Marnix schreef:Jantjes schreef:Die mensen hebben het niet begrepen (kan ook een natuurlijke mens niet begrijpen) welk een geestelijke inhoud de psalmen van 1773 bezitten.
Welzalig hij, die in der bozen raad,
Niet wandelt, noch op 't pad der zondaars staat,
Noch nederzit, daar zulken samenrotten,
Die roekeloos met God en godsdienst spotten;
Maar 's HEEREN wet blijmoedig dag en nacht
Herdenkt, bepeinst en ijverig betracht.
De duivel gaat inderdaad op de loop voor het gezang maar dan wel een zuiver gezang anders komt hij juist binnen.
En zo zie je maar dat het door de eeuwen steeds beter is geworden. Je hebt nu zelfs vertalingen in veel begrijpelijk Nederlands.... Maar je niet meer onderbewust moet glimlachen om allerlei eerg foute woordknutselsingen en woorden die in deze tijd erg ongelukkig woorden... zoals "samenrotten."
Sorry dat ik wat sarcastisch ben, maar de geestelijke inhoud toeschrijven aan een specifieke berijming (terwijl die in de onberijmde versie zit en in vertalingen van alle tijden kan werken) geeft vaak een ietwat allergische reactie bij mij
Ik zal de berijming van de GKv hier neerzetten. Dan mag jij aantonen waar de geestelijke rijkdom verschilt
Welzalig wie niet volgt de boze raad
Niet op de weg der goddelozen staat
Die ook niet zit waar spotters samenscholen
maar wandelt op de weg door God bevolen
Die 's Heren wet zijn grote vreugde acht
Haar dankbaar overdenkt bij dag en nacht.
Tja, toch vind ik het een geestelijke verarming.
Het woord ‘samenrotten’ is een woord wat Van Dale beschrijft /vermeld als: ‘samenscholen’ met het doel rellen te schoppen. Samenrotten vind ik toch veel krachtiger dan samenscholen wat milder klinkt. Het is wel wat kritisch wat ik zeg, maar zo zou ik door kunnen gaan zoals: ‘in der bozen raad’ is veel dieper als het volgen van de boze raad, dan blijf je wat op afstand. De tweede zin van dit psalmvers uit 1773 noemt twee zaken van de zondaar namelijk het 'wandelen' en 'staan' op de zondaarsweg terwijl in de GKv-versie alleen het staan genoemd wordt. ‘Die roekeloos met God en godsdienst spotten’ valt helemaal weg! ook het woord ‘bepeinst’ vind ik belangrijk want dat is het doel van de wet, omdat wij de wet niet kunnen houden moeten de wet in al onze daden over peinzen, diep nadenken.
Nogmaals is het kritisch van mij maar ik vind het een geestelijk verarming.
Want hij zal zijn gelijk een frisse boom,
In vetten grond geplant bij enen stroom,
Die op zijn tijd met vruchten is beladen,
En sierlijk pronkt met onverwelkte bladen.
Hij groeit zelfs op in ramp en tegenspoed.
Het gaat hem wel, 't gelukt hem wat hij doet.
Ongelooflijke diepgang in dit tweede vers.
.