Gitaar in bijbelstudiegroep

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Gitaar in bijbelstudiegroep

Berichtdoor hamlap » 23 jan 2008 13:52

Sjaantje schreef:Ik las in een vraag in de vragenrubiek een verhaal van de vragenstelster dat ze ermee worstelt in welke gemeente ze thuishoort. Wat me opviel was de zin 'tot mijn grote schrik zongen ze bij een gitaar tijdens de bijbelstudie'. Nou vraag ik me heel erg af: waarom niet? Wat zit hier achter? Kan iemand hierop reageren, wat zijn de meningen/redenen om geen gitaar te gebruiken bij het zingen voor God?

Voor mij is het ook de normaalste zaak van de wereld dat je liederen zingt met een gitaar. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je niet een (akoustische) gitaar zou mogen gebruiken bij het zingen van liederen.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 jan 2008 14:12

Misschien vindt ze gitaarmuziek gewoon niet zo mooi en is er niets ingewikkelds aan de hand. Ik zou bijvoorbeeld heel erg schrikken als na de bijbelstudie iemand de liederen op een doedelzak zou gaan begeleiden. Brrrrrr.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 23 jan 2008 14:19

Wat denk je zelf, Maja? :|

Sjaantje schreef:Ik las in een vraag in de vragenrubiek een verhaal van de vragenstelster dat ze ermee worstelt in welke gemeente ze thuishoort. Wat me opviel was de zin 'tot mijn grote schrik zongen ze bij een gitaar tijdens de bijbelstudie'. Nou vraag ik me heel erg af: waarom niet? Wat zit hier achter? Kan iemand hierop reageren, wat zijn de meningen/redenen om geen gitaar te gebruiken bij het zingen voor God?

Heb je een bron, Sjaantje?

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 23 jan 2008 14:53

Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 jan 2008 17:49

The Engineer schreef:Inderdaad Marnix, menselijke onzin, dat is de enige goede benaming.

Je zal er maar mee zitten.
Met de kwalificatie "menselijke onzin" kun je dan weinig.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 23 jan 2008 17:52

Giovannino schreef:Ach, verschijnsel van alle tijden. Een gitaar riekt naar popmuziek of evangelischen. Een drumstel is nog het meest verdachte instrument waarschijnlijk. Eind jaren '20 durfde A.P. Carter van de beroemdste Countryfamilie niet viool/fiedel te spelen, want dat apparaat werd door vele christenen gezien als de devils box (je kunt er namelijk op dansen). Het orgel heeft wel een tamelijk geslaagde acceptatie meegemaakt, maar was eerder ook een werelds instrument. En nog steeds mag de organist in bepaalde oud gereformeerde kerken geen voor-en naspel spelen, want getierelantijn bij psalmen is uit den boze. Toen er voor het eerst polyfoon gezongen in de katholieke Kerk, was de wereld ook te klein.... Wie vult aan?

En bij ons in de kerk zingen we Psalmen helemaal zonder muzikale begeleiding!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 23 jan 2008 18:37

Wullimpie schreef:
The Engineer schreef:Inderdaad Marnix, menselijke onzin, dat is de enige goede benaming.

Je zal er maar mee zitten.
Met de kwalificatie "menselijke onzin" kun je dan weinig.

Frapant dat je daar mijn post voor gebruikt en niet die van de oorspronkelijke poster.

Maar goed, in de bijbel had David ook een harp. Dat is toch wezenlijk anders dan een orgel en eigenlijk meer familie van de gitaar. Vandaar is de term "menselijke onzin" zeker op zijn plaats.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 23 jan 2008 20:36

David die met een plectrum powerchords zat te rammen op z'n harp :mrgreen:
(totaal offtopic deze opmerking, maar het beeld verdwijnt maar niet uit m'n hoofd :oops: )

Sjaantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sjaantje » 24 jan 2008 08:46

Als starter van deze topic reageer ik weer ff.
Leuk zoveel reacties :) Allereerst ben ik hier niet over begonnen om de vragenstelster belachelijk te maken of te betichten van 'stomiteit' oid. We hebben allemaal wat, we zijn allemaal raar en toch zijn we broertjes en zusjes (aldus Elly en Rikkert :wink: )
Ikzelf ben gewend om gewoon met een gitaar te zingen, zelf of met anderen. Zo ook in de kerk, wij hebben geen orgel maar een gitaar, taboerijn en een piano. Als ik kijk naar Psalm 150 waar de Here aanbeden wordt met onder anderen snarenspel, tamboerijn etc. dan denk ik dat er heel veel mogelijk is :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2008 10:22

Precies :) Maar sommige mensen zijn zo gewend aan orgels en zo gebrainwashed met de 5e sola, het Sola Hydraulis, alleen door het orgel. :)

Ik vind het jammer dat deze predikant dat niet nog even noemt in zijn reactie... de snaarinstrumenten zijn volgens Psalm 150 ook geschikt om God mee te loven dus die schrik is meer uit ongewennigheid....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 jan 2008 11:34

LauraC schreef:En bij ons in de kerk zingen we Psalmen helemaal zonder muzikale begeleiding!

In de nieuwtestamentische gemeenten werd ook zonder begeleiding gezongen. Misschien vergis ik me, maar in het Nieuwe Testament na pinksteren komen geen instrumenten voor.

De argumentatie voor instrumenten in de eredienst komt denk ik uit het Oude Testament en dan met name uit de tempeldienst. Maar waarom wel instrumenten in onze diensten en geen offers?, is dan de vraag die beantwoord moet worden. De beantwoording daarvan lijkt me geen sinecure.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 jan 2008 12:43

Dat is wel erg extreem. Bij zoiets krijg ik zoiets van: dan draait het ook totaal niet meer om de Bijbel zelf, en staart men zich blind op wat culturele zaken waarmee we op ons toevallige punt in tijd en ruimte mee van doen hebben. De Bijbel zelf is dan allang onder een dikke laag stof verdwenen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 jan 2008 16:30

Toch ben ik blij dat ik niet elke kerkdienst voorin de kerk hoef te gitaren of piano te spelen (voor zover ik dat kan ;) ) Ik ben blij dat we organisten hebben. Dat ding reikt tenminste ver. Bij ons in de kerk moet je de piano zo vaag opstellen, en een gitaar is al helemaal niet handig in onze kerk. Laat lekker dat orgel meepingelen, als het maar niet te langzaam is, en al helemaal niet op hele noten.

Ik begeleidt meestal met de bijbelkring wel met de gitaar. Of er moet een piano zijn in het huis waar we zijn, of zoals bij de dominee de klavercimbel. Dan speelt een bijbelstudiegenoot daarop.
Het is ook zo wat om met een stel a-muzikale mensen acapella te gaan zingen. En zingen vind ik wel bij het geloof horen, dus stoppen met zingen is ookmgeen optie. Tja, dan maar met gitaar :) (al vind ik een gitaar niet echt een geweldig muzikaal begeleidingsinstrument, maar oke)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 24 jan 2008 20:57

Dat gitaar riekt naar popmuziek kan best waar zijn. Maar welk instrument gebruiken ze tegenwoordig niet in de popmuziek??

Dan zou je de piano, de panfluit etc allemaal wel kunnen verbieden
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 jan 2008 21:57

blokfluit?

Terug naar “Archief”