Ik snap het

grappig die onderlinge verschillen. Ik was ook van de Hervormde Gemeente (binnen PKN, eigen convenant)
Bij ons had de Kerkeraad het liever dat er een hoedje gedragen werd vooral tijdens dopen, avondmaal, bevestigingen e.d. Het overgrote deel had een hoedje op ook tijdens 'normale' diensten. Ik ben er afgelopen mei nog een keer geweest, het overgrote deel had GEEN hoed op

2 predikanten die er lang hadden gestaan (1tje 5 jaar, 1tje 17 jaar) zijn inmiddels allebei weg en ja hoor, de kerk gaat 'schuiven'
Ik ben zelf wel opgegroeid in de kerk (voor zover ik mijzelf dat kon doen) met een hoed op, rok, degelijk (geen hemdjes zonder mouwen, topjes, korte rokjes) kleden e.d.
Mijn zus en zwager gaan niet meer naar de kerk, mijn vader ook niet meer, m'n moeder nu wel na jaren niet meer in de kerk geweest te zijn (in haar beleving dan).
Voor zover ik mijzelf daarin kon 'opvoeden' heb ik best wel eens gezworven. Maar uiteindelijk in de Chr.Geref. Kerk te Utrecht-West gekomen, ook zoiets als m'n oude Kerk.