Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 27 sep 2007 00:34

Als ik de landelijke Ger. Gem. was zou ik ook alleen nog maar evangeliseren in bijvoorbeeld Peru. In NL is het immers niet wenselijk. :shock:

Ja ik heb eerst tot 10 geteld. :cry:

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 sep 2007 06:50

Volgorde van reactie:

1. ongeloof
2. verbazing
3. verbijstering
4. woede
5. verdriet

En verwachten we dan dat God HIER nog wil zijn? De Ger.Gem. roept zelf een oordeel over zich af door het werk van Gods Geest te belemmeren en tegen te staan.

Wéér denkt men dat men dat we het fort zelf moeten en kunnen bewaken.
Diep triest. Gelukkig is God voor de voortgang van Zijn koinkrijk niet afhankelijk vn een clubje in Terwolde de Vecht..

De enige vraag die écht van belang is: En jij, wie zeg jij dat Ik ben?

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 27 sep 2007 08:05

Ach, de reactie van de GG zegt natuurlijk genoeg. Zij hebben de wijsheid in pacht.

Ze hebben het zelf in de hand gewerkt door niet met de tijd mee te gaan. Ja dan krijg je dat. Het is net als met auto's uit het oostblok. Ze werden hier niet verkocht omdat ze niet met de tijd waren meegegaan.

En je vraagt je af waarom mensen zich af en toe zo afzetten tegen de kerk als enkele bekende schrijvers doen... Krijg bijna sympathie voor ze.

Volgens mij komen dit soort kerkenraden eerder van Satan dan die jongerenavonden...

Jep inderdaad.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 sep 2007 08:46

Pff, de enige reactie die momenteel in me opkomt is: 'zucht, gaan we weer'...
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2007 08:54

Al die zuchtende, kreunende, kerkenraden-als-Satanswerk-neerzettende en puffende mensen, bidden jullie voor wijsheid in de Gergem? Voor de mensen die daar zitten?

Ik krijg soms een beetje de schurft aan al die Gergemtopics.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 sep 2007 08:57

Ik ook ja. Maar ik voeg er eerlijk aan toe dat ik me ook blijf verbazen, en zorgen blijf maken. En ja, ook blijf bidden, maar dat heus niet alleen voor de GerGem ;)
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2007 09:08

Jo'tje schreef:

Ik ook ja. Maar ik voeg er eerlijk aan toe dat ik me ook blijf verbazen, en zorgen blijf maken. En ja, ook blijf bidden, maar dat heus niet alleen voor de GerGem ;)
Er staat toch ergens dat we moeten bidden voor de ware Kerk ;)

Natuulijk, ook ik blijf mij verbazen. Nou nee, dit is helemaal geen verbazing voor mij, dit is namelijk helemaal niet nieuw. In Doetichem is ook gewaarschuwd door de kerkenraad (en positief gesproken met elkaar, er zijn ambtsdragers geweest op een avond, en er is laatst een antipopmuziekavond belegd in de Gergem van Doetichem) in Rijssen wordt er ook gewaarschuwd. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dat niet heel gek vind.

Wanneer je oprecht geloofd dat er mensen bedrogen uit zullen komen wanneer ze op die manier tot geloof komen (en zo blijven geloven) en er zich met een gebedje vanaf maken, wees waakzaam voor dat soort bekeringen. Alleen gebeurd dat op de Gergemse manier, met de Gergemse bewoordingen. Het probleem zit hem ook niet zo heel erg in bijvoorbeeld het zingen van Opwekking, de beamers of wat dan ook modern is...

The Engineer mag dan wel zeggen dat de Gergem niet met de tijd mee gaat en daarom niet wordt verkocht. We kunnen heel erg veel zeggen, maar de boodschap van vrije genade is echt in de Gergem, er zijn excessen (ja in de Gergem) dat zal de Gergem ook nooit ontkennen. Een ding wil ik zeggen en dat is dat de boodschap die in de Gergem klinkt de boodschap is die in de oude kerk klonk, de boodschap in de Reformatie en Nadere Reformatie, dat klinkt in de Gergem. Absoluut.

Een probleem is (deels/denk ik) dat de Nadere Reformatie eerst een vroomheidsbeweging was (die noodzakelijk was) alleen is ze buiten de kerk komen te staan en dat is een mogelijk gevaar, het evenwicht is soms ver te zoeken. Daarom moeten we ook terug naar de echte bevindelijkheid (of naar de echte bevinding). We hoeven abosluut geen kerkelijk erfgoed weg te zetten omdat het anders niet met de tijd mee gaat.

De punten die de Gergem, en vele oudvaders, kerkvaders en patriarchen hebben geschreven zijn altijd actueel. Het verschil zit hem vooral in de schijnbare moelijkheid van een bekering, schijnbaar want het is niet moeilijk (de eerste keer) maar de bekering is elke dag opnieuw. Daar zit het hem vooral in.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 27 sep 2007 09:47

Raido schreef:
Bookman schreef:
essieee schreef:....en een piepklein beetje snap ik het ook nog wel!

Leg eens uit want ik snap er niets van.
Je hoort er niets over standelijk en statelijk, er is wel een heel groot aanbod van genade, het klinkt activistisch en het is inter-gerefomeerd-kerkelijk...

In de Bijbel staat ook niets over standelijk en statelijk.
In de Bijbel staat wel iets over een groot aanbod van genade.
En in de Bijbel staan ook heel wat oproepen die best wel activistisch klinken.
En toch fijn dat het inter-gereformeerd-kerkelijk is: zo zal het later ook moeten zijn....!

Een paar citaten uit het artikel, waar dit topic mee begon:
De kerkenraad van Ter Wolde noemt een aantal argumenten waarom gemeenteleden niet meer naar deze jongerenavonden zouden mogen. 1. De jongerenavonden staan niet onder ambtelijke leiding.

De Heilige Geest werkt wel door de ambten, maar mag en kan niet worden gebonden aan de ambten.

2. Na verloop van tijd zouden jongeren losweken en de Gereformeerde Gemeenten verlaten, "het gevaar dat onze gemeenten bedreigt".

De Gereformeerde Gemeenten zijn wel gestalte van de algemene, christelijke kerk, maar mogen en kunnen niet veréénzelvigd worden met DE algemene, christelijke kerk. Gods kerk kan niet beperkt worden tot één kerkgenootschap.

3. De duivel is er altijd op uit om onkruid tussen de tarwe te zaaien. Soms is de leugenleer bijna niet te onderscheiden van de ware leer. Satan komt menigmaal als een engel des lichts.

Dit is geen argument tegen de avonden van stichting JijDaar, maar tegen alle avonden die binnen de christelijke wereld worden georganiseerd.

Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?"

Boven kerkelijke tucht staat altijd het beroep, in volle vrijheid van het geweten, op Gods Woord. Wanneer iemand meent dat het bijbels verantwoord is om deze avonden te bezoeken, dan is daar die vrijheid. Wel zal in alle eerlijkheid naar elkaar geluisterd moeten worden, en zullen ook de leden van de kerkenraad van de GerGem uit Terwolde en de leden van die gemeente, naar elkaar moeten luisteren. Soms kan dat betekenen dat er een offer gebracht moet worden: dat omwille van de eenheid in de gemeente besloten wordt toch niet die avonden van JijDaar te bezoeken.

De kerkenraad voelt zich geroepen om vooral de ouders op te wekken, om "onze jongeren te waarschuwen voor het gevaar dat onze jongeren langzaam afwijken van de leer, die onder ons al zo lang is gepreekt.

Gelukkig bestaat Gods kerk al iets langer dan de GerGem met hun 100 jaar. Belangrijker is de vraag of de verkondiging op de avonden van JijDaar afwijkt van wat de kerk der eeuwen heeft beleden. Enige bescheidenheid voor de GerGem met hun ene eeuw zou passend zijn.

Het is niet de bedoeling om de Gereformeerde Gemeenten op een voetstuk te zetten. Toch mogen we in alle bescheidenheid zeggen, dat de Heere in onze gemeenten altijd Zijn volk heeft gehad."

En God heeft Zijn Volk ook altijd in andere kerken gehad.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 27 sep 2007 10:34

Er valt zeker wat te zeggen over de eenzijdigheid van de jijdaar avonden. Ik kan me voorstellen dat een gergem-kerkeraad er absoluut dingen vind missen in de toespraken. Sprekers proberen voor zoveel jongeren toch zo ruim mogelijk Jezus voor te stellen en laten daarmee andere facetten nogal eens onderbelicht. Dit maakt jijdaar avonden echter geenszins waardeloos, laat staan van de satan. Ik denk zelfs dat het voor veel gergemmers ook wel eens goed is om deze 'ruimte' te horen, het behoed voor eenzijdigheid de andere kant op!

Dat er facetten missen zou ik een logische reactie vinden van een kerkeraad....met eventueel de 'waarschuwing' voor de eenzijdigheid.....maar de waarschuwing die hier is uitgegeven slaat volledig de plank mis en het lijkt mij sterk dat zij in liefde uitgegeven is...in ieder geval is het tact ver te zoeken...En dat is jammer, want de hele gergem krijgt er, zoals we zien, een stinkende reuk van....terwijl het gelukkig ook heel anders kan zijn binnen de gergem.

Dus dat men de jongeren wil wijzen op de eenzijdigheid is prima, eventueel (vind ik al overdreven) in de vorm van een waarschuwing. Afkeuren vind ik op zijn zachtst gezegd een brug te ver. En dat van de engel des lichts.....dan moeten we zondags ook niet meer naar de kerk...
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 sep 2007 10:45

Raido schreef:Al die zuchtende, kreunende, kerkenraden-als-Satanswerk-neerzettende en puffende mensen, bidden jullie voor wijsheid in de Gergem? Voor de mensen die daar zitten?

Men denkt zelf de wijsheid te bezitten, dus dat lijkt me overbodig.

Dan moet men zich maar niet keer op keer belachelijk maken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 sep 2007 10:53

Raido schreef: Een ding wil ik zeggen en dat is dat de boodschap die in de Gergem klinkt de boodschap is die in de oude kerk klonk, de boodschap in de Reformatie en Nadere Reformatie, dat klinkt in de Gergem. Absoluut.

Dat vraag ik mij af.

Daarom moeten we ook terug naar de echte bevindelijkheid (of naar de echte bevinding). We hoeven abosluut geen kerkelijk erfgoed weg te zetten omdat het anders niet met de tijd mee gaat.

We moeten juist of van al die termen, want dat leidt altijd tot kaders.

De punten die de Gergem, en vele oudvaders, kerkvaders en patriarchen hebben geschreven zijn altijd actueel.

In mijn ogen zijn vele zaken gedateerd.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 27 sep 2007 11:15

japio schreef:Er valt zeker wat te zeggen over de eenzijdigheid van de jijdaar avonden. Ik kan me voorstellen dat een gergem-kerkeraad er absoluut dingen vind missen in de toespraken. Sprekers proberen voor zoveel jongeren toch zo ruim mogelijk Jezus voor te stellen en laten daarmee andere facetten nogal eens onderbelicht. Dit maakt jijdaar avonden echter geenszins waardeloos, laat staan van de satan. Ik denk zelfs dat het voor veel gergemmers ook wel eens goed is om deze 'ruimte' te horen, het behoed voor eenzijdigheid de andere kant op!

Dat er facetten missen zou ik een logische reactie vinden van een kerkeraad....met eventueel de 'waarschuwing' voor de eenzijdigheid.....maar de waarschuwing die hier is uitgegeven slaat volledig de plank mis en het lijkt mij sterk dat zij in liefde uitgegeven is...in ieder geval is het tact ver te zoeken...En dat is jammer, want de hele gergem krijgt er, zoals we zien, een stinkende reuk van....terwijl het gelukkig ook heel anders kan zijn binnen de gergem.

Dus dat men de jongeren wil wijzen op de eenzijdigheid is prima, eventueel (vind ik al overdreven) in de vorm van een waarschuwing. Afkeuren vind ik op zijn zachtst gezegd een brug te ver. En dat van de engel des lichts.....dan moeten we zondags ook niet meer naar de kerk...

Ik ben het (grotendeels :wink: ) met je eens, maar ik vraag me toch af wat die facetten dan zijn die onderbelicht blijven maar wel aandacht zouden moeten krijgen op een jongerenavond...
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 27 sep 2007 12:04

The Engineer schreef:Ach, de reactie van de GG zegt natuurlijk genoeg. Zij hebben de wijsheid in pacht.

Nee, dat hebben ze niet. Maar stel je voor: je bent verantwoordelijk voor een kudde schapen die je een evenwichtige maaltijd geeft, en je ziet die schapen afdwalen naar een herder die ze maar een soort lekker eten geeft. Dan wordt je terecht bezorgd. En wel om 2 redenen:
1) de afdwalende schapen zullen ziek worden omdat ze eenzijdig voedsel krijgen
2) de kudde van gezonde schapen wordt steeds kleiner.
een (beetje slap) voorbeeld, maar goed, ik hoop dat ik heb aan kunnen geven waarom een kerkenraad niet blij is.

Ik kan de reactie van de GG terwolde zeer goed plaatsen, ook al denk ik niet dat dit de oplossing is. Wat je je als kerkenraad wel af moet vragen is waarom uit de boodschap die de kerkenraad voorstaat de jongeren niet meer de boodschap kunnen halen die op de jongerenavonden aan de orde komen.

Het aanhalen van de belijdenisvragen is ook logisch, met name die over het belijden van de ware leer gaan. Als je de leer van de jongerenavonden belangrijker vindt dan de leer in je eigen gemeente, dan hoor je op grond van he belijdenis niet in je eigen gemeente thuis.

Ik weet niet of ik helder genoeg heb gereageerd. Maar om een kerkenraad zwart te maken als ze zich terecht bezorgd maken over de ontwikkelingen in hun gemeente, lijkt me niet de juiste weg.

Wat ik me wel eens afvraag: waarom gaan mensen wel naar de jongerenavond, maar niet naar de doordeweekse kerkdienst?

En nog een vraag: welk voor de jongeren begrijpbaar alternatief gaan ze bieden? Verbieden is makkelijk, maar de leegte opvullen is minstens zo belangrijk!
Laatst gewijzigd door Dirk op 27 sep 2007 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 sep 2007 12:05

Lana schreef:
japio schreef:Er valt zeker wat te zeggen over de eenzijdigheid van de jijdaar avonden. Ik kan me voorstellen dat een gergem-kerkeraad er absoluut dingen vind missen in de toespraken. Sprekers proberen voor zoveel jongeren toch zo ruim mogelijk Jezus voor te stellen en laten daarmee andere facetten nogal eens onderbelicht. Dit maakt jijdaar avonden echter geenszins waardeloos, laat staan van de satan. Ik denk zelfs dat het voor veel gergemmers ook wel eens goed is om deze 'ruimte' te horen, het behoed voor eenzijdigheid de andere kant op!

Ik ben het (grotendeels :wink: ) met je eens, maar ik vraag me toch af wat die facetten dan zijn die onderbelicht blijven maar wel aandacht zouden moeten krijgen op een jongerenavond...

Waarom niet Lana...God gaat toch niet buiten het Recht om?
(of klinkt dat te dogmatisch?) :wink:

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 27 sep 2007 12:12

essieee schreef:
Lana schreef:

Waarom niet Lana...God gaat toch niet buiten het Recht om?
(of klinkt dat te dogmatisch?) :wink:

Dat zal ik ook nóóit zeggen! Maar wordt er dan op de jongerenavonden geleerd dat het wél buiten het recht om gaat? Dat was mijn vraag... Wat wordt er 'verzwegen' op die avonden?
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

(Rom. 12:21)

Terug naar “Archief”