Hoort roken nog wel bij een Christelijke levensstijl?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 20 mei 2003 10:57

Roken of elk ander ding is niet slecht omdat het slecht is voor je gezondheid, maar omdat het in gaat tegen Gods stellingregel: zorg goed voor jezelf.
Die van Mini vind ik ook wel goed: je bent een tempel van de Heilige Geest, maar dat is natuurlijk niet lichamelijk bedoeld. Ik bedoel, de Heilgie Geest heeft er op zich geen last van als jij rookt denk ik.
ik denk dat je elkaar geen wetten op moet leggen. Sigaretje roken heeft totaal geen nut, dus kan je het net zo goed niet doen.

willeke den Hertog

Berichtdoor willeke den Hertog » 20 mei 2003 12:14

Ik zou willen dat er meer mede Christenen waren die met mij de strijd tegen het roken aandurven.
Want zo vrijblijvend als we dachten dat het was is het allang niet meer.

Joepie, ik probeer ook altijd iedereen die rookt ervan te overtuigen hoe slecht het wel niet is om te roken, maar je stuit inderdaad altijd op een bepaalde weerstand. Mensen willen er gewoon niet aan, en gaan daardoor altijd rare dingen zeggen dat alcohol gebruiken ook slecht is of patat eten enz... Altijd als ik er over begin merk je dat ze zoiets hebben van "daar heb je haar weer" Ik ben blij dat er zoveel mensen zijn die toch ook tegen roken zijn.

Tegen alle mensen die blijven zeggen dat er wel meer dingen slecht zijn voor de gezondheid wil ik zeggen dat dit geen enkel excuus is om door te blijven roken. Als andere mensen zondigen wil dit niet zeggen dat jij ook mag zondigen en als je ooit rekenschap moet afleggen voor God dan kun je nooit zeggen, "ja maar, patat eten is toch ook slecht voor je"

In sigaretten hebben de fabrikanten extra verslavende middelen gestopt die er voor zorgen dat mensen niet meer zonder kunnen. Dit zit niet in snoep, patat, alcohol en dat soort dingen meer. Met als gevolg dat je niet zo snel verslaaft raakt aan dat soort dingen en dat je het dus veel matiger kunt gebruiken. Niet meer dan dat je zelf eigenlijk graag wilt. Af en toe een sigaretje lukt meestal niet, want je gaat al snel meer roken, terwijl af en toe een glaasje wijn in het weekend geen enkel kwaad kan.

Ik hoop dat het wat duidelijk is hoe ik erover denk. Ik heb helaas niet de gave om alles wat ik denk precies onder woorden te brengen, maar ik heb het nu toch geprobeerd. Onduidelijkheden wil ik altijd nader omschrijven.

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 20 mei 2003 12:26

willeke den Hertog schreef:Tegen alle mensen die blijven zeggen dat er wel meer dingen slecht zijn voor de gezondheid wil ik zeggen dat dit geen enkel excuus is om door te blijven roken. Als andere mensen zondigen wil dit niet zeggen dat jij ook mag zondigen en als je ooit rekenschap moet afleggen voor God dan kun je nooit zeggen, "ja maar, patat eten is toch ook slecht voor je"

Even voor de duidelijkheid. Ik ben geen roker en ik ben er een felle tegenstander van.
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 mei 2003 13:17

willeke den Hertog schreef:In sigaretten hebben de fabrikanten extra verslavende middelen gestopt die er voor zorgen dat mensen niet meer zonder kunnen. Dit zit niet in snoep, patat, alcohol en dat soort dingen meer. Met als gevolg dat je niet zo snel verslaaft raakt aan dat soort dingen en dat je het dus veel matiger kunt gebruiken. Niet meer dan dat je zelf eigenlijk graag wilt. Af en toe een sigaretje lukt meestal niet, want je gaat al snel meer roken, terwijl af en toe een glaasje wijn in het weekend geen enkel kwaad kan.

in de veel producten zit wel degelijk een verslavend middel (suiker), wat zeker een nadelige invloed heeft op je gezondheid. dan denk ik aan verrotten van tanden, maar ook aan een ontregelde hormoonhuishouding, die uiteindelijk uit kan lopen in diabetes. helaas zit suiker in zoveel dingen, dat we het niet eens merken, en zijn we er behoorlijk aan gewend. het is ook moeilijk het te ontlopen, dus kennen we de situatie zonder suiker niet goed.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 mei 2003 13:20

in de veel producten zit wel degelijk een verslavend middel (suiker), wat zeker een nadelige invloed heeft op je gezondheid. dan denk ik aan verrotten van tanden, maar ook aan een ontregelde hormoonhuishouding, die uiteindelijk uit kan lopen in diabetes. helaas zit suiker in zoveel dingen, dat we het niet eens merken, en zijn we er behoorlijk aan gewend. het is ook moeilijk het te ontlopen, dus kennen we de situatie zonder suiker niet goed.
wat grappig dat jij dat hier zegt :) Ik heb een paar weken geleden besloten om mijn suikerconsumptie tot een minimum te beperken, op grond van het risico van ontregeling van de hormoonhuishouding etc. Er lijkt al een verbetering van mijn gezondheid opgetreden te zijn, ik ben bv. veel minder snel moe en heb minder slaap nodig.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 mei 2003 13:22

surfer schreef:
wat grappig dat jij dat hier zegt :) Ik heb een paar weken geleden besloten om mijn suikerconsumptie tot een minimum te beperken, op grond van het risico van ontregeling van de hormoonhuishouding etc. Er lijkt al een verbetering van mijn gezondheid opgetreden te zijn, ik ben bv. veel minder snel moe en heb minder slaap nodig.

tja, ik wil het ook proberen, maar het lukt nog niet zo.... heb gisteren weer een zak snoep gekocht... :zwaar verslaafd:
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 mei 2003 13:25

het is als bij iedere verslaving, de eerste dagen zijn het ergste. Als je daardoor bent verliest het zijn aantrekkingskracht. Ik rookte op een gegeven moment wat teveel, vond ikzelf, dus ben ik er ook een tijdje mee gestopt.

joris

Berichtdoor joris » 20 mei 2003 13:27

surfer schreef:het is als bij iedere verslaving, de eerste dagen zijn het ergste. Als je daardoor bent verliest het zijn aantrekkingskracht. Ik rookte op een gegeven moment wat teveel, vond ikzelf, dus ben ik er ook een tijdje mee gestopt.

verslaving net als homofilie: een gerichtheid.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 20 mei 2003 13:27

Als je echt zelf wil stoppen gaat dat je ook echt wel lukken, zelf heb ik 7 jaar gerookt en ben van de een op de andere dag gestopt, vond het vies en was het spuugzat, op zo'n manier lukt het je echt wel!!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 mei 2003 13:36

Ikke21 schreef:Als je echt zelf wil stoppen gaat dat je ook echt wel lukken, zelf heb ik 7 jaar gerookt en ben van de een op de andere dag gestopt, vond het vies en was het spuugzat, op zo'n manier lukt het je echt wel!!

maar dat is dus het probleem bij suiker, dat kun je bijna niet geheel ontlopen (in veel fruit zit het ook, en in vruchten- en frisdrank), maar het terugbrengen tot aavaardbare proporties is moeilijk. ik drink nu wel veel water i.p.v. andere zaken, en melk zit ook niet zoveel suiker in, maar als je bijvoorbeeld een verpakte worst in de buurtsuper koopt, is daar onvermijdelijk een hoop suiker aan toegevoegd.

maar vooruit, het ging hier over roken. in principe vind ik het ook verkeerd, wat me er niet van weerhoudt af en toe (ongeveer 1 a 2 keer per maand) een sigaar te roken.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 mei 2003 13:37

Ikke21 schreef:Als je echt zelf wil stoppen gaat dat je ook echt wel lukken, zelf heb ik 7 jaar gerookt en ben van de een op de andere dag gestopt, vond het vies en was het spuugzat, op zo'n manier lukt het je echt wel!!

denk dat in heel veel gevallen stoppe niet zo makkelijk is als jij het beleeft. Roken is echt heel verslavend en daar kom je niet zomaar vanaf. Maar ik geloof wel dat het een taak is van een christen om hier van af te komen.
Dus christenen met zwart geteerde longen probeer maar van het roken af te komen..
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 20 mei 2003 13:39

Oke roken, ik weet niet of ik het verkeerd vind, iedereen weet dat het slecht voor je gezondheid is, maar is het echt zo verkeerd om te roken als je christen ben, misschien is het waar je rookt, doe je het thuis of loop je over straat heel aso met een sigaret in je hand!!

Maar goed als je het over roken en christen heb, dan kan je natuurlijk nog wel veel meer dingen opnoemen, cafe, biscopen enz enz....komt dit overeen met het christen zijn??

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 mei 2003 13:40

ik zou niet durven zeggen dat homofilie een gerichtheid/verslaafdheid is. maar dat terzijde.

joris

Berichtdoor joris » 20 mei 2003 13:42

surfer schreef:
ik zou niet durven zeggen dat homofilie een gerichtheid/verslaafdheid is. maar dat terzijde.

staat in romeinen, maar daaar gaat het nu niet over. : uw gerichtheid is verkeerd.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 20 mei 2003 13:44

hijwel schreef:

denk dat in heel veel gevallen stoppe niet zo makkelijk is als jij het beleeft. Roken is echt heel verslavend en daar kom je niet zomaar vanaf. Maar ik geloof wel dat het een taak is van een christen om hier van af te komen.
Dus christenen met zwart geteerde longen probeer maar van het roken af te komen..

Kzou niet weten waarom het moeilijk is....hebben we nog een eigen wil?? oke, dan lukt het ons toch om te stoppen!! Denk je dat ik niet verslaafd was, pakje per dag!! Tis mij ook gelukt alleen moet je het ZELF willen en niet gedwongen worden.

Terug naar “Archief”