Atheïsme vanaf de kansel!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 30 okt 2007 20:12

Maja de Bij schreef:De uitspraak dat God niet bestaat hoeft natuurlijk niet per se in strijd met onze belijdenis te zijn. Je zult hier de woorden moeten wegen. De Schepper overstijgt immers alles wat bestaat. Alles wat bestaat is door Hem geschapen. Hij bestaat dus niet, Hij is slechts!
Het zal me niet verbazen als de eerwaarde dat bedoelt.
Ik betwijfel het.
WaarMaarRaar.nl schreef:Ongelovige staat op de preekstoel
MIDDELBURG - Predikant Klaas Hendrikse gelooft niet in God maar ziet er geen probleem in om zijn preken te verkondigen. Zijn visie is dat de God waarin men gelooft op deze wijze niet kan bestaan. De Bijbel is volgens hem te vergelijken met de Griekse mythologie, erg mooie verhalen maar ongeloofwaardig. Hij gelooft wel dat Jezus ooit heeft bestaan maar niet dat hij de zoon van God was. Ook zegt hij dat de Bijbel door mensen is geschreven en in de loop der eeuwen is herschreven waardoor aan de authenticiteit hevig getwijfeld kan worden. Zijn vermoeden is ook dat veel gelovigen twijfelen aan het bestaan van God, diep in hun hart knaagt er iets maar willen ze hun geloof niet afvallen.
Dit klinkt als iets meer dan een verschil van mening over de inhoud van het woord 'bestaan.'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2007 12:31

Maja de Bij schreef:De uitspraak dat God niet bestaat hoeft natuurlijk niet per se in strijd met onze belijdenis te zijn. Je zult hier de woorden moeten wegen. De Schepper overstijgt immers alles wat bestaat. Alles wat bestaat is door Hem geschapen. Hij bestaat dus niet, Hij is slechts!
Het zal me niet verbazen als de eerwaarde dat bedoelt.

De Bijbel is volgens hem te vergelijken met de Griekse mythologie, erg mooie verhalen maar ongeloofwaardig. Hij gelooft wel dat Jezus ooit heeft bestaan maar niet dat hij de zoon van God was.

Lijkt me duidelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 31 okt 2007 13:13

Ben eigenlijk benieuwd waar deze gelovige atheïst dan wel in gelooft... Nergens in?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 nov 2007 08:39

Bevlogen schreef:Ben eigenlijk benieuwd waar deze gelovige atheïst dan wel in gelooft... Nergens in?

Zie dit artikel.
Een typisch vrijzinnig geloof, dat helaas in de PKN nog aanwezig is.
Het meest jammere is dat de enige "Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden" niet in het middelpunt staat, maar de mens en wat die mens zelf denkt nodig te hebben.
Zie deze quote:
Wie is Jezus Christus voor hem? ,,Jezus heeft God geleefd, zoals vele anderen dat hebben gedaan.''

Daarmee wordt geen evangelie verkondigd, maar een algemeen praatje over een God die men zelf zegt niet te kennen; en ik ben bang dat dat waar is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 01 nov 2007 19:26

elbert schreef:Een typisch vrijzinnig geloof, dat helaas in de PKN nog aanwezig is.

In dit geval vind ik dat niet zo gek. Ds. Hendrikse werkt samen met de remonstranten.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 nov 2007 19:31

Binnen de PKN en haar voorgangers is altijd ruimte geweest voor diversiteit, dus ook voor vrijzinnigheid. Ik hoop dat dit ook zo kan blijven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 nov 2007 23:24

Optimatus schreef:Binnen de PKN en haar voorgangers is altijd ruimte geweest voor diversiteit, dus ook voor vrijzinnigheid. Ik hoop dat dit ook zo kan blijven.
Jezus Christus had niet echt goede woorden over voor de vrijzinnigen in de tempel ooit..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 01 nov 2007 23:49

Raido schreef:Jezus Christus had niet echt goede woorden over voor de vrijzinnigen in de tempel ooit..
Ah, nu zal het wel aan mijn ietwat losse gereformeerde opvoeding liggen, maar over welke woorden heb je het nu?
Overigens, was Hij bij vlagen ook niet vrij fel over de dogmatische kommaneu.jeweetwel die precies volgens de regels leefden en dat iedereen dat graag lieten weten? En nee hoor, vergelijkingen met gereformeerde die zo thuis zijn in de leer zijn erg vergezocht.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 nov 2007 23:54

Ik krijg toch de indruk dat de Heer Zijn kritiek wel degelijk richtte op de Farizeeërs.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 nov 2007 23:54

Machiavelli schreef:
Raido schreef:Jezus Christus had niet echt goede woorden over voor de vrijzinnigen in de tempel ooit..
Ah, nu zal het wel aan mijn ietwat losse gereformeerde opvoeding liggen, maar over welke woorden heb je het nu?
Overigens, was Hij bij vlagen ook niet vrij fel over de dogmatische kommaneu.jeweetwel die precies volgens de regels leefden en dat iedereen dat graag lieten weten? En nee hoor, vergelijkingen met gereformeerde die zo thuis zijn in de leer zijn erg vergezocht.
Jezus keerde zicht tegen twee dingen:

1. De dorre vroomheid van de Joden (en de Farizeeën als boegbeelden)
3. Tegen de verregaande 'vrijzinnigheid' van de Sadduceeën die loochenden bijvoorbeeld het leven na de dood, het bestaan van geesten en engelen und so weiter.

Daarnaast zie je bjivoorbeeld Gods verschrikkelijke toorn over mensen die in het huis van God staan en qua overtuiging daar lijnrecht tegenover staan. Denk bijvoorbeeld aan Hofni en Pineas de priesters die het beste vlees voor zichzelf hielden en seks hadden in de ingang van de tent met de vrouwen die daarvoor lustig langs kwamen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 nov 2007 12:23

PKN kan predikanten niet aanpakken

Nieuwsredactie

ZWOLLE - De leiding van de Protestantse Kerk in Nederland kan niet ingrijpen als predikanten zich openlijk uitspreken tegen het belijden van de kerk, zoals de atheïstische predikant Klaas Hendrikse uit Middelburg, zo meldt het Nederlands Dagblad zaterdag.

Dat heeft het synodebestuur geconcludeerd na een uitvoerig gesprek over de vraag hoe om te gaan met dergelijke predikanten, zei voorzitter ds. Gerrit de Fijter donderdagavond op een regionale bijeenkomst van de Confessionele Vereniging en het Confessioneel Gereformeerd Beraad in Zwolle. Tegelijk concludeerde het synodebestuur dat het wel de taak heeft in de kerk het gesprek over de geloofsinhoud te voeren.

De Protestantse Kerk is zo georganiseerd dat de kerkleiding niet kan ingrijpen als predikanten zich buiten de grenzen bewegen. Dat bleek ook al bij de commotie vorig jaar rond een antisemitische preek van ds. N. K. Mos uit Wassenaar. Officieel is het de taak van kerkenraad en classis om toe te zien op het functioneren van predikanten. De Fijter vroeg zich af waarom deze kerkelijke organen zich echter "zo makkelijk onttrekken aan hun verantwoordelijkheid. Is men bang voor conflicten?"

Bron: Refonieuws
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 05 nov 2007 23:27

Raido schreef:
Optimatus schreef:Binnen de PKN en haar voorgangers is altijd ruimte geweest voor diversiteit, dus ook voor vrijzinnigheid. Ik hoop dat dit ook zo kan blijven.
Jezus Christus had niet echt goede woorden over voor de vrijzinnigen in de tempel ooit..

Och, wat worden die Farizeëers toch graag aangehaald door de gemiddelde GG-predikant. Hoe ironisch.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 nov 2007 14:58

Commentaar van Jan Greven, oud-hoofdredacteur van Trouw, zie:
http://www.trouw.nl/digitalekrant/TR/20 ... image.html

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 06 nov 2007 15:05

Riska schreef:Commentaar van Jan Greven, oud-hoofdredacteur van Trouw, zie:
http://www.trouw.nl/digitalekrant/TR/20 ... image.html

Ben niet geregistreerd, kun je het artikel ook posten?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 nov 2007 15:14

CaptainCaveman schreef:
Raido schreef:

Och, wat worden die Farizeëers toch graag aangehaald door de gemiddelde GG-predikant. Hoe ironisch.
Dat klopt, maar ook dat van jou is een dooddoener ik ben nog steeds niet echt een GG-predikant.

Terug naar “Archief”