Ja ik heb eerst tot 10 geteld.

Moderator: Moderafo's
En je vraagt je af waarom mensen zich af en toe zo afzetten tegen de kerk als enkele bekende schrijvers doen... Krijg bijna sympathie voor ze.
Volgens mij komen dit soort kerkenraden eerder van Satan dan die jongerenavonden...
Er staat toch ergens dat we moeten bidden voor de ware KerkJo'tje schreef:Ik krijg soms een beetje de schurft aan al die Gergemtopics.
Ik ook ja. Maar ik voeg er eerlijk aan toe dat ik me ook blijf verbazen, en zorgen blijf maken. En ja, ook blijf bidden, maar dat heus niet alleen voor de GerGem
Raido schreef:Je hoort er niets over standelijk en statelijk, er is wel een heel groot aanbod van genade, het klinkt activistisch en het is inter-gerefomeerd-kerkelijk...Bookman schreef:essieee schreef:....en een piepklein beetje snap ik het ook nog wel!
Leg eens uit want ik snap er niets van.
De kerkenraad van Ter Wolde noemt een aantal argumenten waarom gemeenteleden niet meer naar deze jongerenavonden zouden mogen. 1. De jongerenavonden staan niet onder ambtelijke leiding.
2. Na verloop van tijd zouden jongeren losweken en de Gereformeerde Gemeenten verlaten, "het gevaar dat onze gemeenten bedreigt".
3. De duivel is er altijd op uit om onkruid tussen de tarwe te zaaien. Soms is de leugenleer bijna niet te onderscheiden van de ware leer. Satan komt menigmaal als een engel des lichts.
Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?"
De kerkenraad voelt zich geroepen om vooral de ouders op te wekken, om "onze jongeren te waarschuwen voor het gevaar dat onze jongeren langzaam afwijken van de leer, die onder ons al zo lang is gepreekt.
Het is niet de bedoeling om de Gereformeerde Gemeenten op een voetstuk te zetten. Toch mogen we in alle bescheidenheid zeggen, dat de Heere in onze gemeenten altijd Zijn volk heeft gehad."
Raido schreef:Al die zuchtende, kreunende, kerkenraden-als-Satanswerk-neerzettende en puffende mensen, bidden jullie voor wijsheid in de Gergem? Voor de mensen die daar zitten?
Ik krijg soms een beetje de schurft aan al die Gergemtopics.
Raido schreef: Een ding wil ik zeggen en dat is dat de boodschap die in de Gergem klinkt de boodschap is die in de oude kerk klonk, de boodschap in de Reformatie en Nadere Reformatie, dat klinkt in de Gergem. Absoluut.
Daarom moeten we ook terug naar de echte bevindelijkheid (of naar de echte bevinding). We hoeven abosluut geen kerkelijk erfgoed weg te zetten omdat het anders niet met de tijd mee gaat.
De punten die de Gergem, en vele oudvaders, kerkvaders en patriarchen hebben geschreven zijn altijd actueel.
japio schreef:Er valt zeker wat te zeggen over de eenzijdigheid van de jijdaar avonden. Ik kan me voorstellen dat een gergem-kerkeraad er absoluut dingen vind missen in de toespraken. Sprekers proberen voor zoveel jongeren toch zo ruim mogelijk Jezus voor te stellen en laten daarmee andere facetten nogal eens onderbelicht. Dit maakt jijdaar avonden echter geenszins waardeloos, laat staan van de satan. Ik denk zelfs dat het voor veel gergemmers ook wel eens goed is om deze 'ruimte' te horen, het behoed voor eenzijdigheid de andere kant op!
Dat er facetten missen zou ik een logische reactie vinden van een kerkeraad....met eventueel de 'waarschuwing' voor de eenzijdigheid.....maar de waarschuwing die hier is uitgegeven slaat volledig de plank mis en het lijkt mij sterk dat zij in liefde uitgegeven is...in ieder geval is het tact ver te zoeken...En dat is jammer, want de hele gergem krijgt er, zoals we zien, een stinkende reuk van....terwijl het gelukkig ook heel anders kan zijn binnen de gergem.
Dus dat men de jongeren wil wijzen op de eenzijdigheid is prima, eventueel (vind ik al overdreven) in de vorm van een waarschuwing. Afkeuren vind ik op zijn zachtst gezegd een brug te ver. En dat van de engel des lichts.....dan moeten we zondags ook niet meer naar de kerk...
The Engineer schreef:Ach, de reactie van de GG zegt natuurlijk genoeg. Zij hebben de wijsheid in pacht.
Lana schreef:japio schreef:Er valt zeker wat te zeggen over de eenzijdigheid van de jijdaar avonden. Ik kan me voorstellen dat een gergem-kerkeraad er absoluut dingen vind missen in de toespraken. Sprekers proberen voor zoveel jongeren toch zo ruim mogelijk Jezus voor te stellen en laten daarmee andere facetten nogal eens onderbelicht. Dit maakt jijdaar avonden echter geenszins waardeloos, laat staan van de satan. Ik denk zelfs dat het voor veel gergemmers ook wel eens goed is om deze 'ruimte' te horen, het behoed voor eenzijdigheid de andere kant op!
Dat er facetten missen zou ik een logische reactie vinden van een kerkeraad....met eventueel de 'waarschuwing' voor de eenzijdigheid.....maar de waarschuwing die hier is uitgegeven slaat volledig de plank mis en het lijkt mij sterk dat zij in liefde uitgegeven is...in ieder geval is het tact ver te zoeken...En dat is jammer, want de hele gergem krijgt er, zoals we zien, een stinkende reuk van....terwijl het gelukkig ook heel anders kan zijn binnen de gergem.
Dus dat men de jongeren wil wijzen op de eenzijdigheid is prima, eventueel (vind ik al overdreven) in de vorm van een waarschuwing. Afkeuren vind ik op zijn zachtst gezegd een brug te ver. En dat van de engel des lichts.....dan moeten we zondags ook niet meer naar de kerk...
Ik ben het (grotendeels) met je eens, maar ik vraag me toch af wat die facetten dan zijn die onderbelicht blijven maar wel aandacht zouden moeten krijgen op een jongerenavond...
essieee schreef:Lana schreef:japio schreef:Er valt zeker wat te zeggen over de eenzijdigheid van de jijdaar avonden. Ik kan me voorstellen dat een gergem-kerkeraad er absoluut dingen vind missen in de toespraken. Sprekers proberen voor zoveel jongeren toch zo ruim mogelijk Jezus voor te stellen en laten daarmee andere facetten nogal eens onderbelicht. Dit maakt jijdaar avonden echter geenszins waardeloos, laat staan van de satan. Ik denk zelfs dat het voor veel gergemmers ook wel eens goed is om deze 'ruimte' te horen, het behoed voor eenzijdigheid de andere kant op!
Ik ben het (grotendeels) met je eens, maar ik vraag me toch af wat die facetten dan zijn die onderbelicht blijven maar wel aandacht zouden moeten krijgen op een jongerenavond...
Waarom niet Lana...God gaat toch niet buiten het Recht om?
(of klinkt dat te dogmatisch?)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten