Bidden. Alleen in stilte?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 mar 2008 11:26

Het is een 'big issue' omdat ik heb gezien hoe het mensen ergerde. En dan heb je dus bereikt, dat mensen weer reden hebben om te denken 'egoistische christenen'. En ik vind het zo erg als christenen dat niet doorhebben!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 14 mar 2008 11:28

Ja, maar ik snap al niet dat je je daar aan kunt ergeren ;/ Maarja, dat ben ik hoor. Ik begrijp sowieso niet waar mensen zich allemaal druk over maken in deze wereld.
Ik kan me voorstellen dat het wel vervelend is als jij inderdaad altijd tegen vooroordelen opbokst en er door haar weer wat bijkomen. In zo'n situatie is wat tact ook wel handig.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 14 mar 2008 11:28

Ik bid heel vaak als ik op weg ben naar de bushalte of in de bus zelf. Het is dan nooit stil maar ik kan me dan gelukkig meestal wel concentreren. Bidden kan altijd en overal, gewoon onder je werk of tijdens de preek.

Het is wel goed denk ik om af en toe de stilte op te zoeken om te bidden. Jezus deed dat ook. Ik ben dan altijd veel meer betrokken bij mijn eigen gebed en je gedachten dwalen minder af. En in die stilte geeft God ook de kans om terug te "praten" door middel van een bijbeltekst of een lied dat in je opkomt. Dat kan ook heel goed als er herrie is trouwens, maar ik ervaar het als fijn om af en toe ook de stilte op te zoeken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mar 2008 11:34

Hippieblijhoofd schreef:
Galateia schreef:Daarom vind ik het vreemd dat er mensen zijn die, wanneer ze voor hun eten willen bidden, de omgeving om stilte vragen. Waarom? God hoort het hart, je kunt hem in je hart vragen het eten te zegenen. Dat zal voor God geen meerwaarde hebben, Hij ziet immers ons hart.

Het heeft voor God misschien geen meerwaarde, maar voor mij persoonlijk wel. Ik vind het prettiger als er even stilte is als ik bid, omdat ik me anders niet kan concentreren. En ik hoop maar dat Aragorn en Collateral hierdoor geen afkeer krijgen van christenen 8)

Ach, het geeft ons tenminste de gelegenheid om vervolgens extra hard eetsmakelijk! te roepen. :schaterlach:

Ik heb er ook geen moeite mee, maar ik begrijp wel dat het bij mensen die je niet kent egoïstisch overkomt. Iedereen moet dan speciaal voor jou stil gaan zitten zijn, omdat jij zonodig moet bidden. In de refoscene wordt er een behoorlijk groot issue van gemaakt om dat te doen op je werk bijvoorbeeld, maar voor de andere kant ervan heeft men weinig oog. Waarschijnlijk omdat men het vanzelfsprekend vindt om met alle respect bejegend te worden..

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 mar 2008 11:37

Aragorn schreef:In de refoscene wordt er een behoorlijk groot issue van gemaakt om dat te doen op je werk bijvoorbeeld, maar voor de andere kant ervan heeft men weinig oog. Waarschijnlijk omdat men het vanzelfsprekend vindt om met alle respect bejegend te worden..

Precies. Maar dat respect moet je ook andersom tonen! Als je bij bekenden bent, ok, prima, maar als je in een trein of op het werk of op de universiteit aan mensen (niet alleen bekenden!) om je heen gaat vragen even stil te zijn, dan vind ik dat egoistisch en respectloos!

Brrr... voor mij is het inderdaad een 'big issue' :mrgreen:

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 14 mar 2008 11:42

Aragorn schreef:
Hippieblijhoofd schreef:
Galateia schreef:Daarom vind ik het vreemd dat er mensen zijn die, wanneer ze voor hun eten willen bidden, de omgeving om stilte vragen. Waarom? God hoort het hart, je kunt hem in je hart vragen het eten te zegenen. Dat zal voor God geen meerwaarde hebben, Hij ziet immers ons hart.

Het heeft voor God misschien geen meerwaarde, maar voor mij persoonlijk wel. Ik vind het prettiger als er even stilte is als ik bid, omdat ik me anders niet kan concentreren. En ik hoop maar dat Aragorn en Collateral hierdoor geen afkeer krijgen van christenen 8)

Ach, het geeft ons tenminste de gelegenheid om vervolgens extra hard eetsmakelijk! te roepen. :schaterlach:

Ik heb er ook geen moeite mee, maar ik begrijp wel dat het bij mensen die je niet kent egoïstisch overkomt. Iedereen moet dan speciaal voor jou stil gaan zitten zijn, omdat jij zonodig moet bidden. In de refoscene wordt er een behoorlijk groot issue van gemaakt om dat te doen op je werk bijvoorbeeld, maar voor de andere kant ervan heeft men weinig oog. Waarschijnlijk omdat men het vanzelfsprekend vindt om met alle respect bejegend te worden..

Ja dat snap ik wel. Ik doe het in een minder of niet-bekende omgeving ook niet, dan bid ik gewoon stil voor mezelf of ik bid niet. Zeker als het in zo'n openbare gelegenheid is als de trein. En ik geloof er geen **** van dat 'laten zien dat je durft te bidden' in bijv. een restaurant iets met getuigen te maken heeft.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2008 12:45

Rolf schreef:Oorsuizen is toch iets aan te doen? In sep. 2007 was hierover ook een
discussie, zie dit topic.

Helaas is er helemaal niets aan te doen! Het enige wat kan helpen is een therapie waarbij je leert om niet zo op de geluiden te focussen.

Misschien vinden jullie dit off topic, maar ik heb er best wel moeite mee gehad toen ik net die pieptonen hoorde. Dan ga je bidden en word je steeds afgeleid door dat stomme geluid. Nee dan kan je beter nog een muziekje opzetten of buiten een stuk gaan wandelen of fietsen. Heb je tenminste nog wat achtergrondruis om die pieptonen te verdoezelen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 mar 2008 12:51

Nou, dan lijkt me dat niet off topic. Kennelijk is voor jou bidden beter in en omgeving met geluiden. Nou, prima toch?!

Wel off-topic: lijkt me vreselijk irritant als je daar last van hebt!!!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 mar 2008 13:14

T.a.v. Lalage
Omdat ik het moeilijk kan laten, heb ik hier even een reactie gegeven.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 mar 2008 13:27

HippieBlijhoofd schreef:Ik vind het prettiger als er even stilte
is als ik bid, omdat ik me anders niet kan concentreren.
En ik hoop maar dat Aragorn en Collateral hierdoor geen
afkeer krijgen van christenen
Dat is heel realistisch.
Als je gewoon een gesprek hebt met iemand, kun je
je beter concentreren als het stil is. Het voelt ook veel beter aan. Ik
zou bijna zeggen, praten in rumoer, is enigzins als eten met allerlei ...
erdoor, wat er niet in thuis hoort. Ik hoop dat dit goed overkomt.

Galateia schreef:Rolf, volgens mij worstel jij simpelweg met de
definitie van 'bidden'. Wanneer is bidden echt bidden,
en wanneer een overdenking? Dat ligt er maar gewoon aan,
wat je er precies onder verstaat. En het maakt toch eigenlijk
niks uit. Als jij tijdens je werk iets 'overdenkt' dan
kent God ook jouw gedachten. Net zoals wanneer jij de stilte
opzoekt om eens echt te 'bidden'. Dan hoort God ook je gedachten.
God kent inderdaad altijd je gedachten. Als je bezig bent, en iets
overdenkt, Hij weet het. Ik denk wel dat er verschil is. In de stilte kun je
dichter naderen. En er staan in het N.T. ook beloften m.b.t. het gebed.
Alles wat je bidt in Jezus' naam, dat wil Hij verhoren (Joh. 16 : 23).
En in Jacobus staat ook iets over bidden, 5 : 13 - 21.

Het is een 'big issue' omdat ik heb gezien hoe het mensen
ergerde. En dan heb je dus bereikt, dat mensen weer reden hebben
om te denken 'egoistische christenen'. En ik vind het zo erg als
christenen dat niet doorhebben
Dat denk ik ook. Door soms
het geloof ver op de achtergrond te
houden, en gewoon een helpende hand toesteken, of een beetje
sympathie te tonen, bereik je soms meer.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 14 mar 2008 21:25

Ik snap niet helemaal waarom je het 'respectloos' vind als iemand om stilte vraag om eventjes te bidden.

Hoewel ik dan eigenlijk wel van mensen verwacht dat ze een schietgebedje doen ;) Je kunt niet het gesprek van een groep mensen een hele tijd stilleggen omdat jij daar in stilte wilt bidden. Dan zoek je maar een stille plek op waar geen mensen zijn...

In heb het trouwens nooit overwogen om het aan onbekende mensen te vragen. Maar als je samen bent met iemand die niet bid, vind ik het zeker kunnen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 mar 2008 23:11

In een onbekende omgeving vraag ik dat ook niet. Maar met bekenden doe ik het weer wel. Met collega's altijd. Aan de ene kant omdat ik daarmee juist kan laten zien dat ik dat nou eenmaal doe als Christen. Aan de andere kant omdat ik merk dat als ik opeens zelf ga bidden ze allemaal schrikken en zich schamen dat ze door me heen praten. en dat vind ik dan weer enorm rot, omdat ik net zo goed even om stilte had kunnen vragen.
En zoals met etentjes met collega's ontstaan er enorm leuke gesprekken over het christendom over. Dus kan geen kwaad.

Danken doe ik trouwens sowieso nooit
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 17 mar 2008 18:04

Een mapje op je Ipod met "stille" muziek . . .

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 17 mar 2008 22:01

tsssk. postpostmodernist :wink:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Eunice

Berichtdoor Eunice » 18 mar 2008 15:04

Bidden voor het eten blijft toch een lastig punt. Zelf doe ik het meestal wel, maar ik voel me dan bezwaard als ze net gezellig zitten te praten, iedereen z'n boterhammen pakt en ik vraag dan om stilte. Vraag je het niet en begin je zo te bidden, dan hoor je 'stt.. ze is aan het bidden!'. Bid je vervolgens niet, dan wordt je óók raar aangekeken. Dan vraag ik me af wat dan de meerwaarde is van bidden voor het eten. Staan we er dan meer bij stil dat we dankbaar moeten zijn voor het eten dat we gekregen hebben? Zelf vind ik het net zo fijn om 's ochtends en 's avonds wat langer te bidden, de tijd nemen om de dag met God te beginnen en te eindigen.

Terug naar “Archief”