Jantjes schreef:Ja, Marnix inderdaad maar…. welke regels zou niet meer van toepassing zijn?
Offerwetten maar ook wetten als "je mag geen kleding van 2 soorten stof eten, je mag geen rosbief eten etc"
Er zijn natuurlijk expliciet ge- en verboden of voorschriften die van toepassing zijn voor het volk Israël. God heeft met Israël een verbond gesloten en als teken daarvan de besnijdenis gegeven als een eeuwige inzetting. Daar is niets voor in de plaats gekomen. De besnijdenis blijft dus een eeuwige inzetting voor Israël. De volken die erbij komen, komen erbij door geloof! Israël komt door het verbond tot het bloed (Leviticus), de volken komen door het bloed tot het verbond (Golgotha). Of met de woorden uit Genesis 12:3: ‘In het nageslacht van Abraham, Izaäk en Jakob (het volk Israël dus) worden alle geslachten van de aarde gezegend’. De gelovigen uit de volken komen op individuele basis tot het verbond. Door geloof! Paulus zegt het in Romeinen 3:30 zo mooi: ‘Die de besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en de onbesnedenen door het geloof’. De volken worden dus ingelijfd bij dat deel van Israël dat gelooft dat Jezus de beloofde Messias is! In Jezus Christus is de God van Israël niet opgehouden met Israël, maar er juist verder mee gegaan. De kerken zij vergeten, of hebben het niet gezien, dat ze bij het gelovige deel van Israël zijn ingelijfd (zie Efeziërs 2:11-22). Dat is de echte Gemeente! Geen Israël zonder de gelovigen uit de volken en geen gelovigen uit de volken zonder Israël. Het is Gods bedoeling die twee, die gescheiden waren, één te maken. Dat is gebeurd op Golgotha. En wat Hij daar samengevoegd heeft scheide de mens niet.
Die woorden van Jezus slaan niet op bovenstaande maar verder ben ik het wel met je eens. Kanttekening erbij: Ik weet niet of de Bijbel het tot zo'n belangrijk punt hoort, het bij Israel ingelijfd worden. Het gaat er vooral om dat God met Israel het verbond sloot, zij waren altijd het verbondsvolk en na Pinksteren wordt dat verbondsvolk wereldwijd. Daarbij wordt Israel telkens weer als de basis genoemd. Anderzijds, de tempel van Israel komt wel buitenspel te staan, daar wordt God niet meer verheerlijkt, daar hoeven we niet te bidden,daar woont God niet meer. Hij wordt overal, wereldwijd verheerlijkt. We mogen overal bidden want de Geest bidt voor ons. Hij woont in ons hart, de tempel van de Heilige Geest.
Maar verder dus helemaal eens.
Toch zijn velen daar nog steeds mee bezig. Bijvoorbeeld door uitdrukkingen als ‘Kerk en Israël’, en dan vooral de ‘kerk’ voorop terwijl het eigenlijk andersom moet zijn. Ook hier geldt de goede volgorde: ‘Eerst de Jood en dan ook de Griek’. Ons denken moet vernieuwd worden. Israël moet niet tot de Kerk komen, maar de Kerk is bij Israël gekomen, bij het niet verharde deel van Israël. In de Christus zijn we, ieder naar onze aard, in volledige balans gebracht. En zo kunnen we tot volle ontplooiing komen.
Prima. Hoewel het "eerst de Jood, dan de Griek" volgens mij in tijdsverband wordt bedoeld. Ergens anders zegt Paulus dat er nu geen onderscheid meer is tussen Jood en Griek. Dat de kerk bij Israel is gekomen klopt. Alleen is het spijtig dat het overgrote deel Hem verwerpt. Wat dat betreft is het wachten op een opwekking daar.