Ik zou willen dat er meer mede Christenen waren die met mij de strijd tegen het roken aandurven.
Want zo vrijblijvend als we dachten dat het was is het allang niet meer.
Joepie, ik probeer ook altijd iedereen die rookt ervan te overtuigen hoe slecht het wel niet is om te roken, maar je stuit inderdaad altijd op een bepaalde weerstand. Mensen willen er gewoon niet aan, en gaan daardoor altijd rare dingen zeggen dat alcohol gebruiken ook slecht is of patat eten enz... Altijd als ik er over begin merk je dat ze zoiets hebben van "daar heb je haar weer" Ik ben blij dat er zoveel mensen zijn die toch ook tegen roken zijn.
Tegen alle mensen die blijven zeggen dat er wel meer dingen slecht zijn voor de gezondheid wil ik zeggen dat dit geen enkel excuus is om door te blijven roken. Als andere mensen zondigen wil dit niet zeggen dat jij ook mag zondigen en als je ooit rekenschap moet afleggen voor God dan kun je nooit zeggen, "ja maar, patat eten is toch ook slecht voor je"
In sigaretten hebben de fabrikanten extra verslavende middelen gestopt die er voor zorgen dat mensen niet meer zonder kunnen. Dit zit niet in snoep, patat, alcohol en dat soort dingen meer. Met als gevolg dat je niet zo snel verslaaft raakt aan dat soort dingen en dat je het dus veel matiger kunt gebruiken. Niet meer dan dat je zelf eigenlijk graag wilt. Af en toe een sigaretje lukt meestal niet, want je gaat al snel meer roken, terwijl af en toe een glaasje wijn in het weekend geen enkel kwaad kan.
Ik hoop dat het wat duidelijk is hoe ik erover denk. Ik heb helaas niet de gave om alles wat ik denk precies onder woorden te brengen, maar ik heb het nu toch geprobeerd. Onduidelijkheden wil ik altijd nader omschrijven.