Verder weet ik bar weinig over ontoerekeningsvatbaarheid, ik zoek slechts een verklaring

Moderator: Moderafo's
* De persoon past zich niet aan aan de sociale normen met betrekking tot wettig gedrag, wat blijkt uit het verrichten van handelingen die tot arrestatie leiden.
* De persoon maakt gebruik van misleiding, wat zich uit in herhaaldelijk liegen, gebruik van aliassen of het oplichten van anderen voor persoonlijk voordeel of plezier.
* De persoon is impulsief en maakt geen plannen voor de toekomst
* De persoon is snel geïrriteerd en agressief, wat zich uit in regelmatig fysiek geweld.
* De persoon is roekeloos en veronachtzaamt de veiligheid van zichzelf en anderen.
* De persoon is doorlopend onverantwoordelijk, wat zich uit in een aanhoudend onvermogen om een stabiel werkgedrag te vormen of financiële verplichtingen af te handelen.
* De persoon toont geen berouw of spijt en is onverschillig als hij anderen heeft geschaad, verwond of mishandeld of van hen heeft gestolen.
Zie www.dji.nlEr zijn vijf gradaties toerekeningsvatbaarheid.
Volledig toerekeningsvatbaar
Er is geen stoornis, of de stoornis is niet aantoonbaar van invloed op het delict.
Enigszins verminderd toerekeningsvatbaar
Er is een geringe stoornis, of maar geringe invloed van de stoornis op het delict.
Verminderd toerekeningsvatbaar
Er is sprake van een ernstige stoornis, die behoorlijke invloed had op het plegen van het delict.
Sterk verminderd toerekeningsvatbaar
Er is sprake van een combinatie van heel ernstige stoornissen die zoveel invloed op de verdachte had dat die maar zeer gedeeltelijk verantwoordelijk kan worden gehouden voor het delict.
Volledig ontoerekeningsvatbaar
Het delict vloeit volledig voort uit de stoornis.
Smurffie schreef:Ghe, zoiets bedoelde ik dus te zeggen, maar dit is wel een stuk beter omschreven, door iemand die ervoor geleerd heeft.
Bedankt voor je bijdrage
Het is natuurlijk een beetje een vreemde term. Want elk gedrag is uiteindelijk het gevolg van de persoonlijkheid van een mens inclusief dus alle stoornissen die daarin zitten.
Smurffie schreef:Maar even iets anders: stel dat een persoon met voorbedachte rade iemand heeft vermoord. Dit zijn gewoon wraakacties. Wraak komt voort uit haat, haat komt voort uit eerdere incidenten. Logischer wijs gezien wel. Maar ondanks dat je schijnbaar een reden hebt om iemand te vermoorden, is het volgens mij geen actie die een normaal mens zou doen/verzinnen. Dus..stoornis? Dus..ontoerekeningsvatbaar?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel praktisch hierin. Elk alternatief zou mijn inziens grotere problemen veroorzaken dan de huidige oplossing. Maar het systeem is niet altijd even eerlijk. Zo is het leven. En als iemand niet de moeite doet om zichzelf op te krikken boven zijn natuurlijke maar problematische impulsen dan voel ik me niet bijzonder schuldig als zijn vrijheid om die natuurlijke impulsen te uiten ingeperkt wordt.
Smurffie schreef:Ik heb enorm veel respect voor alles wat met 'recht' te maken heeft. Het is niet makkelijk om op basis van iemands persoonlijkheid(sstoornissen) te bepalen welke straf iemand verdient. Ik denk trouwens ook aan advocaten die iemand moeten verdedigen die (uit genoeg bewijs gebleken) een moord heeft gepleegd. Of in ieder geval voor strafvermindering moet zorgen. Natuurlijk kiezen ze zelf voor het beroep..maar ik zou het absoluut niet kunnen.
Ik denk dat er ook genoeg misgaat ondanks een relatief goed rechtsysteem.
Gerdien B. schreef:at is iets waar ik mij wel meer over verbaas.
Alles uit het verleden wordt er als verdedinging bijgehaald om een daad maar goed te praten of de zwaarte er van te verminderen.
Als iemand een andere persoon vermoord door het verleden, dan is hij niet per definitie doe de zaken van vroeger ontoerekeningsvatbaar. Hij of zij had misschien ook kunnen kiezen voor professionele psychische hulp wilde dat niet en draaide daardoor door. Dan ben je er zelf helemaal schuldig aan en zijn het puur eigen bewuste keuzes geweest.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten