sterilisatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 05 jun 2008 12:44

André schreef:
sientje schreef:
Juultje77 schreef:Zijn jullie wel goed voorgelicht over sterilisatie? En als je toch geen kinderen meer wil/ kan krijgen dan is het toch ok?

we zijn wel goed voorgelicht hoor en we hebben er een paar jaar over gedacht(vandaar dat we er nu 4 hebben :) )
Het gaat er mij om of we het op grond van de bijbel wel mochten doen.
Ik werd zelf depressief van de pil en alle andere dingen hielden een zwangerschap niet tegen.
Onze relatie ging er heel erg onder lijden,altijd die angst van niet weer zwanger hè.
Lijkt me voldoende reden, ook zonder Bijbel teksten te gaan citeren.

Natuurlijk niet! Bij alles wat je doet, maar zeker bij zulke stappen, vraag je je af wat God er in Zijn Woord van zegt.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

sientje
Mineur
Mineur

Berichtdoor sientje » 05 jun 2008 12:45

MissF schreef:Daar zijn dus discussies over. Ik zie het als anticonceptie, daar ben ik helemaal niet tegen. Dus ook daar niet tegen.
Als ik jouw verhaal er niet bij betrek, vind ik sterilisatie erg definitief (nouja, oke, het kán nog hersteld worden). Dat zou mijn keus niet zo snel zijn denk ik.
Maar als ik jouw verhaal er wel bij betrek, dan zeg ik echt wel: als dit beter is, dan is het goed.

maargoed, dan krijgen we denk ik de discussie over anticonceptie weer...

Precies en daar zijn ze in onze kerk(ger.gem.) niet erg voor.Met dat standpunt ben ik dus ook opgevoed,vandaar dat ik soms twijfel :?

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 05 jun 2008 12:45

sientje schreef:
Juultje77 schreef:Zijn jullie wel goed voorgelicht over sterilisatie? En als je toch geen kinderen meer wil/ kan krijgen dan is het toch ok?

we zijn wel goed voorgelicht hoor en we hebben er een paar jaar over gedacht(vandaar dat we er nu 4 hebben :) )

Vanwaar toch die kwelling bij je toelaten. De Bijbel legt geen kinderaantal op.
Punt is alleen dat wanneer je man (onverhoopt uiteraard) alleen komt te staan en hij een nieuwe relatie zou aangaan, het krijgen van kinderen bijna uitgesloten is.
Een praktijkvoorbeeld is mij bekend.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 05 jun 2008 12:45

Jullie zijn gezegend met 4 prachtige kinderen en met goed verstand hebben jullie besloten om er voor te zorgen dat dit zo blijft zonder dat jullie gezin nog groter wordt en jullie er onder gaan lijden.

Jullie kinderen hebben niets aan ouders die een slechte relatie hebben of ouders die steeds depressief zijn. Ik vind het gewoon een hele verstandige keuze en met 4 kinderen ook niet zo heel erg vreemd.

(mijn vader heeft er na 4 kids ook een knoopje in laten leggen :wink: )
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

André

Berichtdoor André » 05 jun 2008 12:50

Toetsenbord schreef:
André schreef:
sientje schreef:

Ik werd zelf depressief van de pil en alle andere dingen hielden een zwangerschap niet tegen.
Onze relatie ging er heel erg onder lijden,altijd die angst van niet weer zwanger hè.

Natuurlijk niet! Bij alles wat je doet, maar zeker bij zulke stappen, vraag je je af wat God er in Zijn Woord van zegt.
Oké, dat heb ik ook niet ontkent dat je niet mocht bidden om raad en inzicht.
Ik bedoel je kunt hier wel met teksten gaan smijten zo je wilt, maar je hebt ook te maken met je verantwoording als het gaat om je eigen psychische stabiliteit. Kinderen hebben misschien minder aan een moeder die in een PZ verpleegt zou moeten gaan worden, toch?

sientje
Mineur
Mineur

Berichtdoor sientje » 05 jun 2008 12:51

Alphonsus schreef:
sientje schreef:

Vanwaar toch die kwelling bij je toelaten. De Bijbel legt geen kinderaantal op.
Punt is alleen dat wanneer je man (onverhoopt uiteraard) alleen komt te staan en hij een nieuwe relatie zou aangaan, het krijgen van kinderen bijna uitgesloten is.
Een praktijkvoorbeeld is mij bekend.

Ja dat was voor mij ook een groot struikelblok,vooral omdat we nog zo jong zijn (toen ik25,hij 26!)
Volgens mijn ega:ik vind 4 ook genoeg en als jij er niet meer zou zijn dan heb ik er nog steeds 4!
Daarin geef ik hem dan ook gelijk.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 05 jun 2008 12:52

André schreef:
Toetsenbord schreef:
André schreef:
sientje schreef:

Oké, dat heb ik ook niet ontkent dat je niet mocht bidden om raad en inzicht.
Ik bedoel je kunt hier wel met teksten gaan smijten zo je wilt, maar je hebt ook te maken met je verantwoording als het gaat om je eigen psychische stabiliteit. Kinderen hebben misschien minder aan een moeder die in een PZ verpleegt zou moeten gaan worden, toch?

Wellicht heeft Sientje behoefte aan een Bijbeltekst die dat onderbouwt dan.

sientje
Mineur
Mineur

Berichtdoor sientje » 05 jun 2008 12:54

bestaat die dan? Ik blijk niet zo erg bijbelvast te zijn :? :oops:

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 05 jun 2008 12:58

sientje schreef:bestaat die dan? Ik blijk niet zo erg bijbelvast te zijn :? :oops:

Nou, dat was dus juist misschien de vraag? Dan kun je zeggen je hebt meer aan praktische opmerkingen, maar als ik het goed begreep, was jouw vraag juist of je beslissing Bijbels te onderbouwen is.

Er is in ieder geval een tekst die zegt dat je met verstand bij je vrouw moet liggen. Dus dat geeft mijns inziens wel aan dat het niet een kwestie is van onbeperkt zo veel mogelijk kinderen krijgen. Aan de andere kant kun je ook lezen in Psalm 128 dat de man zalig is die zijn Pijlkoker met dezeve (=kinderen) gevuld heeft en dat het als grote zegen wordt gegeven dat een vrouw vruchtbaar is als een wijnstok.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 05 jun 2008 13:01

Ik ken zo geen bijbeltekst die je zorg kan wegnemen.

Word je in je geweten aangeklaagd?

Je weet toch dat er één is die alles zal aangrijpen om je in vertwijfeling te brengen.

sientje
Mineur
Mineur

Berichtdoor sientje » 05 jun 2008 13:02

Toetsenbord schreef:
sientje schreef:bestaat die dan? Ik blijk niet zo erg bijbelvast te zijn :? :oops:

Nou, dat was dus juist misschien de vraag? Dan kun je zeggen je hebt meer aan praktische opmerkingen, maar als ik het goed begreep, was jouw vraag juist of je beslissing Bijbels te onderbouwen is.

Er is in ieder geval een tekst die zegt dat je met verstand bij je vrouw moet liggen. Dus dat geeft mijns inziens wel aan dat het niet een kwestie is van onbeperkt zo veel mogelijk kinderen krijgen. Aan de andere kant kun je ook lezen in Psalm 128 dat de man zalig is die zijn Pijlkoker met dezeve (=kinderen) gevuld heeft en dat het als grote zegen wordt gegeven dat een vrouw vruchtbaar is als een wijnstok.

ja die kende ik wel.Ik bedoel staat er echt iets in de bijbel over het voorkomen van een zwangerschap?

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 05 jun 2008 13:03

Nou, onder 'met verstand bij je vrouw liggen' lijkt me in ieder egval ook het voorkomen van een zwangerschap vallen. Verder weet ik niet van eentekst die daar letterlijk wat over zegt.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 05 jun 2008 13:04

sientje schreef:
Toetsenbord schreef:

ja die kende ik wel.Ik bedoel staat er echt iets in de bijbel over het voorkomen van een zwangerschap?

Ja. Onan wordt genoemd. Hij wordt dan ook zwaar gestraft, maar dat om een andere reden

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 05 jun 2008 13:05

Onan werd gestraft, omdat hij zijn schoonzus geen kinderen wilde verwekken uit naam van zijn overleden broer. Dat is een heel andere kwestie en ik snap dan ook niet dat dit in zo'n discussie altijd aangehaald moet worden.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 05 jun 2008 13:07

Toetsenbord schreef:Onan werd gestraft, omdat hij zijn schoonzus geen kinderen wilde verwekken uit naam van zijn overleden broer. Dat is een heel andere kwestie en ik snap dan ook niet dat dit in zo'n discussie altijd aangehaald moet worden.

Daarom zeg ik ook OM EEN ANDERE REDEN.

Terug naar “Archief”