Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 dec 2007 10:36

ik heb 2 oppas adressen gehad en bij beide kreeg ik geld per avond.
Mij maakte het niet zoveel uit hoe laat ze thuis kwamen. Ze zorgden toch altijd dat ik veilig thuis kwam. Heerlijk vond ik het oppassen.

Het ene gezin had ik 5 kids om zoet te houden en de ander 2 en later 3. Aan die 3 kids had ik echt nooit problemen. Ze luisterden enorm goed en deden alles. Ook het uitproberen viel enorm mee.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 dec 2007 11:18

ik ehb veel opgepast... eeng ezin is et vaak toch proberen tot hoever ze kunnen gaan.. maar ik geef et gewoon door aan de ouders... die werken er dan de volgende dag wel mee af!!

k heb van één gezin geld gehad.. van de anderen kreeg ik atijd een groot aardigheidje met me verjaardag... en dat waren dan best dure kadoos

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 25 dec 2007 15:04

Ik krijg ook 5 euro voor n avondje oppassen. Meestal varrieerd het van 3 - 4 uurtjes per keer. Ik heb een aantal gezinnen waar ik iedere week oppas. Zodat ze die avond dingen kunnen plannen en weg kunnen gaan. Sommige hebben wat op een vaste avond. Toen ik met m'n eerste gezin begon kreeg ik 5 euro, toen ik de andere erbij kreeg werd mij gevraagd wat ik ervoor hebben moest. Heb toen gezegd dat ik die keus aan hun overliet, zij hadden geen idee wat ze mij ervoor moesten geven. Vroegen toen wat ik bij andere kreeg, heb toen dus 5 euro gezegd en krijg dat dus ook. Soms wel eens iets extra als ik bijv. langer heb opgepast. Me ouders vinden dit weinig. Het is ong. € 1.50 per uur. Word opgehaald en thuisgebracht, word rekening mee gehouden als ik de volgende dag vroeg werken moet. Als ik in het weekend oppas word er aan me gevraagd of ik ook voor bepaalde tijd thuis moet zijn etc. Hoef niet veel te doen, soms kinderen op bed brengen, verschilt ook per gezin en hoe laat ik kom. Kan zelf de avond indelen wat ik doen wil, mag zelf pakken wat ik hebben wil. En het gebeurd wel eens een keer dat ik geen geld krijg, op dat moment hebben ze ff geen klein geld en/of kan niet wisselen. Meestal is het dan, krijg je volgende keer dubbel. Soms vergeten ze het dan, maar dan ga ik niet zeggen krijg van de vorige keer ook nog, vind dat zo hebberig staan. Alleen als ze mij het vragen zeg ik het wel.

Het is gewoon n leuk bijcentje. Stop het vaak in een apart potje, wil ik iets leuks kopen van sieraden, koop ik het daarvan. Magoed gebeurd regelmatig dat het op de grote hoop terecht komt :wink:, magoed iedere keer neem ik het me weer voor. Ik hou de avond voor hun vrij, zorg dat ik die avond niet hoef te werken dus vind dat er dan ook wel wat van hun kant tegenover mag staan, en het hoeven geen dikke bedragen aan geld te zijn maar 'iets' is altijd leuk.
Wat de toekomst brengen moge........

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 26 dec 2007 11:12

ik ga echt geen 5 euro per uur geven, sorry maar dat krijgt een gastouder misschien netto.... en daarnaast is er altijd koek, snoep, chips, drinken, mogelijkheid tot interentten, dvd kijken, telefoon gebruiken nou dan vind ik 2,50 toch echt wel genoeg 8)
Als het later dan 22 uur wordt vind ik het wel wat weinig, als ik bleef slapen kreeg ik ook altijd meer dan anders...

Maar het is behoorlijk offtopic dus voordat de mods alles gaan verwijderen zullen we maar weer netjes ontopic gaan? 8)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 dec 2007 15:06

*|Scatie schreef: nm,.cxxbcn

Hoe redden ouders met grote gezinnen zich financieel vraag ik me af... De kinderbijslag is mooi meegenomen maar dat kan nooit 'uit'.
Als ik naar mezelf kijk... wij werken beiden partime omdat we momenteel geen groter contract kunnen krijgen. Wij werken samen op papier ongeveer 50 uur per week. Dus dat is meer dan fulltime. Maar wij konden bijv. onze hypotheek maar net rondkrijgen en dan hebben wij een woning zo goedkoop dat je er in het midden van het land nog geen flatje voor krijgt. Gelukkig liggen de prijzen hier nog wat lager en kun je tussen de 100.000 en 120.000 nog wel wat kopen. Dus dan heb je een beetje een schatting.
Maar waar ligt het dan aan? Verdienen die mannen zoveel dat het op 1 loon mogelijk is?
Ik weet ook best dat je heel zuinig kunt leven maar dan doen wemkjjn nu ook en toch zou het lastig worden als er al een kindje komt.

Dat vind ik ook een prestatie hoe ze dat doen en eigenlijk heel benieuwd na!

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 27 dec 2007 15:11

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor huis je koopt. Wij kopen een huis waarbij het mogelijk is dat de hypotheek alleen van het salaris van man wordt betaald en je er dan daarnaast ook nog 'goed' van kan leven. Maar sommige willen persé zo'n mooi en groot mogelijk huis. En dan zal het wel krapper worden idd.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 dec 2007 15:12

Lenny schreef:Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor huis je koopt. Wij kopen een huis waarbij het mogelijk is dat de hypotheek alleen van het salaris van man wordt betaald en je er dan daarnaast ook nog 'goed' van kan leven. Maar sommige willen persé zo'n mooi en groot mogelijk huis. En dan zal het wel krapper worden idd.

Bij de meesten is dit dus niet meer mogelijk hoor

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 27 dec 2007 15:14

nou dan verdient je man wel minimaal hoor. Als je gewoon modaal inkomen hebt dan kan het. Je moet gewoon niet zulke hoge eisen stellen aan je huis, auto etc. Huizen zijn hier bij ons in de buurt knap duur!! (onder de 200.000 heb je nix) en toch lukt het bij de meesten van ons op 1 salaris!

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 27 dec 2007 15:17

Overigens zitten wij zelfs beneden het modaal inkomen, zie ik net.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 27 dec 2007 15:24

Huis kopen op 1 salaris? Bijna onmogelijk!! Ik werk zelf op een makelaarskantoor en zie van alles voorbij komen qua salaris en huizenprijzen. Maar op 1 salaris kom je bijna niet rond. En als je het doet heb je vaak superhoge maandlasten en ik denk niet dat iemand daar op zit te wachten. Reken maar uit, wat je max kan lenen is 5,5x je bruto jaarsalaris. Dit is wat je dan van een normale bank/hypotheekverstrekker kan krijgen.

Ik heb zelf net een huis gekocht en we hebben er bewust voor gekozen om het op 2 salarissen te doen. Dan zitten we op een 'normaal' bedrag voor maandlasten. Stel dat ik zwanger zou worden en minder ga werken dan kan dat ook nog in deze situatie.

Maar goed, het ligt ook een beetje aan waar je woont en of je al even werkt, vast contract etc. Ik denk dat je bijna een uitzondering bent als je op 1 salaris een huis kan kopen en nog normaal kan leven.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 27 dec 2007 15:26

ja je koopt het ook op 2 salarissen! Anders krijg je het niet eens voor elkaar. Maar ik bedoel je moet dan de maandlasten van 1 salaris kunnen betalen! Zodat je niet persé allebei hoeft te blijven werken voor je hypotheek.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 27 dec 2007 16:38

Wat is dan een redelijk inkomen wat je als man kunt hebben?
Als je er van uit gaat dat je maandlasten ergens tussen de 1200 en 1400e liggen. Hypotheek, lvensverzekering, (zorg)verzekeringen, auto enz.
En stel dat je 100e nodig hebt per week, dus voor 't gemak even 400e per maand.
Dan moet je als man zijnde dus 1600 tot 1800e minimaal verdienen om te kunnen leven. Maar dan hou je nog nix over.
En met dat inkomen kun je amper een huis kopen denk ik. Tenminste niet als ik die prijzen hoor van rond de 2 ton enzo.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 27 dec 2007 16:48

*|Scatie schreef:Wat is dan een redelijk inkomen wat je als man kunt hebben?
Als je er van uit gaat dat je maandlasten ergens tussen de 1200 en 1400e liggen. Hypotheek, lvensverzekering, (zorg)verzekeringen, auto enz.
En stel dat je 100e nodig hebt per week, dus voor 't gemak even 400e per maand.
Dan moet je als man zijnde dus 1600 tot 1800e minimaal verdienen om te kunnen leven. Maar dan hou je nog nix over.
En met dat inkomen kun je amper een huis kopen denk ik. Tenminste niet als ik die prijzen hoor van rond de 2 ton enzo.

Tja de huizenprijzen zijn nu heel erg duur en de hypotheekrente ook. Het ligt er een beetje aan welke hypotheek je neemt, onze maandlasten zijn op vlieger zijn salaris alleen te doen, maar om nog een beetje normaal te kunnen sparen voor onvoorziene uitgaves ben ik blijven werken. En achteraf misschien wel net zo verstandig want bij een koophuis moet je ook nog eens al het onderhoud zelf bekostigen...
Maar je kunt je boodschappen wel een stuk voordeliger halen dan mensen vaak denken. Ik let ech top alle aanbiedingen en haal overal waar het het goedkoopste is. Ben je wel heel wat tijd mee zoet, maar het scheelt behoorlijk wat. Ik denk dat we nu 200 euro minder per maand uitgeven dan voordat Sarah geboren was :) Toen lette ik nergens op en hadden we het gewoon 'te goed' met 2 salarissen zodat het niet nodig was.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 27 dec 2007 17:09

@scatie: okay, je kunt er dan géén twee auto's hebben, of een hele dikke auto. Maar met een simpel karretje kun je toch ook tevreden zijn? Wat maandlasten betreft ligt het er natuurlijk aan hoe hoog je hypotheeklasten ed. zijn[/quote]

Ja, maar die rijdt ook niet op water en je moet er ook nog op afschrijven...
en als je een hypotheek van € 200.000 tegen een rente van 5% is dat toch € 10.000 per jaar bruto. Krijg je wel een deel terug van de belastingdienst, maar dan heb je het nog niet over overlijdensrisicoverzekering en spaarbedrag voor aflossing..

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 27 dec 2007 17:40

Lenny schreef:die is wel goed ja, dat kids op een KDV meer aandacht krijgen dan 17 waarvan moeders de hele dag thuis is ;)
Vaak hoor je toch wel dat kids 3 of meer dagen gaan hoor. En ik vraag me echt af of dat goed voor ze is. Twee dagen zou voor mij echt de max zijn.

off topique-smile
@scatie: okay, je kunt er dan géén twee auto's hebben, of een hele dikke auto. Maar met een simpel karretje kun je toch ook tevreden zijn? Wat maandlasten betreft ligt het er natuurlijk aan hoe hoog je hypotheeklasten ed. zijn

Tja maar wij hebben toevallig wel beiden een auto nodig... nu rijdt m'n echtgenoot in een karretje van 200 euro, maar je maandlasten blijven vrijwel gelijk of je nu een oudje of een wat nieuwere hebt qua verzekering en wegenbelasting.
Boodschappen kun je zo goedkoop maken als je wilt... maar op een gegeven moment wil het gewoon niet goedkoper :p

Lijkt mij overigens ook wel wat... dat de moeders een jaar betaald verlof krijgen.

Terug naar “Archief”