Hart voor zending.....???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 22 mei 2003 21:21

Willemina schreef:
Cor schreef:Als je wil dat er meer mensen zending gaan bedrijven, zou het stoer zijn als je zelf als eerste vertrok naar een vreemde stam, dus wat doe je hiet dan nog?
Met praatjes bij refo's over de zending bereik je niks, alleen bij een klein aantal, dus zweig en vertrek naar een of andere vreemde stam om ze van God te vertellen.

mezelf grondig voorbereiden... Maar dat had ik eerder al geschreven! En om maar te zwijgen omdat de 'refo's'' er toch geen oren naar hebben, vind ik zeeeeer zwak en al helemaal niet christelijk.

Als meer refo's er oren naar hadden lijkt me, waren er geen vacatures.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 22 mei 2003 21:44

Beetje flauw om het zo hard op de refo's te gooien. Ik ben zeker geen refo, maar toch doet dat mij pijn. Het probleem ligt namelijk heus niet alleen bij refo's. En ik vind het logisch dat de zendingsdrang bij refo's wat lager ligt omdat je duidelijk merkt dat een heleboel refo's zelf nog niet eens zeker durven geloven dat Jezus voor hun zonden gestorven is. Wat niet wil zeggen dat het goed te praten valt dat mensen niet gehoor geven aan de opdracht, maar beter even niet in hokjes en vakjes denken.
Nogmaals: ik geloof ook dat God die opdracht geeft aan ons en dat er geen enkel excuus is om thuis te blijven. Om eerlijk te zijn dacht ik dat ik dat ook al gezegd had. Het enige wat ik wou zeggen is dat we echt niet de arrogantie hoeven te hebben dat God afhankelijk is van ons.
Als je nog niet zeker weet wat God in je leven wil, en als je het gevoel hebt dat God je nog niet geroepen heeft of wat dan ook, dan gaat het om de vraag: ben je bereid te gaan wanneer God je het vraagt? Ook als niemand in je omgeving het een goed plan vind? Ook als je niet gesteund wordt door mensen? Als het niet meer dapper, heldhaftig, goed en zeer christelijk is voor de mensen om je heen. Als het alleen God en jij is?
Soms denk ik wel eens dat het zendingsplaatje wat geromantiseerd wordt. En dan kan het nog wel eens flink tegenvallen.
God vroeg mij vandaag iets voor iemand te doen. Ik kon een mens helpen. Dat is voor mij een teken dat ik hier op mijn plek ben. Dat ik God hier kan dienen, waar ik nu ben. Zending bedrijven wil niet altijd zeggen dat je ver weg gaat. Het is vooral de bereidheid om waar je op dit moment ook bent van Hem te getuigen.

Chaja

Willemina

Berichtdoor Willemina » 22 mei 2003 22:59

Nee, God is zeker niet afhankelijk van ons. Ik geloof ook niet dat iedere christen alles hier op moet geven en de zending in moet gaan. God heeft ons bepaalde kwaliteiten en karaktereigenschappen gegeven die passen bij het doel wat hij met iedereen persoonlijk voor ogen heeft. De reden dat ik deze discussie geopend heb, is dat ik me afvraag waar die mensen zitten die ook door God geroepen zijn om de zending in te gaan. In mijn omgeving ontmoet ik er maar zo weinig.

Je schrijft: "het gaat om de vraag: ben je bereid te gaan wanneer God je het vraagt? Ook als niemand in je omgeving het een goed plan vind? Ook als je niet gesteund wordt door mensen?"

Heel herkenbaar. Die totale overgave aan Hem is een proces. Ben ik werkelijk bereid alles op te geven, mijn familie achter te laten en te gaan? Pas als we zover zijn, kan God ons gebruiken in Zijn dienst over grenzen.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 23 mei 2003 08:08

chaja schreef:Beetje flauw om het zo hard op de refo's te gooien. Ik ben zeker geen refo, maar toch doet dat mij pijn. Het probleem ligt namelijk heus niet alleen bij refo's. En ik vind het logisch dat de zendingsdrang bij refo's wat lager ligt omdat je duidelijk merkt dat een heleboel refo's zelf nog niet eens zeker durven geloven dat Jezus voor hun zonden gestorven is. Wat niet wil zeggen dat het goed te praten valt dat mensen niet gehoor geven aan de opdracht, maar beter even niet in hokjes en vakjes denken.
Nogmaals: ik geloof ook dat God die opdracht geeft aan ons en dat er geen enkel excuus is om thuis te blijven. Om eerlijk te zijn dacht ik dat ik dat ook al gezegd had. Het enige wat ik wou zeggen is dat we echt niet de arrogantie hoeven te hebben dat God afhankelijk is van ons.
Als je nog niet zeker weet wat God in je leven wil, en als je het gevoel hebt dat God je nog niet geroepen heeft of wat dan ook, dan gaat het om de vraag: [b]ben je bereid te gaan wanneer God je het vraagt? [/b]Ook als niemand in je omgeving het een goed plan vind? Ook als je niet gesteund wordt door mensen? Als het niet meer dapper, heldhaftig, goed en zeer christelijk is voor de mensen om je heen. Als het alleen God en jij is?
Soms denk ik wel eens dat het zendingsplaatje wat geromantiseerd wordt. En dan kan het nog wel eens flink tegenvallen.
God vroeg mij vandaag iets voor iemand te doen. Ik kon een mens helpen. Dat is voor mij een teken dat ik hier op mijn plek ben. Dat ik God hier kan dienen, waar ik nu ben. Zending bedrijven wil niet altijd zeggen dat je ver weg gaat. Het is vooral de bereidheid om waar je op dit moment ook bent van Hem te getuigen.

Chaja

Hoe kan je zending bedrijven als je niet wil geloven dat Jezus voor je zonden is gestorven? dat is juist de blijde boodschap, en mij valt het op dat de mensen die de zending in gaan, meer evangelisch denken.
Dat zijn dus de mensen die nu eenmaal sneller geloven.

Wanneer weet je dat God je geroepen heeft? ik denk door een duidelijke drang om het woord van God te verkondige, en als Hij tot je komt om je daar voor te roepen, mag je niet weigeren, want HIJ roept je.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 23 mei 2003 08:12

Willemina schreef:Nee, God is zeker niet afhankelijk van ons. Ik geloof ook niet dat iedere christen alles hier op moet geven en de zending in moet gaan. God heeft ons bepaalde kwaliteiten en karaktereigenschappen gegeven die passen bij het doel wat hij met iedereen persoonlijk voor ogen heeft. De reden dat ik deze discussie geopend heb, is dat ik me afvraag waar die mensen zitten die ook door God geroepen zijn om de zending in te gaan. In mijn omgeving ontmoet ik er maar zo weinig.

Je schrijft: "het gaat om de vraag: ben je bereid te gaan wanneer God je het vraagt? Ook als niemand in je omgeving het een goed plan vind? Ook als je niet gesteund wordt door mensen?"

Heel herkenbaar. Die totale overgave aan Hem is een proces. Ben ik werkelijk bereid alles op te geven, mijn familie achter te laten en te gaan? Pas als we zover zijn, kan God ons gebruiken in Zijn dienst over grenzen.

Ik denk dat God ons ook eerder kan gebruiken, door wat uit te strallen op je werk, das ook een stukje zending denk ik maar dan praktisch.

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 11:37

Ik ga naar een gemeente die erg gericht is op zending. En de verhalen die je dan hoort van sprekers, en de gebedspunten die je doorkrijgt. daar krijg ik echt bibbers van!
geweldig hoe God werkt in het buitenland! In een land als Jemen bijvoorbeeld waar zoveel christenen uit europa en de VS werken als vrijwilliger. Een baan bij de overheid en tegelijkertijd in de vrije tijd werken voor Gods koninkrijk. Heb ik bewondering voor! zo'n kracht als zij ontvangen van God voor hun werk en zoveel zegen! Geweldig gewoon. En dan zitten wij in ons kikkerlandje te zeuren over psalmen op andere wijzen e.d.
Het zendingswerk wordt gedragen door het gebed, dus mensen, doe aub mee!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 mei 2003 11:51

Ik kan me niet echt boos maken over de kleine hoeveelheid evangelisatie initiatieven van de reformatorischen. Het is toch vrij logisch dat als je al een heel leven nodig hebt om in het genadeverbond te geraken, geen tijd over houdt aan evangelisatie? Je moet wel geloven wat je dan vertelt, dus zal je het eerst zelf moeten ontdekken.

Evangelisatie in de ger.gem. misschien een idee?

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 23 mei 2003 12:02

Kaw schreef:Ik kan me niet echt boos maken over de kleine hoeveelheid evangelisatie initiatieven van de reformatorischen. Het is toch vrij logisch dat als je al een heel leven nodig hebt om in het genadeverbond te geraken, geen tijd over houdt aan evangelisatie? Je moet wel geloven wat je dan vertelt, dus zal je het eerst zelf moeten ontdekken.

Dat gebeurd bij ons wel, evangeliseren zelfs ook asielzoekerswerk

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 mei 2003 12:26

anna schreef:
Kaw schreef:Ik kan me niet echt boos maken over de kleine hoeveelheid evangelisatie initiatieven van de reformatorischen. Het is toch vrij logisch dat als je al een heel leven nodig hebt om in het genadeverbond te geraken, geen tijd over houdt aan evangelisatie? Je moet wel geloven wat je dan vertelt, dus zal je het eerst zelf moeten ontdekken.

Ik zeg niet dat er niet geevangeliseerd wordt, maar dat het in vergelijking met andere christelijke groeperingen gewoon weinig gebeurt.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 23 mei 2003 17:50

Kaw schreef:
anna schreef:

Ik zeg niet dat er niet geevangeliseerd wordt, maar dat het in vergelijking met andere christelijke groeperingen gewoon weinig gebeurt.

Ik denk dat dat ook weer per plaats verschillend is.

Willemina

Berichtdoor Willemina » 23 mei 2003 18:37

Kaw schreef:Ik kan me niet echt boos maken over de kleine hoeveelheid evangelisatie initiatieven van de reformatorischen. Het is toch vrij logisch dat als je al een heel leven nodig hebt om in het genadeverbond te geraken, geen tijd over houdt aan evangelisatie?

Deze uitspraak vind ik echt heel erg. Heeft Jezus gezegd: "Geef mij uw hart, maar denk er wel aan dat je er een heel leven over doet om in het genadeverbond te geraken"..? Dit is een verzinsel en een regelrechte dwaling in de kerk! En dat je dan ook nog durft te beweren om deze reden geen tijd te hebben voor evangelisatie.... Ik vind dit echt heel erg. Het ontvangen van geloof door genade is niet iets "vaags" waar je je hele leven over doet, God doet geen half werk op het moment dat Hij een zondaar uit de dood overzet in het leven! Dat is heel radicaal en daar ben je zelf bij! Het is voor of tegen Hem. En daar zit NIETS tussen. Geen trappen in geloof of iets dergelijks. Laten we alsjeblieft bij het pure Woord van God blijven.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 23 mei 2003 23:22

Willemina schreef:
Kaw schreef:Ik kan me niet echt boos maken over de kleine hoeveelheid evangelisatie initiatieven van de reformatorischen. Het is toch vrij logisch dat als je al een heel leven nodig hebt om in het genadeverbond te geraken, geen tijd over houdt aan evangelisatie?

Deze uitspraak vind ik echt heel erg. Heeft Jezus gezegd: "Geef mij uw hart, maar denk er wel aan dat je er een heel leven over doet om in het genadeverbond te geraken"..? Dit is een verzinsel en een regelrechte dwaling in de kerk! En dat je dan ook nog durft te beweren om deze reden geen tijd te hebben voor evangelisatie.... Ik vind dit echt heel erg. Het ontvangen van geloof door genade is niet iets "vaags" waar je je hele leven over doet, God doet geen half werk op het moment dat Hij een zondaar uit de dood overzet in het leven! Dat is heel radicaal en daar ben je zelf bij! Het is voor of tegen Hem. En daar zit NIETS tussen. Geen trappen in geloof of iets dergelijks. Laten we alsjeblieft bij het pure Woord van God blijven.

Ben het van harte met Willemine eens.
Wat bedoelde je eigenlijk met ben mezelf grondig aan het voorbereiden?
Plannen om weg te gaan?

Willemina

Berichtdoor Willemina » 24 mei 2003 10:09

Cor schreef:Ben het van harte met Willemine eens.
Plannen om weg te gaan?

Jazeker! Maar ik wil eerst een talenstudie doen en daarna een Bijbelschool.

joris

Berichtdoor joris » 24 mei 2003 10:56

Cor schreef:
Willemina schreef:

Ben het van harte met Willemine eens.
Plannen om weg te gaan?

haha, als je kaw een beetje gevolgd hebt, dan merk je dat hij dit puur cynisch bedoeld. Hij bedoeld lijkt mij: omdat mensen al niet weten of ze zélf bekeerd zijn, komen ze er niet toe om anderen te bekeren.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 24 mei 2003 10:59

Willemina schreef:
Cor schreef:Ben het van harte met Willemine eens.
Plannen om weg te gaan?

Jazeker! Maar ik wil eerst een talenstudie doen en daarna een Bijbelschool.
Wat voor talenstudie? (als ik vragen mag) Daar heb ik zelf ook wel oren naar namelijk.

Terug naar “Archief”