Jong gestorven kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 nov 2007 13:58

Riska schreef:
Elbert schreef:Het is waar dat er in het hier en nu geen antwoord is dat al het verdriet wegneemt. Dat moeten we ook niet verwachten. Maar dat neemt niet weg dat er voor ouders die hun kind moeten teruggeven aan God, geen troost te vinden is bij diezelfde God. Naar mijn stellige overtuiging is dat de troost van Gods Vaderhanden

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je in dit stukje jezelf tegenspreekt. Geen troost te vinden bij God, maar wel de troost van Gods Vaderhanden?

De tweede zin is inderdaad slordig neergeschreven. Het zou moeten zijn: "Maar dat betekent niet dat er voor ouders die hun kinderen moeten teruggeven aan God, geen troost te vinden zou zijn bij diezelfde God."
Het gaat dus om troost temidden van het verdriet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 nov 2007 15:05

Bevlogen schreef:En 't is Gods wens dat iedereen gered wordt ;) (1 Tim. 2:4).

Wat bedoel je daarmee te zeggen in relatie tot wat ik typte? :roll:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 07 nov 2007 15:13

Elbert schreef:De tweede zin is inderdaad slordig neergeschreven. Het zou moeten zijn: "Maar dat betekent niet dat er voor ouders die hun kinderen moeten teruggeven aan God, geen troost te vinden zou zijn bij diezelfde God."
Het gaat dus om troost temidden van het verdriet.

En daar kan ik me geheel in vinden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 nov 2007 15:17

André schreef:
Boekenlezer schreef:En ik kan mij niet voorstellen dat God een onreine zondaar zoals ik ben genadig wil zijn.
Dan geloof ik misschien in een andere God? Immers iedereen is een onreine zondaar.

Nee, hier is geen geloof in een andere God aan de orde.
Die zin bedoelde ik vooral om een grote tegenstelling te maken met wat Riska stelde. Die maakte haar gevoel van medemenselijkheid tot grond voor het behoud, en dat is fout.
Ik geloof wel in Gods genade voor mij, maar ik beleef dat wel als een onvoorstelbaar groot wonder. Voor mij is dat niet maar even een verstandelijke conclusie die ik trek, want op die manier kan ik daar absoluut niet bij. Het is vooral de preek van ds. J.S. van der Net over 1 Koningen 7:25 geweest die mij de twijfel aan Gods genade onmogelijk ging maken. (Zie in deze lijst) Maar dat neemt niet weg dat ik vele momenten ken waarin ik er maar niet bij kan, dat God mij genadig zou zijn, en dat ik het feitelijk niet kan geloven. En toch laat God mij steeds weer het tegendeel zien: het onmogelijke is toch waar! (Mattheüs 19:26; of toen mij de gedachte aan de moordenaar aan het kruis in gedachten kwam; en zo zou ik nog wel meer kunnen noemen wat de Geest mij wel eens in gedachten gebracht heeft.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 07 nov 2007 15:19

Boekenlezer schreef:Riska schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat God pasgeboren kinderen niet opneemt in Zijn heerlijkheid, of ze nu wel of niet geboren zijn uit gelovige ouders. Wij gaan ervan uit dat God de mens kent vanaf de moederschoot. Zou Hij zo'n kindje dan niet opnemen?

En ik kan mij niet voorstellen dat God een onreine zondaar zoals ik ben genadig wil zijn. Staat er immers niet in Exodus 33:20 dat geen mens God kan zien en leven?

Jouw uitgangspunt is radicaal verkeerd. Jij bent hier meer bezig met heel humanistisch vanuit de mens te denken, dan dat je Gods heiligheid beseffen zou. Dat kan dan heel sympathiek bedoeld zijn, maar je slaat de plank er wel mee mis.

Wij bepalen niets. God bepaalt wie er zalig wordt.

Het gaat er niet om dat wij God niet kunnen zien en leven. Dat ben ik mij zeer bewust.
Het gaat erom dat God óns ziet en wij leven. Want juist omdat Hij mij ziet - zoals ik ben, Psalm 139 - kan en mag ik leven.

Laat ik het daar maar bij laten. Je oordeelt dat ik Gods heiligheid niet zou beseffen, terwijl je me van geen kant kent.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 nov 2007 15:24

Want juist omdat Hij mij ziet - zoals ik ben, Psalm 139 - kan en mag ik leven.
Hm in mijn beleving gaat Psalm 139 juist over dat ik mij nooit zal kunnen verstoppen voor Hem en dat Hij altijd mijn zonden en fouten zal zien..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 07 nov 2007 15:39

Raido schreef:
Want juist omdat Hij mij ziet - zoals ik ben, Psalm 139 - kan en mag ik leven.
Hm in mijn beleving gaat Psalm 139 juist over dat ik mij nooit zal kunnen verstoppen voor Hem en dat Hij altijd mijn zonden en fouten zal zien..

Dat heb ik jaren en jaren en jaren zo ervaren. Een verschrikkelijke God, die als een soort 'politieagent' alles zag en hoorde wat ik deed en zei en voor Wie ik mij nooit zou kunnen verstoppen.

Tot ik me bewust werd dat ik mag leven uit de genade van onze Heer Jezus Christus, ondánks alles wat er fout gaat.
Toen werd die Psalm 139 een lied vol troost, vol geborgenheid.
Hij is er, wat er ook gebeurt, Hij laat niet los het werk dat Zijn hand begon en volgt mij overal, waar ik ook ga. En als het spannend wordt, als het zwaar is, als er onbegrepen dingen zijn: Hij is er.
Tot in het graf - en dat is, om terug te komen op het topic - de grootste troost. Willem Barnard verwoordt het zo:
"Hij daalt als vruchtbaar zaad
tot in de groeve af
opdat Hij niet verlaat
wie toeven in het graf".

Grotere troost is er iet denkbaar - zelfs dáár is Hij.
Het verbindt Psalm 139 met Psalm 23: "Zelf al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt bij mij"...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2007 13:04

Mooie Psalm, 139. Toch maar een vraagje aan Riska. Wat moeten we dan bijvoorbeeld met Psalm 137?

Geen makkelijke psalm maar slaan we hem niet iets TE makkelijk over?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 08 nov 2007 13:57

Boekenlezer schreef:
Bevlogen schreef:En 't is Gods wens dat iedereen gered wordt ;) (1 Tim. 2:4).

Wat bedoel je daarmee te zeggen in relatie tot wat ik typte? :roll:

Riska had het erover dat kinderen zowiezo gered worden. Jij schreef:
Boekenlezer schreef:En ik kan mij niet voorstellen dat God een onreine zondaar zoals ik ben genadig wil zijn. Staat er immers niet in Exodus 33:20 dat geen mens God kan zien en leven?

En toch wil God dat alle mensen gered worden. Dat wilde ik zeggen. Gezien Golgotha, het kruis en de moederbelofte, kan ik me wel voorstellen dat God wil dat wij allemaal gered worden. Hij doet er in ieder geval erg veel moeite voor. Als God dat graag wil, waarom zou dat dan niet gelden voor kinderen van ongelovigen?

Riska schreef:Het gaat erom dat God óns ziet en wij leven.

Ik krijg het idee dat je hier een beetje top-down kijkt. Je ziet hoeveel moeite God heeft gedaan om ons te redden. Hij moet wel heel veel van de mensen houden. Van daaruit beredeneer je dan, dat kinderen gered worden. Kortom, het gaat erom hoe God naar ons kijkt. Klopt dat een beetje?

Riska

Berichtdoor Riska » 08 nov 2007 18:30

Marnix schreef:Mooie Psalm, 139. Toch maar een vraagje aan Riska. Wat moeten we dan bijvoorbeeld met Psalm 137?

Geen makkelijke psalm maar slaan we hem niet iets TE makkelijk over?

Geen idee... ik weet ook niet wat het te maken heeft met jong gestorven kinderen. Deze psalm - geschreven in de ballingschap en dus niet van David, laat een ongeremde woede zien, bijna gedragen door haat. En een mens die haat is beklagenswaardig. Dan gaat hij er zelf aan onderdoor, terwijl hij wil dat de ander eraan onderdoor gaat.

Voor mij heeft die psalm niks te maken met psalm 139. Hoewel...
Er is een groot verschil. De dichter van 137 denkt alleen maar aan wraak, de dichter van 139 eindigt met:
Doorgrond mij en ken mijn hart, o God;
toets mij en ken mijn gedachten;
zie, of bij mij een heilloze weg is
en breng mij op de eeuwige weg.

Het verschil is dat de dichter van 139 bidt of God hem wil leiden, die van 137 laat zich leiden door zijn gevoelens van haat...., zoiets.

Bevlogen schreef:Ik krijg het idee dat je hier een beetje top-down kijkt. Je ziet hoeveel moeite God heeft gedaan om ons te redden. Hij moet wel heel veel van de mensen houden. Van daaruit beredeneer je dan, dat kinderen gered worden. Kortom, het gaat erom hoe God naar ons kijkt. Klopt dat een beetje?

Je hebt het helemaal goed geconstateerd. Misschien is het (te) menselijk, maar als God alles op alles zet om ons te redden, zou hij dan heel kleine kinderen die van niets weten, op geen enkele wijze tot verstand zijn gekomen, ook al zijn ze uit ongelovige ouders geboren, verwerpen?
Ik kán - en wil! - dat niet geloven...

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 08 nov 2007 19:34

dit staat in het besluit van de dl

Dat die leer God maakt een auteur der zonde, onrechtvaardig, een tiran en huichelaar, en dat zij niets anders is dan een vernieuwd Stoicisme, Manicheïsme, Libertijnschap en Turkendom; dat zij de mensen vleselijk zorgeloos maakt, als zich zelven daardoor wijs makende, dat het den uitverkorenen niet kan hinderen aan hunne zaligheid, hoe zij ook leven, en zij daarom allerlei gruwelijke schelmstukken onbekommerd mogen bedrijven; dat het dengenen, die verworpen zijn, ter zaligheid niet kan baten, al ware het, dat zij ook al de werken der heiligen waarlijk mochten gedaan hebben; dat daarmede geleerd wordt, dat God door het blote en loutere goeddunken van Zijnen wil, zonder enig opzicht of aanmerking van enige zonde, het grootste deel der wereld tot de eeuwige verdoemenis voorbeschikt en geschapen heeft; dat de verwerping op gelijke wijze de oorzaak is der ongelovigheid en goddeloosheid, gelijk de verkiezing is de fontein en oorzaak des geloofs en der goede werken; dat vele onnozele kinderkens der gelovigen van de borsten der moeders worden afgerukt en tiranniglijk in het helse vuur geworpen, alzo dat hun noch het bloed van Christus baten kan, noch de doop, noch het gebed der Kerken bij hunnen doop", en wat dergelijke andere dingen nog veel meer zijn, die de Gereformeerde Kerken niet alleen niet bekennen, maar ook van ganser harte met verfoeiing verwerpen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 nov 2007 21:34

Riska schreef:
Boekenlezer schreef:Riska schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat God pasgeboren kinderen niet opneemt in Zijn heerlijkheid, of ze nu wel of niet geboren zijn uit gelovige ouders. Wij gaan ervan uit dat God de mens kent vanaf de moederschoot. Zou Hij zo'n kindje dan niet opnemen?

En ik kan mij niet voorstellen dat God een onreine zondaar zoals ik ben genadig wil zijn. Staat er immers niet in Exodus 33:20 dat geen mens God kan zien en leven?

Jouw uitgangspunt is radicaal verkeerd. Jij bent hier meer bezig met heel humanistisch vanuit de mens te denken, dan dat je Gods heiligheid beseffen zou. Dat kan dan heel sympathiek bedoeld zijn, maar je slaat de plank er wel mee mis.

Wij bepalen niets. God bepaalt wie er zalig wordt.

Het gaat er niet om dat wij God niet kunnen zien en leven. Dat ben ik mij zeer bewust.
Het gaat erom dat God óns ziet en wij leven. Want juist omdat Hij mij ziet - zoals ik ben, Psalm 139 - kan en mag ik leven.

Laat ik het daar maar bij laten. Je oordeelt dat ik Gods heiligheid niet zou beseffen, terwijl je me van geen kant kent.

Ik beoordeelde jouw tekst, vanuit de indruk zoals die bij mij overkomt.
En jouw tekst kwam op mij over, alsof je wilde zeggen: 'die blozende schatjes van babietjes kan God toch niet weren? Ze zijn zó lief, dat is toch ondenkbaar?'
En daar ging ik tegenin.
Ik kan natuurlijk niet precies weten wat jij allemaal denkt. Met hoe de tekst op mij overkomt zal ik het moeten doen. Mocht ik daarin fouten maken, dan hoor ik het wel, zo denk ik dan maar.

Die redering dat God ons ziet, en dat wij daarom mogen leven, die volg ik niet. (Dit heb ik trouwens getypt toen ik het antwoord van Bevlogen daarop nog niet gelezen had. Die heeft het wel duidelijk uitgelegd.)
De enige grond om er voor God te kunnen zijn is toch de verzoening door Christus, en niet het feit dat Hij mij ziet?

Riska schreef:Misschien is het (te) menselijk, maar als God alles op alles zet om ons te redden, zou hij dan heel kleine kinderen die van niets weten, op geen enkele wijze tot verstand zijn gekomen, ook al zijn ze uit ongelovige ouders geboren, verwerpen?
Ik kán - en wil! - dat niet geloven...

Ik ga toch anders daarmee om.
Wat je hier beweert, kun je ook doortrekken op mensen die het evangelie nooit gehoord hebben. Die zitten eigenlijk in dezelfde situatie als die kinderen, die je noemt.
Die verwerping vind ik in feite een onverteerbare zaak, maar toch zie ik dat niet als reden om het dan te ontkennen. En dat geeft mij best moeite. Mijn moeite heb ik bijvoorbeeld hier eens verwoord. Maar ik kan niet anders, dan het oordeel daarover aan God overlaten. Ik overzie de hele werkelijkheid niet (en dat is ongetwijfeld tevens een goede verklaring voor mijn moeite ermee).
Jij beweert dat wanneer je zegt dat een bepaalde categorie mensen verdoemd is, je op Gods rechterstoel gaat zitten.
Maar als je beweert dat ze niet verdoemd zijn, doe je dat ook, als ik die gedachtenlijn van jou even consequent doortrek.
In feite zou je dan helemaal geen uitspraak moeten doen, naar jouw interpretatie.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 nov 2007 22:12

Bevlogen schreef over Riska:
Ik krijg het idee dat je hier een beetje top-down kijkt. Je ziet hoeveel moeite God heeft gedaan om ons te redden. Hij moet wel heel veel van de mensen houden. Van daaruit beredeneer je dan, dat kinderen gered worden. Kortom, het gaat erom hoe God naar ons kijkt. Klopt dat een beetje?

God heeft veel liefde, maar daarmee is niet alles over Hem gezegd. Ik heb er moeite mee als mensen zo sterk benadrukken dat God liefde is, maar als ik niks hoor over zijn toorn, om eens wat anders te noemen. Dan bekruipt mij het gevoel dat er een onrealistisch beeld van God wordt neergezet. Dan blijf ik worstelen met de eeuwige verdoemenis. Dan landt zo'n verhaal ook niet bij mij, want ik kan daar weinig mee.
Nee, ik geloof niet in een God die alleen maar lief is. Hij kan ook enorm toornen. En ik ga niet zeggen dat dat verkeerd is. Daar heeft God echt wel reden voor.

Riska schreef:Deze psalm - geschreven in de ballingschap en dus niet van David, laat een ongeremde woede zien, bijna gedragen door haat. En een mens die haat is beklagenswaardig. Dan gaat hij er zelf aan onderdoor, terwijl hij wil dat de ander eraan onderdoor gaat.

Voor mij heeft die psalm niks te maken met psalm 139. Hoewel...
Er is een groot verschil. De dichter van 137 denkt alleen maar aan wraak, de dichter van 139 eindigt met:
Doorgrond mij en ken mijn hart, o God;
toets mij en ken mijn gedachten;
zie, of bij mij een heilloze weg is
en breng mij op de eeuwige weg.

Het verschil is dat de dichter van 139 bidt of God hem wil leiden, die van 137 laat zich leiden door zijn gevoelens van haat...., zoiets.

Ik denk eerder dat er in Psalm 137 dingen spelen, waar we geen besef van hebben, als we die Psalm zomaar oppervlakkig vanuit onze culturele vooroordelen gaan beoordelen.
Bovendien: wie zijn wij om Gods Woord tegen te spreken? Ik heb te veel huiver voor God om dat te durven.
God wreekt zich trouwens ook wel, hoor. Wat dacht je van zijn oordelen?
Nu, is het dan zo vreemd als wraak dan ook eens een keertje onderwerp van een psalm is?
Wist je trouwens, dat christenen in landen waar ze hevig vervolgd worden, juist diep getroost worden door bijbelse wraakteksten? Zo zie je maar: er is meer dan het kleine wereldje waarin je zelf leeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2007 12:58

Riska schreef:Geen idee... ik weet ook niet wat het te maken heeft met jong gestorven kinderen. Deze psalm - geschreven in de ballingschap en dus niet van David, laat een ongeremde woede zien, bijna gedragen door haat. En een mens die haat is beklagenswaardig. Dan gaat hij er zelf aan onderdoor, terwijl hij wil dat de ander eraan onderdoor gaat.

Het ging me even over de opmerking dat je je niet kan voorstellen dat kinderen uberhaupt verloren gaan als ze jong sterven en wat daar staat dat Hij met de kinderen van Babel zou doen. Ik vind het een moeilijk punt maar ik denk dat we soms misschien iets teveel Psalm 139 (God als liefdevolle zorgzame God) lezen en iets te weinig Psalm 137. Ik durf niet zomaar zo'n uitspraak te doen dat alle kinderen gered worden...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 09 nov 2007 14:08

God heeft veel liefde, maar daarmee is niet alles over Hem gezegd. Ik heb er moeite mee als mensen zo sterk benadrukken dat God liefde is, maar als ik niks hoor over zijn toorn, om eens wat anders te noemen. Dan bekruipt mij het gevoel dat er een onrealistisch beeld van God wordt neergezet. Dan blijf ik worstelen met de eeuwige verdoemenis. Dan landt zo'n verhaal ook niet bij mij, want ik kan daar weinig mee.
Nee, ik geloof niet in een God die alleen maar lief is. Hij kan ook enorm toornen. En ik ga niet zeggen dat dat verkeerd is. Daar heeft God echt wel reden voor.

Ben ik het tot op zekere hoogte mee eens. Volgens mij zijn al die kenmerken van God even belangrijk. God is liefde, maar ook rechtvaardigheid. God legt zijn vaderlijke arm om je heen, maar kan je daar ook mee straffen. Alleen ben ik bang dat in de gereformeerde kerk vaak teveel nadruk wordt gelegd op de straffende hand van God. 80% ellende en 20% verlossing. Als ik zo jouw reactie lees, dan lijkt het alsof je bang bent voor God. Op zich kan ik me dat goed voorstellen, maar die angst is niet nodig want God heeft alles voor jouw redding al voor je gedaan. Er staan genoeg teksten in de Bijbel die de gelovigen een mooi panorama bieden op de eeuwigheid. Aan de andere kant schijnen er meer teksten in de Bijbel te staan over de toorn van God, dan over de liefde van God. Aan de ene kant is God goed voor de gelovigen, aan de andere kant komt het oordeel uiteindelijk over alle mensen heen. De gelovigen krijgen vrijspraak, de ongelovigen niet. M.i. moet je als gelovige beide kanten aanzien en begrijpen. De toorn van God is evenzeer een feit als de liefde van God dat is.

Volgens mij is er in kerkelijk Nederland daar een scheefgroei ontstaan. De ene, 'zware' kerk legt enorm de nadruk op de ellende van de mens en hoe God daar tegenover staat, de andere, 'lichte' kerk vergeet zelfs dat die zonden uberhaupt bestaan en legt de nadruk volkomen op de liefde van God. Maar zoals altijd met twee uitersten, ligt de waarheid weer ergens in het midden.

Ik geloof dat ik ondertussen vreselijk aan het afdwalen ben. Ik sluit me aan bij jou wat dit betreft. We kunnen gewoon niet op de Rechtersstoel gaan zitten. Dat is alleen aan God. Als God in Zijn wijsheid besluit om kinderen van ongelovigen te redden, dan is dat Zijn goed recht. Als Hij andersom besluit om die kinderen niet te redden, dan is dat ook Zijn goed recht. Maar wat dat betreft is Zijn wijsheid dan ook vele malen hoger dan die van ons. Als Hij besluit iets wel of niet te doen, dan heeft Hij daar héle goede redenen voor.

Terug naar “Archief”