Carriere maken en christen zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 26 feb 2008 22:25

Joepie Meloen schreef:Absoluut, en we hebben ook nooit te maken met grijze gebieden enzo... :roll: :wink:

Welke?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 feb 2008 09:59

Tsja, mijn vader is ook iemand die per 'toeval' een flinke carriere heeft doorgemaakt. Het is denk ik maar net hoe je daar zelf mee omgaat.
Bij hem heeft het nooit op één gestaan, maar hij heeft er wel altijd zijn verantwoordelijkheden in genomen. Werken op zondag was nooit nodig, dus dat is nooit echt een probleem geweest. Het is niet alleen een keuze van één persoon denk ik. Mijn vader was natuurlijk niet altijd even vroeg thuis en regelmatig 's avonds nog weg voor het werk. Mijn moeder heeft er bewust voor gekozen niet meer te gaan werken. Het was financieel niet hard nodig en ze vonden het belangrijk dat er iemand voor de kinderen was. Ik heb het trouwens vroeger nooit als negatief ervaren dat m'n vader veel weg was. Als hij er was, dan was hij er ook echt. Wat dat betreft is de zondag ook wel goed :)
Je houdt er dan natuurlijk geen 20 andere hobby's op na. Sporten wel, dat is ook gewoon belangrijk natuurlijk.
Tijd voor meedraaien in een gemeente is ook een kwestie van prioritijd ;)
Volgens mij kan het prima samengaan, carriere en christen zijn, het is wel een kwestie van grenzen stellen.
pobody's nerfect

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 27 feb 2008 10:31

Ik denk dat het maken van cariere hele mooie kansen kan bieden om op deze manier te bouwen aan het koninkrijk. Zo ken ik verschillende mensen die volgens christelijke principes bloeiende zaken hebben opgebouwd, maar wat nog belangrijker is om te laten dat het ook anders kan dan in het keiharde bedrijfsleven. En ja dan moet je inderdaad soms ook keuzes maken die je wat minder geld opleveren, maar als je voor ogen houdt dat geld niet het belangrijkste is moet dit geen probleem zijn in mijn ogen

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 27 feb 2008 12:00

Is het verkeerd om als christen een carriere na te streven? Is het verkeerd om voor een baan te gaan dat veel geld oplevert en daarvan zelf te genieten? Zomaar een paar gedachten van mij.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 feb 2008 12:28

Nee hoor, dat hoeft niet verkeerd te zijn. Er zit altijd wel een gevaar in natuurlijk.
Ik vind het altijd wel een beetje flauw dat mensen die gevaren eerder benoemen tegenover rijke mensen dan tegenover personen die krap bij kas zitten.
Volgens mij zit daar namelijk net zo veel gevaar in!
Als je krap bij kas zit kan het geld je leven namelijk ook behoorlijk gaan beheersen en bezig houden. Dat is dan wel om een andere reden, maar zeker niet beter of slechter. Daar wordt volgens mij veel te weinig bij stil gestaan.
pobody's nerfect

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 27 feb 2008 12:31

Ik zie niet in waarom een christen geen carrière zou mogen maken. Ik denk dat je wel in het top van het management op dilemma's kan stuiten (druk van anderen...die wellicht minder eerlijke/fraaie bedoelingen hebben). Dat is moeilijk om daar mee om te gaan. Kan jij een besluit zo veranderen dat het wel eerlijk wordt...of niet. Misschien is het dan beter om een stap terug te doen.
Als je alleen aan het roer bent, dan heb je het weer meer in de hand :wink: .
Zelf ben ik niet echt een carrièretijger....vrije tijd vind ik daarvoor te belangrijk. Ik probeer zoveel mogelijk geld te verdienen in zo min mogelijk tijd ;-). Gelukkig kan ik bij mn nieuwe job 4 dagen werken.
Afbeelding

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 27 feb 2008 12:39

Oke, ik vind het namelijk ook niet verkeerd. Ik studeer nu af bij een internationaal handelsbedrijf in Londen. Daarna kan ik waarschijnlijk aan de slag als junior business consultant bij Deloitte. Dat betekent hard werken maar ook een redelijk hoog start salaris. Wat ik best belangrijk vind. Het zal inderdaad net zijn wat voor keuzes je maakt en ik zie ook wel in dat het je leven kan gaan beheersen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 27 feb 2008 20:31

Flappie schreef:Is het verkeerd om als christen een carriere na te streven? Is het verkeerd om voor een baan te gaan dat veel geld oplevert en daarvan zelf te genieten? Zomaar een paar gedachten van mij.

Als je het alleen voor het geld doet vind ik het verkeerd ja.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 29 feb 2008 07:53

tante-tortel schreef:
Joepie Meloen schreef:Absoluut, en we hebben ook nooit te maken met grijze gebieden enzo... :roll: :wink:

Welke?

Als we in gebieden komen waarin geld, macht, en eerlijkheid heel nauw met elkaar verbonden zijn, zodat het heel lastig wordt om je geweten rein te bewaren.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 feb 2008 09:10

Ik werk alleen maar commercieel om ideëel te kunnen werken.

Vraagje: werk je met jouw carriere maken mee aan de uitbreiding van het Koninkrijk van God?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 feb 2008 17:00

Iedereen werkt toch om het geld?
Als allerdiepste reden?
Mijn man zal wel moeten werken, anders kunnen we het huis niet betalen! Toevallig komt er nog bij dat hij het heel leuk vindt, maargoed, in eerste instantie is het om geld, wat we zelf willen gebruiken (en niet persé nodig hebben, met wat minder kan ook prima).
Ik werk voor een paar uur voor het geld, omdat het wel lekker is om ruim te zitten, maar voor de andere uren voor de lol. Dus ik heb geluk ;)

Ik denk dat carrieremaken prima kan. Al komt het maar niet op plek 1.
Een voorganger zei zondag: 1 = God 2 = de gezin 3 = werk 4 = kerkenwerk.

Dus als het op plek 3 komt is het toch prima?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 03 mar 2008 11:53

Is zo'n rijtje voor verschillende mensen niet totaal anders? God moet op de eerste plaats staan, maar ik denk dat sommige dingen qua belangrijkheid niet na elkaar maar naast elkaar staan.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 mar 2008 13:30

Joepie Meloen schreef:
tante-tortel schreef:

Welke?

Als we in gebieden komen waarin geld, macht, en eerlijkheid heel nauw met elkaar verbonden zijn, zodat het heel lastig wordt om je geweten rein te bewaren.

Wat heeft dat met grijze gebieden te maken? Ik snap dat niet.
Want als je altijd voor ogen houd dat je doet wat God wil, dan is er geen grijs gebied.
Strookt wat ik nu moet doen met de Bijbel? Nee? Dan doe ik het niet.
Zoals werken op zondag zou voor mij al de grens zijn.
Maar dat kan voor anderen niet zo zijn.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 mar 2008 19:22

Joepie Meloen schreef:Is zo'n rijtje voor verschillende mensen niet totaal anders? God moet op de eerste plaats staan, maar ik denk dat sommige dingen qua belangrijkheid niet na elkaar maar naast elkaar staan.

Dat was de strekking van het verhaal: dit zou voor ieder mens met een partner en/of gezin zo moeten zijn. Heb je geen partner/gezin dan valt nummer 2 weg. Maar anders moet het wel zo zijn, je werk mag nooit voor je relatie gaan, en het kerkenwerk nooit in de plaats van je gewone werk wat je doet om geld binnen te brengen om van te leven
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 05 mar 2008 19:40

tante-tortel schreef:
Joepie Meloen schreef:Als we in gebieden komen waarin geld, macht, en eerlijkheid heel nauw met elkaar verbonden zijn, zodat het heel lastig wordt om je geweten rein te bewaren.

Wat heeft dat met grijze gebieden te maken? Ik snap dat niet.
Want als je altijd voor ogen houd dat je doet wat God wil, dan is er geen grijs gebied.
Strookt wat ik nu moet doen met de Bijbel? Nee? Dan doe ik het niet.
Zoals werken op zondag zou voor mij al de grens zijn.
Maar dat kan voor anderen niet zo zijn.

Ik snap dat wel. Dus jij weet altijd concreet wat God precies wil? Er zijn genoeg dingen waarbij je keuzes moet maken waarbij het heel lastig is om een concreet onderscheid te maken.
Zo simplistisch als jij het op zondag werken stelt, kunnen andere dingen niet gesteld worden.

MissF schreef:Dat was de strekking van het verhaal: dit zou voor ieder mens met een partner en/of gezin zo moeten zijn. Heb je geen partner/gezin dan valt nummer 2 weg. Maar anders moet het wel zo zijn, je werk mag nooit voor je relatie gaan, en het kerkenwerk nooit in de plaats van je gewone werk wat je doet om geld binnen te brengen om van te leven

Ik vind het schermen met termen als "nooit" nogal gevaarlijk. Zou iemand die bijvoorbeeld zeer geschikt is voor het kerkenwerk niet door de gemeente gesteund kunnen worden?
Maar inderdaad, anders moet je eerst zorgen voor je dagelijks onderhoud, maar ik denk dat je het alleen op grond daarvan naast elkaar kunt zetten.
Wat betreft de relatie: Je zult toch eerst in je onderhoud moeten voorzien om je relatie in stand te kunnen houden. :wink: :lol:

Terug naar “Archief”