vakantie en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 jun 2008 13:00

Wij nemen altijd wel bandjes mee, de laatste aantal jaren hebben we die niet meer echt gebruikt. In Reichenbach (Zwits) of Spietz waren wel diensten (Nederlandstalig) in Duitsland zijn twee naar de Evangelisch-Reformierte Gemeinde in Hameln geweest..

In Engeland gaan we altijd naar de Strict of Free/Indipendent Baptists, ook fijne gemeenten. Dit jaar gaan we naar Schotland, ik denk dat we dan naar de Free Presbyterian gaan (of Free Church, iets van dien aard iig).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2008 14:25

Waarom dan niet naar de Church of England?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: vakantie en zondag

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 08 jun 2008 16:03

pol schreef:Wij gaan in september naar Frankrijk op vakantie. Nu zijn daar geen hollandse kerkdiensten meer en ons frans is zo slecht dat we aan een franse dienst ook weinig hebben en het is daar allemaal RK. Wie heeft er een idee om de zondag toch een beetje zondag te laten lijken?

Jaren geleden ben ik rondom Lac Du Serre Poncon (Gap/Embrun/Briancon) geweest in de Franse Alpen, daar zijn Nederlandse diensten op zijn tijd, óf men gaat met een hele groep Nederlanders (soms meer dan 100) op een groot veld staan en luisteren ze een preek. Er zijn best wel wat mogelijkheden.

Overigens een vakantiebestemming die ik kan aanraden.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 08 jun 2008 16:33

Optimatus schreef:Waarom dan niet naar de Church of England?

Nou misschien omdat ze bij Raido thuis lid zijn van de Gereformeerde Gemeente? Dacht dat jij dat wel wist. De meeste mensen willen graag zowel in buiten- en binnenland naar een kerk die het meest op hun eigen kerk lijkt, en dat mag.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2008 12:40

Dat mag natuurlijk, maar waarom zou je in het buitenland niet eens over de muren heenkijken (Raido wil ik overigens niks verwijten, die heb ik ook wel eens in andere kerken betrapt, al dan niet stoned)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 jun 2008 14:34

Optimatus schreef:Waarom dan niet naar de Church of England?
Omdat wij op zondag gewoon een goede preek willen horen en nog meer omdat we ons als gezin heel erg verwant voelen met die kerkverbanden daar.

Mijn vader is vroeger al eens naar de Strict geweest (toen hij 18 was) en mijn ouders hebben daar ook kennissen. We zijn naar de Strict Baptists in Staplehurst geweest (en nog ergens) dat waren hele kleine kerkjes, met een paar oude mensjes van de plaatselijk Bethesda-home..

De laatste keer in Engeland (Kent) zijn we in Crowborrough naar mijn weten naar de Free (of Independent) Baptists geweest, het was eerst de bedoeling dat we daar 's morgens dan heen gingen en 's avonds een bandje zouden luisteren. Ik kon het echter zo goed volgen dat ik 's avonds weer ben geweest, en de volgende week ook.

In Schotland gaan we trouwens in Dingwall naar de Free Presbyterian Church of Scotland, om dezelfde reden.. verwantschap.. (We zijn niet van dat Liberaal-Christelijke ;))
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 jun 2008 08:34

Wij blijven in Nederland, we verblijven in de gemeente Berkelland (Gelderland) en ik heb daar Kerken opgezocht in de buurt. Nu zit het qua preek denk ik niet op 1 lijn maar het lijkt mij bijzonder om deze kerken ook eens te bezoeken.
Ik heb de GKV en een Herv. Kerk gevonden in de buurt. Ik ben benieuwd! :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 jun 2008 08:50

Dat deden wij, toen ik bij mijn ouders woonde zeg maar, sowieso altijd, als we in Nederland op vakantie waren. We gingen altijd 1 week in het jaar ergens op een bungalowpark, en dan zocht mijn vader juist eens een andere gemeente op, eigenlijk altijd een 'lichtere' gemeente, waarna er heerlijk pittige discussies ontstonden :) Mijn zus is namelijk lid van een 'lichtere' kerk, en toen ik nog puber was, vond ik het allemaal ook te 'zwaar' bij ons.
Als we nu met het hele gezin op vakantie zijn, is het 6 tegen 2, omdat nu mijn zus en zwager de enigen zijn van de 'lichtere' kerk.
maar het leuke is, dat het altijd in goede vrede en harmonie gaat, en we enorm veel van elkaar leren.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 jun 2008 09:08

MissF schreef:Dat deden wij, toen ik bij mijn ouders woonde zeg maar, sowieso altijd, als we in Nederland op vakantie waren. We gingen altijd 1 week in het jaar ergens op een bungalowpark, en dan zocht mijn vader juist eens een andere gemeente op, eigenlijk altijd een 'lichtere' gemeente, waarna er heerlijk pittige discussies ontstonden :) Mijn zus is namelijk lid van een 'lichtere' kerk, en toen ik nog puber was, vond ik het allemaal ook te 'zwaar' bij ons.
Als we nu met het hele gezin op vakantie zijn, is het 6 tegen 2, omdat nu mijn zus en zwager de enigen zijn van de 'lichtere' kerk.
maar het leuke is, dat het altijd in goede vrede en harmonie gaat, en we enorm veel van elkaar leren.
wat is dan bij jou thuis 'zwaar' ? Welke kerk bedoel ik dan he... 8)
Want ik begreep uit een eerdere post dat bij jullie op vakantie en gitaar en een opwekkingsbundel werd meegenomen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Riska

Berichtdoor Riska » 10 jun 2008 22:07

Ik heb het altijd heel verrijkend ervaren om in het buitenland naar de kerk te gaan, welke dan ook.
Het verrassende bv. dat er soms dezelfde liederen zijn (Praise my soul the King of Heaven bv.), dat je samen, ieder in eigen taal het Onze Vader bidt.
Dus: dat je deel uitmaakt van de gemeente van onze Heer Jezus Christus...

Ik kan alleen maar zeggen: ga gewoon naar de kerk in je vakantieplaats en is die niet wat je gewend bent: misschien vind je er een onverwachte zegen!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 jun 2008 05:44

Riska schreef:Ik heb het altijd heel verrijkend ervaren om in het buitenland naar de kerk te gaan, welke dan ook.
Het verrassende bv. dat er soms dezelfde liederen zijn (Praise my soul the King of Heaven bv.), dat je samen, ieder in eigen taal het Onze Vader bidt.
Dus: dat je deel uitmaakt van de gemeente van onze Heer Jezus Christus...

Ik kan alleen maar zeggen: ga gewoon naar de kerk in je vakantieplaats en is die niet wat je gewend bent: misschien vind je er een onverwachte zegen!

We proberen ook naar de kerk te gaan hoor, we hebben inmiddels al een lijst binnen. Maar met 2 peuters valt het ook niet mee, is er bijv. oppas? Als we met ons dochtertje van 2 in de kerk zitten, zit ze binnen 2 tellen onder de preekstoel hoor en dat willen we ook niet. Dus het zal wel een aangepast programma worden van 's middags een bijbelverhaal voor de kleintjes en 's avonds een cassettepreek ofzo.

KvR
Verkenner
Verkenner

Re: vakantie en zondag

Berichtdoor KvR » 04 sep 2008 19:16

pol schreef:Wij gaan in september naar Frankrijk op vakantie. Nu zijn daar geen hollandse kerkdiensten meer en ons frans is zo slecht dat we aan een franse dienst ook weinig hebben en het is daar allemaal RK. Wie heeft er een idee om de zondag toch een beetje zondag te laten lijken?

Ik weet niet of je al weg bent, maar kijk even hier.

pol schreef:We proberen ook naar de kerk te gaan hoor, we hebben inmiddels al een lijst binnen. Maar met 2 peuters valt het ook niet mee, is er bijv. oppas?

Bel op of ga van tevoren even bij de dominee langs. Daar is vast wel een oplossing voor. Franse peuters zijn vermoedelijk niet veel anders dan Nederlandse :wink:

Protestantse kerken vormen in Frankrijk een zeer kleine minderheid. Daarom verheugen ze zich altijd over bezoek, vooral als die dan nog uit het buitenland komt. Ze worden er door bemoedigd. Dan vind ik het ook minder erg dat ik de preek niet altijd helemaal kan volgen. Zingen lukt altijd. De melodieën zijn vaak bekend.
Laatst gewijzigd door KvR op 14 jul 2009 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 sep 2008 22:43

kwebbel schreef:
MissF schreef:Dat deden wij, toen ik bij mijn ouders woonde zeg maar, sowieso altijd, als we in Nederland op vakantie waren. We gingen altijd 1 week in het jaar ergens op een bungalowpark, en dan zocht mijn vader juist eens een andere gemeente op, eigenlijk altijd een 'lichtere' gemeente, waarna er heerlijk pittige discussies ontstonden :) Mijn zus is namelijk lid van een 'lichtere' kerk, en toen ik nog puber was, vond ik het allemaal ook te 'zwaar' bij ons.
wat is dan bij jou thuis 'zwaar' ? Welke kerk bedoel ik dan he... 8)
Want ik begreep uit een eerdere post dat bij jullie op vakantie en gitaar en een opwekkingsbundel werd meegenomen.

Haha, ik zie nu je vraag pas, lekker laat.
Wij gaan 'gewoon' naar de PKN (vroeger hervormd gb gemeente). Maar wij, mijn man en ik, zijn best wel heel principieel. Al denken we bij alle tradities en regeltjes wel na waarom ze er zijn, wat we er zelf van vinden, wat we lezen in de Bijbel, en daar baseren we dan onze eigen interpratie op. Dus ik luister best wel eens harde (gospel) muziek, ik draag gewoon een broek, geen hoed, zit wel eens in een cafeetje, lig op zaterdagavond niet vroeg op bed enzo. Maar in de dingen die er volgens ons w‚l toe doen, daar denken wij iets anders over dan mijn zus en zwager. En dat is soms best leuk (maar niet altijd)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 05 sep 2008 09:20

Ik snap het :) grappig die onderlinge verschillen. Ik was ook van de Hervormde Gemeente (binnen PKN, eigen convenant)
Bij ons had de Kerkeraad het liever dat er een hoedje gedragen werd vooral tijdens dopen, avondmaal, bevestigingen e.d. Het overgrote deel had een hoedje op ook tijdens 'normale' diensten. Ik ben er afgelopen mei nog een keer geweest, het overgrote deel had GEEN hoed op :shock: 2 predikanten die er lang hadden gestaan (1tje 5 jaar, 1tje 17 jaar) zijn inmiddels allebei weg en ja hoor, de kerk gaat 'schuiven' :?
Ik ben zelf wel opgegroeid in de kerk (voor zover ik mijzelf dat kon doen) met een hoed op, rok, degelijk (geen hemdjes zonder mouwen, topjes, korte rokjes) kleden e.d.

Mijn zus en zwager gaan niet meer naar de kerk, mijn vader ook niet meer, m'n moeder nu wel na jaren niet meer in de kerk geweest te zijn (in haar beleving dan).
Voor zover ik mijzelf daarin kon 'opvoeden' heb ik best wel eens gezworven. Maar uiteindelijk in de Chr.Geref. Kerk te Utrecht-West gekomen, ook zoiets als m'n oude Kerk.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 sep 2008 09:26

Toen ik in deze gemeente kwam had ook zo goed als iedereen een hoed op. In mijn vorige woonplaats had ik hem al een hele tijd niet meer op (als tegendraadse puber gewoon afgezet). Maar mijn vader vond het netjes als ik hem hier wel weer op deed. Nouja, een half jaar gedaan, en toen ben ik me er in gaan verdiepen, en vond ik het helemaal niet nodig.
Dus heb ik als ‚‚n van de eersten het ding gewoon afgezet. Sindsdien zijn er steeds meer mensen die hem af hebben gedaan, en is het 50-50 ongeveer. Met dopen, avondmaal en belijdenis wordt er wel verwacht dat je hem op zet.
En idd denken mensen dat er nu een verschuiving gaande is, maar ik persoonlijk ben juist steeds principieler geworden, en sta nu echt helemaal achter de leer van onze gemeente, terwijl ik dat met hoed nog wel eens betwijfelde. Dus hoeden zeggen mijns inziens totaal niets.

Terug naar “Archief”