Hoe was jouw zondag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 25 mei 2008 18:35

Al begon hij zei leuk:' Een hele goeiemorgen gemeente, van harte welkom in deze dienst.' Dat zouden ze allemaal moeten doen

Ja, dat is inderdaad een positieve opening. Klinkt goed. Onze predikant houdt het altijd bij 'lieve vrienden'.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 mei 2008 22:33

Het kan niet op! Vanavond was het weer BINGO!!!
Het thema was 'beloofd is beloofd'. Over het Verbond en de dominee ging terug naar het verbond dat God met Abram sloot, nog voor de besnijdenis. Moet je eens lezen Genesis 15

Daar lees je dat God zonder toedoen van Abram een verbond sluit. Abram komt er niet aan te pas het is een eenzijdig Godswerk... Maar wel vast en zeker...
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 26 mei 2008 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 mei 2008 09:44

MODBREAK: ik heb in dit topic flink gesnoeid. Berichten over de invulling van de zondag (daar is dit topic geschikt voor), meeschrijven met de preek (daar is dit topic geschikt voor) en kerkbanken zijn verwijderd. Ook is het topic verplaatst :wink:
Berichten die niet voldoen aan de bedoeling van de topicstarter worden weer verwijderd.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 mei 2008 13:13

Wauw, goede modbreak ;)

Wij hadden gisterochtend echt een geweldige preek.
God heeft ons niet nodig, wij hebben God nodig.
We hoeven het niet 'zelf te doen'.
De Heilige Geest doorbreekt grenzen, maar geeft gelukkig (!) ook grenzen.
God geeft ons grenzen, waardoor we steeds weer op Hem gewezen worden. Maar Hij laat zichzelf niet begrenzen!

Specifiek bijbelgedeelte uit Handelingen 17:
De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat er leeft, hij die over hemel en aarde heerst, woont niet in door mensenhanden gemaakte tempels. 25 Hij laat zich ook niet bedienen door mensenhanden alsof er nog iets is dat hij nodig heeft, hij die zelf aan iedereen leven en adem en al het andere schenkt. 26 Uit één mens heeft hij de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald. 27 Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is. 28 Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.” 29 Maar als wij dan uit God voortkomen, mogen we niet denken dat het goddelijke gelijk is aan een beeld van goud of zilver of steen, het werk van een ambachtsman, door mensen bedacht.

Hele tekst was Handelingen 17:16-34

Echt zo'n heldere preek was het. Leerzaam, we werden als mens echt op onze plek gezet, maar ook erg bemoedigend.
pobody's nerfect

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 26 mei 2008 20:44

appelflap schreef:O was jij daar ook?
Kerk jij daar altijd?

Ja, inderdaad speciaal voor de kinderen, maar ik heb niet overdreven veel kinderen gezien moek zeggen. Maar ja.
Toen die ouderling de preekstoel op liep, dacht ik eerst: O, volgens mij is dit een andere dominee, wat is er verkeerd gegaan. Toen zei die man ook nog dat we voor de dienst drie liederen gingen zingen(whaa, waar ben ik nu beland??) Ik had de programma's bij de ingang over het hoofd gezien. Maar goed, het is anders dan ik gewend ben, maar slands wijs, slands eer.

Nu nog om het weekend, over een jaar elke zondag. M'n vriend zit er in de kerk :)

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 26 mei 2008 21:19

keej, en waar zat je ergens, voor de dominee, op de galerij, in het kleine stukje rechts van hem of in het grote stuk links van hem?

Als je voor de dominee ergens zat moet je bijna wel iemand hebben zien schrijven tijdens de preek. Nu, dat was ik :D
Baksteen

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 jun 2008 12:37

Geweldige dienst over de Heilige Geest als Bruggenbouwer!

Joh 16: 14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

Jij staat aan de ene kant en Christus aan de andere kant en zonder dat de Heilige Geest de brug naar Jezus bouwt, kom je nooit aan die overkant.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 jun 2008 16:17

Verder hier niemand naar de kerk geweest die de moeite waard was?

Riska

Berichtdoor Riska » 01 jun 2008 18:13

Moet ik iets opbiechten Denkertje... :wink:
Na een heel slechte nacht viel ik uiteindelijk rond half 5 in slaap en je raadt niet waar ik wakker van werd... jawel, om half 10 van de kerkklok van een kerk vlak bij mij. Toen was de dienst in mijn eigen kerk al begonnen...
dus, nee, ik kan niks verder vertellen.... (behalve dat ik vanmiddag een heel goede dienst beluisterde op de radio vanuit Berkel-Enschot...)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 jun 2008 18:25

Vanochtend op het werk de dienst bijgewoond.

Het mooie was dat het ging over een appelboom en de bouwers.
Wanneer is een appelboom ook werkelijk een appelboom? als er appels aan hangen.
Wanneer is iemand een echte christen? Als de vruchten van het geloof--> goede werken ook zichtbaar zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 01 jun 2008 22:53

Goeie preek gehad

Dominee koolsbergen uit Arnhem

De Bijbel lezen hoe doe je dat??

Begrijp je wat je leest?? preek in drie punten en daarna 10 tips om de bijbel goed te lezen.

OOk leuke man die dominee. Had wat humoristische versprekingen;-) Pakte hij goed op.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 jun 2008 09:10

's morgens Heilig Avondmaal gehad. De preek was niet erg gunnend :? Viel me echt tegen. Onze eigen dominee is altijd zo vrij en open en gunnend, maar dit was eigenlijk een beetje van: als jij de Herder hebt gehoord, en je hebt antwoord gegeven, dan hoor je bij Hem, en mag je komen.
Ten eerste: hoe hoor je de Goede Herder? Ten tweede: hoe kun je antwoorden? Allemaal zo vaag!

Maargoed, het Avondmaal was mooi.

's middags moest ik werken dus ben ik niet geweest
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 jun 2008 11:48

Een preek over zondag 1 vraag 1. Normaal zijn Cathechismuspreken niet de meest boeiende, maar onze dominee preekte over het belang van de kennis van de Leer. Een preek die erg nodig was, aangezien er steeds meer geluiden opgaan om wat aan die HC en allerlei andere formulieren te doen, omdat het volgens velen "uit de tijd is". Onzin dus, want het is en blijft te allen tijde actueel.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 jun 2008 15:33

Gisteravond weer zo'n mooie preek! Soms heb je van die tijden dat echt alles mooi is en je alles indrinkt en het blijkt alsof het nooit meer donker wordt. dan kun je de hele wereld aan!

Het ging over handelingen 8 : 4 en 5:
Zij dan nu, die verstrooid waren, gingen het land door, en verkondigden het Woord.
En Filippus kwam af in de stad van Samaría, en predikte hun Christus.

Dat staat net achter het stuk over de steniging van Stefanus. Toch gebruikt God dit om het Evangelie verder te krijgen. Saulus zorgt o.a. voor vervolging, na de dood van Stefanus. De christenen wirden verstrooid en dragen het Evangelie uit, zelfs in Samaria.

Heerlijk als je ziet dat God Zijn weg gaat en het altijd goed komt. Misschien niet altijd mijn gedachte van 'goed' maar wel Zijn gedachte van goed. En Hij doet het nooit fout...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 02 jun 2008 15:41

Onze ds sprak 's avonds over Mattheus 6:13, en daarbij haalde hij 2 Samuel 11 en Efezen 6 aan. Het ging om verzoeking, hoe we ermee om moeten gaan, met als uitgangspunt: hoe kunnen we hierover bidden (6 punten). 's Ochtends had ik zondagsschool en moest man werken dus weet niet waar ds toen over sprak.

Terug naar “Archief”