Voorbereiding HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2007 08:27

Ik sluit me aan bij wat Marnix en swesterchen hierover al gepost hebben. Het gaat er niet om of wij het wel goed doen, maar of Christus goed is voor ons, diepzondige mensen. Als we zicht hebben op wie wij zijn en wie Hij voor ons is, dan mogen we Zijn dood gedenken aan het avondmaal. Ik kom er zelf steeds weer achter dat ik zelf iets wil meebrengen aan het avondmaal. Dat wordt dan wroeten in mezelf, waarbij ik steeds minder en minder goeds van mezelf kan ontdekken, totdat er uiteindelijk helemaal niets van overblijft. Juist dan word ik weer gericht op Christus: Hij heeft het allemaal volbracht en wij kunnen en hoeven daar niets aan toevoegen. Dat is juist het mooie van het avondmaal en de voorbereiding daarop, dat je weer helderder zicht op Hem krijgt.

kwebbel schreef: Als je het zo bekijkt....... er zijn een aantal mensen (breed begrip natuurlijk) die stellen dat het Heilig Avondmaal voor uitverkorenen zijn. Die stelling heeft me eigenlijk best lang bezig gehouden. Want je weet immers niet of je wel uitverkoren bent! Je gaat niet over jezelf zeggen dat je uitverkoren bent !! :shock:

Ik wil hier nog even op doorgaan: inderdaad wordt er vaak zo naar het avondmaal gekeken. Als je aan het avondmaal kunt gaan, dan "ben je er", zo wordt wel eens gedacht.
Maar zo moeten we denk ik niet naar het avondmaal kijken: als een eindstation. Het avondmaal is juist een tussenstop op weg naar de grote Toekomst, waarin we het avondmaal van de bruiloft van het Lam (Openb. 19:9) mogen vieren. Het avondmaal in het hier en nu is geestelijk voedsel voor onderweg daarnaartoe.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2007 09:36

Kwebbel schreef:Als je het zo bekijkt....... er zijn een aantal mensen (breed begrip natuurlijk) die stellen dat het Heilig Avondmaal voor uitverkorenen zijn. Die stelling heeft me eigenlijk best lang bezig gehouden. Want je weet immers niet of je wel uitverkoren bent! Je gaat niet over jezelf zeggen dat je uitverkoren bent !!
Mensen die zeggen: "Je moet je voorbereiding nemen, die week is er niet voor niets, je moet je uitgebreid bezig houden met of je wel aan mag gaan, of je denkt dat je aan kan gaan. Heb je bijv. iets gedaan of leef je nog in zonden/onmin met iemand? Dan mag je bijv. niet aangaan. Dan vind ik (persoonlijk) dat die beslissing weer een heel stuk moeilijker wordt. Als ik jouw antwoordt dan weer bekijk denk ik: Ja, het is eigenlijk weer niet zo moeilijk !!

Moeilijk denk ik he.

Nee, niet moeilijk dus ;)

De vraag is overigens niet allereerst of je nog in zonde leeft of in onmin met iemand... Zoals ik al zei, het avondmaal is voor zondaars. De vraag is: Wat wil je er aan doen. Neem je je voor om naar Gods wil te leven? Dat komt er in de praktijk dan natuurlijk ook wel uit, al gaat dat met vallen en opstaan.

Of je uitverkoren bent, daar hoef je je niet te druk om te maken... Dat is Gods kant van het werk. Uitverkiezing en geloof gaan samen... en Paulus noemt hen die geloven uitverkorenen. Als je gelooft in Hem en je afhankelijk weet van het offer van Christus, mag je je uitverkoren weten. En aangaan!

Vooral deze zin: "Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt." wordt er in de gereformeerde gezindte (is ook verschillend, ik praat uit ervaring binnen mijn familiekring) vaak mee 'gesmeten' en als het ware toch een beetje bang wordt om aan te gaan...

Deze tekst hoeft je niet bang te maken als je in Hem gelooft. Deze tekst komt ook in het avondmaalsformulier naar voren. Maar let daarbij even op de context. (even uit de losse pols): Eerst wordt genoemd wie niet aan mogen gaan... Allen die tegen Gods geboden zondigen. Die moeten niet aangaan, dan maken ze hun schuld alleen maar groter. Maar dan komt het bevrijdende vervolg: Dit staat er niet om ons, verslagen van hart als we zijn, alle hoop en moed te ontnemen. We gaan namelijk niet aan het avondmaal om daarmee te kennen te geven dat we uit onszelf zonder zonde zijn, maar erkennen dat we midden in de dood liggen en daarom ons behoud buiten onszelf, in Christus zoeken en dat we ondanks al onze zonden en gebreken verlangen om naar Gods geboden te leven en tegen de zonde te strijd... Zodat we zeker mogen zijn dat zijn zonde of zwakheid God genade in de weg kan staan en we zodoende waardig zijn om deel te nemen aan de maaltijd van onze Heer. Lees het formulier er maar eens op na.

Paulus schrijft het vers wat je noemt in 1 Kor 11 aan de Korinthiers, omdat daar mensen waren die van het avondmaal een vreet- en zuipfestijn maakten omdat ze op zichzelf gericht waren en niet op het lichaam van Christus. (lees het hofodstuk er maar op na, heb je gelijk een goede voorbereiding)

We zingen met het avondmaal vaak een lied waarvan het laatste vers zo gaat:

Daar Ge U voor mij hebt in de dood gegeven,
Hoe zou ik naar mijn eigen wil nog leven?
Zou ik aan U voor zulk een bitter lijden
Mijn hart niet wijden?

Sta je daar achter? Ga dan aan. Hij roept je, nodigt je uit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 sep 2007 14:46

Ik ben wel benieuwd hoe die voorbereidingsweek wordt gezien dan?
Het klinkt me soms een beetje in de oren als 'evaluatieweek'. Hoe heb ik het de afgelopen tijd gedaan en is dat goed/leeraam genoeg om aan te gaan?

In mijn gemeente hebben we die week altijd een leesrooster rondom een bepaald thema (wat natuurlijk weer betrekking heeft op het Avondmaal).
Door die stukken kom je altijd weer uit bij dankbaarheid. Dankbaarheid voor wat Jezus heeft gedaan. En natuurlijk ook een bepaalde verantwoordelijkheid, want natuurlijk word je altijd weer met je neus op de feiten gedrukt.
Naja, daar kun je pagina's over vol typen, maar het gaat me een beetje over dat verschil tussen evaluatie en voorbereiding..
pobody's nerfect

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 sep 2007 15:49

In de voorbereidingsweek voor de bediening van het Heilig Avondmaal is er gelegenheid tot censura morum. Dit betekent letterlijk: beoordeling van zeden. Het tijdstip, waarop censura morum in de consistorie van de kerk gehouden wordt, wordt vermeld in een kerkbode en afgekondigd vanaf de kansel. Als een belijdend lid zich misdraagt, dan dienen men de weg te bewandelen die de Heere ons wijst in Mattheüs 18:15-17*. Mochten langs deze weg de hinder-nissen voor deelname aan het Heilig Avondmaal niet worden weggenomen, dan mag men deze nood op censura morum aan de kerkenraad voorleggen.

*15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen. 16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta. 17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 10 sep 2007 16:21

Een voorbereidingsweek incl. Censura Morum kan ik niet terugvinden in de bijbel eerlijk gezegd. Hoe leef je dan in die weken die toevallig geen voorbereidingsweek zijn? Ik leef altijd dicht bij God, elke minuut van de dag, en ik vind het niet moeilijk, zwaar, ellendig. Integendeel. Het is heerlijk, bevrijdend, het voelt eindelijk alsof het is zoals het hoort. Zodra ik zonde doe (want ook dat komt voor :cry: ) heb ik er meestal helemaal geen zin in om dat lang te verstoppen, of te ontkennen. Voortdurend ben ik ahw. met God in gesprek, overleg, ik vraag raad en belijd schuld. Mijn leven ligt voor Hem open. Het lijkt zo op onprettig corvee zoals jullie er over schrijven. Op een noodzakelijk bezoek aan de tandarts, waarbij allerlei achterstallig onderhoud aan het licht komt.
En dan nog over dat censura morum, wat is dat voor bedenksel? Als het goed is weet je onmiddellijk wanneer je iemand te kort gedaan hebt. Gaan jullie dan wachten om het recht te zetten tot dat censura morum wordt afgekondigd? Wordt daar überhaupt wel eens gebruik van gemaakt?

En dan nog even Kwebbel: waarom stel je deze vraag aan andere mensen? Zij kunnen toch niet in jouw hart kijken? Ik bedoel het echt niet vervelend, mocht het zo overkomen, mijn excuses. Maar ik zou zeggen: leg het in gebed voor aan God zelf, de Bedenker van het H. Avondmaal. Het zal niet de eerste keer zijn dat Hij een precies bij jou en jouw situatie passend antwoord zal geven. Hij weet precies wat jij nodig hebt. Wees niet al te verbaasd als blijkt dat Hij andere maatstaven hanteert dan de mensen om je heen. God wil nl. graag een relatie met jou. Hij is niet geïnteresseerd in religie.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2007 18:50

Inderdaad, Jantjes, ik lees nergens dat wat jij beschrijft vooral in de avondmaalsweek moet plaatsvinden.... wel worden we opgeroepen tot bezinning, over hoe we leven en of dat naar Gods wil is, en of we berouw hebben van zonden... zelfbeproeving. Dat vind ik wél in de Bijbel terug.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 sep 2007 08:09

@Marnix, typ censura morum maar in bij Google en je kunt er genoeg over vinden.
Er is verschil van mening over censura morum
De van ouds hervormde kerk vinden dat deze censura morum op de gehele gemeente van toepassing is, de gereformeerde kerk alleen op de ambten.
Houden ze dan bij jou in de GKV geen censura morum meer?
Volgend Kerkrecht wel. http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... subitem=87

Zie hier voor de gereformeerde.
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 2254&page=

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2007 08:54

Dat kennen we zeker wel Jantjes, maar daar ging het niet om. Jij legt in je vorige post een link tussen de voorbereiding van het Avondmaal en de Censura Morum. Ik ging niet in tegen het Censura Morum maar tegen die link die jij legt met de voorbereidingsweek. In mijn kerk wordt Censura Morum niet specifiek in de Avondmaalsweek wordt toegepast.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 sep 2007 09:35

Duidelijk Marnix.
Maar voorbereiding op het heilig avondmaal heeft toch, naar mijn mening, te maken met: bij je zelf naar binnen kijken bijvoorbeeld of je niet in onmin met een ander leeft. Een beoordeling van de zede- of liefde-wet (censura morum) bij jezelf dus maar ook bij een ander of je naaste gemeente leden.
Bij de Ger.Gem. geld dat alleen voor de ambten en vind ik niet juist want de gemeente is toch één lichaam. Het geld in principe altijd maar als je publiekelijk (zichtbaar) deel neemt aan het heilig avondmaal dan juist expliciet, omdat je dan juist de dood (of liefde van Christus aan zijn gemeente) des Heren verkondigd en laat zien, daar past geen onmin bij.

Voorbereiding en censura morum horen bij elkaar, omdat je het zichtbaar laat zien.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 sep 2007 09:38

Dat ben ik met jou eens Marnix, we moeten het eigenlijk altijd doen en niet alleen in een voorbereidingsweek. Dat zou zelfs schijnheilig bij mij over komen. In die 4 weken per jaar moet je het wel doen maar in de andere weken is het niet nodig.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 sep 2007 11:32

Eens, maar dat maakt een 'week van voorbereiding' niet overbodig!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 sep 2007 11:36

ik merk zelf dat ik er dan waat meer bewust er bij stil sta. Dat is zeker zo en ik vind het ook zeker niet overbodig. Aan het avondmaal gaan is ook niet zomaar iets. We moeten ons er elke keer bewust van blijven wat het inhoudt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2007 12:59

Jantjes schreef:Duidelijk Marnix.
Maar voorbereiding op het heilig avondmaal heeft toch, naar mijn mening, te maken met: bij je zelf naar binnen kijken bijvoorbeeld of je niet in onmin met een ander leeft. Een beoordeling van de zede- of liefde-wet (censura morum) bij jezelf dus maar ook bij een ander of je naaste gemeente leden.
Bij de Ger.Gem. geld dat alleen voor de ambten en vind ik niet juist want de gemeente is toch één lichaam. Het geld in principe altijd maar als je publiekelijk (zichtbaar) deel neemt aan het heilig avondmaal dan juist expliciet, omdat je dan juist de dood (of liefde van Christus aan zijn gemeente) des Heren verkondigd en laat zien, daar past geen onmin bij.

Voorbereiding en censura morum horen bij elkaar, omdat je het zichtbaar laat zien.

Waar in de Bijbel staat dat je anderen ook moet beoordelen? Natuurlijk, als iemand in zonde leeft moet je hem onder 4 ogen vermanen, dat is duidelijk. Maar opnieuw wordt dit in de Bijbel niet gekoppeld aan avondmaal maar dienen we dat ten allen tijde te doen. Het klopt allemaal wat je zegt, alleen is het ook allemaal niet specifiek aan avondmaal te koppelen.

Gerdien B, het is lang niet overal maar 4 weken per jaar hoor ;)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 sep 2007 14:33

elbert schreef:[...]
Maar zo moeten we denk ik niet naar het avondmaal kijken: als een eindstation. Het avondmaal is juist een tussenstop op weg naar de grote Toekomst, waarin we het avondmaal van de bruiloft van het Lam (Openb. 19:9) mogen vieren. Het avondmaal in het hier en nu is geestelijk voedsel voor onderweg daarnaartoe.
Dat vind ik nou eens een prachtige tekst elbert !! Die ga ik zeker onthouden :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Riska

Berichtdoor Riska » 16 sep 2007 17:12

Marnix schreef:
Jantjes schreef:Duidelijk Marnix.

Waar in de Bijbel staat dat je anderen ook moet beoordelen? Natuurlijk, als iemand in zonde leeft moet je hem onder 4 ogen vermanen, dat is duidelijk. Maar opnieuw wordt dit in de Bijbel niet gekoppeld aan avondmaal maar dienen we dat ten allen tijde te doen. Het klopt allemaal wat je zegt, alleen is het ook allemaal niet specifiek aan avondmaal te koppelen.

Gerdien B, het is lang niet overal maar 4 weken per jaar hoor ;)

Ik vermoed dat er twee dingen door elkaar gehaald worden, als het om censura morum gaat.
In Zijn rede zegt Jezus:
"Wanneer gij dan uw gave brengt naar het altaar en u daar herinnert dat uw broeder iets tegen u heeft, laat uw gave daar, vóór het altaar, en ga eerst heen en verzoen u met uw broeder en kom en offer daarna uw gave".(Matth. 5: 24)
Zo lang ik mij kan herinneren werd dit ook gebruikt bij het censura morum. Ik kan mij nog herinneren dat er in de kerkenraad gevraagd werd of er iets tussen de kerkenraadsleden onderling speelde, waardoor er een belemmering zou kunnen zijn. Dat is - gelukkig! - al lang afgeschaft in onze kerk. Want het werd al gauw een be- en veroordeling van de ander. Terwijl het er juist om gaat, dat de Heer nodigt aan de Tafel en ons nieuwe kansen geeft...
In onze kerk wordt om de maand Avondmaal gevierd, alsmede bij bijzondere dagen - zoals Witte Donderdag en Paasmorgen.

Terug naar “Archief”