Scatie schreef:Oke, ik wist niet dat wij ook in de tweeverbondenleer geloven. Als ik het goed begrijp zijn het werkverbond en het genadeverbond met elkaar verbonden. God eis aan ons (werkverbond) en Jezus Christus die gekomen is om onze zonden te dragen (genadeverbond). Heb ik het zo goed? Verschil tussen onze kerken is dan dat de GKV gelooft dat alle gedoopten in het genadeverbond delen en de Ger Gem gelooft dat alleen de uitverkoren in het genadeverbond delen. Toch?
Ja ik denk dat je daarmee een van de grootste duidelijk verschillen te pakken hebt. Overigens zijn er nog wel weer verschillen tussen, in de Gereformeerde Bond (en in een deel van de CGK) leert men ook twee verbonden, maar daar geloofd men wel weer dat kinderen ook zijn opgenomen in het verbond. De conclusies zijn echter wel weer anders..
Ookal komen de GB, CGK en GKV dan qua 'aantal verbonden' vermoedelijk overeen, toch zijn er weer verschillen die moeilijk te benoemen zijn. Overigens, Dr. K. Schilder staat bekend om zijn 'moderne' visie en heeft de twee verbonden in elkaar geschoven tot één verbond, ik heb dat nooit zo begrepen. 1, 2 of 3 verbonden.. De twee verbonden zie je bij Calvijn b.v. ook terug, dus zo vreemd is het niet. Met wat goodwill zul je ook 3 verbonden kunnen lezen, maar 1.. dat vind ik zelf altijd wat moeilijk..
Marnix schreef:Scatie, we zullen het zelf niet snel zo noemen... omdat het werkverbond niet reeel is in die zin, dat niemand door werken behouden kan worden. Wat dat betreft heb ik ook wat moeite met de term "tweeverbondenleer". We geloven namelijk niet dat als we als Israelieten leven en ons aan alle Joodse wetten houden, we zonder Christus gered kunnen worden.
Praktisch geloven we dat niet, theoretisch wel. Vanuit het idee dat God Adam/ons goed geschapen heeft en dat het mogelijk was. Dat verbond der werken is niet gehouden en wij kunnen dat dus ook niet meer houden. Zelfs als we nooit zouden zondigen in ons tijdelijke leven, dan nog zouden we de erfzonde kennen en niet door werken zalig kunnen worden. God (en daar komt het werkverbond weer bij kijken) heeft echter nooit dat verbond verbroken of weggegooid en een totaal nieuw verbond gemaakt. De eis uit het werkverbond komt nog steeds tot ons. Denk maar aan de wetslezing in de Gereformeerde Gemeenten (bij jullie noemt men dat vaak 'de 10 woorden' en meestal leest men dan 'De Wet des Heeren' en enkele keer iets anders.
Je stelt je daarmee voor 'de spiegel van Gods heilige Wet' daarin zul je zien (wanneer de Heilige Geest in je werkt) dat jij dat nooit en te nimmer kunt houden, elke zondag hoor je dat. Dat 'houden van de wet' is het 'werkverbond' dat kunnen we niet. Ik denk hierbij even aan de derde vraag uit de Heidelberger Cathechismus 'Waaruit kent gij uw ellende'; 'uit de wet Gods'.
Marnix schreef:Ik zou echter niet snel van een ongelovige zeggen: Hij is in het werkverbond. Eerder: Hij is door dat verbond een zondaar en vijand van God.
Een tegenvraag (;)) hoe kan iemand door een verbond waar hij niet 'in is' toch de consequenties daarvan dragen?
Marnix schreef:De enige weg tot verlossing is Jezus Christus en wat dat betreft is er maar 1 verbond.
Dat klopt, maar dat verbond van Jezus Christus (genadeverbond) staat niet opzichzelf. Christus heeft plaatsvervangend geleden en een schuld vereffend, hij heeft aan de eis voldaan, alleen die eis moet ergens vandaan komen. Die eis komt uit het werkverbond, dat aan de kant van de mens inderdaad verbroken is en nooit meer voldaan kan worden, aan die eis heeft Christus voldaan.
Ik stel het me maar zo voor. In 'de staat der rechtheid' was het een groen grasveld, door de zonde werd dat een grote, gapende kloof die we nooit kunnen overbruggen. De mens aan de ene, God aan de andere kant van de kloof, het verbroken verbond. God blijft echter eisen dat de mens in hem geloofd en zo het eeuwig leven heeft. Dat kan die mens niet, vanwege de eeuwige diepe kloof tussen Hem en God. Jezus Christus overbrugt die kloof echter met Zijn Kruis, waar Hij op staat en elke mens roept 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand kan tot de Vader komen dan door mij'..
Wanneer je één verbond geloofd zul je (denk ik) dan stellen dat die kloof weg is, de afgrond is dicht gegooit met het Kruis van Christus en íedereen die door het geloof in Christus komt zal kunnen oversteken. Ik geloof echter meer dat de kloof er nog heel duidelijk is en dat je op je levenreis altijd voor die gapende kloof komt te staan. Dat de eis uit de afgrond tot jou komt en je in paniek zult/kunt raken. Je ziet de diepte van die kloof, je ziet God de Vader aan de overkant zijn eis roepen, zijn bevel op bekering.. En je kunt het niet, op geen enkele manier kun je voldoen aan wat de Vader roept aan de overkant..
Wanneer je dan door de Geest geleid zult worden zul je ooit komen bij een Man die staat aan het begin van een Kruisvormige brug over die grote, diepe afgrond. Hij is de Zoon van God die jou zonden op Zich wil nemen, Hij vraagt geloof. Wanneer jij geloof hebt zul je over dat Kruis tot God de Vader kunnen komen..
Je zou misschien het genadeverbond als een pipe (programmeertalen/unixshell: |) Je moet aan een aantal parameters voldoen voordat de eis uit het werkverbond voldaan is. Dat kun je zelf niet, daar is het genadeverbond door, het genadeverbond geeft die parameters mee, waardoor jij als persoon in Christus voldoet)..
Iets als: persoon genadeverbond | werkverbond.
Nog even heel kort (ik moet nog even iets anders doen). In de Gergem stellen we dat de beloften wel tót iedereen komen, maar dat ze niet vóór iedereen zijn. Ik denk dat de GG en GKv ergens bij elkaar staan maar tegengestelde conclusies trekken..
1. Zou God niet doen wat Hij belooft?
2. Er zijn beloften in de doop/verbond.
----------------------------------------------
GKv --> Dus alle gedoopten zijn verbondskinderen en de beloften zijn voor hen.
GG --> Aangezien niet iedere gedoopte wordt wedergeboren is het dus blijkbaar niet zo dat de beloften voor iedereen gelden.