Man met 2 linkerhanden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 21 apr 2008 17:14

MissF schreef:Iedereen moet het leren. Of je nu autistisch bent of niet, volgens mij.
Of het nou de wasmachine aanzetten of de ramen zemen is of een schroef erin draaien, niks gaat vanzelf.
Altijd heb je het ergens afgekeken. Tenminste, om bepaalde dingen goed te doen. De wasmachine moet je weten hoe ie werkt, ramen zemen moet je toch wel weten hoe het werkt. maar als je het leert, dan kun je het volgens mij best!

Mijn man is eigenlijk best wel heel handig, de technische dingen wil hij altijd zelf doen. Lekker perfectionistisch, maargoed, hij kán het ook gewoon goed. Lekker makkelijk om nooit ergens iemand voor in te hoeven huren (oja, de muur stucken, maar dat was meer een tijdskwestie dan het niet kunnen).

Maar als ik wil, kan ik dat ook best leren. En andersom kan hij ook best leren hoe je de ramen zeemt. Maar het is soms ook wel makkelijk dat de ander het doet denk ik :)

grr mijn haren gaan overeind staan als je zo begint , ga je eerst eens verdiepen in autisme voor dat je zulke uitspraken doet !

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2008 17:14

Het gedicht er onder door iemand gepost vind ik heel mooi.

Ik krijg een beetje het idee dat er gehangen word in wat hij niet kan,. maar ik ndk dat goed is om te kijken wat hij wel kan. Vandaar uit proberen uit te breiden door vaardigheden aan te leren. Het positief benaderen.
Als je alleen maar zou horen dat je niets kan, dan kan je ook niets en DOE je ook niets. Zeer logisch.

Ik ken mensen van over de 50 die niet weten hoe ze netjes met mes en vork moeten eten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2008 17:17

Spons schreef:
MissF schreef:Iedereen moet het leren. Of je nu autistisch bent of niet, volgens mij.
Of het nou de wasmachine aanzetten of de ramen zemen is of een schroef erin draaien, niks gaat vanzelf.
Altijd heb je het ergens afgekeken. Tenminste, om bepaalde dingen goed te doen. De wasmachine moet je weten hoe ie werkt, ramen zemen moet je toch wel weten hoe het werkt. maar als je het leert, dan kun je het volgens mij best!

Mijn man is eigenlijk best wel heel handig, de technische dingen wil hij altijd zelf doen. Lekker perfectionistisch, maargoed, hij kán het ook gewoon goed. Lekker makkelijk om nooit ergens iemand voor in te hoeven huren (oja, de muur stucken, maar dat was meer een tijdskwestie dan het niet kunnen).

Maar als ik wil, kan ik dat ook best leren. En andersom kan hij ook best leren hoe je de ramen zeemt. Maar het is soms ook wel makkelijk dat de ander het doet denk ik :)

grr mijn haren gaan overeind staan als je zo begint , ga je eerst eens verdiepen in autisme voor dat je zulke uitspraken doet !

*slaat arm om Spons en geeft ene knipoog *

MissF... weet jij hoe een autist vaardigheden aan leert?

@Acire... autisme komt vaak voor in Brabant omdat daar het gemiddelde IQ ook hoog is. Dat heeft zeker met elkaar te maken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 apr 2008 17:17

Spons schreef:

Huh? Ik snap jouw reactie niet helemaal...wat is er mis met mijn uitspraak? Ik ben elke dag bezig met jongeren met autisme. En ik begrijp heel goed dat zij van alles moeten leren, maar iedereen moet toch van alles leren?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2008 17:18

Dan weet jij ook hoeveel strijd dan kan zijn om het ze dat aan te leren, als het überhaupt al lukt om ze die vaardigehden aan te leren!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 apr 2008 17:21

Misschien ben ik onwijs dom, maar ik snap jullie ophef niet.
Natuurlijk weet ik hoe ik met een persoon met autisme om moet gaan, kom op zeg, ik heb niet voor niets 4 jaar ervoor geleerd en ik werk er niet voor niets mee. Maar dat neemt toch niet weg dat iedereen van alles moet leren in zijn leven?

Ik begrijp totaal niet jullie ophef, en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het niet prettig vind dat jullie op deze manier tegen mij 'praten'. Ik geef eerlijk aan dat ik de ophef nie tbegrijp, en dan kom jij met een of andere zin met heel veel uitroeptekens.
Ik vraag toch niet voor niets om uitleg?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2008 17:26

Ook ik werk al jaren (8 ongeveer misschien nog wel meer) met autisten en heb er mij in de opleiding al op gespitst.

Autisten moeten inderdaad handelingen aanleren, maar zij leren het vele malen moeilijker dan een 'gewoon' persoon. Dat is wat heir aangegeven wordt. Daarbij pikken zij verschillende handelingen totaal niet op.
ik vind dat jij net doet of mensen met autisme net zo makkelijk iets kunnen leren als 'normale' mensen.

De opmerking van Acire vind ik dan ook geheel terecht. Ook omdat de combinatie hoogbegaafd en autisme vrij regelmatig voor komt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 apr 2008 17:30

Waarom vraag je dan niet aan mij wat ik ermee bedoel?
Want zo staat het er absoluut niet.
Ik ben heel blij dat ik mensen met autisme als gewone mensen kan zien, en ook in hun kwaliteiten en leermomenten geloof. En autisme en autisme is ook niet hetzelfde.
Maar ik vind het echt vervelend dat je er zo bovenop springt, ik voel me inderdaad nogal aangevallen. Helemaal niet omdat ik zo veel van autisme weet, want ik sta aan het begin van het hele werkproces en weet vast veel minder dan jij, maar ik vind het echt niet eerlijk hoe je er mee om gaat nu.
Ik heb gezegd dat iedereen veel moet leren. Mensen met autisme moeten leren, maar ook een ander mens moet leren. En daarmee geef ik helemaal niet aan dat het voor mensen met autisme makkelijker, moeilijker of wat dan ook is. Ik zeg alleen dat het zo is.
En daarmee hoop ik duidelijk gemaakt te hebben dat er geen autisten bestaan, wel mensen met autisme.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 21 apr 2008 17:32

Hallo,

Hier een reactie van een autist ;)
(geen klassiek autisme, maar asperger, dus een milde vorm van autisme, maar daardoor weet ik er ook veel van af)

Spons vatte de zin van missF even verkeerd op. MissF heeft immers niet gezegd dat autisten het ff makkelijk leren als anderen. Dat dat niet even makkelijk gaat, daar heeft Spons helemaal gelijk in. Maar ze moeten het dus juist leren, al is het nog zo moeilijk, en daarom heeft missF toch gelijk.

Er zijn bepaalde dingen die je een autist nooit aangeleerd zult krijgen, maar handelingen als de handelingen die hier zijn genoemd, zijn de meeste autisten wel aan te leren, zij het met veel geduld.
Baksteen

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2008 17:39

Laten we weer verder gaan over onhandigheid.

Wij weten enkel dat iemand daar last van heeft en hoogbegaafd is. ;)

André

Berichtdoor André » 21 apr 2008 17:59

Sterretje schreef:Ik vind dit met willen te maken hebben.

Niet iedere man is even handig en niet iedereen kan van alles verbouwen enz. Maar een lamp indraaien, stofzuigen, keer strijken en ramenlappen kan iedere man als hij het maar wil!
Ook kan meespelen dat een vrouw de manier waarop een karwei wordt geklaard kan accepteren/waarderen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 apr 2008 19:14

Mijn man is echt handig! Hij komt met ideeen waar ik niet eens op gekomen was, klusjes in huis, dingen vervangen, met de auto aan de slag, hij doet het 8) Hij leert veel van zijn vader met auto's, en het bekijken van de technische kant van veel dingen.
Van mijn vader leert hij weer dingen in het huis, schilderen, techniek, elekctriciteit e.d.
Ik doe dan weer meer in het huishouden, koken, stoffen, stofzuigen, strijken etc.
Koken zou hij best kunnen, heeft het alleen bar weinig gedaan omdat er altijd voor hem gezorgd werd thuis en nu kook ik.. Met enige oefening zou het wel lukken denk ik.. :wink:
Strijken heeft hij echt geen geduld voor, naar mijn inzien is het echt een vrouwenklusje dus dat neem ik maar voorlopig onder mijn hoede :D
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 21 apr 2008 19:17

mijn man is ook super handig (had ik nooit gedacht) want is echt een kantoor mens. Hij kan super goed schilderen behangen auto's maken kleding opvouwen(nog netter dan mij) en ga zo maar door. Ik heb zelf ook altijd geleerd als je iets wil kun je het ook en dat blijkt ook wel!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 apr 2008 19:44

Pol schreef:Maar wat is onhandig? Een plank die van de muur dendert omdat hij niet goed vast zit? Het schroefje dat achter gebleven is, er gewoon niet uit kunnen krijgen?
Deurklinken die je in je handen houdt als de deur dichtgaat.
noem maar op
Nee, ik snap dat vloerbedekking leggen, de ketel vd cv ophangen te technisch is.
Maar over onhandigheid, is het niet een groot deel gemakzucht?
Kan hij zich wel goed concentreren?
Soms kan het helpen, door een tijdje als 't ware met een vergrootglas
naar bepaalde handelingen te kijken. Precies uitzoeken, wat er niet goed
is, en hoe het wel moet.
En daarbij kijken naar een goed voorbeeld.

En, bijv. eens samen (of met anderen) precies uitleggen hoe je een gat in
de muur boort. En een plankensteun en plank bevestigd. Stap voor stap,
heel langzaam alles uitleggen.

Als hier iemand komt, die iets kan wat ik niet kan (en het mogelijk tot nut
is, en te leren), bijv. de waterleiding solderen, dan kijk ik precies wat hij
het doet, en vraag waarom hij een bepaald soort soldeer enz. gebruikt,
en de volgende keer kun je 't zelf. Gewoon goed kijken, veel vragen, en
doen.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 21 apr 2008 21:15

Altijd heb je het ergens afgekeken.

Autisten kijken het niet af. Leren niet (of weinig) van immitatie. Vandaar.

Terug naar “Archief”