Wat zegt het aantal avondmaalgangers, van de gemeente.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 mar 2008 20:54

Veel mensen zouden niet durven aangaan om dominee en kerkenraad?
Ik denk niet dat dat bedoeld wordt. Het gaat vooral over het onbijbelse geluid waardoor heel veel mensen van zichzelf niet zien gered te zijn omdat men allerhande bevindelijke mysterieën te moeten door gaan om zo 'tot den dis des verbonds te mogen tree'n'.

Wanneer deze mensen de heldere bazuin van het Evangelie zouden horen uit de mond van andere predikanten, zou het daar anders zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 08 mar 2008 08:18

Raido schreef:
Ik denk niet dat dat bedoeld wordt. Het gaat vooral over het onbijbelse geluid waardoor heel veel mensen van zichzelf niet zien gered te zijn omdat men allerhande bevindelijke mysterieën te moeten door gaan om zo 'tot den dis des verbonds te mogen tree'n'.

Wanneer deze mensen de heldere bazuin van het Evangelie zouden horen uit de mond van andere predikanten, zou het daar anders zijn.

Het wordt anders wel zo gesteld.

In hoeverre is dat geluid onbijbels? Er wordt hier nogal gestrooid met allerlei opmerkingen die nogal onjuist zien. De bevindelijke mysterieën komen mijns inziens alleen op in het hoofd van Raido, en ik heb niet het idee dat de bazuin van het Evangelie minder helder is dan bij andere predikanten. Daar prediken ze wel meer eenzijdig.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 mar 2008 10:47

Joepie Meloen schreef:Aangezien mijns inziens de sociale cohesie in de GGiN in Opheusden behoorlijk groot is, vraag ik me af of bovengenoemde bezwaren echt relevant zijn.

Bedoel je sociale controle?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2008 14:14

Joepie Meloen schreef:
Raido schreef:

Het wordt anders wel zo gesteld.

In hoeverre is dat geluid onbijbels? Er wordt hier nogal gestrooid met allerlei opmerkingen die nogal onjuist zien. De bevindelijke mysterieën komen mijns inziens alleen op in het hoofd van Raido, en ik heb niet het idee dat de bazuin van het Evangelie minder helder is dan bij andere predikanten. Daar prediken ze wel meer eenzijdig.

Is een kerk van 1500 leden waarvan er 30 aangaan dan een Bijbels geluid? Ik kom dat nergens in de Bijbel tegen, integendeel. In de Bijbel wordt het avondmaal zowat als plicht bestempeld voor de gemeenteleden.

Hoe kan het dan zijn dat de "bazuin van het evangelie" zo helder klinkt, waarom zijn er dan maar zo weinigen die het evangelie hebben aangenomen? Waarom zijn er dan zoveel mensen die zeggen: Duidelijk, het evangelie... maar niet voor mij van toepassing? Waarom gaan er dan 1470 mensen naar de kerk, horen elke week die heldere boodschap van verlossing door Christus, maar zitten iedere zondag weer als niet verlosten in de kerk?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 08 mar 2008 17:37

Ik denk dat die zogenaamde logica niet opgaat. Er was een grote schare die Christus graag hoorde, maar uiteindelijk verlieten velen hem, en uiteindelijke kruisigden ook velen hem.

Het massaal aangaan is geen bewijs dat je de juiste leer brengt. Misschien predik je dan wel teveel naar het oor van de mensen.

Ik weet niet of al die 1470 mensen met dezelfde reden in zo'n kerk zitten. Die redenen kunnen divers zijn, hoe helaas dit ook is.

@Raido: Ook de sociale controle is vrij groot. Ik doelde alleen op sociale cohesie.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 mar 2008 18:08

Marnix schreef:Is een kerk van 1500 leden waarvan er 30 aangaan dan een Bijbels geluid?

Is dit echt een reële verhouding?????
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 mar 2008 19:52

Voor discussie rondom het avondmaal is een apart topic!!!!!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 mar 2008 12:04

Raido schreef:3000 man in één kerkgebouw is veel, je hebt snel het gevoel in een grote schouwburg te zitten (of theater zoals bij ons, met rode banken en reusachtige gallerijen. Ik kom uit een gemeente met 2354 zitplaatsen (volgens Wikipedia). Onze gemeente is erg groot en ik vind de sociale controle vreselijk. Hananja komt kerkt momenteel in een kerk met (gok ik) 150 man, ze zit bij Boekenlezer in de kerk die zal het vast weten. De kerk in Wageningen zal 500 mensen tellen en dat is groot voor haar doen. Ik vind het mini-mini het zou in onze trouwzaal passen ;)

Ff gigantisch off topique-smile : Wanneer ga je trouwen dan?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2008 20:55

Willumpie, het gaat niet zozeer om het avondmaal. Het gaat om het aantal verlosten in de kerk. De avondmaalscijfers zijn alleen als indicatie gebruikt. Om niet helemaal overnieuw te moeten beginnen lijkt het me wel goed om dit topic even op te splitsen. Zou je dat willen doen?

Joepie Meloen schreef:Ik denk dat die zogenaamde logica niet opgaat. Er was een grote schare die Christus graag hoorde, maar uiteindelijk verlieten velen hem, en uiteindelijke kruisigden ook velen hem.

Het massaal aangaan is geen bewijs dat je de juiste leer brengt. Misschien predik je dan wel teveel naar het oor van de mensen.

Ik weet niet of al die 1470 mensen met dezelfde reden in zo'n kerk zitten. Die redenen kunnen divers zijn, hoe helaas dit ook is.

@Raido: Ook de sociale controle is vrij groot. Ik doelde alleen op sociale cohesie.

Joepie Meloen, dat was voor hemelvaart / pinksteren het geval. We zien echter een totaal andere lijn na pinksteren. Ga het maar eens lezen. Als ik het zo inschat op basis van dingen die ik heb gehoord zijn er heel veel mensen die niet puur voor wonderen ofzo naar de kerk gaan. Ze willen graag gered worden. En toch durven velen zich niet gered te noemen. Dit is niet puur omdat ze niet willen. Blijkbaar weten ze niet hoe. Het onderscheid in prediking tussen deze kerken en bijvoorbeeld veel PKN-kerken, GKv, NGK, CGK etc. is wel opmerkelijk te noemen. Dus het heeft wel degelijk met de prediking, wat jij de heldere bazuin van het evangelie noemt, te maken. Blijkbaar is die dan toch of minder helder, of beperkt wie dat geluid kan horen zich tot een kleine(re) groep.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 10 mar 2008 09:35

Zoals ik al aangaf heeft dat inderdaad te maken met de prediking. Ik denk dat jouw beeld enigszins weg heeft van een karikatuur, als ik de beschrijving zo zie.

Zoals ik al aangaf is het aantal avondmaalgangers geen graad voor de zuiverheid van de prediking. Het gaat er niet zozeer om dat het anders is geworden na Pinksteren. Het voorbeeld van de Heere Jezus in Zijn dagen is een zuiver Bijbels voorbeeld van hoe mensen luisterden. Waarom zou het na Pinksteren anders zijn geworden?

Zeker het punt van het gered worden en het schijnbaar niet kunnen geeft de werkelijkheid niet bepaald helder weer. Ik denk dat je dan de prediking in de GGiN en GG niet goed hebt begrepen. Maar goed, het lijkt me inderdaad verstandig dat Willumpie dit afsplitst.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 mar 2008 10:16

Joepie Meloen schreef:Zoals ik al aangaf heeft dat inderdaad te maken met de prediking. Ik denk dat jouw beeld enigszins weg heeft van een karikatuur, als ik de beschrijving zo zie.

Zoals ik al aangaf is het aantal avondmaalgangers geen graad voor de zuiverheid van de prediking. Het gaat er niet zozeer om dat het anders is geworden na Pinksteren. Het voorbeeld van de Heere Jezus in Zijn dagen is een zuiver Bijbels voorbeeld van hoe mensen luisterden. Waarom zou het na Pinksteren anders zijn geworden?

Zeker het punt van het gered worden en het schijnbaar niet kunnen geeft de werkelijkheid niet bepaald helder weer. Ik denk dat je dan de prediking in de GGiN en GG niet goed hebt begrepen. Maar goed, het lijkt me inderdaad verstandig dat Willumpie dit afsplitst.

De prediking in de GGiN, waar ik veel ervaring mee heb, is welzeker anders dan die in de CGK en andere kerken waar ik kom.
In de GGiN is men doodsbenauwd dat iemand zich zou kunnen bedriegen voor de eeuwigheid. Dus is men zo voorzichtig, en zo afsnijdend in de prediking dat de mensen niets anders te horen krijgen dan: "Denk maar niet dat je zomaar behouden bent, want dan moet er eerst een en ander gebeuren." Mensen vatten dat dan zo op dat er iets heel aparts moet gebeuren. Dan wacht men op zeg maar lichtende gestalten bij het bed, een stem die men opeens hoort of noem maar op. Terwijl dat nergens in de Bijbel staat. En in die kringen kom je verhoudingsgewijs veel meer mensen tegen die menen niet meer gered te kunnen worden. En kom je verhoudingsgewijs veel meer mensen tegen die lijdelijk zijn, en ook wel mensen die erop los leven, in het kader van als ik uitverkoren ben dan grijpt God me wel.
In de CGK wordt ook afsnijdend gepreekt over het algemeen, maar wel met de oproep: "Als je nu tijdens de prediking erachter bent gekomen dat je nog buitenstaat: Ga dan op de knieën. Smeek om Gods vernieuwende kracht in je leven!" In de GGiN is het vaak de welgemeende wens dat de gemeente dat nog eens mocht komen te beleven.

Maar goed, ander topic dan maar doen? :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 10 mar 2008 10:24

Hmmm, heb je concrete cijfers? :roll:

Het lijdelijk zijn en erop los leven komt voor, maar dat heb je in alle kerken en procentueel gezien valt dat erg mee.
Er wordt bij ons niet geleerd dat je lichtende gestalten op bed moet zien e.d., dat is de karikatuurvorming die gebeurt. Ik denk dat de oppervlakkigheid waarmee hier wordt omgegaan met de leer van de GGiN duidelijk weergeeft hoe men tegenwoordig ten opzichte van de GGiN staat. Zolang jullie de prediking van de GGiN eenzijdig citeren en eruit lichten wat het beste in jullie karikatuur past, dan is het heel lastig om te discussiëren.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 mar 2008 10:27

Joepie Meloen schreef:Hmmm, heb je concrete cijfers? :roll:

Het lijdelijk zijn en erop los leven komt voor, maar dat heb je in alle kerken en procentueel gezien valt dat erg mee.
Er wordt bij ons niet geleerd dat je lichtende gestalten op bed moet zien e.d., dat is de karikatuurvorming die gebeurt. Ik denk dat de oppervlakkigheid waarmee hier wordt omgegaan met de leer van de GGiN duidelijk weergeeft hoe men tegenwoordig ten opzichte van de GGiN staat. Zolang jullie de prediking van de GGiN eenzijdig citeren en eruit lichten wat het beste in jullie karikatuur past, dan is het heel lastig om te discussiëren.

Hoho, ik geef niet eenzijdig weer, ik geef mijn ervaring weer. Hoe kan het dan dat er zo weinig mensen in de GGiN zich behouden weten, en in andere kerken meer mensen zeker mogen zijn van hun behoud?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 mar 2008 10:39

jmpauw schreef:
australiafreak schreef:een kerk met een echt missionaire insteek zou uit zijn voegen moeten barsten van de leden....

Zou een kerk met een echt missionaire insteek niet veel meer gericht moeten zijn op gemeentestichting, i.p.v. van op gemeente-uitbouw?

Het is opmerkelijk dat de snelst groeiende kerken op deze aardbol bestaan uit huisgemeenten: als de gemeente te groot wordt, splitst de gemeente en komt er zo dus weer een gemeente die verder kan groeien.

Wat je merkt in zulke huisgemeenten, is dat de vrijblijvendheid die je in grote kerken merkt, sterk gereduceerd wordt: je kunt je niet verschuilen in / achter de grote massa. Iedereen kent elkaar en je vormt samen met elkaar een hechte gemeenschap waar het samen groeien in de kennis en de genade van Christus centraal kan staan.

Heerlijk lijkt me dat, zo'n huisgemeente...

Dit valt ook wel op andere manieren te bereiken hoor.
Wij zitten in een kerk met ruim 900 leden. Natuurlijk ken je die niet allemaal, maar toch zou ik de samenkomsten met z'n allen niet willen missen. Bij die 900 zitten namelijk wel hele goede muzikanten waar we heerlijk van genieten, dat zou je binnen een huisgemeente weer wat minder hebben. Bovendien is het goed te weten en te vieren dat je samen bent.
Maar, er zijn ook wijkkringen. Momenteel hebben we een groep van ongeveer 10 mensen waarmee we iedere week samenkomen. Een ontspannen avond en een bijbelstudieavond. De bijbelstudie komt bovenop de themapreken in de kerk. Het kan dus nooit een vervanging worden ;) Toch heb je op deze manier wel veel persoonlijker contact, als het nodig is controle, hulp dichtbij huis, gezelligheid en óók groter gemeente zijn.

Maar, huisgemeente zijn is heus niet slecht ;)
Het lijkt me alleen wat link dat je over het geheel genomen weer wat minder controle hebt. Er kunnen rare groeperingen ontstaan als de samenhang weg is enzo..
pobody's nerfect

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 10 mar 2008 10:54

Race406 schreef:
Joepie Meloen schreef:Hmmm, heb je concrete cijfers? :roll:

Hoho, ik geef niet eenzijdig weer, ik geef mijn ervaring weer. Hoe kan het dan dat er zo weinig mensen in de GGiN zich behouden weten, en in andere kerken meer mensen zeker mogen zijn van hun behoud?

Ik vraag me dan ook af of je ervaring wel volledig is. Mijns inziens is deze eenzijdig.
Omdat de behoudenis in andere kerken op een andere basis is. Ik ga hier geen discussie voeren of ik vind dat mensen in andere kerken wel of niet behouden zijn, daar gaan wij niet over. Alleen ben ik bang dat veel mensen in andere kerken op verkeerde gronden denken zalig te worden.

Terug naar “Archief”