Bijbelstudie: wat versta je eronder?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Bijbelstudie: wat versta je eronder?

Berichtdoor scape » 10 mar 2009 12:06

jmpauw schreef:Voor de een is bijbelstudie het intensief lezen van de Schrift, voor de ander is het een raadplegen van bijbelverklaringen.

Wat versta jij onder 'bijbelstudie'? En hoe geef jij je bijbelstudie vorm?

Afbeelding

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 20 mar 2009 23:24

Op een gegeven moment in mijn leven ben ik opnieuw de bijbel gaan lezen.Ik werd toen stilgezet bij bepaalde teksten. Een nieuwe wereld opende zich voor mij.Van het een is het ander gekomen.Ik heb hebreeuws geleerd,grieks kon ik al, en kan de bijbel in de grondtekst lezen.Zo ben ik van tekst-studie gekomen tot perikoop-studie.Samen met een vriend heb ik bijbelstudie gegeven aan mensen uit verschillende denominaties.We hebben toen tweemaal het Joh. Evang. tot en met hoofdstuk 11 gedaan. De laatste twee jaar ben ik bezig met de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw.Ik heb er nu ongeveer 80 bladzijden uitleg van liggen.
Als ik met een stuk uitde bijbel bezig ben, dan vraag ik de Heere om uitleg en ik heb geleerd om het alleen van Hem te verwachten. Het is Zijn Woord en Hijzelf kan en wil het mij uitleggen.

De Heere is recht en goed, daarom zal Hij de zondaars onderwijzen in de weg.......

Wendt u tot mijn bestraffing; ziet Ik zal Mijn Geest u overvloedig uitstorten; Ik zal u mijn Woorden bekend maken....

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mar 2009 08:51

learsi schreef:De laatste twee jaar ben ik bezig met de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw.Ik heb er nu ongeveer 80 bladzijden uitleg van liggen.

Het verhaal van "Eva - bijna" en "Eva - niet meer".

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 22 mar 2009 22:20

Leg es uit wat je bedoelt!

Riska

Berichtdoor Riska » 22 mar 2009 22:33

Heel simpel: Er is sprake van twee vrouwen. Eén, die bijna vruchtbaar is (dochtertje van Jaïris) en de vrouw voor wie dat voorbij is.
Eva staat voor: de vruchtbare vrouw, vandaar: "Eva-bijna" en "Eva-niet meer".
En voor beiden wil Jezus er zijn. Het dochtertje wordt dochter, wordt volwassen en de vrouw die duidelijk overgangsproblemen heeft wordt genezen, rein ook als niet-meer-vruchtbare vrouw.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 23 mar 2009 20:46

Riska schreef:Heel simpel: Er is sprake van twee vrouwen. Eén, die bijna vruchtbaar is (dochtertje van Jaïris) en de vrouw voor wie dat voorbij is.
Eva staat voor: de vruchtbare vrouw, vandaar: "Eva-bijna" en "Eva-niet meer".
En voor beiden wil Jezus er zijn. Het dochtertje wordt dochter, wordt volwassen en de vrouw die duidelijk overgangsproblemen heeft wordt genezen, rein ook als niet-meer-vruchtbare vrouw.

Duidelijk overgangsproblemen........Waaruit concludeer je dat?

Terug naar “Archief”