crematie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 11 jan 2008 15:27

[quote]Winst halen over de rug van mensen die in een emotionele situatie toch geen nee durven zeggen is afkeurenswaardig[/quote]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar mijn vader heeft wel een gezin van 8 kinderen te onderhouden... Dit is zijn beroep, hij draait het bedrijf nog samen met mijn opa, maar omdat de gezondheid van mijn opa geen 100% meer is, komt het steeds meer voor dat hij er alleen voorstaat.

M'n vader bidt altijd of de Heere ervoor wil zorgen dat er nog genoeg werk mag komen om ervan te kunnen leven, maar dat we maar niet naar rijkdom hoeven te jagen. Ik weet zeker dat zijn beweegredenen oprecht zijn!

Omdat er bij ons in de omgeving veel concurrentie is, kunnen de prijzen echt niet verdubbeld worden, omdat mensen dan zeker niet voor die degelijke ondernemer zullen kiezen.
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Esther89
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Esther89 » 05 mar 2008 17:50

Het is toch zo dat de heidenen zich laten verbranden? Omdat ze toch bang zijn dat er toch ergens in de verte iets is? Jezus dus?
Of zit ik er nou helemaal naast?

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 06 mar 2008 07:59

Inderdaad, die verklaring heb ik ook vaak gehoord. Dat mensen zich laten verbranden dat ze zeker zijn dat ze niet meer terug te vinden zijn. Volgens mij houd je dan alleen geen rekening met het feit dat God almachtig is.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 mar 2008 10:13

Gelet op de soms overvolle begraafplaatsen in Nederland vind ik cremeren een zinvol alternatief.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 06 mar 2008 11:46

Optimatus schreef:Gelet op de soms overvolle begraafplaatsen in Nederland vind ik cremeren een zinvol alternatief.

Cremeren was altijd een heidense vorm van lijkbezorging. En God wilde dat Zijn volk begraven werd. Zodoende laten christenen zich over het algemeen begraven.
Nu moeten we wel oppassen dat als een christen zich toch laat cremeren, we niet die persoon meteen afschrijven. Dat gebeurt teveel namelijk. Ik zelf kies voor begraven. Mede om bovenstaande reden.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 06 mar 2008 12:13

Helemaal eens met de punten die hier genoemd worden:
- Ik wil begraven worden om zo het voorbeeld van Jezus te volgen (liefst dus een rots kopen, maar dat wordt lastig hier :P)
- verder spreekt paulus in korinthe 15 over het zaaien van het lichaam, zelf vind ik dit zo'n mooi principe dat ik, als het mogelijk is, mijzelf wil laten begraven

35 Nu zou iemand kunnen vragen: ‘Maar hoe worden de doden opgewekt? Hoe zou hun lichaam eruit moeten zien?’ 36 Dwaas die u bent! Als u iets zaait, moet dat eerst sterven voordat het tot leven kan komen37 En wat u zaait heeft nog niet de vorm die het later krijgt; het is nog maar een naakte korrel, een graankorrel misschien of iets anders. . 38 God geeft daaraan de vorm die hij heeft vastgesteld, en hij geeft elke zaadkorrel zijn eigen vorm. 39 Elk aards lichaam is anders; het lichaam van een mens is enig in zijn soort, dat van een dier eveneens, dat van een vogel ook, en ook dat van een vis. 40 Er zijn lichamen aan de hemel en lichamen op aarde, maar de schittering van een hemellichaam is anders dan die van een aards lichaam. 41 De zon heeft een andere schittering dan de maan, de maan weer een andere dan de sterren, en de sterren onderling verschillen ook in schittering. 42 Zo zal het ook zijn wanneer de doden opstaan. Wat in vergankelijke vorm wordt gezaaid, wordt in onvergankelijke vorm opgewekt

Kortom, mijn lichaam wordt NOG mooier dan het nu al is :)

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 06 mar 2008 12:15

As kan je ook zaaien...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 mar 2008 16:55

SimonT schreef:As kan je ook zaaien...

Nee, dat strooi je......
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 06 mar 2008 22:47

Optimatus schreef:Gelet op de soms overvolle begraafplaatsen in Nederland vind ik cremeren een zinvol alternatief.

Zoals voornoemd is cremeren mijns inziens geen zinvol alternatief.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 07 mar 2008 11:46

Wullimpie schreef:

Nee, dat strooi je......

synoniem :wink:
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 07 mar 2008 19:24

SimonT schreef:
Wullimpie schreef:

Nee, dat strooi je......

synoniem :wink:

Je kunt as niet zaaien.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 mar 2008 21:06

Boeiend zeg zo'n fout. Het Jodendom heeft altijd hun doden begraven (alleen nooit in een houten kist onder de grond) dat is overgebleven van onze (ja, inderdaad) heidensche voorvaderen. Die verbranden geen lichamen, dat deden ze in het Midden-Oosten misschien in bepaalde culturen..

In onze cultuur is het dus eerder heidens om lichamen te begraven. Hoe dan ook, je kunt geschiedenis wat moeilijk omdraaien. Momenteel zijn het veelal christenen die zich laten begraven en zijn veelal seculieren die zich laten cremeren.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 08 mar 2008 08:15

Het enige wat er heidens aan zou kunnen zijn is het begraven in een houten kist. Dus wat dat betreft is begraven op zich niet heidens. :roll: :wink:

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 09 mar 2008 15:18

Ik vind het verbranden van mijn lichaam na mijn dood nogal oneervol op de één of andere manier.... En nee, er zijn inderdaad geen létterlijke teksten in de Bijbel over cremeren het en al dan niet afkeuren ervan. Hoe zouden we het cremeren moeten zien? Als een offer aan God of, seculier gezien, aan een "bovennatuurlijk opperwezen"?
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 11 mar 2008 11:08

Cremeren als offer? Die gedacht is mij onbekend. In christelijke kringen wordt meen ik vaak gesteld dat ongelovigen crematie willen vanuit de gedachte dat dan het lichaam op een eventuele Jongste Dag niet meer bijeenvergaard kan worden.
Mij lijkt begraven worden en liggen in een graf ook een mooier en welhaast 'romantischer' (met die tekst van Paulus in je achterhoofd) act dan afgefikt worden. Probleem is alleen dat in Nederland je graf na 10 jaar geruimd wordt en je blij mag zijn dat je resterende overblijfselen in een knekelput verdwijnen.

Terug naar “Archief”