Verantwoordelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 21 mei 2003 14:42

moeilijk probleem he. Het is eigenlijk jammer dat mensen met een handicap lichamelijk toch volwassen reageren. Ik bedoel, de dames worden ongesteld en de heren krijgen zaadlozingen.
Het probleem is ook dat mensen met een handicap over het algemeen hun daden niet kunnen laten controleren door hun geweten, zoals wij dat doen. Wij reageren op een prikkel uti onze omgeving allereerst lichamelijk, daarna voelen we iets, daanra hebben we er gedachten over en tenslotte kunnen we het via het geweten ons uiteindelijke gedrag sturen. Dus wij kunnen kiezen hoe we reageren op een prikkel! Mensen met een verstandelijke handicap kunnen dat niet. Zij reageren voornamelijk op hun lichamelijke sensaties maar echt inhoudelijk gedachten daarover hebben ze niet.
Wat is etisch verantwoord? dat is voor ons een vraag, maar voor de gehandicapte totaal niet. Die reageert gewoon op wat zijn lichaam hem vertelt. En met beetje geluk laat hij zich sturen door de 'gewoonte', dat gene wat hem is aangeleerd.

Sex willen lijkt logisch, vooral de mannen willen dat vaak omdat zij toch echt last kunnen hebben van hun seksuele prikkels in het lijf. zelfbevrediging is voro de meesten de enige oplossing.

Maar indeze tijd van zelfbeschikking moet de client zelf kunnen kiezen, maar niet als het gevaar oplevert voor de samenleving en voor zichzelf. nageslacht 'veroorzaken' kan m.i. alleen in goede samenspraak met het sociale netwerk van de client. Het hebben van een baby is wel leuk, maar het opvoeden van een kind is toch iets heel anders.

Ik hoor vaak dat de mensen die graag eenr elatie willen aangaan ook graag sex willen. Maar kinderen, dat willen ze vaak niet omdat ze toch wel beseffen dat ze gehandicapt zijn en ze hun kind niet goed kunne opvoeden zodat het ook een gelukkig kind wordt.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 21 mei 2003 14:49

joris schreef:moeilijk probleem he. Het is eigenlijk jammer dat mensen met een handicap lichamelijk toch volwassen reageren. Ik bedoel, de dames worden ongesteld en de heren krijgen zaadlozingen.

Ik ben het in grote lijnen met de rest van je verhaal wel eens, maar dit vind ik een vreemde opmerking, ik krijg er een raar gevoel bij. Het zijn schepselen van God en dus ook volmaakt geschapen, misschien niet in onzae ogen, maar dan vind ik deze etikettering zo vervelend.

joris

Berichtdoor joris » 21 mei 2003 14:53

Recitativo schreef:
joris schreef:moeilijk probleem he. Het is eigenlijk jammer dat mensen met een handicap lichamelijk toch volwassen reageren. Ik bedoel, de dames worden ongesteld en de heren krijgen zaadlozingen.

Ik ben het in grote lijnen met de rest van je verhaal wel eens, maar dit vind ik een vreemde opmerking, ik krijg er een raar gevoel bij. Het zijn schepselen van God en dus ook volmaakt geschapen, misschien niet in onzae ogen, maar dan vind ik deze etikettering zo vervelend.

recitativo, ik begrip wat je bedoeld denk ik. Ik zie een persoon met een verstandleijke handicap zeker wel als kind van God. Maar ik werk op dit moment nog met mensen met eenn verst. handicap en dan zie je de praktische kant van het 'probleem'. Ik bedoel, even een beetje hard geformuleerd zodat het in ieder geval duidelijkword, je hebt toch vaak te maken met een kind van 7 wat sex wil (en lichamelijk kán) hebben.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 22 mei 2003 08:42

Wat een kind zich later als het belangrijkste van zijn ouders herinnert is niet of ze net zo goed konden rekenen en schrijven als hen, maar of ze hem of haar liefde hebben gegeven. Ik geloof dat ook verstandelijk gehandicapte mensen hun kinderen die ouderliefde kunnen geven (je hebt natuurlijk uitzonderingen, maar die heb je bij verstandelijk gezonde mensen ook, dus dat kun je niet filteren).
Volgens mij zou je praktische manieren kunnen bedenken om die mensen te helpen hun kindje goed op te voeden.
Bijvoorbeeld eerste een cursus waarin je ze vanalles leert. Je kunt die cursus zelfs door laten gaan als het kindje er is, zodat ze met al hun vragen ergens heen gaan. Verder kan je best je kind huiswerkbegeleiding geven (dat wat jij anders zou doen en niet kan) en kan er ook op andere terreinen bijgesprongen worden. Ik geloof echt dat het kan.
Wat ik ingewikkeld vind aan de vraag is dat als ik om me heen kijk, ik zie dat een heleboel mensen onbekwaam zijn een kind op te voeden. Hoe verschrikkelijk veel kinderen zijn er wel niet die het domweg niet maken omdat hun ouders (verstandelijk gezond) ze niet genoeg liefde geven of ze niet goed opvoeden? Pleegkinderen, jeugdhuiskinderen en ook kinderen die nog bij die ouders wonen? Dat vind ik heel triest, maar om mensen te verbieden kinderen te krijgen lijkt me weer behoorlijk complex.
Je zou dan bijna ook de vraag moeten stellen of mensen met psychische ziektes wel kinderen mogen krijgen. En of dove ouders kinderen mogen krijgen, want dat is ook nogal ingewikkeld.
TIP: kijk eens de film 'I am Sam'. Gaat over een verstandelijk gehandicapte vader met een dochtertje. Je ziet daar bijde kanten van het verhaal. Aan de ene kant het meisje dat verschrikkelijk veel van haar papa houdt, maar het toch niet helemaal redt met een verstandelijk gehandicapte vader (vooral omdat er geen goede begeleiding is) en aan de andere kant de vader die zo graag voor dat meisje wil zorgen.
Een hele ontroerende film.

Chaja

Terug naar “Archief”