jmpauw schreef:australiafreak schreef:een kerk met een echt missionaire insteek zou uit zijn voegen moeten barsten van de leden....
Zou een kerk met een echt missionaire insteek niet veel meer gericht moeten zijn op gemeentestichting, i.p.v. van op gemeente-uitbouw?
Het is opmerkelijk dat de snelst groeiende kerken op deze aardbol bestaan uit huisgemeenten: als de gemeente te groot wordt, splitst de gemeente en komt er zo dus weer een gemeente die verder kan groeien.
Wat je merkt in zulke huisgemeenten, is dat de vrijblijvendheid die je in grote kerken merkt, sterk gereduceerd wordt: je kunt je niet verschuilen in / achter de grote massa. Iedereen kent elkaar en je vormt samen met elkaar een hechte gemeenschap waar het samen groeien in de kennis en de genade van Christus centraal kan staan.
Heerlijk lijkt me dat, zo'n huisgemeente...
Dit valt ook wel op andere manieren te bereiken hoor.
Wij zitten in een kerk met ruim 900 leden. Natuurlijk ken je die niet allemaal, maar toch zou ik de samenkomsten met z'n allen niet willen missen. Bij die 900 zitten namelijk wel hele goede muzikanten waar we heerlijk van genieten, dat zou je binnen een huisgemeente weer wat minder hebben. Bovendien is het goed te weten en te vieren dat je samen bent.
Maar, er zijn ook wijkkringen. Momenteel hebben we een groep van ongeveer 10 mensen waarmee we iedere week samenkomen. Een ontspannen avond en een bijbelstudieavond. De bijbelstudie komt bovenop de themapreken in de kerk. Het kan dus nooit een vervanging worden

Toch heb je op deze manier wel veel persoonlijker contact, als het nodig is controle, hulp dichtbij huis, gezelligheid en óók groter gemeente zijn.
Maar, huisgemeente zijn is heus niet slecht
Het lijkt me alleen wat link dat je over het geheel genomen weer wat minder controle hebt. Er kunnen rare groeperingen ontstaan als de samenhang weg is enzo..