar volgens mij zijn er weinig christenen die geloven dat als je gedoopt bent, je gered wordt, ongeacht wat je verder doet in je leven.

Het kwam alleen een beetje vreemd over, want wat zou er nog meer kunnen zijn dan in het genadeverbond opgenomen worden. Is er meer, iets hogers? Volgens mij niet. Maar ik denk dat je doelt op wedergeboorte? In dat geval ben ik nog wel benieuwd waarom de doop: Het bad der wedergeboorte genoemd wordt. Enige idee?

Je laat de oude mens achter je en je doet de nieuwe mens aan.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2008 10:53

en hoe zit dat met kinderen?

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 12 jun 2008 12:10

Marnix schreef:en hoe zit dat met kinderen?

De kinderen zijn geheiligd (= apart gezet) in het verbond via de ouders.
Laatst gewijzigd door Alphonsus op 12 jun 2008 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 12 jun 2008 12:22

We moeten ons goed realiseren dat termen als werkverbond en genadeverbond geen bijbelse uitdrukkingen zijn.
In het verleden is, naar aanleiding van schriftonderzoek, een min of meer arbitraire verdeling/opdeling gemaakt.

Dat hier veel verwarring en onbegrip uit voortkomt is een logisch gevolg van het ingrijpen van mensen (hoe goed bedoeld ook) om Gods woord uit te leggen of te verklaren en in "begrippen" vastteleggen.

Dit is een menselijke eigenschap die op veel terreinen voor duidelijkheid kan zorgen, maar daar waar het de schrift betreft (mede omdat ons kennen en weten beperkt is) maar een berperkte waarde heeft.

Gods woord biddend bestuderen maakt voor mij persoonlijk de weg vrij om genade en openbaring te ontvangen omtrent de diepere bedoeling die er voor mij (!!) in Gods woord verscholen ligt.

Over alles wat heerlijk is (Gods woord) ligt een bedekking. Door persoonlijke trouw en een verlangen naar een Godsvruchtig leven openbaart God zijn woord, middels de Heilige Geest, op een of andere wijze aan diegenen die van Hem zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jun 2008 18:08

Alphonsus schreef:
Marnix schreef:en hoe zit dat met kinderen?

De kinderen zijn geheiligd (= apart gezet) in het verbond via de ouders.
En hoe zijn die ouders geheiligd? Ook omdat ze ooit door hun ouders geheilgd via de ouders?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2008 09:17

Lijkt me niet. De kinderen van gelovigen zijn geheiligd. Krijgen die weer kinderen, dan zijn ze geheiligd als de ouders geloven.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2008 14:17

Soms, heel soms, zou ik willen weten wat God ervan vindt hoe wij in ingewikkelde constructies Zijn Woord uitleggen...

Terug naar “Archief”